Synnytys vieraalla paikkakunnalla

Tässä mietiskelen, että jos sattuu olemaan vieraalla paikkakunnalla synnytyksen käynnistyessä, niin onnistuuko se synnytys sitten sikäläisessä sairaalassa? Tai kai sen on onnistuttava, jos kiire tulee, mutta mitenköhän se sairaalamaksupuoli hoidetaan? Setvivätkö sen kotikuntani ja tämä toinen kunta keskenään vai pitääkö minun tehdä jotakin erityistä asian suhteen? Entä pitävätköhän samassa sairaalassa niin kauan kuin on tarpeen vai siirtävätkö kotikuntaan pian synnytyksen jälkeen? Onko kokemuksia kenelläkään?

En ole ehdoin tahdoin lähdössä vieraalle paikkakunnalle synnyttämään, mutta lasketun ajan lähestyessä joudun kuitenkin käymään toisella paikkakunnalla jonkin verran (en tosin yhtä päivää kauempaa kerrallaan), ja sitähän ei koskaan tiedä, milloin se lapsi päättää syntyä.
 
Eli meillä on etäavioliitto, mies asuu 160km päässä viikot. Olen ajatellut, että äitiysloman alussa muuttaisin hänen luokseen asumaan, ns. kaupunkikotiimme. Tässä minun tapauksessani synnytyskin tulisi siis tapahtumaan eri paikkakunnalla. Ajattelin kysyä tätä asiaa neuvolasta, kunhan sinne tilailen ajan tässä jollakin kertaa. Mutta kokemuksia ois kiva kuulla tästä asiasta.
 
Mimuska, sinun tapauksessa luulisi, että saat omalta paikkakunnaltasi maksusitoumuksen ja asia voidaan etukäteen järjestää. En nyt ihan varma tietenkään ole, miten homma toimii, mutta varmaankin selviää. Minä pohdiskelen, jos synnytys yllättäen käynnistyy, kun olen muualla. Mieluiten kyllä synnyttäisin tutussa sairaalassa, mutta haluan henkisesti varautua kaikkeen.
 
Viime raskaudessa tuli setvittyä tätä kunnolla neuvolatädin kanssa, sillä olimme tilapäisesti etäavioliitossa kuten mimuskakin. LA:n tienoilla pyrkimys oli oleilla kotipaikkakunnalla, mutta jos vauva olisi lähtenyt tulemaan paria viikkoa aiemmin niin olisin ollut 3,5 h päässä synnytyssairaalasta (sivuhuomautus: synnytykseni kesti kaikkiaan 3h 20 min, eli en olisi ehtinyt omalle paikkakunnalle sieltä kaukaa).

Neuvolasta eivät suostuneet antamaan maksusitoumusta etukäteen toiseen sairaalaan (en muista miksi), mutta sanoivat kuitenkin että tietysti maksavat jos käy niin että synnytän siellä toisella paikkakunnalla. Synnytyssairaala olisi siinä tapauksessa lähettänyt laskun kotipaikkakunnalle. Synnytyksen edetessä hitaasti meidät olisi varmaan lähetetty omaan sairaalaan, kuten myös jos osastollaolo jostain syystä venyisi, ja molemmat olisivat siirtokunnossa.

Neuvolasta vain naureskelivat, että eihän sille mitään voi jos synnytys käynnistyy toisella paikkakunnalla. Tietysti lähin sairaala ottaa vastaan. Eivätkä he myöskään voi asettaa mitään liikkumiskieltoa, varsinkaan kun perhe on kahdella paikkakunnalla (eikä tietysti muutenkaan) =)
 
mimuskalle vielä: Sinun tilanteessasi neuvolamme ei olisi siis antanut maksusitoumusta, mutta kunta olisi silti maksanut synnytyksen. Mutta oletko harkinnut ihan "oikeasti" muuttavasi kaupunkiasuntoonne (siis siirtäisit kirjasi sinne), kun ilmeisesti tulet oleskelemaan siellä täysipäiväisesti? Niinhän se järjestyisi. Saisit myös käydä lähempänä neuvolassa (loppuraskaudessa siellä ravataan aika usein) ja kaikki paperit olisivat oikeassa paikassa.

Neuvolakäynnit olivat myös nihkeästi järjestettävissä toiselle paikkakunnalle, niihin kahteen kertaan kun sitä tarvitsin sain kuitenkin lopulta maksusitoumuksen.

Kaikin tavoin helpompaa olisi ollut virallisestikin muuttaa toiselle paikkakunnalle, mutta silloin en tietyistä syistä sitä halunnut tehdä. Mutta jos se vain on vaihtoehto, niin suosittelen. Tuosta koitui aika paljon ylimääräistä stressiä, kun piti miettiä miten missäkin suhtautuvat ja saanko maksusitoumuksen jne. Ja kummankin paikkakunnan neuvolalla oli oma jyrkkä mielipiteensä jotka tietysti olivat täysin vastakkaiset...
 
Kiitokset Dahlialle vastauksista. Siitäpä kumpusikin lisää miettimistä tännekin . Enpä tiedä, olisiko mulla syytä olla vaihtamatta kirjoja kaupunkiin ä-loman alussa. Vakityö siis täällä maalla, mutta kaupunkiin menen "vakituisesti" olemaan näillä näkymin äitiysloman alusta -08 loppuun ainakin. riippuen miten mies saa opintonsa päätökseen. Hmmh, onpas tämä kinkkinen juttu.

Sitä minäkin tuossa mietin, että tuskin etukäteen antavat maksusitoumusta, mutta sitten tuo että minkäs sille mahtaa jos lapsi syntyy siellä niin sitten syntyy. Eihän sitä voi muutenkaan etukäteen tietää, vaikka suunnitteliskin muuta, niin voi tulla vaikka kyläreissulla lähtö. Tietty tuo, että tieto kulkis paremmin, kun on tieto etukäteen asiasta, mutta mitenkä lie sitten menee.

Noh, huomenna ajattelin varata neuvola-ajan, jospa sielläkin tietäsivät jotain sanoa.
 
kannattaa muuten varmistaa että kyseisessä sairaalassa hoidetaan synnytyksiä.... ja kyllä jokainen sairaala on velvollinen ottamaan ulkopaikkakuntalaisen synnyttämään jos synnytys on käynnissä.....

näin sanoi mulle neuvolan täti aikanaan ...
 

Yhteistyössä