Synnytys mielessä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Odotan toista lastamme.

En jännittänyt ensimmäistä synnytystä, enkä varsinaisesti tätä tulevaakaan, ainoa mikä todella mietityttää on, että joudunko yksin synnyttämään?

Meidän suku ja ystävät asuvat 500km päässä meistä, he ovat siis ainoita joilla meidän 2v6kk poika on ollut hoidossa.

Mietin useaan otteeseen päivisin, että joudun yksin synnyttämään ja se pelottaa/pyörii mielessä vahvana.

Pojalle ei ole tuttua hoitajaa synnytyksen ajaksi, niin että mieheni voisi tulla mukaan synnytykseen.

Synnyttämään mennen Helsingin Naistenklinikalle, siellä tuskin hoitajilla on aikaa olla pojan kanssa, jotta saisin miehen mun vierelle?

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? Miten kaikki sitten meni?

Tuo asia vaivaa mieltä todella, tänäänkin kun kuuntelin radiota ja silitin, niin yhtäkkiä rupesi vain kyyneleet valumaan :(

nythän kannattaa tutustuttaa poika johonkin uuteen tuttuun ja viettä aikaa yhdessä, varaat pari hoitajaa jo etukäteen. joo ei esikoista saa ottaa synnytykseen mukaan.

Neuvolassakin ensin ehdottivat MLL, mutta sitten miettivät, että kuinka nopeasti sieltä sitten oikeasti hoitajan saa kun lähtö tulee, ja öisin ei ainakaan onnistu...neuvolan täti vain sitten tyytyi toteamaan, että kyllä kaikki varmasti sujuu hyvin, mitä sekin sitten tarkoittaa..

ette voi mennä lapsen kanssa synnyttämään. Mutat eikös kannattais kysyä mll hoitajaa pari kertaa teille nyt ennen h hetkeä ja kysyä jos oliis hyvä niin voisiko olla soittopäivystäjänä ja sopia vaikka että maksatte vähän extraa päivystyksestä....

Kai se pitää vain tehdä niin, että mies ja poika vievät mut sairaalaan ja tulevat sitten kun synnytys on ohi. Mietin vain, että jos se nyt jo itkettää, niin siellä sitten yksin tulen varmaan ihan hysteeriseksi.

Kaverit ja muut sukulaiset ovat työssäkäyviä ja perheellisiä, mummo ja vaari ovat la edeltävän viikonlomalla, joten jos synnytys osuu siihen, jota todella TODELLA toivon, niin sitten avun saaminen onnistuu.

Mä oon synnyttänyt kuopuksen yksin, ja mä olin ainakin niin kipeä kun oli nopea synnytys, etten kaivannut yhtään ketään, kipu sulki kaiken muun pois. Tietenkin oli vähän ikävää ettei mies nähnyt tytön syntymää, mutta ehkä enemmän miehen kannalta kuin minun. Ei se niin kauheaa ole mitä aina puhutaan, ja mulla ainakin kätilö oli tosi paljon luonani salissa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kai se pitää vain tehdä niin, että mies ja poika vievät mut sairaalaan ja tulevat sitten kun synnytys on ohi. Mietin vain, että jos se nyt jo itkettää, niin siellä sitten yksin tulen varmaan ihan hysteeriseksi.

miten ois doula?

Eikö teillä oikeasti ole ketään tuttavaperhettä tai naapuria, jonka luokse poika voisi synnytyksen alettua mennä? Synnytys ei välttämättä ole ohi parissa tunnissa, joten vaikka se alkaisikin yöllä voisi mies heti aamulla tilata MLL:n hoitajan ja ehtiä luoksesi sairaalaan.
Tai voiko joku sukulaisista tulla luoksenne lasketunajan lähistöllä ja olla vaikka siihen saakka kunnes synnytys on ohi?

Yleensä nitä vaihtoehtoa kyllä on, jos vaan viitsii itse järjestellä ja miettiä hiukan.

Minä tein opiskeluaikaan MLL:n hoitokeikkoja ja jos olisi tullut tarve niin olisin voinut keskellä yötä mennä hoitajaksi tuttuun perheeseen (jossa käynyt pari kertaa aiemmin), jos se olisi lyhyen polkupyörämatkan päässä tai perhe maksaisi taksin. Koulusta olisin voinut olla poissa yhden päivän. Kannattaa siis kysellä reippaasti!

Yhteistyössä