Synteettinen metaani

Uutisissa kerrottiin, että Harjavaltaan on tekeillä synteettistä metaania tekevä tehdas joka käyttää raaka-aineenaan sähköä ja vettä.

Vesihän on tunnetusti H20 ja metaani on CH4. Kun on noista lukioajoista kulunut hiukan aikaa niin kertokaapa viisaammat että mistä se C ilmestyy tohon metaaniin.

Venäläistä kivihiiltä vai mitä?
 
vierailija
Katoppa. Nämä menee siis taas eteenpäin. Näille povattiin aiemmin vahvaa tulevaisuutta, kun tuulivoimaa alkoi tulemaan enemmän ja enemmän, mutta markkinoille ei sitten kuitenkaan syntynyt sen vertaa halvan energian jaksoja, että nämä olisi lähteneet liikkeelle.

Onko tuo Lappeenrantalaisten projekteja vai joku muu tekijä?
 
vierailija
Uutisissa kerrottiin, että Harjavaltaan on tekeillä synteettistä metaania tekevä tehdas joka käyttää raaka-aineenaan sähköä ja vettä.

Vesihän on tunnetusti H20 ja metaani on CH4. Kun on noista lukioajoista kulunut hiukan aikaa niin kertokaapa viisaammat että mistä se C ilmestyy tohon metaaniin.

Venäläistä kivihiiltä vai mitä?
Tuo on todennäköisesti "markkinahäiriö" eli toisin sanoen eivät saa sitä vetyä menemään ja joutuvat jatkojalostamaan sen metaaniksi.
 
vierailija
Tehdas on Harjavallassa ja sijaitsee ihan Hki-Poritien sekä Tre-Pori rautatien varressa. Ongelmia on ollut rautateillä juurikin raskaiden tavarakuljetusten takia. En tunne ketään joka olisi työskennellyt tai työskentelisi kyseisessä tehtaassa.
Itä-Suomessa on koko maailma täynnä sitä Venäläistä junakalustoa. Vainikkalan ratapiha, Kouvolan ratapiha ja myös lakkautetut vanhat tehdasalueet, jossa on tyhjää kiskoa. Venäjän kalustoa on ihan hemmetisteen kaikkialla
 
vierailija
vierailija
Tuossa tietoa.
Kiitos.

Tämä on siis se "markkinahäiriö", jonka vuoksi vety ei enää kelpaa vaan se pitää jatkojalostaa. Logistiikan kulut eivät tue vedyn kuljettamista, jos mietitte, että miksi sitä vetyä ei kuljeteta
 

Yhteistyössä