synnytys yksityisellä

Moi. onko kellään kokemuksia/ tietoa yksityisellä tai oysissa yksityisen kautta synnyttämisestä.siis OULUSSA? Oon yhden lapsen synnyttäny ja jäi kammoamaan se, ettei puudutuksia välttämättä saakaan, jos ei anestesialääkäri oo paikalla, esim. yöaikaan. haluaisin olla etukäteen tietoinen puudutuksien saannista ja lääkärien läsnäolosta, jotta uskallan synnyttämään lähteä.

Kertokaa ystävät, jos tietoa :\|
 
mammammaa
En tiiä yksityisestä, mut pelkopolilla sanottii, et synnärillä OYS:ssa on koko ajan lääkäri paikalla, eli ei pitäs olla vuorokaudenajasta kiinni puudutusten saaminen.
(itsekin synnytin viimeksi yöllä ja paikalla oli ainaki synnytys- ja lastenlääkäri)

 
mulle ei keretty antaa epiduraalia yöllä pahimpiin tuskiin(sain sen vasta synnytyksen loppuvaiheessa), koska talossa oli yksi anestesialääkäri, joka oli varattu... Sitä siis odoteltiin, ei siinä tilassa osaa muutakaan vaatia..Ja koska erityinen toiveeni oli saada epiduraali, muuta vaihtoehtoa en edes miettinyt etukäteen. :headwall:
 
puuduksissa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 15:40 pelokas kirjoitti:
Moi. onko kellään kokemuksia/ tietoa yksityisellä tai oysissa yksityisen kautta synnyttämisestä.siis OULUSSA? Oon yhden lapsen synnyttäny ja jäi kammoamaan se, ettei puudutuksia välttämättä saakaan, jos ei anestesialääkäri oo paikalla, esim. yöaikaan. haluaisin olla etukäteen tietoinen puudutuksien saannista ja lääkärien läsnäolosta, jotta uskallan synnyttämään lähteä.

Kertokaa ystävät, jos tietoa :\|
Varmaan sairaalassa kuin sairaalassa saattaa jäädä puudutukset saamatta, jos anestesialääkäri päivystysaikana kiinni esim. kolari- tai tehopotilaan hoidossa. Virka-aikana oys:ssakin useampi anestesialääkäri, jotka pääsee synnärille tarv.puuduttamaan, päivystysaikana on etupäivystäjän lisäksi takapäivystäjä, mut tilanteista riippuen puudutuksia ei aina saa läheskään heti, joskus ei ehdi saada ollenkaan, jos lääkäri kiinni muualla ja synnytys etenee nopsaan. Voihan gynekologi laittaa kohdunkaulanpuudutuksen (PCB), jos ei just ole saatavilla anestesialääkärin "palveluita". Siis etukäteen ei tilanteita voi tietää. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 15:47 pelokas kirjoitti:
mulle ei keretty antaa epiduraalia yöllä pahimpiin tuskiin(sain sen vasta synnytyksen loppuvaiheessa), koska talossa oli yksi anestesialääkäri, joka oli varattu... Sitä siis odoteltiin, ei siinä tilassa osaa muutakaan vaatia..Ja koska erityinen toiveeni oli saada epiduraali, muuta vaihtoehtoa en edes miettinyt etukäteen. :headwall:
Tuo on aika tavanomaista että jää puudutukset saamatta tai että saa aivan liian myöhään. Pelkopolilla nyt rauhoitellaan ja luvataan maat ja taivaat. Turhahan sitä on etukäteen pelotella kun ei tiedä sattuuko yö vai päivä ja voihan olla että anestesialääkärikin saadaan paikalle ja vielä ajoissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 18:24 puuduksissa kirjoitti:
Varmaan sairaalassa kuin sairaalassa saattaa jäädä puudutukset saamatta, jos anestesialääkäri päivystysaikana kiinni esim. kolari- tai tehopotilaan hoidossa.
Ihan totta. Ei siinä auta vaatimukset tai mitkään jos toisen henki on kyseessä. Huonoa, ja kai aika harvinaistakin, tuuria, mutta niinhän se on.
 
