Synnytystapa-arvio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lantionluut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lantionluut

Vieras
Mitä muille on tehty tilanteessa, jos lantion luiden väli on todettu synnytystapa-arviossa liian pieneksi vauvan kokoon nähden? Onko samantien käynnistetty luomusynnytys vai varattu leikkausaika?

Itselläni tuo arvio on pian ja jännittää, mitähän tapahtuu jos paikat olisivatkin liian pienet synnyttämään luomuna... (en ole mikään kovin leveälanteinen, tosin luiden välithän eivät ulospäin kerro mitään).

Entäs, millä viikolla teille on tehty näitä arvioita ja miten? Ultrattu ja otettu röntgenkuvaa?

Etukäteen on turha stressata. Itellä eka synnytys pääty sectioon, jossa todettiin ahdas lantio. Kävin sillon synnytystapa-arviossa rv 39 suuren sf-mitan takia. Siellä kaikki oli ok ultralla katottuna. Kuitenki pysähtyneen synnytyksen takia sectio, jossa todettiin ahdas lantio. Nyt tokassa raskaudessa synnytystapa-arvio tehään section takia viikolla 36-37. Ahtaan lantion takia otetaan magneettikuvat ja jos selviää, ettei vauva tälläkään kerralla mahdu alakautta, saan ajan leikkaukseen. Esikoinen oli 4185g ja lääkäri meinas ettei yli kolmekilonen multa ulos mahdu. Raskaana olevaa ei röntgenkuvata, vaan magneettikuvataan. Ite en päässy esikoisen mukaan röntgeniin, koska oon raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Lantionluut:
Mitä muille on tehty tilanteessa, jos lantion luiden väli on todettu synnytystapa-arviossa liian pieneksi vauvan kokoon nähden? Onko samantien käynnistetty luomusynnytys vai varattu leikkausaika?

Itselläni tuo arvio on pian ja jännittää, mitähän tapahtuu jos paikat olisivatkin liian pienet synnyttämään luomuna... (en ole mikään kovin leveälanteinen, tosin luiden välithän eivät ulospäin kerro mitään).

Entäs, millä viikolla teille on tehty näitä arvioita ja miten? Ultrattu ja otettu röntgenkuvaa?

...Minulla näin, eli synnytystapa arviossa alalantion mukaan vauvan piti mahtua. Mutta kun vauva ei laskeutunut eikä käynnistelyistä huolimatta syntynyt,edes kohdunsuu ei auennut 3cm enempää. pääsin kuvauksiin jossa ylälantio kuvattiin ja todettiin liian ahtaaksi.. Ja sektio tehtiin samana iltana rv 41+5. Eli ylälantion ahtautta ei todeta kai kun kuvauksella. Meinasit vain jatkaa käynnistelyä ellen ois alkanut olemaan huolissaan vauvan koosta, arvio yli 4kg. Syntyi kuitenkin 3,6kg.
Tästä edespäin kaikki hoituu sektiolla, toukokuussa taas edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja minäminäminä:
Etukäteen on turha stressata. Itellä eka synnytys pääty sectioon, jossa todettiin ahdas lantio. Kävin sillon synnytystapa-arviossa rv 39 suuren sf-mitan takia. Siellä kaikki oli ok ultralla katottuna. Kuitenki pysähtyneen synnytyksen takia sectio, jossa todettiin ahdas lantio. Nyt tokassa raskaudessa synnytystapa-arvio tehään section takia viikolla 36-37. Ahtaan lantion takia otetaan magneettikuvat ja jos selviää, ettei vauva tälläkään kerralla mahdu alakautta, saan ajan leikkaukseen. Esikoinen oli 4185g ja lääkäri meinas ettei yli kolmekilonen multa ulos mahdu. Raskaana olevaa ei röntgenkuvata, vaan magneettikuvataan. Ite en päässy esikoisen mukaan röntgeniin, koska oon raskaana.

Ompa kummallista. Meilläpäin neuvolassa sanottiin, että minusta otettaisiin nimenomaan röntgenkuva ja viikolla 37, kun aiemmin ei saa kuulemma ottaa. Apua, jos sellaista ei todellisuudessa saisi tehdä ollenkaan, jos aiheuttaa jotakin vauvalle! Täytyy kysyä heti tuosta, olenkohan ymmärtänyt väärin..

...Minulla näin, eli synnytystapa arviossa alalantion mukaan vauvan piti mahtua. Mutta kun vauva ei laskeutunut eikä käynnistelyistä huolimatta syntynyt,edes kohdunsuu ei auennut 3cm enempää. pääsin kuvauksiin jossa ylälantio kuvattiin ja todettiin liian ahtaaksi.. Ja sektio tehtiin samana iltana rv 41+5. Eli ylälantion ahtautta ei todeta kai kun kuvauksella. Meinasit vain jatkaa käynnistelyä ellen ois alkanut olemaan huolissaan vauvan koosta, arvio yli 4kg. Syntyi kuitenkin 3,6kg.
Tästä edespäin kaikki hoituu sektiolla, toukokuussa taas edessä.[/quote]

Mulla epäillään myös vauvaa liian suureksi mahtumaan, joten siksi mitataan varmuudeksi kuvauksilla. Sinulla saatiin heti ilmeisesti ne kuvausten tulokset samantien ja ryhdyttiin toimiin? Jännittää, joudunko mahdollisesti samantien osastolle näiden otosten jälkeen vai laittavatko vielä kotiin rauhassa jonkun käynnistyspillerin kanssa.

