Synnytyspelko

Heippa

Odottelen toista vauvelia, esikoinen täyttää vuoden 5.3. Minulle jäi hirvittävä synnytyspelko edellisestä alatiesynnytksestä ja nyt haluaisinkin tietää onko minulla kohtalotovereita. Sanoin neuvolassa ensikäynnillä että haluaisin varata ajan sektioon pelkoni takia ja siellä suhtauduttiin todella ymmärtäväisesti ajatuksiini tulevasta synnytyksestä. Millaisia kokemuksia teillä on vastaavanlaisesta tilanteesta? Samalla minua kiinnostasi tietää kauanko kestää toipua sektiosta ja millaisia seuraksia sillä voi olla.
Kiittelen vastanneita jo etukäteen! :flower:

heippa!

Minua myös synnytys pelottaa kovasti. neljättä odotan ja kolmannesta se pelko jäi yllättäen. kaksi ekaa meni tosi hienosti.

itse en kuitenkaan sektiota edes harkitse vaikka olen nähnyt synnytyksestä jopa painajaisia. Sektion jälkeen sitä on sitten niin kipeä ettei vaivan hoitokaan onnistu vähään aikaan. Pyydän lähetteen pelkopolille ja juttelen siellä kätilön kanssa. Tälläkertaa otan myös kaikki kivunlievitykset vastaan.

Eiköhän me siitä selvitä!!
laita viestiä kuinka olet voinut ja pärjäillyt muuten. Koska la?? Minulla elokuussa ja ihan kotuullisesti voinut, päätä vain särkee.

pelotti
Tosi hyvä,että sun pelkoon on otettu kantaa ja vielä oltu ymmärtäväisiä.Itselläni oli niin iso pelko ekaa odottaessa,etten edes osannu nauttia mahastani. Ja kaiken lisäksi tuntui,että olin aivan yksin asiani kanssa ja neuvolassa vähäteltiin ja sanottiin vaan,että kyllä se siitä. Uskalsin silti mainita asiasta ja mulle vakuuteltiin kaiken menevän hyvin. Sitten h-hetkellä olin paniikissa,mutta kaikesta huolimatta selvisin. Elämäni järkyttävin kokemus... ikäväkyllä,vaikka tuloksena oli jotain niin mahtavaa.
Vasta synnytyksen jälkeen tuntui,että otettiin tosissaan siellä neuvolassa,se että mua oikeesti pelotti! Synnärillä oli ihana henkilökunta joka jaksoi kannustaa,se oli hyvä. Nyt mietin uskallanko enää uudelleen. Ja jälkikäteen tajusin,etten suinkaan ollut ainoa,vaikka siltä tuntui.
Kaikkea hyvää sulle ja onneksi sua kuunnellaan.

heippa pelkääjät täällä yksi lisää :wave: minulla jäi toisen lapsen synnytyksestä kamala pelko :( joka johti viimein sectioon.sectiosta sen verran minun kohdallani se ei mielestäni hirveä ollut siis positiivisena jopa koin sen =) aikaa leikkauksesta on noin 1kk ja hyvin on mennyt ensimmäinen viikko oli toipumista.ensimmäinen päivä section jälkeen en viellä hoitannut lasta mutta kyllä jo kävelin.mutta jokainen kokee/kykenee omalla tavalla.minä en enään tee lapsia jos en saa leikkausta pystyyköhän leikkausta vaatimaan?

mulla on toinen tulossa ja sektiolla tuli eka.sen takia vähän jänskättää alatiesynnytys jota nyt oottelen.
älä pelkää sektiota! mulla oli kans tosi positiivinen juttu. ei se tarkota sitä että oot tosi kipee!! mulla oli tosi pikainen toipuminen ja haava parani ilman ongelmia.heti kotiuduttua imuroin ym. touhua. se on ihmisestä kiinni muös ..kipukynnyksestä ja asenteesta jne.kyllä kai sitä ois voinu heittäytyäkin tosi sairaaks.tällä en sit yleistä yleensä ihmisiä vaan lähinnä omia tuttujani.niissä on niitä alati vaivasia, joilla ei taatusti ole niin raskasta kuin ne väittää.
kyllä alatiesynnytys jänskättää mua nyt jo pikkuhiljaa.kuun lopussa ois h-hetket, toivottavastipysyy vielä hetken sisässä , niin sais vielä pikkusen nauttia liikkeistä..

ronsta
sektio kokemus oli tosi mukava. Toivuin nopesti ja hoidin vauvani kaksi tuntia sektion jäkeen ja siitä eteenpän itse. hyvät lääkkeet antavat. kolme päivää pahimmat ,mutta ei kestämättömät. Ei se alatie synnytys ole niin pelottavaa ollenkaan. kaikki on erilaisia .mulla on viisi synnytystä. hyvällä mielellä ja reippaana rentona vaan synnyttään. vauvalle on parempi normaali synnytys. peloista kannattaa vaan paljon puhua ja kaydä läpi ,kyllä sen kestää epiduraali on loistava homma synnytyksessä. =)

Yhteistyössä