Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:Höpöhöpöä etteikö siihen kipuun voisi valmistautua ja asennoitua. Ei tosin näemmä onnistu kaikilta, mutta ensimmäisellä kertaakaan synnyttämään meno ei kamalasti pelottanut jo pelkästään ajattelemalla, että miljoonat naiset ovat synnyttäneet ja synnyttävät jatkuvasti, joo kyllähän se sattuu mutta aika ylimainostettua kokonaisuutta katsastellen, ei se lopulta kuitenkaan kauaa kestä.
No se kipu voi olla jokaisella erilaista, toinen kokee kivun pahempana ja toinen taas lievempänä. Myös se miten synnytys etenee vaikuttaa siihen kipuun. Itse koko raskauden ajan ajattelin, että kestettävä se on, on ne muutkin kestäneet, mutta kun ne vedet kotona meni ja ne supistukset lähti heti tulemaan 5 minuutin välein ja laitokselle päästyämme, olo oli jo todella tukala. Mulla ihan oikeasti reidet kramppasi ja oksennus meinasi lentää joka supistuksella ja niitä supistuksia tuli ihan solkenaan, ei oikeastaan mitään väliä kun toinen loppui niin toinen alkoi.
Epiduraali sitten helpotti tilannetta ja se pahin kipu katosi ja jalkojen kramppaus hävisi
Nyt odotan toista ja hieman pelottaa, että miten tällä kertaa menee, mutta silti yritän tälläkin kertaa ajatella, että selvisin siitä ekalla kerralla niin enköhän tälläkin. Tosin eka kerta päättyi lopulta sektioon, se minua tässä eniten pelottaa että käykö nyt samoin, mieluummin ottaisin suunnitellut sektion kuin hätäsektion tällä kertaa.
Itse olen molempien synnytysten aikana oksentanutkin mutta erheellisesti usein luullaan, että se kipu koko ajan vain pahenisi ja pahenisi, sillä elimistö itsekin tosiaan tuottaa kivunlievitystä. Ja kyllähän se toki paheneekin tietyllä tavoin, mutta toisaalta myös helpottaa. Sitä voi olla tietysti vaikea kuvitella, jos on ottanut sen epiduraalin siinä kohtaa kun on alkanut tuntua tosi pahalta eikä ole uskaltanut antaa kehon hoitaa hommaa.