Synttärit ja ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumituisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lumituisku

Vieras
Mitähän tässä tekisi... hankala tilanne miehen kanssa.

Ollaan oltu pari vuotta yhdessä, kihloissa muttei asuta yhdessä. Täytän tasavuosia joulunpyhinä ja sepäs vasta ongelma onkin. Ainoa mitä ko. ajalta oikeasti haluaisin on, että en olisi kotikulmilla ollenkaan. Pois, pois, ihan minne vaan. Mutkun sepä ei käykään miehelle. Joulun hän haluaa viettää -kuten aina- tyttärensä ja sitämyöden myös exänsä luona, siitä ei jousteta. Muutaman ystäväpariskunnan kun ajattelin kutsua mukaamme mökille viettämään synttäreitä, niin eihän sekään käy, hän kun ei pidä ystävistäni. Joulunpyhiä hän ei myöskään voi viettää kanssani mökillä muutaman kymmenen kilometrin päässä, sillä kuulemma yhtiökumppani kieltää poistumisen paikkakunnalta, vaikka miestä tuskin tarvitaan yrityksessä yhtään mihinkään juuri silloin.

Aika ikävä viettää joulut ja synttärit yksin. Pyydänkö minä liikaa vai onko mies itsekäs? Onko tässä mitään järkeä? Jouluyö, juhlayö...

Dumppaa tollanen ukko. Tai... ala elää kuten hän. Vietät joulut ja synttärit (omasi siis) jonkun kivan entisen miesystävän kanssa, tai jonkun miehen joka on "vaan kaveri". Olet oikeutettu siihen.

Exänsä luona... ttu mikä luuseri.

Heh, kiitos piristävistä vastauksista ;-), ties mitä tonttu osalleni onkaan suunnitellut!

Jos saisimme lapsia, niin varmaan viettäisin silloinkin joulun ilman miestä, joka ei näe joulunvietossaan mitään muuta mahdollisuutta kuin tytär + exä. Missä menee raja?!?

Olen todella loukkaantunut tilanteesta ja lisäksi tunnun potevan jonkilaista ikäkriisiäkin. Miehen asenne vain pahentaa fiiliksiä. Olispa reilusti ylimääräistä rahaa, niin lähtisin ottamaan selvää, että miten kaukana se pippuri oikein kasvaa...

Hei!

Onpa sinulla inhottava tilanne. Toki miestä pitää ymmärtää isänä, että hän haluaa olla jouluna lapsensa kanssa.. Mutta rajansa kaikella! Niinkuin joku muukin kirjoittelija neuvoi, myös mielestäni miehesi kaipaisi pienen "näpäytyksen". Jos sinulla on joku hyvä miespuolinen ystävä tai ex-mies, lähde ihan kylmän rauhallisesti hänen kanssaan viettämään syntymäpäiviäsi! Älä korosta sitä lainkaan, kannattaa mainita asia sivulauseessa ja olla tekemättä siitä numeroa, vaikka miehesi varmasti haluaa asiasta lisäselvityksiä! Älä lähde riitaan mukaan, vaan kerro että yksinkertaisesti haluat jonkun juhlivan synttäreitä kanssasi.

Vietä viikonloppu ystäväsi kanssa ja takaisin tullessasi kerro että teillä oli oikein mukavaa ja että nautit juhlimisesta. Älä kuitenkaan ala kehuskelemaan sillä, vaan esitä se mukavana, tavallisena asiana.

Uskoisin että tämän jälkeen miehesi ymmärtää yskän. Jos ei ymmärrä, hän ei luultavasti tule ymmärtämään sitä lainkaan.

Toinen hyvä keino näpäyttää olisi se että kun miehelläsi on seuraavan kerran tulossa synttärit, sinulla sattuisikin olemaan jotain muuta menoa juuri silloin, esim. risteily kaveriporukalla. Tai jotain muuta kaveriporukalla, silloin sitä ei voi perua...

