Synnytyskokemuksia Lohjalta?

Synnytys on alkanut kovasti mietityttämään vaikka la on vasta marraskuussa. Lohjalle olisi tarkoitus suunnata jos ei mitään yllätyksiä tule joten kokemukset kiinnostavat.

Löytyykö Lohjalla synnyttäneitä? Millaisia kokemuksia teillä on paikasta ja kätilöistä ollut? Kaikki info on tervetullutta, niin hyvät kuin huonot kokemukset (tosin vain omat, ei mitään naapurin kummitädin vuoden '82 kauhutarinoita kiitti).

Itse synnytin tuossa naapurissa reilu 2kk sitten ja en muuta, kuin nosta hattua koko porukalle!!! Osasto oli ääriään myöten täynnä, sinä vrk:na syntyi kuusi lasta :whistle: me ei jääty siltikään hetkeksikään ilman tukea tai apua, ei synnytyksen aikana, eikä osastolla. Aina oli joku valmiina auttamaan ja vastaamaan kysymyksiin! Hlö kunt aon todella ihanaa, varsinkin tämä Katri Saarni aivan tajuttoman ihana kätilö!!!

Pikkuisena miinuksena voisin hkä vihjjata, että osasto on tutiton, eikä lisämaitoa anneta oikein, joten muista pyytää, jos tahdot niitä. Samoin synnytyksessä pitää muistaa mainita, että kätilöillä on lupa ehdottaa ja ohjata, minull esanottiin, että nykypäivänä äidit valittavat, jos kätilö synnytstilanteessa ohjeistaa asennoissa ja muissa.

Imetykseen sain mahtavat lähtökohdat, siellä tuli apua joka suunnasta! Oikeasti, ihan mieletön mesta tuo osasto!!!

Soittelin kuukausi suynnytyksesät apua rintatulehdukseen, kun päivystyksestä ei osattu sanoa, miksi tissi muuttuu lilaksi, niin synnytys osastolta ohjeistettiin mielihyvin ja kehoitettiin soittamaan uudestaankin, jos tulee mitään kysyttävää :LOL:

reippaasti vaan, oikeasti ihana sairaala :D

Sellainen lisäkysymys, että onko tietoa Lohjan yleisestä käytännöstä ja miten teidän kohdallanne on episiotomian kanssa toimittu? Onko se rutiinioperaatio joka tehdään varmuuden vuoksi, vai leikataanko välilihaa vain oikeasti tarvittaessa? Kammottaa kaikenlaiset saksisilpomiset ja niistä tässä ollut puhetta niin piti tulla oikein kyselemään :p

Valitettavasti minä olin kuullut vain huonoista kokemuksista ja yhden äidin kuolemasta, joten menin synnyttämään Tammisaareen, jota en ole ikinä katunut. Se oli todella hieno paikka, jossa oli mahdollisuuksia vaikka mihin, eikä matka ollut oikeasti pitkä. Suosittelen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Synnytys on alkanut kovasti mietityttämään vaikka la on vasta marraskuussa. Lohjalle olisi tarkoitus suunnata jos ei mitään yllätyksiä tule joten kokemukset kiinnostavat.

Löytyykö Lohjalla synnyttäneitä? Millaisia kokemuksia teillä on paikasta ja kätilöistä ollut? Kaikki info on tervetullutta, niin hyvät kuin huonot kokemukset (tosin vain omat, ei mitään naapurin kummitädin vuoden '82 kauhutarinoita kiitti).

Hei Chala,

Olen synnyttänyt Lohjalla 2 lasta v. 2001 ja v. 2003 alatiesynnytyksellä. Molemmat synnytykset menivät hienosti ja henkilökunta oli aivan upeaa. Kätilöt olivat auttavaisia ja ystävällisiä. Minulle jäi erittäin hyvät muistot molemmista synnytyksistä. Synnytysosaston hyvänä puolena pidän sitä että se on pieni ja kodikas.

Odotusaika ja synnytys ovat mullistavia asioita naisen elämässä ja synnytysosaston henkilökunta omilla sanoillaan tai teoillaan voivat tahattomasti loukata äitiä. Jos itse kokee huonoja asioita kannattaa niistä keskustella. Synnytyksessä on hyvä olla mukana oma mies tai tukihenkilö. Läheisestä ihmisestä saa tukea ja turvaa synnytykseen.

