synnytys oireet

Moikka! Kertoisitteko omia oireita ennen synnytyksen käynnistymistä, olis kiva kuulla muiden erilaisia tarinoita ja vähän mahdollisesti tietää mitä oottaa. LA mulla on 20.9.14
On myös puhetta siitä että pitää lähtä sairaalaan kun ei tunne lapsen liikkeitä, meinaako ettei ollenkaan vai? Koska mä en tunne enään niin paljoa kun muutama päivä sitte ja ne on sellasia muljahduksia enemmänki..Kokemuksia, ja kiitos jo etukäteen!
 
Esikoisen syntymästä reilu 6kk. Syntyi rv 39+3.

2 vuorokautta ennen syntymää alkoi säännöllisen epäsäännölliset supistukset. Kivuliaita olivat ja tulivat 5-15 min välein päivin öin. Tuli myös vähän rusehtavaa tuhrua. Monta kertaa meinattiin jo lähteä synnärille mutta sitten tulikin jo 15 min tauko. 2 yötä valvottua kävin synnärillä näytillä. 1 cm auki. Kipupiikki ja unilääkkeet ja osastolle yrittämään nukkumaan. Lepäilyn jälkeen vieläkin 1 cm auki ja kotiin lähtö. Päästiin synnärin parkkikselle ja supistukset yltyi. Sanoin miehelle et haluun sittenki takas sisälle. Olinki sit jo 3 cm auki ja synnytys käynnisty kunnolla.. Noi sisätutkimukset tais vauhdittaa vähän.

Liikkeet mulla oli vikat 2 viikkoa just vaan muljahduksia. Ei tainnu enää olla tilaa sätkiä ja potkia kunnolla. Jos huolestuttaa niin ei siitä mitään haittaa ole jos käy näytillä. Parempi turhaan ku että murehtii koko ajan.

Muoks. Vajaa viikko ennen synnytystä alkoi "menkkakivut" ja vähän arvelin että taitaa synnytys lähestyä
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Esikoinen syntyi 8kk sitten rv 40+3. Ensinnä, ei niitä liikkeitä enää lopussa paljoa välttämättä tunnukaan kun vauvalla on vähän ahtaat oltavat.

Mulla ei oikestaan mitään merkkejä synnytyksestä ollut ennen kuin synnytystä edeltävänä yönä joskus klo 03 kotona meni lapsivesi ja siinä samalla irtosi limatulppa. Synnärille kun soittelin, sanoivat että voin tulla heti ja ottavat käyrille (sairaalaan matkaa noin 500m).
Supistuksia ei vielä ollut mutta ottivat kuitenkin osastolle kun lapsivesi oli kerran mennyt. Joskus aamulla klo 07-08 alkoi supistukset, kovenivat pikkuhiljaa ja lopulta helpotuksen toi erilaisten lääkkeiden ja ilokaasun jälkeen epiduraali synnytyssalissa. Nuo supparit oli kyllä synnytyksen pahin vaihe vaikka poikakin oli isokokoinen ja ponnistus hankalaa.
 
Kertoisikohan joku kokeneempi, onko yhtäkkinen huonovointisuus, suolen tyhjeneminen, lievä hedari ja muuten kummallinen väsynyt olo merkkejä synnytyksen lähenemisestä? Juuri ennen pahoinvointia ehti yksi tai kaksi kivutonta supparia iskemään, pahoinvointi iski aivan puun takaa ja samaan aikaan vauva alkoi riehumaan mahassa, heti sen perään suoli tyhjeni kerrasta ja nyt lievää hedaria, vähän erikoinen ja väsynyt fiilis, kun normaalisti oon ihan pirteä tälleen päiväsaikaan vaikka vikoilla viikoilla mennään. Ei enää supistele mutta ei tää kyllä vatsataudiltakaan tunnu. Nyt on meneillään 36. viikko.
 
miss_piggy
Mulla ei ollut mitään tuollaista. Muuta kuin jotenkin vaan levoton olo ja yöllä oli hankala nukkua, sitten klo 03 menikin lapsivedet ja limatulppa siinä samalla.
 
