Synnytyssairaalan perhehuoneeseen ei varmaan voi isän lisäksi tulla esikoista yöpymään?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Onpa ap saanut töykeitä vastauksia. Mukavahan se on, jos pääsee koko perhe yhdessä perhehuoneeseen äidin ja uuden tulokkaan kanssa. :) Pääsee isäkin alusta asti mukaan vauvan hoitoon ja sisarus samoin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Salama:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esikoinen ei ole koskaan ollut yökylässä ja on arka lapsi. Kyllä mä pärjään ilman miestä ja lasta, mutta pärjääkö lapsi?

Tottakai voisin mennä yksin osastolle, mutta ajattelen esikoista. Jos sen saisi sinne perhehuoneeseen mukaan. Sairaalassa kuitenkin ollaan monta päivää.
niin lapsi ei pärjää isänsä kanssa kotrona vai?
Tätä minäkin mietin, että miksi ei voi yöpyä isänsä kanssa? Kivempi se on kuin sairaala...Onhan se isäkin lapselle tärkeä.
Voi yöpyä. Ajattelin vain, että jos lapsi kovasti mua ikävöi, koska olen hänelle niin tärkeä ja häntä koko ajan hoitanut. Isä on kuitenkin koko ajan ollut työssä käyvä isä, mutta ollut hoitamassa mukana.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Onpa ap saanut töykeitä vastauksia. Mukavahan se on, jos pääsee koko perhe yhdessä perhehuoneeseen äidin ja uuden tulokkaan kanssa. :) Pääsee isäkin alusta asti mukaan vauvan hoitoon ja sisarus samoin.
Noooh, täällähän sana on vapaa.......;) Kiitos hyvästä kommentista.:)

Äiti
Kyllä perhehuone on hyvä juttu; minusta ainakin oli tosi mukava, kun isäkin sai täysipainoisesti tutustua uuteen vauvaan heti alusta alkaen. Ja sitäpaitsi, kyllä minusta itsestänikin oli mukava, kun mies oli läsnä. Inhoan nimittäin sairaalassa oloa.

Hippa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama:
Esikoinen ei ole koskaan ollut yökylässä ja on arka lapsi. Kyllä mä pärjään ilman miestä ja lasta, mutta pärjääkö lapsi?

Tottakai voisin mennä yksin osastolle, mutta ajattelen esikoista. Jos sen saisi sinne perhehuoneeseen mukaan. Sairaalassa kuitenkin ollaan monta päivää.
Tätä minäkin mietin, että miksi ei voi yöpyä isänsä kanssa? Kivempi se on kuin sairaala...Onhan se isäkin lapselle tärkeä.
Voi yöpyä. Ajattelin vain, että jos lapsi kovasti mua ikävöi, koska olen hänelle niin tärkeä ja häntä koko ajan hoitanut. Isä on kuitenkin koko ajan ollut työssä käyvä isä, mutta ollut hoitamassa mukana.
No eikö sitten ole hyväkin luoda tiiviimpää suhdetta isän ja lapsen välille, jos vain on ollut "hoitamassa mukana"- ei kuulosta kovin kivalta. Kuitenkin sulla menee uuden vauvan kanssa enemmän aikaa, imetykset yms. niin on hyvä, että isä on paljon esikoisen kanssa niin mustasukkaisuuskin vähenee.

tyttöjen äiti
Esikoinen vajaa 3 v silloin. Eli ei varmaan voi jäädä yöksi, vaan pitää mennä lapsen kotiin?
Jos ongelma on, että et saa esikoista toitoon yöksi, niin miksi mies ei voi jäädä sen kanssa kotiin??