Muistan hyvin kun odotin esikoistani ja työkaverini jonka synnytyksestä oli kulunut 5 vuotta yritti pelotella minut kuoliaaksi omalla synnytyskokemuksellaan. Se tuntui todella pahalta, mutta onneksi tuttavapiirissäni oli järkeviä naisia jotka kertoivat oman tarinansa asiallisesti. Olen omassa elämässäni saanut kaksi ihanaa lasta ja menettänyt yhden joten tiedän että asioita ei kannata suunnitella turhan tarkkaan, elämä voi tehdä yllättäviä käänteitä.

Hyvää jatkoa sinulle ja Onnea matkaan!

terv. Fasa

Fasa65: Ihana että sulla jäi hyvät muistot paikasta :) Tuo on niin inhottavaa kun ihmiset yrittää oikein tarkoituksella pelotella kamalilla synnytyskokemuksilla, tai sillä miten hirveää vauva-aika tulee olemaan ja miten lapset vain huutaa ja riehuu ja ja ja.. Ikävä jos ovat niin onnettomia omaan oloonsa :p

Elina9: Ikävä kyllä monessa paikassa on kuollut äiti synnytykseen ja jos lähdetään sairaalan historiaa oikein kaivelemaan niin monissa paikoissa jopa useampi. Se on sitten eri juttu miten isot lööpit aiheesta milloinkin tehdään.

Tammisaari on varmasti oikein mukava paikka ja sieltäkin olen itse kuullut monenlaisia kokemuksia, mutta olen tosiaan Lohjalle menossa, ei ole mitään mielenkiintoa vaihtaa tässä vaiheessa sairaalaa varsinkaan noin kauas :)

Turvallisin mielin siis Lohjalle menossa, mutta lisää omakohtaisia kokemuksia Lohjan sairaalasta otan vastaan, niin tietää enemmän mitä odottaa ja mitä pitää osata vaatia synnyttämään mennessä :D

Moi Chala! En tiedä, mikä käytäntö Lohjalla on epparin suhteen, tekevätkö automaattisesti vai tarvittaessa... Itse kun toisen lapsen Lohjalla synnytin, niin epparia ei tarvinnut tehdä.
En tiedä lohduttaako sinua yhtään, mutta itse silloin esikoista odottaessani ajattelin, että tuo "silpominen" on varmaan yksi kauheimmista asioista synnytyksestä. Mutta sitten kun eppari tehtiin, en sitä huomannut ollenkaan! Oikeasti, se ei satu lainkaan, joten ole huoleti sen suhteen :) . Saanko udella sinulta, mistä päin Uuttamaata olet menossa Lohjalle?

Minulla on vain hyviä kokemuksia Lohjasta. Kummassakin on ollut kivat kätilöt, toinen nyt kesti, jolloin ehti kokeilla pallot, suihkut , ilokaasut ja epiduraalin. Toinen taas oli nopea, jolloin ilokaasu ja spinaali oli aivan loistavia. Minulle kyllä kätilöt vaikka kummallakin kerralla oli ihan eri kertoivat eri kivunlievityksistä ja jossain vaiheessa kun itse toisessa olin niin kipeä jopa ehdotti haluisinko spinaalia, se oli ihana huomio, minä kaipasin sellasta että toinenkin ehdotti, että en vain itse sanellut mitä halusin. Oisin päässyt ammeeseen, minulle tajottiin myös vaihtoehtoisia kivunlievityksiä kuten jyväpussia ja akupunktiota.

Epparia ei leikata automaattisesti koskaan, tilanteen mukaan, minulla ei ole kummastakaan leikattu.

