Synnytin esikoiseni nyt tammikuussa TYKSissä ja kokemus oli todella huono. Eli.. Menimme mieheni kanssa sairaalaan alkuyöstä, minut laitettiin normaalisti käyrälle (supistuksia tuli 5kpl/20min), siitä ohjattiin saliin, mutta kätilö heti osoitti käytöksellään että "taas ensisynnyttäjä tulee liian aikaisin sairaalaan.. ", varsinkin sen jälkeen tämä käytös korostui, kun hän tutki ja totesi että kohdunsuuni on vielä kokonaan kiinni. Samantien hän ilmoitti että tulemme olemaan siellä KAUAN (ilmoitti että tulee itse seuraavaksi yöksi töihin ja SILLOIN varmaan päästään jo asiaan).
Yön mittaan oli monenlaista ongelmaa laitteiden kanssa, minun supistus- sekä lapsen sydänkäyrää ei saatu näkymään valvomossa ollenkaan, lopulta se saatiin sentään sydänkäyrä näkymään kun istuin liikkumatta paikallani (TOSI helppoa kun synnytys on käynnissä..). Kyselin puudutteiden saamista, minulle ilmoitettiin että en tarvitse niitä vielä pitkään aikaan, että suihkuun/keinutuoliin vaan. Kysyin myös, voisiko kohdun suun tilannetta välillä tarkistaa, kätilö ilmoitti vain ettei kokoajan sinne ala luuraamaan, että seuraava vuoroon tuleva kätilö aamulla saa sitten katsoa.
Seuraava kätilö tulikin aamulla töihin, mutta ilmoitti että ei hän rupea mitään kohdunsuun tilannetta katsomaan, sillä lääkärinkierto on klo 9, jolloin lääkäri kuitenkin katsoo paikat! Tässä välissä yritin saada tietoa, mitenkä insuliinilla hoidettavaa raskausdiabetesta pitäisi tässä tilanteessa hoitaa, kukaan ei tiennyt mitään koko asiasta, lopulta pyysivät minua ottamaan itsestäni sokeriarvot, vartti sen jälkeen kun olivat antaneet välipalaksi jogurttia! Eli eipä tuosta sokeriarvosta ollut mitään hyötyä.
Yhdeksän aikaan oloni oli jo aikamoinen ja luvattua lääkärikiertoa ei vaan kuulunut, siinä kohtaa pyysin miestäni soittamaan kätilön paikalle. Kun hän tuli, kerroin että minua ponnistuttaa jo kovasti, että en todellakaan kestä enää, haluan jotain lääkitysta tai edes tietoa. Kätilö lähti hakemaan lääkäriä paikalle ja samaan aikaan tuli sitten myös lapsivedet, ja lääkäri kun tuli tutkimaan, totesi vaan että oletkin jo kokonaan auki ja voit alkaa ponnistelemaan!
Vaikea sanoa, mutta ehkä tästä alusta johtuen, ponnistusvaihe kesti 2h50min! Ja se on piiiiitkä aika, uskokaa pois! Jossain kohtaa PYYSIN, että autettaisi imukupilla, etten jaksa enää. Ei kuulemma tarvinnut, kun niin hyvin menee
! Noin kaksi tuntia ponnistettua, sain tipan, jonka piti voimistaa supistuksia, mutta en kyllä vaikutusta huomannut, tyttö syntyi lopulta ihan kiukun voimalla!!
Repeämiä (1. ja 2. asteen) tuli jonkun verran, pitkään ne neuloivat, mutta tikkien määrää eivät suostuneet kertomaan. Kun minut vietiin suihkuun, siinä kätilö kysyi kun olimme kahden kesken että "Tuliko traumoja?" En oikein osannut sanoa mitään, olin vielä niin sekaisin kaikesta. Jälkikäteen voin sanoa, että jäi. Kova pelko on aina välillä, että tytölle on tuosta kaikesta jäänyt jotain "vikaa", että kolmetuntinen synnytyskanavassa on aihettanut jotain, mikä ilmenee myöhemmin.
Onneksi mieheni oli mukana! Jos yksinäni olisin siellä ollut, kun joku poikkesi silloin tällöin ovelta kurkkaamaan, mikä tilanne, niin kauheaa olisi ollut.
Osastolta jäi huonona asiana mieleeni, kun ottivat sitten tytön osaksi yötä hoitajille, että saisin nukuttua, kun meninkin sinne hetken kuluttua vielä tyttöä katsomaan, siellä hoitajat istuivat omassa kopissaan ja tyttö huusi naama punaisena kopassaan, eikä ketään kiinnostanut! Tuntui olevan käytäntö, että ottivat kyllä sinne, mutta kuitenkin vain kapaloivat ja jättivat huutamaan. Meidän tyttökään ei suostunut tuttia syömään, niin sokeriveden avulla (siis sokerivettä ruiskulla suuhun, kun tutti on suussa, jolloin alkaa imemään) saivat tutin pysymään suussa että pysyisi hiljaa.. Paljon kävivät huoneessa kysymässä onko kaikki ok, onko kysyttävää, tarviiko lääkkeitä jne. joten se puoli oli ok.
Pääasia kuitenkin: syntyi maailman ihanin tyttö :heart: :heart: :heart: , ja kaikesta huolimatta, uskaltaisin lähteä uudelleen synnyttämään, mutta tuskin tarvii, kun alkaa olla tuota ikää
.. Mutta sen verran tästä opin, että VAATISIN enemmän, pitäisin älämölöä itsestäni ja tarpestani, enkä antaisi noin kävellä itseni ja tarpeitteni yli, enkä antaisi vähätellä minua ja sitä mitä koen.