Synnytysasento ja kipulääkitys

Hei!

Lueskelin tuossa yhdestä kirjasta että kyykkyasento olisi hyvä, eli ollaan sillai jalat harallaan kyykyssä ja se luonnostaan levittää lantion levimmilleen ja samalla venyttää välilihaa ja minimoi repeamisen vaara.

Onko kukaan synnyttänyt kyykyssä? Mitä kivun lievitystä täsää asennossa voi oottaa? Ei varmaan epiduraalia kun eikös siinä lamaannu koko alapää...

Ja kokemuksia muista asennoista, kiitoosss :flower:

En ole kokenut vaan lukenut asiasta, mutta täysin oikeassa olet: epiduraalin kanssa joutuu vaan makoilemaan paikallaan, ylös ei pääse. Hyvä jos ponnistuksessa jaksaa kohottautua puoli-istuvaan asentoon.

Kyykkyasennossa paikat on parhaiten auki ja lapsi pääsee tulemaan ulos"oikeaan suuntaan". Kyykkysynnytyksestä toipuminen on tutkitusti nopeampaa ja repeämiä esiintyy vähemmän.

Itse en tiedä voiko kohdunkaulan puudutuksen ja liikkuvan synnytyksen kyykkyasentoineen yhdistää. Luulisin, että voi - tietääkö kukaan?

Harmi että synnäreillä ollaan vielä niin vanhakantaisia, että äidit pakotetaan heti makuulle, jos tämä ei itse osaa pontevasti sanoa mitä haluaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 11:53 RiikkaTii kirjoitti:
En ole kokenut vaan lukenut asiasta, mutta täysin oikeassa olet: epiduraalin kanssa joutuu vaan makoilemaan paikallaan, ylös ei pääse. Hyvä jos ponnistuksessa jaksaa kohottautua puoli-istuvaan asentoon.

Höpö,höpö,kyllä sitä itse saa synnyttää siinä asennossa mikä tuntuu kustakin parhaalta asennolta, vaikka saisikin epiduraalin. Eikä ainakaan minun ole pitänyt makollla paikoillani, vaikka olen kyseisen puudutteen ottanutkin. :LOL:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 12:22 äitix2 kirjoitti:
\

Höpö,höpö,kyllä sitä itse saa synnyttää siinä asennossa mikä tuntuu kustakin parhaalta asennolta, vaikka saisikin epiduraalin. Eikä ainakaan minun ole pitänyt makollla paikoillani, vaikka olen kyseisen puudutteen ottanutkin. :LOL:
Veit jalat suustani, epiduraali vie kivut mutta kyllä tunto jaloissa on.

jenni87 harmaana
Mä sain epiduraalin ja kyllä jalat oli jonkun hetken sellasta vähän kun makaronia mut pääsin esim. vessaan kunhan joku talutti. Ponnistin myös jakkaralla epiduraalista huolimatta mikä oli IHANA asento ponnistaa!!!!!
Ei tarvinu leikata välilihaa, repeämiä tuli ihan vähän vaikka vauva oli aika kookas... Lisäksi, kun jakkaralle pääsin, lapsi syntyi kahdella supistuksella, kun sängyllä oli ponnistellut jo aikani... Suosittelen!!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 13:38 jenni87 harmaana kirjoitti:
Mä sain epiduraalin ja kyllä jalat oli jonkun hetken sellasta vähän kun makaronia mut pääsin esim. vessaan kunhan joku talutti. Ponnistin myös jakkaralla epiduraalista huolimatta mikä oli IHANA asento ponnistaa!!!!!
Ei tarvinu leikata välilihaa, repeämiä tuli ihan vähän vaikka vauva oli aika kookas... Lisäksi, kun jakkaralle pääsin, lapsi syntyi kahdella supistuksella, kun sängyllä oli ponnistellut jo aikani... Suosittelen!!!!
Hienoa että siulla toimi!! Lisää asento kommenttaja/kokemuksia tack så bra...?