Imetyksessä osastolla mennään vauvantahtisesti, tietysti on lapsia jotka tarttee erityisseurantaa ja joskus tarvitsevat lisäruokaa, minullakin kun oli raskausaikana gestaatiodiabetes tiesin, että lapseni ehkä tarvitsee lisäruokaa jos sokerit eivät pysy äidinmaidolla ja rintaruokinnalla.Minua kannustettiin imettämään ja imetin tiuhaan koska halusin imettää, niin sokerit pysyivät kokoajan vauvalla hyvinä eikä lisiä tarvittu. Pidin tuota vauvantahtista imetystä ja tutittomuuttu hyvänä asiana, toinenlapseni oppi paljon paremmin rinnalla syömään kuin ensimmäinen. Mutta hoitajat kyllä kunnioittavat jokaisen toiveita, ei osastolla oltu fanaattisia tämän suhteen siis imetyksen ja tutin, vaan minusta äidin toive huomioitiin.

Muutenkin minusta osastolla hyvin toimittiin perheen toiveiden pohjalta, sai paljon ohjausta ja neuvontaa, kätilöillä oli aikaa perheille, sai jopa kylvetysohjauksen, jota isoissa sairaaloissa ei kyllä enää ehditä antaa.

Olen chalan kanssa aivan samalla linjalla, että kyllä kuolemantapauksia on sattunut kautta aikojen synnytyssairaaloissa isoissa että pienissä, jos historiaa lähdetään penkomaan. Aina täytyy miettiä että ehkä siihenkin ollut jokin syy, ennenkuin spekuloi asioita joita ei ehkä ihan kuitenkaan tiedä kuin huhupuheidun mukaan. Ja huhupuheet on juuri puheita joihin järkevä ihminen osaa suhtautua.

Lohjalla lääkärit päivystää talossa, joka tekee musta synnytyksestä turvallista, en lähde mollaamaan ketään sairaalaa, koska varmasti joka paikassa on hyviä puolia ja huonoja, hyviä kokemuksia ja sitten ei niitä omalla kohdalla hyviä. Mutta pakko kyllä kirjoittaa että ei tammisaaressa lääkärien tarvitse päivystää talossa, en tiiä miten se paikka sitten tekee siitä niin mahdollisuuksien sairaalan jos äiti haluaa puudutuksen ei sitä saa kuin vasta lääkärin tultua kotoa taloon.

Meneppä chala tutustumaan sitten joskus 36 viikolla sairaalaan. Lohjalla on tosi hyvä valmennus.

Tsemiä raskauteesi!!!

=) =) =)

Tulipeikolle yv:tä.

Lapsia kaksi: Juu odotan innolla tuota rv36 tutustumista, nyt kun on tullut vaan äitiyspolin ultrahuone nähtyä muutamaan otteeseen :D

Onko Lohjalla muuten kuinka monta niitä synnytyssaleja? Onko siellä amme jotenkin erikseen vai onko se jossain/joissain synnytyssaleista? Jostain kun taisin lukea että sieltä sellainenkin löytyy. Se on itsellä se mikä eniten kiehtoo näin etukäteen kun karmaisevissa kuukautiskivuissa lämmin vesi on ollut tosi hyvä kivunlievityskeino :)

vastaanpa minäkin..tissillä tuhisee :heart: pikkuinen tyttäremme :heart: , joka syntyi lohjan sairaalassa 3kk sitten.
synnytys oli minulle toinen (eka kätilöopistolla hki.ssä ) ja kokemus satakertaa parempi!!
sairaalassa on 3 synnytys salia, siinä salissa, missä meidän pieni syntyi oli iso allas, joka myös täytettiin tuona toukokuisena iltapäivällä minulle, kun sitä pyysin. tosin en ehtinyt mennä siihen koska neiti syntyi 1,5h päästä siitä kun tulin saliin. =)
minulle oli parhaimmat kivun lievitykset juuri vesi (ja tietysti spinaali), vietin aikaani ennen saliin menemistä lähinnä suihkussa pallon päällä ja sillä konstilla olikin paikat auki 8cm saliin mentäessä.
henkilökunta oli lohjalla aivan ihanaa, hoitajat kyselivät kaikissa asioissa miten haluan tehdä.. missä asennossa synnyttää, mitä puudutuksia ym. ym. mutta samalla olivat silti loistavan rohkaisevia ja tsemppaavia kipujen keskellä.
synnytyksen jälkeen olin osastolla 4pv. ja olo oli kuin kuningattarella, hoitajat kävi kyselemässä vointia, juttelivat niitä näitä, kyselivät haluanko jotain, onko kipuja ym. ym.
minulla oli kätilönä yllä mainittu katri saarni ja hän on kyllä loistava alallaan!