Joku saattaisi heti ehdottaa että jätä se mies, itse kuitenkin suosittelisin että käytännön kautta "piiloviestillä" yrittäisit osoittaa hänen ajattelemattomuutensa tässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
rakentakaa joulu tyttärelle etukäteen ja jakakaa lahjat, sitten joulun olette yhdessä.

Kyllä minulle kävisi tuo ehdotus, mutta miehelle ei. "Kohta hän ei enää halua isän kanssa viettää jouluja, vaan on omat menot, yhyyy"! Haloo, tyttö on seitsemänvuotias!

Samalla miehen "pettämättömällä" logiikalla menee tilanne, jossa suunnitelmamme yhteisestä lapsesta toteutuisi. Minun olisi silloin -PAKKO- rakastaa tytärtään IHAN YHTÄ PALJON kuin omaa lastani, mikään vähempi ei kelpaisi ja muuten ei yhteistä lasta tipu. Meni vähän sivuraiteelle, eihän tässä uusperhekuvioista pitänyt puhua.

Katsoppas nyt kuitenkin sen joulun ohi nyt vielä rauhallisin mielin, jospa miehellä jotakin mielessä ;-)...tasavuosien kunniaksi.??
Jos kuitenkaan ei mistään tällaisesta jouluna kuulu........

....Jouluakka ainakin nakkaisi moisen hankeen :-)

Ymmärrän hyvin sinua, että haluat viettää juhla-ajat miehesi kanssa. Ymmärrän hyvin myös miestäsi, että hän haluaa jakaa joulun lapsensa kanssa.

Kai tuossakin tilanteessa voi tehdä kompromisseja? Ei kai mies suinkaan yötä exällään ole, vaan tulee luoksesi illalla, viimeistään lapsen nukkumaamenon jälkeen? Juhlikaa te aikuiset slloin joulua.

Sitäpaitsi, olen lähes varma, että kun ex jossain vaiheessa löytää uuden kumppanin, niin mies ei enää samaan joulupöytään heidän kanssa mahdu, eli järjestely muuttuu esim. niin, että joulut tytär viettää vuotellen joko isän tai äidin kanssa. Mikä mielestäni olisi tasapuolinen jako.

Vanhemmuus on elinikäinen sitoumus ja nostan hattuani etävanhemmille jotka haluavat kuulua lapsensa elämään ja pistävät heidät ykköseksi menoja suunniteltaessa.

Minun mieheni käy joka joulu jonakin pyhäpäivänä lapsiensa luona ja samalla myös exänsä, mutta ei hän siellä koskaan koko joulun aikaa vietä. Jos mökkinne sijaitsee vain muutaman kymmenen kilometrin päässä, ettekö voi mennä sinne kahden kesken, jos hän ei pidä ystävistään, ja mies kävisi pikaisesti jonakin päivänä joulun aikaan tyttärensä kanssa aikaa viettämässä? Ja onhan kännykät keksitty, joten eikö yhtiökumppani voi soittaa hänelle, jos häntä tarvitaan kotipaikkakunnallanne.

Työn osalta on toki vaikea antaa täältä vastausta, mutta jos välimatkaa työpaikkaan mökiltä tai sinun asunnoltasi on vain muutama kymmenen kilometriä, niin eihän se ole mikään ongelma. Moni ihminen kulkee sellaisia matkoja PÄIVITTÄIN työmatkana!!! En ymmärrä yhtiökumppanin kieltoa, koska vaikka kyseessä olisi päivystysvuoro, niin yleensähän päivystyksen tullessa on sovittu joku tietty aika, mihin mennessä pitää olla töissä. Jos työ ei ole sen tyyppistä, että kyse olisi esim. sairaalalaitteiden huollosta tms. todella nopeaa paikallemenoa vaativaa, niin varmasti yhtiökumppanin kanssa voisi sopia, että hän on tavoitettavissa esim. 1 tunnin varoajalla. Kuulostaa siltä, että miesystäväsi ei halua olla kanssasi jouluna, valitettavasti.

