Synnytys ja reuma/sidekudossairaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vierailija_

Aktiivinen jäsen
10.05.2004
2 155
0
36
Onko ollut reumalla / muulla sidekudossairaudella (minulla SLE ja fibromyalgia -epäilyjä), vaikutusta synnytystapaan tai yleensäkin synnytykseen?
Katselin tuossa juuri synntysvideota jossa korostettiin rentoutumisen tärkeyttä.. esimerkiksi fysioterapiassa, jossa olen käynyt jaksoittain jo muutaman vuoden, joudutaan joka kerta sanomaan että rentoudu kun isken vaistomaisesti jotenkin lihakset jumiin kivun takia.
Lisäksi synnytystapa-arviossa lääkäri totesi että pehmytkudos on huono joustamaan.. nyt menossa 36+3, eli H-hetki lähestyy. :o
Kokemuksia / tietoa kenelläkään?

Mulla on SLE ja epäilyjä kaikenlaisesta muusta, mut kukaan ei oikein osaa sanoa mikä :D oireina lihasheikkoutta ja nivelkipuja ym. Lisäksi vaskuliitti ja psoriasis.

Synnytin ihan normaalisti vajaa 3 viikkoa sitten. Synnytys oli tosin käynnistetty, kun mulla tuli nivelet niin kipeiksi vikoilla viikoilla etten pystynyt nukkumaan ollnkaan ilman kipulääkkeitä. Synnytys meni ihan hyvin, mutta voimat meinas loppua kesken ihan totaalisesti ja itse ihan ymmärrä millä ihmeellä sain vauvan lopulta ponnistettua ulos... ei tullu pahoja repeämiä, pari tikkiä vain. Mulla tosettiin että alatie synnytys oli ehdottomasti sektiota parempi vaihtoehto, sillä mulla kaikki haavat tulehtuu äärimmäisen helposti, ilmeisesti vaskuliitin takia.

Sellasen neuvon antaisin että pyydä esim sisätautilääkäriä selvittämään etukäteen et saako sulle antaa epiduraalin! Mulla sitä rupes anestesialääkäri selvittämään siinä vaiheessa kun olisin sen jo halunnu. Mulla ainikin selviteltiin verestä hyytymistekijöitä. ei vaan ollu tullu kellekään mieleen selvittää sitä etukäteen...

Mä en valitettavasti saa imettää lääkkeitteni takia. Sekin kannattaa selvittää etukäteen lääkäreiden kanssa, että jos ei imetä, niin saa heti synnytyksen jälkeen lääkkeen joka estää maidon tuloa.

Onnea matkaanja toivottavast kaikki menee hyvin :wave:

Yhteistyössä