Kauhea paniikki ajatella, että jos ei kerkeä toisenkaan kohdalla saamaan ajoissa kunnon puudutusta. Pitää vielä kysellä, voisko anest.lääk. esim. "tilata", kun synnytys alkaa.. Maksaisin mitä vain kunhan ei tarvisi sitä etukäteen pelätä ja siellä tuskailla.. :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 23:44 pelokas kirjoitti:
Kauhea paniikki ajatella, että jos ei kerkeä toisenkaan kohdalla saamaan ajoissa kunnon puudutusta. Pitää vielä kysellä, voisko anest.lääk. esim. "tilata", kun synnytys alkaa.. Maksaisin mitä vain kunhan ei tarvisi sitä etukäteen pelätä ja siellä tuskailla.. :'(
Mä en usko että se on noissa sairaaloissa mitenkään mahdollista :/
Epiduraalihan pitää kuitenkin antaa oikeeseen aikaan, jotta sen teho olis toivottu ja sillon se myös tilataan: vaikeahan siitä synnytyksen etenemisestä on mitää sanoa, vaikka kuinka monetta kertaa olis synnyttämässä.
Mulla kävi hyvä tuuri: sairaala oli ihan täynnä, mutta siitä huolimatta sain epiduraalin keskellä yötä, vaikka synnyttäjiä oli enemmän kun tarpeeksi. Kokonaan toinen tarina onkin se, ettei siitä ollut mitään hyötyä; se vaan pysäytti synnytyksen edistymisen.

Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Paljonhan se on siitäkin kiinni,että saat kivan ja ymmärtäväisen kätilön.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 18:24 puuduksissa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 15:40 pelokas kirjoitti:
Moi. onko kellään kokemuksia/ tietoa yksityisellä tai oysissa yksityisen kautta synnyttämisestä.siis OULUSSA? Oon yhden lapsen synnyttäny ja jäi kammoamaan se, ettei puudutuksia välttämättä saakaan, jos ei anestesialääkäri oo paikalla, esim. yöaikaan. haluaisin olla etukäteen tietoinen puudutuksien saannista ja lääkärien läsnäolosta, jotta uskallan synnyttämään lähteä.

Kertokaa ystävät, jos tietoa :\|
Varmaan sairaalassa kuin sairaalassa saattaa jäädä puudutukset saamatta, jos anestesialääkäri päivystysaikana kiinni esim. kolari- tai tehopotilaan hoidossa. Virka-aikana oys:ssakin useampi anestesialääkäri, jotka pääsee synnärille tarv.puuduttamaan, päivystysaikana on etupäivystäjän lisäksi takapäivystäjä, mut tilanteista riippuen puudutuksia ei aina saa läheskään heti, joskus ei ehdi saada ollenkaan, jos lääkäri kiinni muualla ja synnytys etenee nopsaan. Voihan gynekologi laittaa kohdunkaulanpuudutuksen (PCB), jos ei just ole saatavilla anestesialääkärin "palveluita". Siis etukäteen ei tilanteita voi tietää. =)
Mulla kätilö laittoi kohdunkaulan puudutuksen, ei siihen lääkäriä tarvita.
 
puuduksissa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2006 klo 10:09 Kiinnostunut kirjoitti:
Joissain sairaaloissa kätilö laittaa, toisissa sen saa laittaa vain lääkäri. Viittaan siis ylläolevaan.
Juuri näin.. siellä missä minä olen töissä, PCB:n laittaa vain gynekologi.
 
piikki
Ihmettelen myös, että kumpi tulee lopulta kalliimmaksi; se, että anestesialääkäreitä palkattaisiin enemmän yöaikaan myös synnytykseien puuduttamista varten(jotta puudute olisi varmasti mahdollista saada) vai se, että synnytyspelokkaat, joilla on jääny esim. karmeet muistot ekasynnytyksestä hakeutuvat pelkosektioon???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2006 klo 23:49 piikki kirjoitti:
Ihmettelen myös, että kumpi tulee lopulta kalliimmaksi; se, että anestesialääkäreitä palkattaisiin enemmän yöaikaan myös synnytykseien puuduttamista varten(jotta puudute olisi varmasti mahdollista saada) vai se, että synnytyspelokkaat, joilla on jääny esim. karmeet muistot ekasynnytyksestä hakeutuvat pelkosektioon???
Hyvä pointti! :)
 

Yhteistyössä