Montako perhehuonetta siellä on? Muistelisin että useampi kuin yksi..? Esikoinen kun tulossa ja iskä innoissaan menossa mukana niin voisi kanssa kiinnostaa :)

Eikö perhehuone yleensä maksa noin tuplasti normihinnan koska siihen kuuluu ruuat isälle? Ainakin monessa paikassa on ollut about näin. Jos jaksaisi, voisi varmasti sairaalan sivuilta löytää tietoa mutta laiskottaa :p

Millon sulla janttu672 on la?

Tulipahan sellainen lisäkysymys mieleen, että jos olette käyneet siinä rv36 tienoilla tutustumassa Lohjan sairaalaan, niin onko siellä kierretty ihan saleissa ja osastolla katsomassa paikat vai onko pääsy 'tositoiminnan' puolelle evätty :)

Eri paikoista olen kuullut niin erilaisia käytäntöjä että yhdessä käydään perusteellisesti paikat läpi ja kerrotaan kaikki mahdollinen, toisessa istutaan luentosalissa kuuntelemassa imetysinfo ja that's it.

Eli miten siis Lohjalla?

Kävin tutustumassa Lohjan synnytysosastoon n. 3 vk sitten. Ensin kätilö kertoi äpkl:n odotustilassa kaikennäköistä infoa ja sen jälkeen kiersimme osaston, jossa näytettiin "esivalmisteluhuone", 3 synnytyssalia, joista yhdessä amme, vauvan kylvetyspaikka, pikaisesti kurkattiin sektiosalin ovelta (se ei kauheesti ketään kiinnostanut ;) ) ja lopuksi näimme yhden vapaana olevan huoneen, ruokailutilan sekä lastenhuoneen. Perhehuoneen hinta on tuplat eli 2 x 26 ?. Ja pystyvät aika pitkälle järjestämään sellaisen tarvittaessa, vaikka oliskin hiukan ruuhkaa.

Eli miten siis Lohjalla?
Me ainakin kierrettiin koko osasto läpi, silloin ei tainnut olla yhtään synnytystä käynnissä, joten päästiin käymään kaikissa synnytyssaleissa. Sitten istuttiin "ruokailu-/tv-/oleskeluhuoneessa", jossa kätilö kertoi osastosta ja sen toiminnasta, itse synnytystapahtumasta, kyseli vierailijoiden synnytykseen liittyvistä ajatuksista jne.

Ai kun kuulostaa ihanalta :) Odotan niiiin innolla että ollaan jo siellä asti. Vaikka eihän siihen ole kun vaivaiset 6-7vk tms kun pitäisi tutustumaan pyörähtää! Huii, meneehän se aika kuitenkin aika nopeesti :)

Sattuukos kukaan tietämään, että jos synnytys käynnistyy ennenaikaisesti, eli ennen rv36 joka on ilmeisesti raja Lohjalla synnyttämiseen, niin suunnataanko automaattisesti Naikkarille, vai voiko rv 34-35 mennä Jorviin (muistaakseni sieltä siirrytään Naikkarille vain jos ennen rv34 syntymässä )?

Mulla on selkeesti aina seuraava kysymys valmiina kun edelliseen saa vastauksia :LOL:

Ai kun kuulostaa ihanalta :) Odotan niiiin innolla että ollaan jo siellä asti. Vaikka eihän siihen ole kun vaivaiset 6-7vk tms kun pitäisi tutustumaan pyörähtää! Huii, meneehän se aika kuitenkin aika nopeesti :)

Sattuukos kukaan tietämään, että jos synnytys käynnistyy ennenaikaisesti, eli ennen rv36 joka on ilmeisesti raja Lohjalla synnyttämiseen, niin suunnataanko automaattisesti Naikkarille, vai voiko rv 34-35 mennä Jorviin (muistaakseni sieltä siirrytään Naikkarille vain jos ennen rv34 syntymässä )?