Sehän siinä onkin hankalaa kun esim.suolentyhjeneminen on klassinen synnytyksen käynnistymistä enteilevä merkki, muttei se välttämättä sitä tarkoita. Kaikki on niin yksilöllisiä :) Sun viikoilla ehkä en pitäisi varmana merkkinä muuta kuin säännöllisiä kivuliaita supistuksia, vedenmenoa tms.
 
Mulla alkoi lähteä limatulpan osia vrk ennen synnytystä. Muuten mitään oloja tai oireita ei ollut. Osasin toisesta näitä kyllä kuulostella, ja päiväkirjaanki merkkasin ja tosiaan ei mitään. Edellisenä päivänä juoksin vielä pururadalla :D. Illan mittaan alkoi sellasia "voisko nää ehkä olla"-suppareita. Ne laantui ja alkoi yöllä uudelleen kunnolla. Mietttiin vielä kuopuksen kohdalla että lähdemme varmaan turhan ajoissa synnärille. Synnärille päästyä alkoi mahassa kiertää ja maha tyhjeni ja supistukset koveni. Siitä alle kaks tuntia niin vauva oli maailmassa. Esikoisesta ei ollu mitään mahajuttuja ja tosiaan vain kiihtyvät supistukset pisti epäilemään synnytyksen olevan lähellä :)
 
Esikoinen syntyi rv 40+5.
Mulla oli monta viikkoa, melkei kuukausi harjotussuppareita jotka oli välillä jo aika kivuliaita ja menkkamaista jomotusta alaselässä.
Lääkärit oli sanonu jo kuukausi ennen la:ta, että etuajassa voisi tulla kun oli jo laskeutunut.
Torstaina 3.9 aamulla oli yliaikaiskontrolli (näin aikaisin pienen koon vuoksi) ja kätilö teki sisätutkimuksen. Sormelle auki ja kohdunkanavaa ei ole kuin alle sentti.
Lauantaina 5.9 olin keittiönpöydän ääressä ihan kivuttomana ja hörpin kahvia. Nousin ylös ja housuihin lorahti!
Siitä vessaan ja limaa tuli paljon-kello oli 3 päivällä. Seurailin tilannetta ja iltaa myöden lima alkoi muuttua veriseksi ja 7 alkoi pikkuhiljaa supistella kivuliaasti.
Siitä ne sitten voimistuivat huimaa vauhtia ja laps oli sylissä 6.9 7aamulla!

Eli pitkän odottelun ja oireiden odottamisien jälkeen synnytys alkoikin aivan yhtäkkiä ilman mitään! :)
(Maha saattoi olla edellisenä päivänä vähän sekaisin)
 
Käytiin synnärillä kääntymäs 39+6 kun tuli vanhaa verta vessakäynnillä ja käyrillä maatessani kätilö tuumas et nyt tulee supistus, tunnetko? Oikein kun keskityin niin tunsin jotain ja ihmettelin että jaa tollseltako se tuntuu. Olin kuulemma siinä puolen tunnin aikana saanut tasaisesti 7minuutin välein supistuksen, enkä ollut huomannut miksikään. No kotiinhan siitä lähdettiin ja lääkäri tuumas että kahden vuorokauden sisään nähdään taas. 40+0 kävin vielä reippaalla kävelylenkillä ja pyörin kaupassa, klo 17 alkoi tunnistettavat supistukset ja heti säännöllisesti 4-6 min välein, klo 21 tuli lisää voimaa ja klo 24 voimaa oli niin että aloin kiroilemaan. Klo 1yöllä oltiin sairaalas mutta kohdunkaula oli edelleen niin ylhäällä ettei siihen ylettynyt (en tiedä voiko siihen vaikuttaa voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu?) Eivät kuitenkaan lähettäneet enää kotiin vaikka olivat sitä mieltä ettei vauva sinä yönä tule. Sain lihasrelaksantin ja pari kipupiikkiä tunnin välein. Klo 3 jälkeen aloin hypätä vessas, neljän jälkeen lähti limatulppa ja ilmeisesti vähä lapsivettäkin. Klo 4.45 oltiin salis että saisin jotain kivunlievitystä mutta sainkin ponnistaa ja tensku oli vähä yli 5 maailmas.
 

Yhteistyössä