synnytys muualla kuin kotisairaalassa, onnistuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

surullinen

Jäsen
03.08.2004
199
0
16
Hei!
Vauva on suunnitteilla, ja suurin kammo on että joutuisin synnyttämään kotiseudun keskussairaalassa. Henk. koht. syistä en todellakaan haluaisi sinne mennä. Onko kenelläkään kokemusta mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?
Kotisynnytys? Tai saako 'siirtyä' toisen alueen sairaalaan. Pääkaupunkiseudulle on 150km matkaa - kyllähän sen ehtisi varmasti kulkea, eikös niin?
Tai onko mahdollista vain ja ainostaan synnyttää sairaalassa ja samantien lähteä pois jos vaan itsellä ja vauvalla kaikki on ok? Onko ihan turhaa edes kuvitella että osaisi olla lähes viimeiseen hetkeen asti kotona, viime tipassa siirtyä sairaalaan ja heti kun vaan lääkäri laskee lähteä kotiin.
Kuulostaa ehkä oudolta- mutta en halua todellakaan ko. sairaalaan kätilöiden hoidettavaksi.
Kokemuksia? Apua? Neuvoja? Ei kai nyt lapsen saaminen voi tähän kaatua?!?
Haluaisin jotain tietoa ja kokemuksia ennen kuin jossain vaiheessa pääsee neuvolaan, jotta on jotain taustatietoa - sillä eiköhän ne vaan yritä pakottaa paikalliseen sairaalaan menemään.

No miulla on se tilanne, että täällä Rovaniemellä ei juuri tukiverkkoja ole ja mies on hyvin hankalasti töissä lasketun ajan tienoilla. Päätin sitte, että jos vaan onnistuu, ni menen kotipaikkakunnalle Etelä-Karjalaan hiukan ennen laskettua aikaa ja tullaan esikoisen ja vauvan kanssa takas kotiin, kun miehen työtilanne helpottaa.

Tässä vaihdoksessa ei ainakaan ollu mitään ongelmia. Mie kerroin neuvolassa tämän suunnitelman ja neuvolatäti järjesti maksusitoumuksen ilman sen kummempia keskusteluja tai perusteluja.

Eli vaikka mie olen rovaniemeläinen ja kuulun Lapin sairaanhoitopiiriin ja sen mukaan synnytyssairaala on Lapin keskussairaala, ni tuon maksusitoumuksen kanssa mie siirryn loppuraskaudeksi tuonne kotipaikkakunnan neuvolaan ja synnytän Etelä-Karjalan keskussairaalassa.

Tämä riippuu ihan kunnasta.

Itselläni kävi seuraavasti:
Muutin rv 23 naapuri paikkakunnalle, joka sattuu kuulumaan toiseen sairaanhoitopiiriin.
Kuvittelin, että voisin pitää synnytyssairaalana saman sairaalan, jossa olen käynyt ultrat ja muutenkin tietävät tilanteeni paremmin, toisin kävi!
Soitin täällä olevalle vastaavalle lääkärille maksusitoomuksesta, joka tylysti ilmoitti, ettei hyväksy siirtoa ilman pätevää syytä.
Ei auttanut vaikka mies on synnytyksen aikoihin hankalassa vuorotyössä ja minun vanhemmat olisivat asuneet aikaisemman synnytyssairaalan lähistöllä...
Hyvässä lykyssä joudun nyt synnyttämään 150 km päähän, kun aikaisempi sairaala olisi ollu vajaan 50 km päässä :o

Kannattaa kuitenkin kysyä mahdollisuudesta!

Itse vuonna 2003 tulin 2pv ennen laskettua sisareni luo pk-seudulle tarkoituksena palata vasta vauvan kanssa kotiin n. 200km:n päähän. En luottanut paikalliseen sairaalaan.
Synnytys käynnistyi päivä lasketun jälkeen ja odotimme niin pitkään kuin kestin ennen sairaalaan menoa etteivät vaan voi käännyttää pois. Sairaalaan mennessä sisareni kertoi, että olin heillä kylässä.
Ilman muuta ottivat sisään, ei mitään kyselyitä, vauva syntyi reilun kolmen tunnin päästä ja sairaalassa oltiin 3pv. Maksuasiat kunnat hoitivat keskenään, minulle tuli ihan normaalit sairaalapäivämaksut enkä joutunut selvittelemään kenellekään miksi synnytin muualla.
Neuvolassa kerroin suunnitelmani, ja vain koska terveydenhoitaja oli todella mukava, muuten olisin jättänyt kertomatta. Lähtöaamuna kävin hänen luonaan tarkistuttamassa että kaikki oli ok.
Nyt asun onneksi taas pk-seudulla ja pääsen jälleen Naistenklinikalle synnytttämään ilman kommervenkkejä. :)

Kiinnostaisi tietää ap:lta, että mikä Suomen sairaala on niin hirveä, etteikö siellä voisi synnyttää.

