Synnytyskipuun valmistautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Laskettu aika lähenee ja erityisesti synnytykseen liittyvä kipu on jo nykyään melko usein mielessäni. Synnytysvalmennuksemme oli lyhyt, ylimalkainen ja suoraan sanoen aivan sisällötön.

Miten te muut olette valmistautuneet etukäteen synnytykseen liittyviin kipuihin? Voiko niihin valmistaua?

Ajatuksenani on, että menen ilman kipulääkkeitä niin pitkään kuin pystyn. Mahtaako se vaikuttaa pohdiskeluuni? Jos heti myöntäisin itselleni kipulääkkeet, kun tuntuu epämukavalta, murehtisinko vähemmän?

En mä ainakaan pystynyt kuvittelemaan mitä se on.
Toka synnytyskin pääsi yllättämään menemällä aivan toisin kuin eka. Myös tuntemukset olivat uusia.
Avoimin mielin, kyl se siitä :)

Mun mielestä kannattaa mennä sellasella ajatuksella, että tuntemuksien mukaan. Ei ehkä kannata etukäteen "päättää" ottaako kivunlievitystä vai ei vaan mahdollisimman avoimin mielin. Itse ajattelen asiasta jotakuinkin niin, että tiedän että synnyttäminen sattuu ja sen kivun mukaan mennään. Kivunlievitystä otan, jos tuntuu etten pärjää kivun kanssa.

Ei siihen kipuun voi valmistautua. ehkä jos ei kovin kipeetä saa niin sitten. itse sain niin kipeetä että en löydä sille edes sanoja. menin myös todella avoimin mielin, ja voin sanoa että toista kertaa en mee

Kuten muutkin sanoo, niin siihen ei voi etukäteen mitenkään varautua, mulla se kipu oli jotain aivan tajutonta, oksetti ja jalat kramppasi, vaikka jossain vaiheessa ajattelin, että katsotaan kuinka pitkälle pystyn menemään ilman kivunlievitystä, niin kyllä sen aika nopeasti halusin, ei vaan pystynyt rentoutumaan yhtään, kun supistuksia tuli taukoamatta. Mulla synnytys etenkin todella vauhdikkaasti.

Jotain suuntaviivoja voi luoda, mutta kannattaa varautua, että haluaakin kaiken tapahtuvan päinvastoin kuin on ajatellut. Mäkin esim. halusin palavasti ammeeseen, mutta jo suihkussa olo suorastaan ällötti olla eikä mua ammeeseen olisi saanut kirveelläkään. Samoin kammosin epiduraalia, koska siinä joutuu kiinni letkuihin ja liikkuminen vaikeutuu, mutta siinä vaiheessa kun sitä pyysin, ei liikkuminen olisi kiinnostanut enää muutenkaan. Eli tilanteen mukaan vaan niin hyvin menee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kannattaa mennä sellasella ajatuksella, että tuntemuksien mukaan. Ei ehkä kannata etukäteen "päättää" ottaako kivunlievitystä vai ei vaan mahdollisimman avoimin mielin. Itse ajattelen asiasta jotakuinkin niin, että tiedän että synnyttäminen sattuu ja sen kivun mukaan mennään. Kivunlievitystä otan, jos tuntuu etten pärjää kivun kanssa.

Peesailen. Se helpottaa, kun tietää, että lievitystä saa tarvittaessa. Toki tilanne vaikuttaa, mulla oli sikäli helppoa, että kivut lisääntyivät aivan pikku hiljaa - ekat olivat lievien mooniskipujen kaltaisia 25 tuntia ennen vauvan syntymää. Siinä ehti hyvin tottua kivun laatuun ja voimistumiseen. Eri juttu varmaan, jos synnytys alkaa kovin rajusti ja heti alkuun kovilla, terävillä kivuilla.

Minua auttoi paljon kätilön tokaisu synnytysvalmennuksessa "jos ajattelet, että minkäkokoinen ja mistä reijästa tulee, niin ei se saatumatta voi tulla". Tämä pisti miettimään, että synnytys sattuu ihan varmasti, sitä kipua on turha etukäteen pelätä ja pohtia, kuinka paljon se sitten sattuukaan.
Itsekin menin ekaan synnytyksen ajatuksella, että mielellään ilman kivunlievitystä, mutta jos ei muuten, niin sitten niiten kanssa. Kaksi lasta olen synnyttänyt ainoastaan ilokaasun voimalla :) Eka synnytys oli epäsäännöllinen ja vaikea, toinen aika helppo. Sattuihan se, mutta en edes kokenut tarvitsevan muuta kivunlievitystä. Kohat tämä taival on taas edessä, kolmannen laskettu aika syyskuussa. Katsotaan, miten tällä kertä käy :)

Asennoidut sitä kipua varten, et yritä voittaa sitä, torjua sitä, mutta pystyt ottamaan sen vastaan.

