Synttärivieraslistapohdintaa?

Lapsen 7v. synttärivieraslistaa mietitään. Maksimivierasmäärä 8, omia lapsia 3, joten tuo 11 lasta on esim. ehdoton maksimi joka mahtuu keittiöön syömään.
Koulun ulkopuolella on 4 sellaista todella hyvää kaveria jotka haluaa kutsua.
Eli koulusta voisi kutsua enintään 4, poikia luokalla 7, joten sitä ei voi rajauksena käyttää, ja lapsella luokalla yksi todella hyvä tyttö kaverina jonka haluaa ehdottomasti kutsua, ovat muutenkin koulun ulkopuolella tekemisissä.
Eli nyt sitten näistä luokan seitsemästä eli kuudesta kun oma poika lasketaan pois täytyisi valita 3 jotka kutsua. Itse poika voisi kutsua vaikka kaikki, ja pojissa on 4 sellaista joiden synttäreillä meidän poika ollut.
Ja eniten tässä poisrajauksessa mietityttää juuri tuo että onko epäkohteliasta jos kutsutuksi eivät tule kaikki joiden synttäreillä on ollut?
Mutta todella vierasmäärää en tästä voi kasvattaa joten pakko on 3 valita ja 3 jättää pois.
Miten te suorittaisitte valinnan?
Asiallista pohdintaa, pyydän :flower:
 
Tuo on aina hieman vaikeaa :/ Yhtenä vuonna poika kutsui 5 ja tulikin vain 2, ja nämä estyneet ilmoittivat vain paria tuntia ennen juhlien alkua. No seuraavana vuonna kutsui muutaman ekstran ja eikös silloin tietenkin kaikki päässeet.
Kivahan sitä olisi kaikki kutsua, mutta ei meidänkään lapsia ole aina kutsuttu niiden synttäreille, joita he itse ovat kutsuneet. Olenkin selittänyt heille, ettei kaikkia voi kutsua, eikä se tarkoita etteikö ystävä silti voisi olla :)

Ota "riski" ja kutsu nämä kaikki 4 joiden synttäreillä on ollut ja jos kaikki pääsee niin eivät lapset pane pahakseen vaikka minkälaisen jakkaran päällä kakkua söisi ja kyllä sopu tilaa antaa :D (eskari vuoden synttäreistä voisi kyllä todeta, että mikä sopu! jestas kun jätkät tappeli...)
 
Tuo on totta, että aina ei kaikki pääse, tyttöni on tänä vuonna ollut ainakin kaksilla synttäreillä, joissa oli ainoa lapsivieras, vaikka muitakin oli kutsuttu. Itse olen ajatellut, että sopu sijaa antaa, ja olen antanut lasten kutsua aika paljon vieraita. Koskaan ei mitään suurta kaaosta ole syntynyt, ja isommassa porukassa touhut ovat jakaantuneet niin, ettei porukkaa ole haitannut, vaikka eivät ole kaikki mahtuneet yhtä aikaa pöytään herkuttelemaan.
 
Hankalaahan tuo on. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan tee, kuten pojalleni kerran kävi; koko kerhoryhmä kutsuttiin sirkussynttäreille, paitsi kuopukseni. Ryhmä oli mukava ja kaikki leikkivät kaikkien kanssa ja ohjaajat ihmettelivät moista kutsumatta jättämistä. Oli aika surkea olo oman lapseni puolesta, kun hän haikeana katsoi, kun Pelle Hermanni tuli hakemaan muita lapsia kerhosta ja äitinä minä sain käyttää mielikuvitusta, jotta sain selitettyä parhaalla mahdollisella tavalla, miksei lastani otettu mukaan!
 
Meillä on lapset saaneet kutsua synttäreille max. 7 kaveria. Esikko ei yleensä halua kutsua muita, kuin kolme läheisintä kaveriansa. Toisiksi vanhimmalla oli viime synttäreillä 5 kaveria, joten ei ole tarvinnut onneksi sulkea joitakin vieraita pois listalta. =) Pienempien lapsien vieraat ovat perhetuttuja, jotka minä kutsun, ei ole vielä muita kavereita.
 