Koska olen eronnut ex-miehestäni (lasteni isästä), meillekin juhlapäivien jakaminen on tuttua. Lapset tykkäävät ihan kauheasti siitä, että he saavat kaksi joulujuhlaa. Joka toinen joulu lapset ovat joulun minun luona ja joka toinen joulu isänsä luona. Joskus jos kumpikaan ei ole reissussa, niin lapset jopa saavat lahjat heti aattoaamuna ja sen jälkeen menevät puolilta päivin viettämään varsinaista joulujuhlaa toiselle vanhemmalle.

Vaikkei joulupukkia tulisikaan, niin lahjojen jaosta voi tehdä silti mukavan tapahtuman. Lahjat voi vaikka piilottaa tai jakaa amerikkalaistyyppisesti eli laittaa lahjat joulukuusen alle. Joulukoristelut, leipomiset, haudalla käynnit yms. omaan jouluperinteeseen kuuluvat jutut voi tehdä, vaikkei kyse olisikaan juuri täsmälleen 24. päivästä.

Toivottavasti vain ei ole niin, että AP:n miesystävällä on liian lämpimät välit exäänsä. Valitettavasti olen niin pikkusieluinen, että en sallisi AP:n mainitsemaa tilannetta, että poikaystäväni viettäisi joulun JA syntymäpäiväni ex-vaimonsa kanssa.

kuin mitä edellinen kirjoitti. Siis kun parin vuoden rakastumisaika alkaa olla lopuillaan, onko mies huomannut, että vanha suola janottaa.

Itse ehkä tuossa tilanteessa sanoisin, että selvitäpä tunteesi entistä kohtaan ja palaa sitten minun luokseni, kun voit viettää synttärit kanssani.

Kuuleppas ap, avioeron sattuessa tehdään lasten tapaamisista sopimus. Yleisimmin niissä sovitaan, että joka toinen joulu vietetään isän ja joka toinen joulu äidin kanssa. Eihän eronnutta pariskuntaa voi pakottaa viettämään kaikki joulut yhdessä, vaikka kuinka olisi lapsia.

Minusta tuntuu, että sinua vedätetään. Myös tuo paikkakunnaltapoistumiskielto tuntuu tekosyyltä olla lähtemättä kanssasi mökille. Myös se, että miehesi ei pidä ystävistäsi eikä halua kanssasi lasta, ellet pysty rakastamaan hänen lastaan yhtä paljon... Hei ihan sairasta oikeesti.

Kyse ei kai ollut pakottamisesta, vaan miehen halusta olla lapsensa kanssa.

Myös minun miesystäväni menee lastensa ja ex-vaimonsa luokse ruokailemaan ja on paikalla niin kauan, että pukki on käynyt ja lahjat ihasteltu. Näin tästäkin huolimatta, että joulupäivänä lapset ja ex-vaimo tulevat myös mieheni vanhempien ruokapöytään. Näin tänä jouluna, koska olemme kaikki samoissa maisemissa ja ainakin minä, aikuisena ihmisenä, osaan olla aattona tuon ajan itsekseni jonka mies on lastensa kanssa. Ei hän sinne ex-vaimonsa takia mene.

Kun ihmiset tulevat toistensa kanssa toimeen, osaavat ajatella myös exän kantilta asioita (ja tietysti lasten) ei asioiden sopimisessa pitäisi olla ongelmia. Kysy mieheltäsi, miten hän toimisi jos teillä olisi yhteinen lapsi, pysyisikö hän järjestelemään kuivioita uusiksi? Teillä on aika paljon keskuteltavaa kaiken kaikkiaaan, jos aiotte lapsia hankkia.

Tuon mökkiasiankin voisi sopia vaikka niin, että kutsutte myös miehen puolelta ystäväpariskunnan tai miehen kaverin mukaan. Tuo, etteikö mies saisi poistua paikkakunnalta, kuullostaa tekosyyltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä:
yhtiökumppani jouluna tarvitsee miestäsi? Silloin ovat kaikki firmat ja muut kiinni ja kaikki viettävät joulua.

ei varmasti ole kaikki firmat, esim. ravintolat, kiinni.

vähän off topiccia, sori...

Yhteistyössä