Synnytysasentoja?!

Voisitteko kertoo, miten, siis millaisissa asennoissa olette synnyttäneet yms? Mulla hirveen kipee selkä, oli myös esikoista synnyttäessä ja jouduin ponnistamaan sängyssä selällä maaten, jalat ylös nostettuna, ja jo se asentokin oli tuskaa. Nyt toista odottaessani yritin kysellä kätilöltä (Satakunnan keskussairaala) että oisko muita vaihtoehtoja, niin totes, että voishan sitte koittaa kyljeltään... No sitä kylkiasentoo kokeiltiin ekallaki kerralla, eikä ollu sen kummempi. Keinutuolissa sain olla epiduraalin laittoon asti, sitten vaan sängyssä.

Auttakaa hyvät ihmiset, ja kertokaa, eikö todellakaan ole muita vaihtoehtoja? Kertokaa myös kipulääkkeistä? Onko epiduraali ainut ja oikea? KIITOS jo etukäteen!
 
Katiaana
Mulla oli spinaali ja aina loisto puudute!!! Ekalla oli epiduraali ja sekin oli hyvä, mutta siinä kun ollaan sidottuna sänkyyn.
Spinaalilla sai liikkua mutta muuten se vei kivut täysin!!! aivan täysin..... Ja sitä voi lisätä missä vaiheessa vaan.......

synnyts asennoista en tiedä,.. joku kehunut kontillaan olemista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 21:54 hanne kirjoitti:
Ei mulla ollut epiduraaleja ja hengis olen, koitappa ajatella ilman ja jakkaraa monet on kehunut että allasta.
Niinpä. ongelma olikin siinä, että tuolla porissa kun ne ei tunnu tietävän sen enempää altaista ku jakkaroistakaa, ei vaikka kysyin vaihtoehtoja....
 
harmailija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 10:16 Helena84 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 21:54 hanne kirjoitti:
Ei mulla ollut epiduraaleja ja hengis olen, koitappa ajatella ilman ja jakkaraa monet on kehunut että allasta.
Niinpä. ongelma olikin siinä, että tuolla porissa kun ne ei tunnu tietävän sen enempää altaista ku jakkaroistakaa, ei vaikka kysyin vaihtoehtoja....
Joka paikassa varmasti tiedetään erilaisista vaihtoehdoista, niitä ei vaan aina haluta käyttää. Pitää osata itse vaatia!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 10:27 harmailija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 10:16 Helena84 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 21:54 hanne kirjoitti:
Ei mulla ollut epiduraaleja ja hengis olen, koitappa ajatella ilman ja jakkaraa monet on kehunut että allasta.
Niinpä. ongelma olikin siinä, että tuolla porissa kun ne ei tunnu tietävän sen enempää altaista ku jakkaroistakaa, ei vaikka kysyin vaihtoehtoja....
Joka paikassa varmasti tiedetään erilaisista vaihtoehdoista, niitä ei vaan aina haluta käyttää. Pitää osata itse vaatia!


Ja siksipä minä olisinkin kiitollinen muiden kokemuksista, että osais sitte kysellä erilaisia vaihtoehtoja ja vaatia niitä......
 
Niin tuli tuo äskenen vähä hassusti, että sama asia vielä, haluaisin kuulla, mitä muut on ihan oikeesti saanu käyttää, ku oon vaan lukenu jotai hienoja juttuja, mutta kaikki tututki on kuitenki aina vaan ollu siä sängys seliällään... Ku on niin paha vaatia, ku ei ees tiä mitä vaatia, ja toivoin täältä saavani muiden kokemusten kautta oikeaa tietoa....
 
kätilö
Puoli-istuva-asento, kyljellään, kontallaan, jakkaralla... Edellä joku synnyttäjä kertoi, et oli saanu liikkua spinaalin kanssa, mut kyllä spinaaliin tulee niin tujut puudutteet, et sen kanssa ei jalat pidä, joten epiduraalin ja spinaalin kanssa yleensä sit sängyssä loppuun asti. PCB- eli kohdunkaulan puudutteen kanssa voi olla liikkeellä. Onnistuessaan todella mainio puudute, kesto tunnista kahteen, sen voi myös uusia. Spinaalin vaikutus kestää parisen tuntia, kertapuudutus, ei uusita. Epiduraalissa lievitystä voi jatkaa lääkepumpun ansiosta vaikka kuin kauan. Vielä palaten ponnistusasentoihin.. eli voit ponnistaa semmoisessa asennossa mikä tuntuu itsestä parhaimmalle, mikäli vain vauvan vointi ja tarjonta (=asento missä on tulossa) ovat ok ja siten synnytys saa edetä omalla painollaan. =)
 
