Synnytystapa-arviosta

Automaattisesti synnytystapa-arviota ei kaikille tehdä. Ainoastaan jos on jokin erityinen syy esim. itselläni häntäluu murtunut teininä tai on yhtään epäilystä, ettei vauva mahtuisi lantiosta tulemaan esim. äiti hyvin pieni ja kapea lantioinen. Muuten edetään ihan "luonnon" mukaan. Synnytystapa-arviossa tehdään ultratutkimus, jossa arvioidaan vauvan paino ultrassa saatujen mittojen mukaan. Jos epäillään lantion kokoa se saatetaan magneettikuvata, itselläni kuvattiin häntäluun takia. Sitten lääkäri vielä teki sisätutkimuksen sekä paineli lantiota sisä kautta. Lisäksi synnytystapa-arviossa vielä tutkittiin istukan virtaus ultralla sekä lapsiveden määrä. Mutta kuten sanoin automaattisesti sitä ei kaikille tehdä, ei ole normaali raskauden ajan tutkimus.
 
mulle tehtiin kun odotin esikoista kun oli iso...siis syntymäpaino arvio oli yli 4kg (painoi 4160g)..hyvin mahtu tulemaa :) ja nyt kun odotan tätä toista nii tehtiin uudestaan kun on nyt myös vissii tulossa iso vauva siis yli 4kg olis syntymä paino arvio..mut kummallaki kerral on lääkäri sanonu et mahtuu vaikka 5kg...mut ei sentää niin isoo oo tulossa :)
 
Mulla on vauva vielä perätilassa ja neuvolantäti arveli että mulla kun sen mallinen kohtu että vauvalla ei taida olla tilaa kääntyä niin luultavammin saan ensi neuvolakäynnillä lähetteen äippäpolille synnytystapa-arvioon. Lantion luut on myös aika kapeat joten taidan vaatia pääsyä arvioon.
 
Taida olla vähän paikkakunnastakin kiinni, että kelle sitä synnytys-tapa arviota tehtään. Meidän kunnassa esim. se tehdään automaattisesti kaikille ensisynnyttäjille. Mutta muille vaan erikoistapauksissa: jos epäillään isokokoista vauvaa tai jos aikaisemmassa synnytyksessä on ollut jotain ongelmia.

Itselleni tehtiin esikoisesta, mutta tästä kakkosesta oli vaan normaali neuvolalääkärikäynti.
 

Yhteistyössä