Mun mielestä tässäkin asiassa jokainen tehköön tyylillään. Itse me jokainen tunnemme itsemme parhaiten ja tiedämme, mikä meille sopii. Toista ahdistaa suunnittelu, toista suunnittelemattomuus.
Itse ainakin olen sellainen, että haluan valmistautua niinkin isoon tapahtumaan kuin (ensimmäiseen) synnytykseeni kunnolla. Tämä ei tarkoita sitä, että menen sairaalaan minuuttiaikataulun kanssa ja petyn, jos kaikki ei menekään kuin Strömsössä. Tämä tarkoittaa vain sitä, että pyrin tutustumaan tilanteeseen mielessäni etukäteen, niin kuin teen oikeastaan kaikkien muidenkin isojen asioiden kanssa elämässäni.
Aion siis tehdä synnytystoivelistan, mutta joka toiveen kohdalla tietoisesti korostaen sitä, että JOS kaikki menee hyvin ja ilman komplikaatioita, vauva voi hyvin ja oma jaksamiseni ei ole lopussa, haluaisin asioiden menevän mahdollisimman luonnollisesti ja mahdollisimman vähäisellä lääketieteellisellä puuttumisella. JOS.
Kivunlievityksessä itseäni esimerkiksi hirvittää enemmän ajatus siitä, että kadotan yhteyden oman ruumiini viesteihin kuin se, että minua sattuu. Tämän vuoksi haluaisin välttää esimerkiksi epiduraalia (ja on tietenkin mahdollista, että kivut ovat niin kovat, että sellaisen sittenkin itse tilanteessa haluan). Mutta tämä ei mitenkään tarkoita sitä, että jos joku muu ottaa epiduraalin, se olisi minusta jotenkin huono tai naurettava valinta.
Ei tuomita toisiamme, rakkaat naiset. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.