Synnytys pystyasennossa? Episiotomian mahdollisuus?

Onko pystyasennossa mahdollista tehdä episiotomiaa? Juniorin synnytin puoli-istuvassa ja eppari tehtiin (oli pakko välilihan "muodon" takia, silti repesin hieman ja tikkejä tuli kai kymmeniä moneen kerrokseen). Jakkara, tai joku eteenpäin nojaileva asento kiinnostaisi nyt, joku asento missä voi käyttää painovoimaa hyväksi.
 
Itse synnytin jakkaralla ja ymmärsin, että epparin olisi tarvittaessa saanut tehtyä. Ei kumminkaan tarvittu, ihme kyllä, vaikka poika tuli käsi poskella ulos. Repeämiä tuli, mutta varsinainen väliliha ei juuri revennyt, poika vaan kynti kyynärpäällään tullessaan paikat rikki.

Suosittelen kyllä jakkaraa, itellä oli hyvä kokemus kaikesta huolimatta. :)
 
Minä synnytin enimmäkseen seisovilteni - jakkaraa kokeilin, mutta pitkälle ihmiselle tuntui tosi matalalta. Ja ainakin minulle sanottiin, ettei epparia voida leikata, vaan repee jos repee. Kai tapauskohtaista, jos ei ongelmia ole, niin seisovilteen saa ponnistaa loppuun asti.
 
Olen vähän pidempi :) Kyllä siinä tunnin ponnistusvaiheessa ehti pari kertaa jakkarallekin päkertämään :)

Onneksi itsellä ei ollut epparin tarvetta, eikä mitään suurempia repeämiäkään tullut. Muistaakseni pari ommelta laitettiin.

Kohta olisi taas synnytys edessä, saas nähdä mikä silloin tuntuu parhaalta asennolta.
 

Yhteistyössä