Nla tätskyn mielestä kuitenkin jo noiden kuvien tulkkaamiseen menee muutama päivä, ennenkuin tietävät mitä tehdä :P

En sitten tiedä, mutta mulle leikannu lääkäri puhu nimenomaan magneettikuvista. Miehilläkin peitetään sukukalleudet röntgenissä, ettei säteet tee hallaa siittiöille, luulis että naistakin suojellaan. Oli sitte raskaana tai ei. Pojalle ainaki laitettiin lyijyliivi suojaamaan paikkoja. Miehellä on aina laitettu lyijyliivi munien suojaks ja kerran munat oli laitettu lyijykuppiin, kun alaselkää tai jtn oli kuvattu. Naisella on kumminki vauvan pää ja munasarjat siellä mistä kuvataan. Luulis röntgensäteiden tekevän tuhoa myös niille. Mulla siis synnytys käynnisty itestään 41+3 supistuksilla, yöllä sairaalaan, jossa en auennu 12 tunnin aikana seittemää senttiä enempää. 5 tuntia kalvojen puhkasusta leikattiin ja todettiin ahtauma.

En muista otettiinko multa röntgenkuvat...
Jokatapauksessa kuvat saatiin n. 4h ja siitä tunnin sisällä alkoivat leikkausvalmistelut.
En tiedä miten tekevät kun kuvaavat aikaisessa vaiheessa.
Seuraavalla kerralla ultrataan n. Rv 35 ja tehään sektiosuunnitelma... Selviän lääkärin mukaan ilman uusia kuvia, mutta synnärillä sit selviää.. (paikat eri kaupungeissa)

Huomataanko/tutkitaanko synnytystapa-arviossa, jos synnytyskanava on liian ahdas vai tutkitaanko vaan lantoin luusto? Itse synnytin erittäin kivuliaasti 36 tuntia 2600g painavaa tyttöstämme. Kyllähän se viimein ulos imukupilla saatiin, mutta sekä äidillä, että tytöllä kesti kyllä tapahtumasta toipua. Repesin niin pahasti "tuolta sisältä", että voi jessus!!Minulle sanottiin synnärillä, että seuraavan kohdalla ehdottomasti synnytystapa-arvio tehtävä, mutta pointti on se ettei lantiossa ole vikaa vaan kanavassa. Tässä kaupungissa tehdään erittäin nihkeästi sectioita ja toisten en moiseen rääkkiin lähde, sillä jos vauva on yhtään suurempi (ja yleensä toinen on..), niin se ei kyllä todellakaan mahdu ulos.. Minulla kun ei ole tapahtumasta minkäänlaista dokumenttia lääkärille näyttää ja neuvolakortissakin on aika pintapuolinen kuvaus tapahtumasta..

Alkuperäinen kirjoittaja saisinpa section:
Huomataanko/tutkitaanko synnytystapa-arviossa, jos synnytyskanava on liian ahdas vai tutkitaanko vaan lantoin luusto? Itse synnytin erittäin kivuliaasti 36 tuntia 2600g painavaa tyttöstämme. Kyllähän se viimein ulos imukupilla saatiin, mutta sekä äidillä, että tytöllä kesti kyllä tapahtumasta toipua. Repesin niin pahasti "tuolta sisältä", että voi jessus!!Minulle sanottiin synnärillä, että seuraavan kohdalla ehdottomasti synnytystapa-arvio tehtävä, mutta pointti on se ettei lantiossa ole vikaa vaan kanavassa. Tässä kaupungissa tehdään erittäin nihkeästi sectioita ja toisten en moiseen rääkkiin lähde, sillä jos vauva on yhtään suurempi (ja yleensä toinen on..), niin se ei kyllä todellakaan mahdu ulos.. Minulla kun ei ole tapahtumasta minkäänlaista dokumenttia lääkärille näyttää ja neuvolakortissakin on aika pintapuolinen kuvaus tapahtumasta..

Minä ymmärsin, että tutkitaan (mitataan kuvasta) vain lantionluidenväli ja otetaan siis röntgenkuva sitä varten. Se oli kuin olikin se röntgen. Kuulemma on turvallista jo noilla viikoilla ja että täälläpäin on aina tehty niin... no kaitpa ne sitten tietävät. En tiedä tuosta, tutkivatko synnytyskanavan ahtautta.. uutta muutenkin minulle.

Normaalisti ei täällä tehdä edes synnytystapa-arviota, mutta mulla epäiltiin vauvan kokoa isohkoksi ja siksi se otetaan varmuden vuoksi.

Mutta jos sinulla on jo takana tuollainen kokemus on se nyt kumma, jollet saisi ilman muuta sectiota! Sinun täytyy koettaa vaan vaatia. Täälläkin niitä kuulemma TOSI nihkeästi tehdään, joten saa nähdä onko tuo arvio yhtä tyhjän kanssa. Jos heidän mielestä vauva mahtuu tulemaan, luulen että saan odottaa loppuun saakka ja pelätä miten isoksi vauva ehtiikään kasvaa.

Itselleni tehtiin röntgenkuvaus lantiosta viikolla 36 vauvan perätilan vuoksi, samalla käyntikerralla lääkäri katsoi kuvat jolloin tehtiin myös sectiopäätös ja sovittiin aika sectioon. Tuon jälkeen olen automaattisesti synnyttänyt sectiolla seuraavat neljä lastani, heidän kohdallaan olen saanut sectioajan myös noin viikolla 36. Jyväskylässä minut leikattiin viikoilla 38, 39,38 ja 37, mutta nyt viimeisimmässä sectiossa täällä Espoossa paria päivää ennen laskettua-aikaa.

Yhteistyössä