Synnytyskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse olin niin onnellisessa asemassa että kätilö tuli osastolle keskustelemaan synnytyksen kulusta seuraavana päivänä.oli oikein otettu että pyydettiin.hyvä mieli taisi jäädä molemmille.
pyysimme kätilön siksi koska synnytys ei ollut ihan normaali....vaan itsesiassa aika dramaattinen ja osaston kätilöt eivät taas ymmärtäneet meidän ahdistusta tapahtuneesta kun eivät olleet paikalla

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 17:32 HeMa05 kirjoitti:
osaston kätilöt eivät taas ymmärtäneet meidän ahdistusta tapahtuneesta kun eivät olleet paikalla

Tuo on aika "mielenkiintoista" ettei alan ammattilaiset ymmärrä tapahtunutta, vaikka luulisi heidänkin nähneen monenlaista...

mammammaalle: on tärkeää käydä keskustelu juuri niiden kätilöiden kanssa jotka olivat paikalla.
Kätilöt ovat ammatti-ihmisiä omassa työssään. Mutta he eivät ole psykologeja. Tämän vuoksi ulkopuolisen (tässä tapauksessa ei paikalla olleen) kätilön on hyvin vaikea kommentoida tai auttaa tehokkaasti potilasta ahdistavan tilanteen jälkeen.

Paikalla olleet kätilöt voivat antaa tietoa tapahtuneesta ja kertoa syitä toimintaansa,( jota ei -paikallaolleet kätilöt eivät osaa tehdä, tietenkään.)

Jos taas tarvitsee ahdistukseensa psykologista apua, silloin kätilö ei välttämättä ole oikea henkilö (tosin joku kätilö voi omata hyvät taidot toki siihenkin) vaan ammattipsykolgi.

Harmi on että näitä ammatipsykologeja ei tuolla synnytyssairaaloiden päättävissä elimissä älytä arvostaa riittävästi ja heitä ei ole useinkaan saatavissa.
Liian moni lähtee traumaattisten kokemusten kanssa synnytyssairaalasta saamatta tarvitsemaansa psykologista apua.

No kyllä siihen jonkinlaisen "erotuomarin" tarvis, jos aikoisin vielä jutella tuon viimosen kätilön kanssa.... En kyllä menis vannomaan, että pystyisin alkuunkaan "sivistyneesti" istahtaa alas ja juttelemaan asiat, ennenku saisin oikeasti sanottua sille kääkälle, mitä olin mieltä käytöksestään. Valitettavasti.

Minulla on enää 2kk jäljellä laskettuun aikaan. Ystäväni sai juuri ensimmäisen lapsen ja kertoi minulle miten synnytys sujui. Silloin vasta tajusin että kohta se h-hetki koittaa meilläkin :/ Minulla on koko ajan synnytyksen jälkeen ollut tunne että mitäs tässä että se toinen syntyy varmaan nopeammin ja nyt tietää vähän miten ne asiat menee siellä sairaalassa. Niinpä niin. Nyt minä tiedän mitä ne kivut on ja miltä tuntuu seurata joltain koneelta kun uusi supistus alkaa ja voimistuu kunnes lukemat näyttää tuhatta ja sataa, mutta sitten ne taas hellittävät ja taas on yksi supistus vähemmän! =) Onneksi minulla on ollut monta tuttavaa jotka tässä välissä ovat synnyttäneet.Olen sitten itsekin päässyt purkamaan sitä omaa synnytystä kertomalla miten meillä meni. Nyt olen päättänyt lähteä synnyttämään ilman suurempia odotuksia. Jos jotain tapahtuu paikalla on hommansa osaava henkilökunta ja jos kaikki menee niinkuin viimeksi niin...hyvä! :D