Jos perhehuoneen saatte niin kyllähän sinne saa vanhemmat lapsetkin varmasti tuoda, se maksu menee lapsestakin sitten. Me ite harkittiin perhehuonetta mutta koska vauva tarvitsi mua lähes koko ajan niin päädyttiin siihen että isä ja taapero menevät kotiin yöksi ja minä saan keskittyä vauvan kanssa olemiseen ja lepäämiseen, sitten kotiuduttua ehtii kyllä harjoittelemaan sitä kahden lapsen huomioimista tarpeeksi. Meilläkin isompi lapsi oli kovasti mun perään mutta hyvin meni isän kanssa, kävivät vielä sairaalan lähellä olevassa lastennähtävyydessä ja ravintolassa kahden kesken. Sulla ei kuitenkaan siellä sairaalassakaan ole välttämättä jaksamista tai aikaa huomioida isompaa niin siinä mielessä saattais olla sun jaksamisen kannalta helpompi että saa isänsä jakamattoman huomion kotona kuin että joutuu kilpailemaan vauvan kanssa sun huomiosta. Ja yöt omassa sängyssä sujui lapselta hyvin kuin mitä vieraassa sairaalaympäristössä ois sujunut.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Esikoinen vajaa 3 v silloin. Eli ei varmaan voi jäädä yöksi, vaan pitää mennä lapsen kotiin?
Jos ongelma on, että et saa esikoista toitoon yöksi, niin miksi mies ei voi jäädä sen kanssa kotiin??
Voi jäädä isä esikoisen kanssa kotiin. Niin teemmekin, jos emme saa perhehuonetta, jonne esikoinenkin voi tulla.

Vaihtoehdot:

perhehuone,jonne menee kaikki, jos sitä ei saa,,,,,

niin sitten isä jää lapsen kaa kotiin ja mä olen yksin osastolla vauvan kaa

taitaa onnistua
Kyllä kuulemani mukaan Jorvissa myös onnistuu esikoisen yöpyminen perhehuoneessa. Tosin taisi olla joku ikäraja, oisko ollut niin, että alle 3-vuotiaita ei mielellään. Soita ja kysy.

Tosin kannattaa myös miettiä, olisiko se normiosasto kuitenkin parempi teille. Mekin olimme esikoisen syntyessä perhehuoneessa, mutta kuopuksen kanssa ei perhehuonetta edes harkittu (lapsilla ikäeroa 1,5v). Meillä tosin tuo esikoinen vilkas tapaus ja pärjää hyvin isänkin kanssa. Minusta nuo kaksi päivää osastolla kahdenkesken vauvan kanssa olivat toisen lapsen kohdalla kuitenkin ihanaa rauhallista suhteenluomisaikaa. Mahdollisuus ennen normaaliarkea järjestää äidille kahdenkeskistä aikaa kuopuksen kanssa ja esikoiselle kahdenkeskistä aikaa isän kanssa. Vauvanhoitohan kaikilta jo sujuu, joten perhehuoneen tuki ei siinä mielessä ole yhtä tärkeä kuin esikoisen kanssa.

Joten ehdotan vain teitä miettimään mitä etuja tuosta toisestakin tavasta olisi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos perhehuoneen saatte niin kyllähän sinne saa vanhemmat lapsetkin varmasti tuoda, se maksu menee lapsestakin sitten. Me ite harkittiin perhehuonetta mutta koska vauva tarvitsi mua lähes koko ajan niin päädyttiin siihen että isä ja taapero menevät kotiin yöksi ja minä saan keskittyä vauvan kanssa olemiseen ja lepäämiseen, sitten kotiuduttua ehtii kyllä harjoittelemaan sitä kahden lapsen huomioimista tarpeeksi. Meilläkin isompi lapsi oli kovasti mun perään mutta hyvin meni isän kanssa, kävivät vielä sairaalan lähellä olevassa lastennähtävyydessä ja ravintolassa kahden kesken. Sulla ei kuitenkaan siellä sairaalassakaan ole välttämättä jaksamista tai aikaa huomioida isompaa niin siinä mielessä saattais olla sun jaksamisen kannalta helpompi että saa isänsä jakamattoman huomion kotona kuin että joutuu kilpailemaan vauvan kanssa sun huomiosta. Ja yöt omassa sängyssä sujui lapselta hyvin kuin mitä vieraassa sairaalaympäristössä ois sujunut.
Tässä oli ihan hyvä pointti. Ehkä esikoinen voisi olla kotona ilman mua ja ehkä menis hyvin nukkuu isän kaa ilman mua. Täytyypä vielä harkita. No, lähempänä synnytystä nähdään mikä tilanne. Kyllähän tuo esikoinenkin koko ajan kasvaa ja irtaantuu minusta :)

Mietin
Voi jäädä isä esikoisen kanssa kotiin. Niin teemmekin, jos emme saa perhehuonetta, jonne esikoinenkin voi tulla.

Vaihtoehdot:

Mietihän niitä ensihetkiä esikoisesi kanssa, eikö ne olisi helpompi ja ihanampi viettää ihan rauhassa tämän toisenkin kanssa? Sitä yhdessäoloa nelihenkisenä perheenä ehtii viettää sitten kotiintultuakin.