Se sattuu, mutta mitä enemmän sitä pelkäät ja koetat pinnistellä sitä vastaan, sitä kauemmin ja kovemmin se sattuu.
Joka ikinen kipeä supistus on yks vähemmän.

Juu, se kipu loppuvaiheessa on sietämätöntä,onneks oli ilokaasua sentään ja tässä tokassa synnytyksessä kaikki eteni niin nopsaan jotta ekan synnytyksen traumat kaikkos.
Mie tsemppasin ihteeni raskausaikana kahtomalla faktalta synnytysohjelmia.
Nvolantäti tarjos pelkopolille lähetettä mut en mennyt,arvelin jotta pakko se on ottaa vastaan mitä tulee.

Ei sitä kipua tosiaan voi kuvitella etukäteen eikä suunnitella liikoja. Avoimin mielin menin synnärille sillä ajatuksella että katson kauanko pärjään ja tarviiko lääkitystä kipuun. Aikas pitkälle pääsinkin ennenkun meni liian tuskalliseksi. Rentoutuskeinoja kannattaa opetella ja aatella sitä hengitystä, tositoimissa siitä on yllättävästi apua että osaa rentoutua ja hengittää rentouttavasti.

luepa synnytyksestä heti alkuun vaikka täältä: www.bebesinfo.fi
Minua auttoi eniten se, että olin lukenut ja tiesin jotenkin mitä odottaa omalta kropalta ja etten ollut toisten armoilla. On monia tapoja lievittää kipua luonnollisesti, ilman lääkkeitä, liikkuminen, vesi ja rentoutuminen ovat parhaimpia. Pelko aiheuttaa itseasiassa enemmän kipua koska se tuottaa adrenaliinia (menikö oikein) joka taas viestittää aivoille jotka tuottavat sitten kivun tunnetta.
Toinen mainio juttu kivun "viestin pysäyttämiseen" on sellainen laite kuin TENS siitä voi lukea lisää yhdestä ketjusta tuolta synnytys puolelta.

Toki voi valmistautua! Minä olen todella kipuherkkä ihminen ja minua pelotti jopa epiduraalin pistoksen kipu..Sitten aloinkin ottamaan selvää ja "opiskelemaan" synnytystä ja enään kipu ei pelottanut ollenkaan vaan innolla odotin niitä kaikkia synnytyksen vaiheita. Kipeää se teki, mutta oli hieno huomata kuinka vahva olenkaan kun kyseessä on oma lapseni ja mahdollisimman lempeä syntymä hänelle. Itse halusin myös palautua nopeasti vanhoihin mittoihin ammattini puolesta, mietin niitä ihmisiä jotka minulle sanoivat että en pysty siihen ja nauroivat, pitkittynyt synnytys voi myös tuoda vauvalle koliikin ja ajattelin omaa jaksamistani vauvan kanssa. Synnytys meni hienosti ja luomuna kokonaan, enkä ottanut oksitosiiniä istukan poistulemiseen, mistä johtuen koko maha lähti pienenemään heti synnytyksen jälkeen (kun kohtu sai luonnollisesti supistella ja pienentyä oman oksitosiinini ansiosta). Kaikki meni niin hyvin ja helppo lapsi syntyi, itse olin niin pirteä heti synnytyksen jälkeen ja olen siitä asti ollut, vanhoihin mittoihin palauduin täysin 1,5vko:ssa. Hyvää tietoa synnytyksestä ja kivun kanssa työskentelemisestä löytyy osoitteesta. www.bebesinfo.fi :D
Tsemppiä sinulle synnytykseen!

Höpöhöpöä etteikö siihen kipuun voisi valmistautua ja asennoitua. Ei tosin näemmä onnistu kaikilta, mutta ensimmäisellä kertaakaan synnyttämään meno ei kamalasti pelottanut jo pelkästään ajattelemalla, että miljoonat naiset ovat synnyttäneet ja synnyttävät jatkuvasti, joo kyllähän se sattuu mutta aika ylimainostettua kokonaisuutta katsastellen, ei se lopulta kuitenkaan kauaa kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja manna-:
Minua auttoi eniten se, että olin lukenut ja tiesin jotenkin mitä odottaa omalta kropalta ja etten ollut toisten armoilla. On monia tapoja lievittää kipua luonnollisesti, ilman lääkkeitä, liikkuminen, vesi ja rentoutuminen ovat parhaimpia.

