Synttäritarjottavia, hjälp mig!!

Tyttö tilasi itse herkkutikkuja, eli rypäle/tomaatti-lihapulla-juusto, lisäksi teen kinkkupiirakkaa ja täytekakun. Joku salaatti olis kiva, mut mikä? Vihreäsalaatti? Makaronisalaatti? Mitä siihen sitten "sekaan"? Keksejä ostan varmaan ihan kaupasta..
Sitten ongelma numero 2. pitäis olla jotakin maidotonta, soijatonta ja gluteenitonta tarjolle!! Reseptejä? Valmiita pakasteita?

Iso kiitos jos viitsit vaivautua! :flower:

Mulla on pää täynnä räkää eikä ajatus kulje.. :snotty:
 
vkv
Siis pitääkö sen yhden vaihtoehdon olla yhtä aikaa kaikkia noita kolmea: maidotonta, soijatonta ja gluteenitonta? Viinirypäleitä sitten vaikka pöytään ja vaikka riisikakuista (tarkista, ettei niissä ole soijaa) vaikka jotkut suolaiset leipäset, kurkkua ja tomaattia vaikka päälle. Aika vaikeeta.
 
[QUOTE="Kaisa";23376546]omena tai raparperipaistos (jos kaura käy).

Täytekakku johon hedelmä/marja täyte + marsipaani kuorute

Muffinsit? suklaa kuorutteella?[/QUOTE]

Muffinssit voi tehdä perunajauhoilla, vai voiko? En hennoisi ostaa niitä kallita jauhoja vain yhden leivontakerran takia..
 
"Kaisa"
Kaakaomuffinssit (maidoton)

200 g maidotonta margariinia (esim. laktoositonta Sunnuntaita)
2 dl tomusokeria
2 tl vaniljasokeria
4 rkl kaakaojauhetta (makeuttamatonta, esim. Van Houten)
2 dl perunajauhoa
1 tl leivinjauhetta
2 munaa

Käytä hieman pehmennyttä margariinia tai sulata pari sekuntia mikrossa - ei kuitenkaan juoksevaksi. Sekoita rasva, tomusokeri, kaakao, vanijasokeri, perunajauhot ja leivinjauhe kerralla nyppimällä tai hitaasti sähkövatkaimella. Lisää munat yksitellen hyvin sekoittaen. Annostele paperisiin pieniin muffinssivuokiin, noin puolet vuoan tilavuudesta. Kypsennä 200 - 225 asteessa 5 - 10 minuuttia uunista riippuen.
 
"Kumikameli"
Maidoton, gluteeniton, soijaton: hedelmiä, niihin herkkutikuihinkin voit valita sopivia, popcorn.
Fazerin sivuilla muistaakseni mudcake ohje, korvaa jauhot esim quinoa jauhoilla, punnitse & säästä myy irto tavarana, eli voit ostaa sen verran kun tarvitset jauhoja.
 
Mun veljen tyttö tarvitsi jossain vaiheessa myöskin tällaisia ruokavaihtoehtoja ja mä totesin että sellainen missä lukee luontaisesti gluteeniton on ihan hyvä. Esim Semperillä on keksejä vaikka mitä sorttia (lasten suosikki on colakeksit, menee myös normaalikekseinä) Sitten pakastealtaasta löytyy rieskoja ym jotka ovat luontaisesti gluteenittomia. Niihin vaikka sisään kanasalaattia ja pyöräytät kiinni niin avot, maistuu varmaan allergikolle.
Ja riisimaito voi käydä jos ei soija ja tavallinen käy.
Niin ja karkeista käy Haribon Nallet. Muissa sekoituksissa on joku karkki joka sisältää maitoa tai vehnästä tehty maltodekstriiniä joka on sitten pahempi juttu...

Ja voithan sä tässä tapauksessa kysyä varmistaaksesi nämä asiat vielä siltä itseltään. Nakeissa esim on paljon eroja, esim joku iso viitonen käy mutta samanvalmistajan toinen nakki ei käy. Kun se niissä lukeva maltodekstriini voi olla maissista tai vehnästä ja sitä ei moni ilmoita ellei soita asiakaspalveluun.
 
"Muurarin Vaimo"
Mun veljen tyttö tarvitsi jossain vaiheessa myöskin tällaisia ruokavaihtoehtoja ja mä totesin että sellainen missä lukee luontaisesti gluteeniton on ihan hyvä. Esim Semperillä on keksejä vaikka mitä sorttia (lasten suosikki on colakeksit, menee myös normaalikekseinä) Sitten pakastealtaasta löytyy rieskoja ym jotka ovat luontaisesti gluteenittomia. Niihin vaikka sisään kanasalaattia ja pyöräytät kiinni niin avot, maistuu varmaan allergikolle.
Ja riisimaito voi käydä jos ei soija ja tavallinen käy.
Niin ja karkeista käy Haribon Nallet. Muissa sekoituksissa on joku karkki joka sisältää maitoa tai vehnästä tehty maltodekstriiniä joka on sitten pahempi juttu...

Ja voithan sä tässä tapauksessa kysyä varmistaaksesi nämä asiat vielä siltä itseltään. Nakeissa esim on paljon eroja, esim joku iso viitonen käy mutta samanvalmistajan toinen nakki ei käy. Kun se niissä lukeva maltodekstriini voi olla maissista tai vehnästä ja sitä ei moni ilmoita ellei soita asiakaspalveluun.
Kiitos!! Näillä varmaan jo pärjäänkin.
 