Keskustelin oman terkkani kanssa synnytyksestä toisen sairaanhoitopiirin sairaalassa, lähinnä siitä näkökulmasta, että kun olen kyläilemässä parin sadan kilometrin päässä kotoa ja synnytys alkaa. Terkka sanoi, että vieraspaikkakuntalaisia otetaan hyvin vastenmielisesti synnyttämään. Eli jos kotiin on 200km matkaa ja synnytys käynnistyy ja menet vieraaseen sairaalaan, sairaalassa tehdään arvio, että kuinka pitkällä synnytys on, ja mikäli todetaan, että aikaa on, niin synnyttäjä lähetetään jatkamaan matkaa kotipaikkakunnalle. Tämä kannattaa ottaa huomioon kaikenlaisia "taktiikoita" miettiessä.

Minuakin kiinnostaisi se SYY, miksi et halua omassa sairaalassasi synnyttää? Onko siellä joku henkilö, jonka kanssa et halua olla tekemisissä, vai?
No, ihan sama: ei kannata vauvantekohaaveita tuommoisen takia haudata, koska kyllä synnytyspaikan vaihtoon varmaan ratkaisu löytyy tavalla tai toisella.

No mutta jos on vaikka Helsingissä käymässä ja asuu Jyväskylässä, ja lapsi päättää syntyä just sillon ku sielä hesasa on, ni ei kai ne sieltä voi patistella Jyväskylään synnyttään?! :o Kai se nyt saa syntyä just sielä misä päättää ulos tulla..

Kylläpä mie oon kuullu että saa synnyttää ihan missä tahansa.

Niin, tiedossa on tapaus, että Hesassa alkanut synnytys hoidettiin lopulta Tampereella. Hyks vain tarkasti synnytyksen tilan ja passitti potilaan eteenpäin Tampereelle omaan kotisairaalaan. Matkaa Helsingistä Tampereelle on 180km.

Sinulla pitää olla kotikuntasi maksusitoumus, että pystyt synnyttämään toisella paikkakunnalla.

Meillä ei onnistunut kipsin poisto mökkipaikkakunnalla, koska ei ollut akuuttitapaus, piti siis mennä yksityiselle.

Ei ne sairaalasta tietenkään pois käännytä, jos on synnytys selvästi käynnissä, mutta arvioivat tietenkin tapauskohtaisesti, ehtiikö omaan sairaalaan synnyttämään. Tämä silloin, jos synnytys sattuu käynnistymään yllättäen ennenaikaisesti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 18:30 utelias kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi se SYY, miksi et halua omassa sairaalassasi synnyttää? Onko siellä joku henkilö, jonka kanssa et halua olla tekemisissä, vai?
No, ihan sama: ei kannata vauvantekohaaveita tuommoisen takia haudata, koska kyllä synnytyspaikan vaihtoon varmaan ratkaisu löytyy tavalla tai toisella.

Syy on se etten luota henkilökuntaan, tai lähinnä heidän kykyynsä kohdella minua asianmukaisesti ja tasapuolisesti. On pieni keskussairaala, jossa ei on pieni, tiivis joukko kätilöitä, ja osan kanssa todella tulehtuneet välit perhesuhteiden vuoksi. Synnytys on niin 'arka paikka' että en halua siinä vaiheessa enää murehtia muuta.
Maksamallahan kai pääsee Tammisaareen jos ei muu onnistu, eikös niin?

[/quote]

Syy on se etten luota henkilökuntaan, tai lähinnä heidän kykyynsä kohdella minua asianmukaisesti ja tasapuolisesti. On pieni keskussairaala, jossa ei on pieni, tiivis joukko kätilöitä, ja osan kanssa todella tulehtuneet välit perhesuhteiden vuoksi. Synnytys on niin 'arka paikka' että en halua siinä vaiheessa enää murehtia muuta.
Maksamallahan kai pääsee Tammisaareen jos ei muu onnistu, eikös niin?
[/quote]

Tammisaaren sairaala kuuluu HUS:n piiriin eli HUS:n sivuje mukaan sinnekin tarvitaan maksusitoumus tuon alueen ulkopuolelta: "Tammisaareen voi tulla synnyttämään täysin vapaasti ilman erillistä maksusitoumusta koko HUS:n piiristä eli itäiseltä Uudeltamaalta, Hyvinkään tai Lohjan seudulta sekä pääkaupunkiseudulta. Synnyttäjien maksamat päivämaksut ovat samat kaikkialla HUS-piirissä sairaalasta riippumatta. Tällä hetkellä noin 30 % synnyttäjistä tulee Länsi-Uudenmaan alueen ulkopuolelta. Synnyttäjän, joka asuinpaikkansa perusteella kuuluu muuhun kuin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin, tulee hankkia etukäteen maksusitoumus voidakseen tulla synnyttämään Tammisaareen. Maksusitoumusta voi anoa joko omalta sairaanhoitopiiriltä tai oman kunnan terveyskeskuksen johtavalta lääkäriltä. Autamme mielellämme maksusitoumusasioissa. Ulkomaalaiset äidit voivat tulla synnyttämään yksityispotilaina, jolloin he itse maksavat todelliset kustannukset."

Kyselit myös että onko mahdollista käydä vain synnyttämässä sairaalassa ja sitten heti lähteä pois. Tämä on mahdollista, mutta siihen liittyy joitain ehtoja. Kyseistä asiaa kutsutaan polikliiniseksi synnytykseksi. Kannattaa vaikka googlettaa tuolla termillä ja täältäkin varmaan löytyy keskusteluja asiasta jos laitat hauksi tuon polikliinisen synnytyksen.

Yhteistyössä