Kriittisesti sitten jos tuonne eksyt:). Mä lueskelin juttuja tuolta ennen synnytystä ja synnytyksen aikana mietin, että voi hemmetti mitä soopaa tulikaan luettua. Olihan siellä toki asiaakin paljon, mutta paljon asenteellista tekstiäkin myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Höpöhöpöä etteikö siihen kipuun voisi valmistautua ja asennoitua. Ei tosin näemmä onnistu kaikilta, mutta ensimmäisellä kertaakaan synnyttämään meno ei kamalasti pelottanut jo pelkästään ajattelemalla, että miljoonat naiset ovat synnyttäneet ja synnyttävät jatkuvasti, joo kyllähän se sattuu mutta aika ylimainostettua kokonaisuutta katsastellen, ei se lopulta kuitenkaan kauaa kestä.

Asennoitua voi,mutta ei sitä kipua etukäteen voi tietää ja tajuta. Mullakin on paljon kivuliaitakin kokemuksia sairaalamaailmasta mut se synnytyskipu...aivan oma ulottuvuutensa. Ja kestääkin se voi kauan, hyvä jos ei.

Minua auttoi eniten se, että olin lukenut ja tiesin jotenkin mitä odottaa omalta kropalta ja etten ollut toisten armoilla. On monia tapoja lievittää kipua luonnollisesti, ilman lääkkeitä, liikkuminen, vesi ja rentoutuminen ovat parhaimpia. Pelko aiheuttaa itseasiassa enemmän kipua koska se tuottaa adrenaliinia (menikö oikein) joka taas viestittää aivoille jotka tuottavat sitten kivun tunnetta.
Toinen mainio juttu kivun "viestin pysäyttämiseen" on sellainen laite kuin TENS siitä voi lukea lisää yhdestä ketjusta tuolta synnytys puolelta.

Juuri näin ja elimistö itsekin lievittää kipua sen mukaa mitä sitä tulee, tietysti jos henkisesti pistää hanttiin eikä anna kehon toimia omansa mukaan, ei se silloin toimi kuten "pitäisi".

Sitä itse kipua ei pysty ilman kokemusta kuvittelemaan vaikka miten ihmiset sitä kuvailisivat, se on niin totaallisen intensiivistä ja se mihin voi vaikuttaa on, että miten rauhallisena itsensä pitää, kun ne kivut voimistuvat.

Esikoisen synnytyksessa ajattelin, että mielellään ei mitään, ellei ole pakko. No käynnistetty synnytys oli armoton, joten aika pian jo sainkin epiduraalin, mutten kadu sitä. Avautuminen oli niin nopeaa ja supistukset lääkkeiden vuoksi niin tiheitä ja heti niin voimakkaita (toisin kuin luonnollisesti käynnistyneessä ), että mielellä ja kropalla ei ollut mitään mahdollisuuksia sopeutua kipuun ja sen voimistumiseen.

Toisella kierroksella, kuopusta odottaessani siis, ajattelin jälleen, että JOS synnytys käynnistyy itsekseen, pyrin menemään mahdollisimman pitkään ilman lääkkeitä, mutta jos tuntuu pahalta, aloitan miedoimmasta. Ja JOS pitää taas käynnistää, en jossittele puudutteen kanssa.

Niin sitten kävi, että synnytys käynnistyi itsekseen vesienmenolla ja supistelut alkoi ensin harvoina, pieninä jomotuksina ja vatsankiristymisinä ja voimistuivat kerta kerran jälkeen vain jonkin verran. Minulla oli siis hienosti aikaa suhtautua siihen, että se on menoa taas ja ei tämä vielä pahalta tunnu.
Synnytys eteni yhtäkkiä todella nopeasti, kun vastaanotto salissa kätilö huomasi minun olevan auennut 3cm 8,5cm 30min aikana, tuli kiirus saliin ja kätilö kysyikin, että miksi et sanonut, että sattuu. :)
No mielestäni ei sattunut kovinkaan pahasti, siis kyllä oli tukalaa ja kiukutti kun supisti, mutta jotenkin mielikuva siitä, että no kohta tämä taas on ohi ja saan taas olla hetken rauhassa auttoi sietämään kivun.

Ja kas, kohta synnytys olikin ohi ja tajusin selvinneeni täysin luomuna, tämä oli asia, jota en ikinä olisi voinut uskoa itsestäni.