Kiitos! Täytyy ny kysellä noista kahdesta lähisairaalasta etukäteen, koska silloin ekalla keralla en tosiaan saanu mitää vaihtoehtoja, vaikka kaikki muuten oli ok. Siellä kun ei paljon äidiltä kyselty... Jännittää vaan niin pirusti, ensimmäistä kun ei osannu jännittääkkää... =)
 
Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 12:26 kätilö kirjoitti:
Puoli-istuva-asento, kyljellään, kontallaan, jakkaralla... Edellä joku synnyttäjä kertoi, et oli saanu liikkua spinaalin kanssa, mut kyllä spinaaliin tulee niin tujut puudutteet, et sen kanssa ei jalat pidä, joten epiduraalin ja spinaalin kanssa yleensä sit sängyssä loppuun asti. PCB- eli kohdunkaulan puudutteen kanssa voi olla liikkeellä. Onnistuessaan todella mainio puudute, kesto tunnista kahteen, sen voi myös uusia. Spinaalin vaikutus kestää parisen tuntia, kertapuudutus, ei uusita. Epiduraalissa lievitystä voi jatkaa lääkepumpun ansiosta vaikka kuin kauan. Vielä palaten ponnistusasentoihin.. eli voit ponnistaa semmoisessa asennossa mikä tuntuu itsestä parhaimmalle, mikäli vain vauvan vointi ja tarjonta (=asento missä on tulossa) ovat ok ja siten synnytys saa edetä omalla painollaan. =)

tuli kämmi, :ashamed: muistin väärin tuon puudutteen, se oli tuo mainitsemasi paraservikaali!!!!!!!! :)
 

Ekassa puoli-istuva ja tokassa kans... siinä ei kerennyt enää asentoja miettimään, hyvä kun sängylle kerkesin :D Kerettiin sairaalassa olemaan 20 min. kun poitsu syntyi :D

Ekassa oli kivunlievityksenä epiduraali (todella hyvä!), mut toisessa en kerennyt saamaan mitään... onpahan nyt koettu luomusynnytyskin...
 
Heips! Luepa Balaskasin kirja "Aktiivisynnytys". Josko siitä olis jotain apuja: minulle ainakin oli. Vaikka ei kaikkia kirjan ajatuksia allekirjoittaisikaan, niin mm. ne rentoutusharjotukset yms. on hyviä.

Ja jos toivot saavasi synnyttää muuten kuin makuulla, niin kirjoita toiveesi lapulle. Minä olin puhunut asiasta mieheni kanssa, mutta kun h-hetki tuli, ei hänkään raukka enää mitään muistanut; itse olin täysin kommunikointikyvytön.

Epiduraalista ei ollut minulle apua: se pysäytti synnytyksen etenemisen. Ensi kerralla - jos ja kun sellainen toivottavasti tulee - jollain muulla keinoin, tai sitten luomuna. Paras kivunlievitys kaikista kokeilluista oli nimittäin lämpimällä viljapussilla hierominen =)
 
Mulla oli epiduraali ja kävin läpi kaikki mahdolliset asennot (ei ainakaan muita tullu kenellekkään mieleen).

Seisoin polvillani ja pidin kiinni sängyn päädystä (pysty asennossa). Se oli aika hyvä asento niin kauan kuin voimia riitti. Synnytysjakkara oli kans hyvä. Niitä olen ajatellut kokeilla kohta uudestaan. =)

Poulitoista tuntia ponnstettua vauva tuli vihdoin ulos kun makasin selälläni.

Kontallaan, polvillaa, sivuttain ja selällään sekä jalkatuilla että ilman, jakkara... muita asentoja en nyt muista.
 