nihilis
Minulla oli myös epiduraali ja jalat meni siis vähän hyytelöks, mutta siihen ponnistusvaiheeseen mennessä olin jo voimissani ja ponnistin sängyn päädyssä roikkuen polvillani. Repeämiä ei välilihaan tullut ja muutenkin ponnistaminen ja sen ponnistuksen suuntaaminen tuntui helpolta. Kyykky on kans hyvä ja jakkara, kaikki missä painovoima auttaa lasta alaspäin...

tytsy83
minäkin sain epiduraalin...ja hetken tuntui kun joku olisi kaatanut kuumaa vettä jaloille ...vaikee tuntemus kuvailla...sitte olinkin ihan ok..pystyin kävelemään ilman apua, mies kyllä sitä tippa härveliä "talutti"

ihan positiivinen kokemus! =)

ponnistin kyllä puoli-istuvassa asennossa...
johtuen siitä,että epiduraali ei auta siihen painon tunteeseen,minkä vauvan pää sai aikaan, ja liikkuminen meni tuskaisaksi...joten en halunnut sängyltä pois kun siihen olin työn ja tuskan kanssa kiivennyt...
hienosti meni sekin ,ensisynnyttäjä, ponnistus reilu 10min...
ei repeämiä...ja heti pystyin istumaan normaalisti....

meidän sairaalassa ainakin epiduraali tarkoittaa automaattisesti sänkyyn jäämistä. eli liikkuminen rajoitetaan kun on pelkona että äidin jalat ei kunnolla kanna ja epiduraalin jälkeen mysö vauvan päähän laitetaan resptori vai mikä se nyt on, millä mitataan koko ajan sykettä ja hapetusta. eli kyykyt ja jakkarat on pois suljettuja epiduraalin kanssa vaihtoehdoksi jää se selällään tai puoli-istuvassa asennossa makaaminen.

nekkusen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 15:07 vieras kirjoitti:
meidän sairaalassa ainakin epiduraali tarkoittaa automaattisesti sänkyyn jäämistä. eli liikkuminen rajoitetaan kun on pelkona että äidin jalat ei kunnolla kanna ja epiduraalin jälkeen mysö vauvan päähän laitetaan resptori vai mikä se nyt on, millä mitataan koko ajan sykettä ja hapetusta. eli kyykyt ja jakkarat on pois suljettuja epiduraalin kanssa vaihtoehdoksi jää se selällään tai puoli-istuvassa asennossa makaaminen.
Niin täälläkin. Ekasta sain epiduraalin ja puoli-istuvassa piti punkaa tyttö pihalle. Nyt aattelin olla ilman mikäli suinkin kestän ja kokeilla esim. jakkaraa, jos rohkeus riittää.

en ole kyykyssä synnyttänyt, tarkoitus oli mutta en kivuista päässyt sängystä ylös... :whistle:

mutta sen verran meinasin sanoa että epiduraali ei poista mitään tuntoja alapäästä eli voi ottaa epiduraalin + synnyttää kyykyssä!

juu-u... en kipulääkityksistä tiedä kun selviydyin ilman, mutta etukäteen kannattaa kyllä miettiä ja kokeilla eri asentoja, mutta todellisuudessa h-hetken tullessa kannattaa vaan möyriä siinä asennossa missä tuntuu sillä hetkellä parhaimmalta eikä aatella muuta

En ollut aatellut sitä aiemmin, mutta olin paljon nelin kotin heijaamassa edes takasin, ennenko sitten käännyin selälleen "perinteiseen" asentoon synnyttämään. Näin oli hyvä minulle.

Riippu synnärristä ja synnyttäjästä mitä sen epiduraalin jälkeen voi/saa tehdä. Joillakin se saattaa vaikuttaa niin, ettei pystyyn ole sen jälkeen asiaa. Periaatteessahan - jos sen ajoitus menee ihan nappiin - sen pitäisi vaikuttaa avautumisen ajan ja sitten vaikutuksen alkaa hiipua siinä ponnistusvaiheessa, jotta tietää mitä on tekemässä.

