synnytys/perhevalmennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marsu

Vieras
Kertokaa kokemuksia, onko noista valmennuksista ollut teille hyötyä? Ja millaisia asioita siellä käydään läpi?
(synnytykseen liittyvien asioiden lisäksi). yritin kovasti kysellä neuvolantädiltä, mutta hän ei paljon kertonut kun suositteli vaan osallistumaan.

Itse sain nyt kutsun neuvolasta mutta en millään jaksaisi osallistua. Olen tässä töissä kärvistellyt kun lääkäri ei kirjoittanut vielä sairaslomaakaan ja olen iltaisin niin rättipoikki etten jaksa evääni liikauttaa, enkä siten jaksaisi raahautua mihinkään enää pariksi tunniksi istumaan. Viikkoja on nyt koossa 28 enkä tiedä miten tässä oikein jaksaa eteenpäin.

Eka kerta 2h: synnytyksen vaiheet, kivunlievityskeinot, apuvälineet, etc, synnytysvideo

toka kerta 2h: mitä tapahtuu heti synnytyksen jälkeen ja sitä seuraavina päivinä sairaalassa, miten isä osallistuu, video isyydestä ja isän odotuksesta

kolmas kerta 2h: kun tullaan kotiin sairaalasta, lapsen hoito, erilaisia hoitovälineitä, mitä tarvikkeita tarvitset ja ehkä et tarvitse

Tällaisia asioita jäi itselle mieleen. Kun sitten kävimme tutustumassa synnytyssairaalaan 1h niin siellä oli tietty samanalaisia juttuja synnytyksestä ja enemmän konkreettisella tasolla kivunlievityksestä ja eri apuvälineistä etc. Synnytys/perhevalmennus oli ihan jees, mutta kyllä ne asiat saa muualtakin tietoon jos et millään jaksa osallistua. Mutta kyllä se nosti sitä mielialaa ja odotusta ja teki kaiken ehkä hieman jännemmäksi. Itsekin olin hieman nuutunut aina töiden jälkeen, mutta kyllä se piristikin kun näki muita samassa tilanteessa olevia omalta alueelta.

Jos isä aikoo osallistua synnytykseen onko hänen oltava noilla kaikilla kerroilla mukana. Tuo synnytyssairaalaan tutustuminen lienee itsestään selvyys myös isälle ja tarpeellinen ekaa odottaville.

perhevalmennuksiin, miehen töiden takia. Ainoastaan synnytysvalmennukseen osallistuttiin!! Ja se on todella tärkeää, mutta meillä tuo oli samalla tutustumiskäynti synnärille.

Onneksi ei päästy noihin valmmennuksiin. Olin synnytyskammoinen, enkä todellakaan olisi halunnut nähdä synnytysvideota! Enkä halua vieläkään!

Kaikki synnytyksetkin ovat erilaisia, enkä näe mitään järkeä katsellla sitä ""ulkopuolelta"". On kuitenkin ihan eri asia kun on itse siinä tilanteessa. Esim itselläni auttoi epiduraali 100%, joten loppuvaihe oli ihan kivuton. Ponnistuksetkin tuli ihan automaattisesti, en siis tietoisest joutunut huutamaan tai ponnistamaan yhtään. Kroppa hoiti sen ihan automaattisesti. Mutta sitten taas repesin pahasti. Kun ""hölmöyksissäni"" sanoin kätilölle, ettei epparia, ellei ole välttämätöntä.

Mutta kaikki valmennuksen tiedot saat muualta ja myöhemminkin.

Mutta tuo synnäriin tutustuminen vei 80% synnytyspelosta. Eli se kun näin että nuo synnytyssalit, ovat ihan tavallisia huoneita. Eikä synnyttäjät rivissä sermien takana huuda kurkku suorana =) (jenkkileffoja katsottu liikaa ;)

Suosittelen, lisäksi isänkin on hyvä tietää mistä mennään sisälle, missä ollaan, missä on lepohuoneet, isien vessat jne jne jne....

jostain vaan olen saanut käsitykset että jos isä meinaa tulla mukaan synnytykseen hänen on käytävä jossakin valmennuksessa/tutustumassa. Olenko ymmärtänyt väärin?

Onkos äidin tukien takia käytävä muualla kuin rutiini tarkastuksissa? Onkos neuvolan tädin kotikäynti pakollinen tukien takia? Voihan sitä mennä mielestäni neuvolaankin, jos vointi sen sallii.

Mielestäni kotikäynti on (hieman vanhakantainen) tarkastuskäynti siitä, että kotona olosuhteet OK, ja äiti pärjäilee vauvan kanssa omassa ympäristössään. Vähän kyttäämisen makua.

Tätäkin aihetta kannattaa selailla pikkasen vanhempia (ihan muutamia päiviä) viestejä. Ei kovin moni jaksa keskustella samasta aiheesta aina uuden otsikon alla.

Yhteistyössä