synnytys&puudutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kati

Vieras
Onko kellään kokemusta kohdunkaulan puudutuksesta, miten se tehdään ja mitä riskejä siitä on vauvalle, auttoiko se hyvin ja missä vaiheessa se laitetaan? Mulla on viikkoja 36 ja ajattelin et en tee mitään valmiita suunnitelmia synnytykseen vaan katon sit miten menee... Olis mukava kuulla kokemuksia myös synnytyksistä ilman puudutteita, en haluaisi ottaa mitään kipulääkkeitä, mut saas nyt nähdä miten käy, ei se tietysti tee yhtään heikommaks ketään vaikka ottais kaikki mahdolliset kipulääkkeet.

Aurinkoista viikonloppua ja nauttikaa raskaudesta!

Sain kohdunkaulan puudutuksen koska epiduraalia ei voitu antaa (ei anestesialääkäriä paikalla) ja ilokaasu ei auttanut järkyttäviin kipuihin ollenkaan. Kohdunkaulan puudutus laitettiin kun synnytys eteni nopeasti ja olin auki n. 5 cm, auttoi aika hyvin, sain hetken levätä. Rentoutumisen ansiosta kohdunsuu aukesikin sitten nopeasti kokonaan ja kivut tulivat takaisin, onneksi pääsin ponnistamaan samantien. Puudutus laitettiin isolla piikillä useaan kohtaan kohdunkaulalla, ei pahemmin sattunut ja auttoi heti. Vauvalle ei ole haittaa.

Mulla aika samanlainen tilanne kuin t05 eli enää ei keritty muuta kivunlievitystä antaa kuin kohdunkaulapuudute ja ilokaasusta ei mitään apua. Mulla puudute tehosi vain toispuoleisesti eli kivut oli tosi kovat lantion toisella puolella. Eli aikalailla hammasta purren piti loppuun asti punnertaa =)

Kohdunkaulan puudute laitetaan tosiaan piikillä ja minun piti ainakin sanoa että millon tuntuu että puudute meni oikeaan kohtaan. Auttoi noin puoli tuntia tosi hyvin, mutta sitten ei enää ollenkaan. Pyysin epiduraalia, mutta siinä vaiheessa ei ollut anestesialääkäriä joten he laittoivat tämän.

Otin kyllä kipulääkkeitä ja sen epiduraalinkin sain, mutta sekään ei auttanut, joten helpotusta sain ainoastaan tuon puoli tuntia. Ilokaasu auttaa hengittämään rauhallisesti.

Kohdunkaulanpuudutus laitettiin; tunto meni kokonaan, samoin ponnistustarve. Jäi jotenkin latteat fiilikset, kun ei ollut mitään tunnetta eikä itse tuntenut hallitsevansa tilannetta. En haluaisi toistamiseen. Kivut oli kovat, mutta sanoin, etten halua tuota puudutusta, laittoivat kuitenkin. En oikein tiedä, miksi. Nyt kun on toinen tulossa, haluaisin käydä läpi tuon eka synnytyksen ja sen, miksi puudutus laitettiin, vaikken sitä halunnut. LUin haittavaikutuksista: Parakervikaalipuudutuksen harvinaisena komplikaatio riskinä on, että puudutusainetta pääsee verenkierron kautta lapseen ja aiheuttaa voimakkaan sydänäänten laskun, joka voi vaatia synnytykseen puuttumista, mikä on kuitenkin harvinaista.

Itse en tiennyt mistään puudutuksesta,ennen kuin mies kertoi et ennen ponnistusta??? isolla piikillä vaan raps raps...näki koko suorituksen aitiopaikalta.Muuten kipulääkkeet olivat rakkulat(pelasti TUSKAN) ja spinaali...

olen saanut kohdunkaulan puudutuksen kaikissa neljässä synnytyksessä. ainoastaan ensimmäisessä onnistui ja kivut hävisivät joksikin aikaa. seuraavissa kolmessa synnytyksessä ei puudutus auttanut ollenkaan. viimeisessä en olisi halunnut ollenkaan mutta lääkäri vähän kuin puolipakolla laittoi. ""hyvä se on ottaa"" tuumasi. nyt seuraavaan synnytykseen aion mennä pelkälla ilokaasulla, onhan nämä kolme edellistä kertaa sen ja epäonnistuneen puudutuksen avulla menty.

Sain kohdunkaulan puudutuksen, koska epiduraalia ei voitu antaa (lääkäri ei paikalla). Auttoi vain vähän aikaa ja hyvin lievästi, vei ehkä vähän terää kovimmalta kivulta. Ei siis ollut juurikaan apua. Synnytin siis ilokaasun voimalla, tuska oli kamalaa, mutta terve lapsi syntyi. Seuraavassa synnytyksessä vaadin epiduraalin ehdottomasti. Ei toista lähes luomusnnytystä kiitos.

Yhteistyössä