Minulla on vain hyviä kokemuksia Lohjasta. Kummassakin on ollut kivat kätilöt, toinen nyt kesti, jolloin ehti kokeilla pallot, suihkut , ilokaasut ja epiduraalin. Toinen taas oli nopea, jolloin ilokaasu ja spinaali oli aivan loistavia. Minulle kyllä kätilöt vaikka kummallakin kerralla oli ihan eri kertoivat eri kivunlievityksistä ja jossain vaiheessa kun itse toisessa olin niin kipeä jopa ehdotti haluisinko spinaalia, se oli ihana huomio, minä kaipasin sellasta että toinenkin ehdotti, että en vain itse sanellut mitä halusin. Oisin päässyt ammeeseen, minulle tajottiin myös vaihtoehtoisia kivunlievityksiä kuten jyväpussia ja akupunktiota.
Epparia ei leikata automaattisesti koskaan, tilanteen mukaan, minulla ei ole kummastakaan leikattu.
Imetyksessä osastolla mennään vauvantahtisesti, tietysti on lapsia jotka tarttee erityisseurantaa ja joskus tarvitsevat lisäruokaa, minullakin kun oli raskausaikana gestaatiodiabetes tiesin, että lapseni ehkä tarvitsee lisäruokaa jos sokerit eivät pysy äidinmaidolla ja rintaruokinnalla.Minua kannustettiin imettämään ja imetin tiuhaan koska halusin imettää, niin sokerit pysyivät kokoajan vauvalla hyvinä eikä lisiä tarvittu. Pidin tuota vauvantahtista imetystä ja tutittomuuttu hyvänä asiana, toinenlapseni oppi paljon paremmin rinnalla syömään kuin ensimmäinen. Mutta hoitajat kyllä kunnioittavat jokaisen toiveita, ei osastolla oltu fanaattisia tämän suhteen siis imetyksen ja tutin, vaan minusta äidin toive huomioitiin.
Muutenkin minusta osastolla hyvin toimittiin perheen toiveiden pohjalta, sai paljon ohjausta ja neuvontaa, kätilöillä oli aikaa perheille, sai jopa kylvetysohjauksen, jota isoissa sairaaloissa ei kyllä enää ehditä antaa.
Olen chalan kanssa aivan samalla linjalla, että kyllä kuolemantapauksia on sattunut kautta aikojen synnytyssairaaloissa isoissa että pienissä, jos historiaa lähdetään penkomaan. Aina täytyy miettiä että ehkä siihenkin ollut jokin syy, ennenkuin spekuloi asioita joita ei ehkä ihan kuitenkaan tiedä kuin huhupuheidun mukaan. Ja huhupuheet on juuri puheita joihin järkevä ihminen osaa suhtautua.
Lohjalla lääkärit päivystää talossa, joka tekee musta synnytyksestä turvallista, en lähde mollaamaan ketään sairaalaa, koska varmasti joka paikassa on hyviä puolia ja huonoja, hyviä kokemuksia ja sitten ei niitä omalla kohdalla hyviä. Mutta pakko kyllä kirjoittaa että ei tammisaaressa lääkärien tarvitse päivystää talossa, en tiiä miten se paikka sitten tekee siitä niin mahdollisuuksien sairaalan jos äiti haluaa puudutuksen ei sitä saa kuin vasta lääkärin tultua kotoa taloon.
Meneppä chala tutustumaan sitten joskus 36 viikolla sairaalaan. Lohjalla on tosi hyvä valmennus.
Tsemiä raskauteesi!!!
=) =) =)