Kohdunkaulan puudute kyllä käy - sehän piikitetään, nimensä mukaisesti kohdunkaulaan. Mulle siitä ei ollut muuta hyötyä kuin se, ettei piikitetty enää uudelleen kun eppari leikattiin.
Epiduraalinkin yritän jättää seuraavalla kerralla väliin. Se pysäytti synnytyksen, eikä siitä siis ollut mitään hyötyä.
Puoli-istuvassa asennossa tuon punnersin ulos. Mua ei uskottu, kun sanoin haluavani pystyyn - enkä sitten kivuilta jaksanut enää alkaa väittelemään, että kyllä pysyn ylhäällä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 21:50 krahu kirjoitti:
juu-u... en kipulääkityksistä tiedä kun selviydyin ilman, mutta etukäteen kannattaa kyllä miettiä ja kokeilla eri asentoja, mutta todellisuudessa h-hetken tullessa kannattaa vaan möyriä siinä asennossa missä tuntuu sillä hetkellä parhaimmalta eikä aatella muuta

En ollut aatellut sitä aiemmin, mutta olin paljon nelin kotin heijaamassa edes takasin, ennenko sitten käännyin selälleen "perinteiseen" asentoon synnyttämään. Näin oli hyvä minulle.
Just tollee mullekin kävi.. olin suunnitelltu ja aatellut vaikk amitä asentoja, mutta perinteisesti se meni ja luomuna... :)

mä olisin halunnut jakkaralla mutta epiduraali vei voimat jaloista loppuun asti ja vei täysin ponnistustunteen!!!!en tuntenut mitään ja ponnistaa piti.en enää ikinä halua sellaista.olin pettynyt vaikka kivuton sain olla mutta lopussa kyllä tuntui senkin edestä.synnytys pitkittyi ja oli pakko auttaa imukupilla kun lapsi voi huonosti

Minä kyykkäsin tuon nuorimmaisen ulos ja ilman kipulääkityksiä. Rentoutumalla avausvaiheessa ja nojaamalla nostettuun sängynreunaan. Lopussa kiipesin petiin josta nostettiin pääpuoli ylös josta sai nojausapua kyykkyssä ponnistamiseen. Tämän kun olisi hoksannut tehdä kaikissa synnytyksissä...

Synnytin toisen lapsemme kyykyssä ja olin saanut epiduraalin.asento ei ollut suunniteltu,mutta kun kipusin takaisin sänkyyn,niin tunsin,että nyt lapsi tulee ja kätilö kehotti synnyttämään kyykyssä ja näin tehtiin ja onhan sinulla painovoima siinä apuna.

suosittelen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 13:38 jenni87 harmaana kirjoitti:
Mulla samanlainen kokemus :wave:
Esikoisen ponnistin puoli-istuvassa asennossa sängyllä kun olin niin väsyksissä, mutta kakkonen syntyi jakkaralla. Epiduraalin sain siis molemmilla kerroilla. Jakkara oli ihana! Kyllä täälläpäin saa liikkua (tippatelineen kanssa) ja ponnistaa vaikka seisaalteen vaikka olisi laitettu epiduraali, kunhan jalat kantaa. Taitaa olla sairaala/kätilökohtaista, ja kyllähän joillain tosiaan voi mennä jalat alta jos puudutetta on laitettu paljon.

olin kyljelläni ja kaksi kertaa antoivat kohdun kaula puudutukset. vain kipua tunsin silloin kun leikkasivat välilihan. nyt olis toisen lapsen laskettu aika lähel. pelkoa ei onneks jäänyt minkäänlaista ensimmäisestä =)