Eli vinkkinä minulta, että mitään ei kannata lyödä lukkoon ja lievityksille pitää antaa omassa päässään mahdollisuus, muuten, jos niitä oikeasti tarvitsee, tuntee varmasti epäonnistuneensa, vaikkei se sitä missään nimessä olekkaan.

Onnea tulevaan synnytykseen. :)

No se kipu voi olla jokaisella erilaista, toinen kokee kivun pahempana ja toinen taas lievempänä. Myös se miten synnytys etenee vaikuttaa siihen kipuun. Itse koko raskauden ajan ajattelin, että kestettävä se on, on ne muutkin kestäneet, mutta kun ne vedet kotona meni ja ne supistukset lähti heti tulemaan 5 minuutin välein ja laitokselle päästyämme, olo oli jo todella tukala. Mulla ihan oikeasti reidet kramppasi ja oksennus meinasi lentää joka supistuksella ja niitä supistuksia tuli ihan solkenaan, ei oikeastaan mitään väliä kun toinen loppui niin toinen alkoi.
Epiduraali sitten helpotti tilannetta ja se pahin kipu katosi ja jalkojen kramppaus hävisi
Nyt odotan toista ja hieman pelottaa, että miten tällä kertaa menee, mutta silti yritän tälläkin kertaa ajatella, että selvisin siitä ekalla kerralla niin enköhän tälläkin. Tosin eka kerta päättyi lopulta sektioon, se minua tässä eniten pelottaa että käykö nyt samoin, mieluummin ottaisin suunnitellut sektion kuin hätäsektion tällä kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua auttoi eniten se, että olin lukenut ja tiesin jotenkin mitä odottaa omalta kropalta ja etten ollut toisten armoilla. On monia tapoja lievittää kipua luonnollisesti, ilman lääkkeitä, liikkuminen, vesi ja rentoutuminen ovat parhaimpia.

Kriittisesti sitten jos tuonne eksyt:). Mä lueskelin juttuja tuolta ennen synnytystä ja synnytyksen aikana mietin, että voi hemmetti mitä soopaa tulikaan luettua. Olihan siellä toki asiaakin paljon, mutta paljon asenteellista tekstiäkin myös.

mikä siellä sitten oli soopaa?? Minä synnytin ulkomailla, ja siellä meillä oli kunnollinen 6vkoa (kerran viikossa 2h) synnytysvalmennus jossa kätilöt opettivat nimenomaan noita samoja juttuja mitä tuolta voi lukea.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Asennoitua voi,mutta ei sitä kipua etukäteen voi tietää ja tajuta. Mullakin on paljon kivuliaitakin kokemuksia sairaalamaailmasta mut se synnytyskipu...aivan oma ulottuvuutensa. Ja kestääkin se voi kauan, hyvä jos ei.

Joo ei toki voi tietää etukäteen mutta voi tietää että sattuu pirusti ja asennoitua sen kestämään. Minullakin on kivuliaita kokemuksia sairaalamaailmasta muutoin ja paljon pahempia kuin synnyttäminen, ei sillä etteikö sekin olisi tehnyt todella kipeää mutta henkisesti paljon helpommin kestettävästi kuin vaikkapa se että lekuri operoi jotain ilman puudutuksia ja kun kyseessä ei ole elimistölle luonnollinen tapahtuma, kuten synnytys, jonka keho osaa kipuineenkin hoitaa ja se kipu myös kuuluu synnyttämiseen, koska se kertoo synnytyksen kulusta. Harva synnyttää montaa päivää ja vuorokausi parikin on lyhyt aika ihmisen elämästä.

Tottakai voi ja kannattaa valmistautua siihen, että homma sattuu, mutta eiköhän vastaajat tarkoita, ettei kivun laatuun voi varautua ennalta. Se on jotain niin erilaista ja alkukantaista, että vaikea sitä on edes selittää.

No yksi mielikuva miten pystyy kuvailemaan supistuskipua on, jos sinulla on koskaan krampannut lihas ja mahdollisesti siihen voi myös sisältyä suonenvetoja, siis synnytyksen aikana monesti voi tulla jalkoihin tai lonkkiin suonen vetoja.

Kohtuhan supistuu todella voimakkaasti synnytyksessä ja lihakset ovat kovilla kohdussa, joten siitä krampin oloinen kipu johtuu, vähän kuten kuukautis kipu, mutta koska kohtu on loppuraskaudessa jo todella suuri, on kipukin paljon voimakkaampi.

Yhteistyössä