Nämä allergiajutut on joskus tosi vaikeita ja sillon kun kyse on siitä että henki on kyseessä niin mä ainakin olin tosi tarkka mitä tarjosin. Mä säästin aina kaikesta ostamastani tuoteselostuksen ja tytön äiti sai lukea sen ennen kuin pistettiin pöytään.
Tällä tytöllä oli todella paha maito- ja vilja-allergia ja sen asian kanssa ei voinut leikkiä. Kyllä kaupassa välillä ärsytti kun ei voinut ostaa trippejä kun piti olla grandeja jne. Ja esim asia joka ei tullut mieleenikään, eli ketsupissa on etikkaa joka on tehty kotimaisesta viljasta. Kerrasta opin kun olin tehnyt muille lapsille normaalipitsaa ja tälle tytölle sitten niistä rieskoista pitsaa. Hänpä ei saanutkaan syödä kun olin käyttänyt ketsuppia pohjalla. Kyllä otti päähän.

Nyt onneksi tilanne on helpottunut, maitoallergia parantui ja vilja-allergia helpottunut, vain vehnä on hengenvaarallinen. mutta esim kaura käy.

Tsemppiä sulle juhlien järjestämiseen. Ihanaa että jaksaa huomioida erikoisruokavalioita vaikka se tuokin lisätyötä.
 
Nämä allergiajutut on joskus tosi vaikeita ja sillon kun kyse on siitä että henki on kyseessä niin mä ainakin olin tosi tarkka mitä tarjosin. Mä säästin aina kaikesta ostamastani tuoteselostuksen ja tytön äiti sai lukea sen ennen kuin pistettiin pöytään.
Tällä tytöllä oli todella paha maito- ja vilja-allergia ja sen asian kanssa ei voinut leikkiä. Kyllä kaupassa välillä ärsytti kun ei voinut ostaa trippejä kun piti olla grandeja jne. Ja esim asia joka ei tullut mieleenikään, eli ketsupissa on etikkaa joka on tehty kotimaisesta viljasta. Kerrasta opin kun olin tehnyt muille lapsille normaalipitsaa ja tälle tytölle sitten niistä rieskoista pitsaa. Hänpä ei saanutkaan syödä kun olin käyttänyt ketsuppia pohjalla. Kyllä otti päähän.

Nyt onneksi tilanne on helpottunut, maitoallergia parantui ja vilja-allergia helpottunut, vain vehnä on hengenvaarallinen. mutta esim kaura käy.

Tsemppiä sulle juhlien järjestämiseen. Ihanaa että jaksaa huomioida erikoisruokavalioita vaikka se tuokin lisätyötä.
Huh.. Onpa ollut tarkkaa! Ja kiitos! Kyllä mä haluan, että kaikki saa jotakin syödä. Oma tytärkin on maitoallerginen, ja onhan se kurjaa kun jossain kesteillä pöytä notkuu herkkuja, ja sit koetat taaperolle hokea ettei se saa syödä juuri mitään. Siksi haluan tarjota edes jotain, vaikka sit kaupan hyllyltä!
 
Huh.. Onpa ollut tarkkaa! Ja kiitos! Kyllä mä haluan, että kaikki saa jotakin syödä. Oma tytärkin on maitoallerginen, ja onhan se kurjaa kun jossain kesteillä pöytä notkuu herkkuja, ja sit koetat taaperolle hokea ettei se saa syödä juuri mitään. Siksi haluan tarjota edes jotain, vaikka sit kaupan hyllyltä!
Jep, todellakaan en ymmärrä sitä, että ei voida esim just ostaa allergikoille sopivia ruokia. Ei sen pöydän tarvi notkua niitä, mutta kyllä lapselle tulee parempi mieli kun hänkin saa samasta pöydästä napata omalle lautaselle muutakin kuin sitä terveellistä hedelmää :)
 
täysi
[QUOTE="Kaisa";23376633]Kaakaomuffinssit (maidoton)

200 g maidotonta margariinia (esim. laktoositonta Sunnuntaita)
2 dl tomusokeria
2 tl vaniljasokeria
4 rkl kaakaojauhetta (makeuttamatonta, esim. Van Houten)
2 dl perunajauhoa
1 tl leivinjauhetta
2 munaa

Käytä hieman pehmennyttä margariinia tai sulata pari sekuntia mikrossa - ei kuitenkaan juoksevaksi. Sekoita rasva, tomusokeri, kaakao, vanijasokeri, perunajauhot ja leivinjauhe kerralla nyppimällä tai hitaasti sähkövatkaimella. Lisää munat yksitellen hyvin sekoittaen. Annostele paperisiin pieniin muffinssivuokiin, noin puolet vuoan tilavuudesta. Kypsennä 200 - 225 asteessa 5 - 10 minuuttia uunista riippuen.[/QUOTE]

Tämä ohje ei ole maidoton. Laktoositon on eri asia kuin täysin maidoton.
 
"Kaisa"
http://kaksplus.fi/keskustelu/terveys/lapsen-allergiat-ja-sairaudet/416871-milla-korvata-maitoallergisen-margariini/http://kaksplus.fi/keskustelu/terveys/lapsen-allergiat-ja-sairaudet/416871-milla-korvata-maitoallergisen-margariini/
 
Sunnutain leivontamargariini on maidoton. Meillä on siis itselläkin maidotonta ruokavaliota noudattava lapsi, mutta helppoa hänelle tehdä kun viljat ja soija käy. Siksi kyselin ohjeita kun tulee vieraita joille ei käy nuokaan, ei voi korvata kaura- tai soijavalmisteilla maitotuotteita. Mutta kiitos vihjeistä, keksin jo varmasti riittävästi tarjottavaa!

Jos joku vielä haluaisi vihjata mitä tuohon salaattiin sotkisi? Tonnikalaa? Broileria? Pastaa?
 

Yhteistyössä