Synnytys OYS:ssa

Minkälaisia kokemuksia?
Saako siellä suunnilleenkaan itse vaikuttaa esim. ponnistusasentoon?
Opetussairaala, niin onko aina opiskelijoita kätilöiden mukana?

Olen ollu muutamaan otteeseen OYS:n osasto 15:lla hoidettavana, ja siellä on aivan ihana henkilökunta, + muutenkin ollaan saatu aina ko sairaalassa hyvää palvelua, ja nyt lähestyvä synnytys jännittää, että jatkuuko sama linja myös synnärillä ja synnyttäneiden osastolla.

Kertokaa kokemuksia!!
 
samete
Synnyttäneiden osastolla oli ihana henkilökunta ja viime syksynä aivan ihana kätilöopiskelija. Synnytyksisä mulla oli ekassa aivan ihana kätilö ja toisessa sellainen että toimeen tultiin. Muuta synnytyssalitoiminnasta en oikein osaa sanoa, kun mulla synnytykset on olleet suht nopeita ja luomuja. Että kyllä sinne uskaltaa mennä!
 
Mulla on niin huono kokemus OYSista, etten ala sitä tarkemmin tässä erittelemään.

Mutta kysymykseesi vastaan sen verran, että jämynä saat olla jos haluat ponnistaa muualla kuin sängyssä. Opiskelijoiden mukana olon voi kieltää, jos ei halua "ylimääräisiä" silmiä sinne.
 
Täällä kans yks, joka tammikuussa synnytti OYSsissa, ja en voi muutaku kehua...mukana oli myös kätilö-opiskelija--alusta loppuun :D

:flower: :flower:

Mulla myös kätilö vaihtui...eka oli yökätilö, sitte tuli aamukätilö ja opiskelija, ja heidän työvuorollaan päivällä synnytin terveen ihanan tytön :heart:
 
Meidän tyttö on OYS:ssa syntynyt ja vaikka ite synnytys oli melko kamalaa niin henkilökunta todella ihanaa. Olin salissa vuorokauden joten kätilöitä ehti olla useampi kuten myös opiskelijoita. Mulle ainakin opiskelijasta (1kpl/per kätilö) oli aina iso apu! Olivat kaikki vastavalmistuvia ja todella osaavia. Olivat myös tosi sympaattisia ja todella hyvin painoivat selkää suppareitten tullessa, joten ehdottomasti haluan opiskelijan mukaan tälläkin kertaa jos vaan mahdollista! Ja jos avautumisvaihe on hidasta kuten mulla oli niin melko lailla saat olla miehen (?) kanssa kaksistaan salissa ja käyvät sitten vaan välillä katsomassa että onko kaikki hyvin ja eteneekö tilanne.

T.tiipii ja kakkonen, la 3.6
 
Niin ja vielä ponnistusasentoon, mulla oli epiduraali pumppuna ja sillon pitää käsittääkseni Suomessa synnyttää sängyllä maaten (korjatkaa viisaammat jos oon väärässä) noh, tosin se sopi mulle hyvin koska tunto oli jaloista lähes kokonaan poissa, edes telineissä eivät pysyneet ilman että joku piti kiinni :LOL: Muutenkin tuon esikon synnytyksessä kaikki meni vaikeemman kautta joten oli aivan ihana kun sai "heittäytyä" kätilöitten huomaan ja antaa heidän tehdä kokeneempina päätökset mikä on itelle parasta, mutta jos haluat jotain tiettyä ja olo on sellanen että pystyt toimimaan suunnitelman mukaan niin mikä ettei. Kerro vain toiveita heti kun saliin pääset, jää pian sanomatta jos kovin kipiäksi menee =)
 
Synnytin esikoisen oysissa 02/09, ja synnytys oli aivan ihana kokemus.

Jäin käynnistykseen äitipolilla käynnin jälkeen, joten olin osastolla 11 siihen asti että synnytys käynnistyi. Tuolla osastolla kätilöt oli jotenki "kireempiä", ku salissa ja osastolla 13. Yökätilöki tokas vaan että "eihän tuota etes paljo tullu", ku lapsiveet lorahti vessan lattialle. Sillon tuntu hieman että oisko pitäny vaan olla hiljaa ja painella muina naisina takas sänkyyn. Tosin hälläkin sitten yhtäkkiä asenne muuttu totaalisesti. Mutta aamulla vuoroon tullut "oma"kätilö taas oli oikein ihana.