Mulla on selkeesti aina seuraava kysymys valmiina kun edelliseen saa vastauksia :LOL:
Jorvissa voi synnyttää rv 35 alkaen, sitä aikaisemmat synnytykset pyritään hoitamaan naistenklinikalla, jossa valmius hoitaa tehokkaasti ennenaikaisesti syntyneitä vauvoja, jos tarve vaatii.Lastenklinikka kun siinä ihan vieressa. Tsemppia synnytykseen!
:)

Omat kokemukset kesältä 2008 olivat erittäin positiiviset, suosittelen lämpimästi Lohjaa! Tutustumiskäynti oli perusteellinen ja ilmapiiri mukava. Oltiin alun perin menossa Tammisaareen, mutta tutustumiskäynnin perusteella valittiinkin Lohja. Tammisaaresta jäi vähän hämärä vaikutelma - tuntui että kaikkiin "ikäviin" kysymyksiin vastattiin vältellen tyyliin "tehän olette terveitä naisia ja saatte terveitä lapsia" ja kivunlievitykseen tarjoiltiin mm. homeopatiaa, jonka ei minusta pitäisi julkisen terveydenhuollon piiriin kuulua lainkaan. Lohja oli ihan riittävän kodikas ja kivunlievityskirjo hyvä. Oma avautumisvaihe meni altaassa, sitten sain spinaalin. Imetysopastus ja muu ohjaus oli kannustavaa ja tervejärkista - ei fanaattisia ainoita oikeita totuuksia. Henkilökunta kauttaaltaan mukavaa ja täysipäistä porukkaa.

Itselläkin vihdoin ja viimein edessä 2vk päästä tutustuminen sairaalaan. On se aika vaan kulunut :) Ja siinä vaiheessa on 36vk täynnä ja voi jäädä vaikka suoraan synnyttämään :LOL:

Oi. Alkaa pikkuhiljaa konkretisoitua että Toukka on tulossa maailmaan ja vielä kohtuullisen pian. Laskeskelin, että viimeistään 1. joulukuuta aletaan sitten ainakin harkitsemaan käynnistystä jos ei vielä ole suostunut maailmoitumaan :D

Tuo, että perhehuoneen saa käytännössä katsoen kaikki jotka haluavat, kuulostaa aivan loistavalta. Näin oli sanottu myös kaverille joka kävi viikko takaperin tutustumassa siellä.

Tuo Tammisaaren kokemus kuulostaa aika mielenkiintoiselta.. Ei pahalla, mutta olen saanut puheiden ja kirjoitusten perusteella sellaisen kuvan paikasta, että siellä on hieman tuo mentaliteetti, että asioista ei kannata keskustella etukäteen kun mitään ei kuitenkaan käy. Itselle loisi aikamoisen turvattomuuden tunteen varsinkin kun ensimmäinen tulossa. Toivottavasti Lohjalla saa rehellisiä vastauksia rehellisiin ensikertalaisen kysymyksiin :D

Olipa huippua löytää tällainen ketju! Sain minäkin vastauksen moneen mietityttäneeseen kysymykseen! :)
Itsellä LA loppuvuodesta ja tutustumaan menen marraskuun puolella, mutta toki samaiset asiat ovat täälläkin olleet ajatuksissa.
Ja mielelläni luen vielä lisää kokemuksista jos joku haluaa niitä jakaa. =)
Sekä hyvistä että huonoista!

Vajaa kaksi viikkoa sitten pikkuinen poikamme syntyi Lohjalla :heart: , ja jälleen kerran en osaa kuin kehua synnytysosaston henkilökuntaa. Ilmapiiri on rauhallinen, välittävä, hoitajat äärettömän ystävällisiä ja empaattisia.

Oi! Onnea kovasti pienestä miehestä Tulipeikko!!

Mistä päin iippana08 olet Lohjalle suuntaamassa?

Kun Toukka pysyy vielä tasan viikon matkassa, päästään mekin Lohjalle synnyttämään :D Noh, joulukuussa sitä varmaan sitten käynnistellään kun ei suostu yksiöstään evakuoitumaan :LOL: La olisi 17.11..

Yhteistyössä