Nuo synttärit on siitä hankalia että ketä kutsutaan ja ketä ei kutsuta. Niin ja jos tuo kutsutaan niin sit pitäis tuo toinenkin kutsua jne. Sinuna tekisin niin kuin tuossa joku jo mainitsikin että kutsuisin koulusta ne joiden synttäreillä oma lapsi on ollut. Noinkin isosta porukasta ei välttämättä kaikki pääse tulemaan ja kun laitat kutsuihin vastauspyynnön muutamaa päivää ennen juhlia niin tiedät varautua oikeaan väkimäärään (tosin meillä tytön viime synttäreillä peruutuksia tuli vielä samana päivänä, on syntynyt pahimpaan kesäloma aikaan). Niin ja jos enenmmän haluaa vieraita kutsua kuin pöytään mahtuu niin sit voihan tarjoilun suunnitella niin että ei välttämättä tarvii syödä kaikki pöydässä yhtäaikaa, vaikka kioski/kahvila tunnelmaa...
 
muistan tokalla luokall akun itse olin ainut tyttö jota ei yhden luokkalaisen synttäreille kutsuttu. se oli oikeasti tosi kamalaa, vieläkin muistan sen tunteen: sekoitus häpeää ja nöyryytystä...
eli meillä on pojan synttäreille kutsuttu selkeästi kaikki omlata luokalta, ja rinnakkaisluokalta ne joiden synttäreillä poika on käynyt. kertaakaan ei ole vielä kaikki päässeet. muutenkin kun synttäreitä meillä vietetään huhtikuussa, niin aina on voitu viettää osa synttäreistä pihalla. viimeksi taidettiin ihan kirjoittaa se korttiinkin.
ja kyllä on ahtaissakin tiloissa sopu sijaa antanut, joskus jopa istuneet kaksi samalla keittiöntuolilla, eikä kukaan ole valittanut!
 
Meillä on lapsille sanottu määrä kuinka monta voivat kutsua ja ovat itse saaneet päättää ketä kutsuvat. Jos ovat pohtineet kahden välillä niin olen kysellyt, että kumman kanssa leikit enemmän jne. Siitä olen kuitenkin pitänyt aina huolen, ettei jää yhtä/kahta luokalta kutsumatta. Jos mennyt luokkakavereiden osalta niin tiukalle, niin silloin olen kutsuttavien määrässä joustanut niin, että kaikki ovat mahtuneet mukaan. Tyttömme ovat olleen useasti sellaisen kaverin synttäreillä, että heille on kutsuttu niin paljon vieraita, ettei pöytään olisi kaikki mahtunut, joten ovat laittaneet lattialle kertakäyttöpöytäliinan, kattaneet siis sinne lattialle ja kaikki lapset ovat istuneet lattialla. Näin kaikki on mahtunut samaan aikaan "pöytään".

Nyt ekalla oleva tyttömme tuli tässä muutama viikko sitten surullisena koulusta. Kyselin, että mikä on niin sanoi, ettei saanut kutsua vaikka melkein kaikki muut luokan tytöt olivat saaneet. Lohduttelin, että jospa hän ei ole tämän tytön kanssa leikkinyt niin paljon kun muut mutta se luokkakaveri oli sanonut kuulemma syyksi sen, että kun tytöllämme oli silloin kipsi kädessä niin sen takia :eek: Jos tuo oli todellinen syy niin huh huh. Vanhemman tyttömme entinen luokkakaveri oli pyörätuolissa ja se ei todellakaan ollut este ettei häntä voinut kutsua. Olimme varautuneet mm. mieheni oli kotona että voi olla apuna nostamassa tytön pyörätuolineen kun meidän kuistille on muutamia rappusia ja itse olin raskaana. Kaikki meni synttäreillä hyvin.
 

Yhteistyössä