Mä luulen, että epiduraali vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Mulla on epämukavat kokemukset epiduraalista, eli molemilla kerroilla se hankaloitti ja pitkitti ponnistusta, ponnistukset kesti muistaakseni noin 20 minuuttia, kun ilman epiduraalia meni vissiin 4 minuuttia ja kaksi ponnistusta.
Mä en päässy pystyasentoon kummassakaan synnytyksessä, jossa mulla oli epiduraali, mutta en tiedä oliko epiduraali ainoa syy, ilmeisesti myös se vaikutti asiaan, että vauvoilla oli napanuora kaulan ympärillä. Keskimmäisen (ilman epiduraalia) synnytin pystyssä ja minusta se pysty asento todella auttaa. Itseasiassa mulla on kyllä jokaisessa synnytyksessä ollu kauhea tarve nousta ylös, mutta ekassa kätilö talutti mut takaisin sänkyyn ja viimisessä mä en olis ilman apua päässy, mutta se jo auttoi, kun sängyn pääty nostettiin ihan pystyyn, pää syntyi heti ensimmäisellä ponnistuksella pystyssä ja mä olin kovin eri mieltä kätilön kanssa siitä, saako päätyä laskea..no, pakkohan se oli, kun eihän se sieltä 90 asteen kulmassa olisi voinu syntyä...
Jos vielä saisin lapsen, en enää haluaisi epiduraalia-en edes uskalla enää antaa laittaa, jos tulee joku muu toimenpide, vaan on vaikka nukutettava, mutta selkään ei enää pistellä, tämä toinen epiduraali oli kertakaikkiaan kurja kokemus mä palelinkin heti sen jälkeen ihan horkassa ja olo oli niin voimaton, etten jaksanu edes kirota ja kärvistellä supistusten aikana, eli olo oli kurjempi kun ennen epiduraalin laittoa, kun en jaksanu touhuta edes ilokaasun kanssa. Helpoin synnytys kaikinpuolin oli keskimmäinen, jossa sain paracervicaali puudutuksen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 13:35 Jaanuska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 12:22 äitix2 kirjoitti:
\

Veit jalat suustani, epiduraali vie kivut mutta kyllä tunto jaloissa on.
Kyllä multa vei tunnon jaloistakin!! En pysynyt yhtään pystyssä ilman tukea, joten ei ehkä kaikilla sama juttu.

Estu82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 20:33 muumimamma75 kirjoitti:
Puoli-istuvassa asennossa ja epiduraalin voimin- ensisynnyttäjänä. En kokenut olevani mitenkään sängyn vankina! Ja mikä ihana kivuttomuus!
Ponnistusvaihe kesti kymmenisen minuuttia.
Näin mullakin ja toimi! :) Poika oli ulkona 7 minuutissa. Nyt on toinen synnytys edessä ihan lähipäivinä ja toivon, että menisi yhtä sutjakkaasti, kuin pojastakin (tosin sanoivat silloin, että seuraava synnytys voi mennä erittäin nopeasti ja liukkasti, kun poikaksin tuli niin nopsaan ulos). En ole asentoja tms miettinyt, sen näkee sitten :)

Muistetaanpas nyt, että epiduraalin vaikutukseen ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa totuutta. Toisilta se vie jaloista tunnon, toisilta ei. Jos pitää tärkeänä varmistaa sen, ettei joudu synnyttämään sängyssä, niin sitten varmastikin kannattaa olla ottamatta se epiduraali. Itse olen selvitellyt ihan omatoimisesti kivunlievitysasioita ja haluan synnyttää "luonnonmukaisesti". Ja eilen kun juttelin neuvolassa terkkarin kanssa ja hän siinä sitten kertoili kivunlievityksistä (tuttuja juttuja, mutta en viitsinyt häntä keskeyttääkään kesken lauseitten että joo tiedä) niin hän sanoi epiduraalista, että sitten ei voi enää liikkua niin hyvin ja että eihän sitä siinä vaiheessa enää tarvitsekaan :O Eli siis, jos haluat ehdottomasti synnyttää kyykyssä niin kannattanee jättää kokeilematta, viekö epiduraali sinun jaloistasi tunnon vai ei.

Yhteistyössä