Bona
Synnytin pari viikoa sitten porissa ja ponnistusvaiheen aikana kysyin kätilöltä voinko ponnistaa jossain muussa asennossa kuin puoli-istuvassa. Oli jotenkin paha olla siinä. Mukava kätilö sanoi, että koitetaan kerran vielä ponnistaa näin ja jos tuntuu huonolta, niin vaihdetaan asentoa. Ponnistin ja tyttö lähti liukumaan ulos. Eipä siinä paljon ehtinyt enää asentoja muutella :D Kätilö oli tietoinen kyllä siitä, että typy tulee ulos seuraavalla ponnistuksella mutta ei halunnut aiheuttaa mulle stressiä. Olen silti vakuuttunut, että ko. kätilö olisi antanut vaihtaa asentoa, jos ei neito olisi tullut just silloin ulos.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 12:26 kätilö kirjoitti:
Puoli-istuva-asento, kyljellään, kontallaan, jakkaralla... Edellä joku synnyttäjä kertoi, et oli saanu liikkua spinaalin kanssa, mut kyllä spinaaliin tulee niin tujut puudutteet, et sen kanssa ei jalat pidä, joten epiduraalin ja spinaalin kanssa yleensä sit sängyssä loppuun asti. PCB- eli kohdunkaulan puudutteen kanssa voi olla liikkeellä. Onnistuessaan todella mainio puudute, kesto tunnista kahteen, sen voi myös uusia. Spinaalin vaikutus kestää parisen tuntia, kertapuudutus, ei uusita. Epiduraalissa lievitystä voi jatkaa lääkepumpun ansiosta vaikka kuin kauan. Vielä palaten ponnistusasentoihin.. eli voit ponnistaa semmoisessa asennossa mikä tuntuu itsestä parhaimmalle, mikäli vain vauvan vointi ja tarjonta (=asento missä on tulossa) ovat ok ja siten synnytys saa edetä omalla painollaan. =)
siis häh? nyt tipahin lopullisesti. Onko siis kohdunkaulan puudutus sama kuin paracervikaali?? mikäs se sitten on mikä isketään kankkuun??
 
Itse synnytin kaksi kuukautta sitten ja ainut puudute oli kohdunkaulan puudute jonka sain 15 min ennen kuin poika tuli maailmaan. Istuin loppuvaiheessa sellaisella jumppa palllolla mikä oli todella hyvä, siinä pystyi vähän laniata heijaamaan ja pidin samalla sängystä kiinni, kun ponnistus vaihe alkoi niin nousin seisomaan sänkyyn nojaten ja ponnistin noin 5 min. ja vauva oli ulkona. Suosittelen lämpimästi.
 
Myös kätilö
Kankkuun pistettävä on Petidin, joissain myös Tramalia on injektiona. Epiduraalissa ja spinaalissa periaatteessa on tunnin varoaika sängyssä, jonka jälkeen saa liikkua, jos jalat pitää ja vointi sallii. Kohdunkaulan eli paraservikaalipuudute on avautumisvaiheen lopun lievitysmenetelmä ja ponnistusvaiheeseen on vielä pudendaalihermojen puudutus. Kahta viimeistä ei kaikkialla yleisesti käytetä ja monissa sairaaloissa nekin saa laittaa vain lääkäri.

Synnytysasennoista kaikkia eri variaatioita sängyssä saavat käyttää ihan kaikki (kontalla, kyljellä, puoli-istuvassa, pystyyn nostelussa päädyssä roikkuen...). Jakkaralle, ammeeseen, suihkuun, säkkituolin päälle ja muihin ei-sängyssä-paikkoihin pääsee yleensä vain jos raskaus on sujunut suht normaalisti ja etenkin, ettei synnytyksessä ole odotettavissa mitään erityisiä toimenpiteitä (eli ei kookasta lasta, ei vihreää lapsivettä, ei runsaita vuotoja edellisissä synnytyksissa, ei edellistä sektiota, ei suuria repeämiä edellisessä tms.). Näissäkin sairaalakohtaisia eroja.

Kannattaa tosiaan itse pyytää ihan tomerasti, jos jotain haluaa kokeilla. Avautumisvaiheeseen myös iso "jumppapallo", keinutuoli, suihku, amme, säkkituoli, erilaiset pystyasennot hyviä.
 
koiraharrastaja
Esikoisen synnytin "perinteisesti" kätilön käskystä. Seuraavat kolme olen possistanut maailmaan polviullani sängyn päällä, miehen kaulasta kiinni pitäen. Ainut asento mulle, joka tuntui hyvältä, ponnistaminen tuntui helpolta, kestot 1-8 minuuttia.
Kokeilemalla löytyy varmaan kaikille sopivin asento, pidä vaan puolesi!
Ja onnea tulevaan koitokseen! :)
 

Yhteistyössä