mammammaalle: olet aivan oikeassa. Jos kätilölläsi oli / on huono asenne sinua kohtaan, niin tarvitset ehdottomasti "erotuomarin" eli jonkun sinua ymmärtävän ihmisen mukaan keskusteluun, jos lähdet kätilösi kanssaan keskustelemaan. Jo senkin puolesta että tämä kätilö ei enää pääse sinua loukkaamaan. Myös juuri tällaisia tilanteita varten niitä psykologeja tarvittaisiin synnytyssairaaloissa.
Ehkä parempi todellaki olisi käyttää jonkinlaista asiamiestä? Jonka kautta saisit vastaukset asiakysymyksiisi ja jolle voisit purkaa ne asiat joka mielestäsi kätilön toiminnassa meni vikaan kohdallasi. Tämä asiamies sitten voisi välittää viestisi neurtaalimpaan sävyyn kätilöllesi.

mammammaalle:
Mennyt on mennyttä mutta surullista on, että se yhä painaa mieltäsi ja häiritsee elämääsi.
Nyt kannattaa kuitenkin keskittyä tulevaan ja kaikkeen siihen positiiviseen mitä se tuo tullessaan. Ja pyrkiä huolehtimaan kaikin keinoin siitä että historia ei toista itseään.
Ainakin täällä Helsingissä tiedän yhden äidin, jonka edellinen synnytyskokemus oli erittäin negatiivinen, niin että tämä äiti pelkäsi toisen lapsen syntymän kohdalla kuolevansa. Hänelle järjestettiin sellainen kätilö jonka kanssa hän tuli toimeen ja jolla oli kokemusta toimia synnyttäjien kanssa, joiden edellinen synnytys oli ollut traumaattinen tai epäonnistunut kokemus.

Eikö Oulussa sairallalla ole mitään ryhmää tai henkilöitä jotka olisivat erikoistuneet tällaiseen?
Tämän tuttavani erikoiskätilö oli ympäri vuorokauden koko synnytyksen ajan hänen kanssaan.
Kyllä synnytyskokemuksistakin saadaan positiivisia ja onnistuneita jos vain halutaan järjestää ja skarpataan.
Sinun tapauksessasi sinun ei pitäisi tyytyä siihen, että joudut pelkäämään että aiempi toistuu uudelleen.
Voimia ja jaksamista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 17:04 Äiti04 kirjoitti:
Hänelle järjestettiin sellainen kätilö jonka kanssa hän tuli toimeen ja jolla oli kokemusta toimia synnyttäjien kanssa, joiden edellinen synnytys oli ollut traumaattinen tai epäonnistunut kokemus.

Eikö Oulussa sairallalla ole mitään ryhmää tai henkilöitä jotka olisivat erikoistuneet tällaiseen?
Tämän tuttavani erikoiskätilö oli ympäri vuorokauden koko synnytyksen ajan hänen kanssaan.
Kyllä synnytyskokemuksistakin saadaan positiivisia ja onnistuneita jos vain halutaan järjestää ja skarpataan.
Sinun tapauksessasi sinun ei pitäisi tyytyä siihen, että joudut pelkäämään että aiempi toistuu uudelleen.
Voimia ja jaksamista.

Siis tuohan on aivan mielettömän hienoa! En kyllä ole kuullut, että täällä sellaista olis. Tietääkö muut?

en oulusta tiedä, mutta mielestäni lähes kaikissa sairaaloissa järjestetään tälläista, en tiedä mitä nimeä kussakin siitä käytetään. Mutta pelkopoli ainakin on koettu todella hyväksi. siinähän tavataan tiettyä kätilöä ennen synnytystä useamman kerran, käydään edellistä synnytystä läpi, keskustellaan äidille jääneistä peloista ja rakennetaan pohjaa tulevalle synnytkselle. Joillakin kerroilla on mukana myös lääkäri. Tämä kyseinen kätilö sitten mahdollisuuksien mukaan hoitaa synnytyksen. suosittelen!
eihän se takaa että synnytys menee käsikirjoituksen mukaan, mutta varmaan tuo kuitenkin turvallisuutta ja pystytte toimimaan kåtilön kanssa hyvässä yhteistyössä!

Yhteistyössä