Salissa kerkes olla kolme eri kätilöä pitkän synnytyksen takia. Ja kaikki heistä aivan mahtavia :) Ei mitään pahaa sanottavaa kyllä. Toisena olleen kätilön työvuoro kerkes loppua just, ku rupes ponnistuttaan. Hän kävikin sitten seuraavana päivänä kattomassa meitä osastolla.
Tuosta ponnistusasennosta en osaa sanoa mitään, sillä en siitä hoksannu kysyä, eikä minulle sanottu, että muitakin voi kokeilla jos haluaa. Harmittamaan se ei jäänyt, mutta jospa seuraavan kohalla kokeilis muuta. Jos siltä tuntuu.
Lopussa meinas tuntua etten jaksa ponnistaa, koska takana 38 valvottua tuntia, 30min ponnistusta ja iso vauva tulossa. Silloin kätilö tsemppas hienosti, kun sanoin etten enään jaksa ponnistaa. Moni varmaan tässä vaiheessa ottaa itteensä, jos kätilö hieman napakammin sanoo. Mutta minua se ainakin auttoi loppurutistuksessa :)

Myös tuolla osastolla 13 oli aivan huippu henkilökunta, ja innolla odotan, että milloin seuraavan kerran sinne pääsen ;)
 
Kolme olen ko.sairaalassa synnyttänyt. Eka kätilöä en juuri muista kun meinasi laps syntyä käytävälle, toinen oli loistava...kannustava, kolmas menetteli. Viimeisen kanssa tuli jotenkin semmoinen tunne että "mitäs siinä vikiset kun ite tänne oot halunnu." Toisaalta, siinä vaiheessa sitä on niiiiin herkällä että imee kaikki pahat katseet ja pienetkin lipsautukset itseensä ja loukkaantuu verisesti. Kaikenkaikkiaan ihan ok paikka saattaa lapsi maailmaan. Synnytysasentoja eikä vesikylpyjä ole mulle koskaan esitelty...tiiä sitten miksi?
 
Olen synnyttänyt OYS:ssa -05 maaliskuussa ja nyt viikko sitten. Molemmista synnytykset ovat olleet mahtavia kokemuksia ja kaikki mennyt hyvin. Synnyttymään olen mennyt molemmilla kerroilla "avoimin mielin", eli en ole kasannut itselleni mitään ennakko-odotuksia. Molemmilla kerroilla on ollut ihanat kätilöt, kannustavat ja tsemppaavat. Kivunlievitystä olen saanut (mm. spinaali molemmilla kerroilla). Ammeeseen olen päässyt, kun sitä olen toivonut jne. Eli synnytyssalista pelkästään positiivista sanottavaa.

Eka kerralla olin os. 11 ja sieltä kanssa hyvät muistot, kivat hoitajat jne. Nyt olin os 13 ja sielläkin muuten hyvä, mutta yksi hoitaja sai kyllä kerran tipan silmään, kun oli niin töykeä ja jotenkin "kylmä". Mutta muuten siis ihanat hoitajat sielläkin. :)
 
Itse inhosin os 13/II oloa keväällä 07. Mun mielestä ne kätilöt melkeen kaikki oli tosi veemäisiä. Ennen synnytystä olin osastolla 11 ja siellä henkilökunta oli mukavaa, samoin ku salissa. Tosin yks kätilö ehti oleen mulla vaan ja 8h olin salissa, opiskelijoita ei sillon ollu.
 
Synnytin OYS:ssa kesäkuussa 08. Kolme kätilöä kerkes kaikenkaikkiaan mukana olla, he olivat todella mukavia, varsinkin yökätilö. :) Sitten olin osastolla 13, jossa muut olivat mukavia, paitsi yks kätilö, joka oli ERITTÄIN vittumainen. Esimerkiksi, minun mieheni häädettiin minuuttia ennen vierailuajan loppumista, kun taas vierustoverini äiti sai olla monta tuntia ylimääräistä.
 

Yhteistyössä