Olisitko kaivannut 2,5-vuotiasta siihen tilaan esikoisen synnyttyä?

fiut

Onko siinä jotain niin hirveätä, että perhe haluaa olla yhdessä? :eek::eek::eek: Mikä teitä plussamammoja vaivaa, aina pitää erotella ja eristää kaikki ja väkisin tehdä kaikki vaikeaksi.

Ap! Naistenklinikalla sai ottaa sisaruksen mukaan ainakin kun olin siellä kesällä '08 synnyttämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt perhehuonetta, miksi sen isän pitäisi olla siellä koko ajan. Meidän sairaalassa noita perhehuoneita ei enää edes ole.
Voin kuvitella miten tyly tunne se on isälle kun olet juuri saanut perheenlisäystä ja vaimosi on vielä kipeä ja sut lähetetään pois paikalta. Mun mies olisi halunnut olla mun ja vauvan lähellä, mutta perhehuoneet oli varattuja, joten lähti sitten kotiin illalla. Kakkosesta sitten tietenkin lähti kotiin esikoisen luo.

fiut
Alkuperäinen kirjoittaja Mietin:

Vaihtoehdot:

Mietihän niitä ensihetkiä esikoisesi kanssa, eikö ne olisi helpompi ja ihanampi viettää ihan rauhassa tämän toisenkin kanssa? Sitä yhdessäoloa nelihenkisenä perheenä ehtii viettää sitten kotiintultuakin.

Kyllä perhe voi olla yhdessä ja tutustua uuteen tulokkaaseen yhdessä. Ihan yhtä paljon se on esikoisen sisarus ja isälle toinen lapsi kun äidin.

Etkä voi verrata siihen, että joku tuntematon, vieras 2,5v olisi ollut mukana siinä.

Lokki

Voihan lapsi olla isänsä kanssa siellä kotona?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:

Voihan lapsi olla isänsä kanssa siellä kotona?
Kyllä voi! Häntä vain ajattelen, että itkeekö sitten kotona vain nukkumaanmenoaikaan. Tässä puntaroin oisko perhehuone hyvä.

Vaihtoehdot:

Kyllä minä ainakin olen kaivannut isompia lapsia vauvan synnyttyä.

Sippe
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Vaihtoehdot:

Kyllä minä ainakin olen kaivannut isompia lapsia vauvan synnyttyä.
No tottakai, mutta ei siihen hetken ikävään kuole, ei kukaan...Kaivannut olen minäkin omiani, kamalasti, mutta ei tulisi mieleenkään ottaa lasta mukaan sairaalaan. Mutta kukin tyylillään, itse olen ratkaissut asian niin, että kotiudun mahd. pian synnytyksestä niin erossaoloaika on lyhyt.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt perhehuonetta, miksi sen isän pitäisi olla siellä koko ajan.
Samalla logiikallahan vois ajatella että miksi äidin tarvii olla vauvan kanssa koko ajan, ehtiihän sitä suhdetta luomaan kotonakin. Vauvat vauvalaan ja vaan välillä imetettäväksi äideille?

Alkuperäinen kirjoittaja Sippe:
No tottakai, mutta ei siihen hetken ikävään kuole, ei kukaan...Kaivannut olen minäkin omiani, kamalasti, mutta ei tulisi mieleenkään ottaa lasta mukaan sairaalaan. Mutta kukin tyylillään, itse olen ratkaissut asian niin, että kotiudun mahd. pian synnytyksestä niin erossaoloaika on lyhyt.
Ei kuole ei, mutta pienelle lapselle muutama päiväkin on pitkä aika odottaa äitiä kotiin. Itsekin olen aina kotiutunut pian sairaalasta, mutta eihän se aina ole välttämättä mahdollista.

Humppa
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt perhehuonetta, miksi sen isän pitäisi olla siellä koko ajan.
Samalla logiikallahan vois ajatella että miksi äidin tarvii olla vauvan kanssa koko ajan, ehtiihän sitä suhdetta luomaan kotonakin. Vauvat vauvalaan ja vaan välillä imetettäväksi äideille?
No niinhän ennenkin tehtiin! :D Ja hyvin toimi, hyvin on suhteet solmittu niinkin ja äidit ollut virkeämpiä kotiinmentyä ;D

Yhteistyössä