Synnytys ja peräruiske

Marja 76, tuo on ihan totta, täysi rakko voi estää vauvaa syntymästä. Suolen vauva työntää tyhjäksi tullessaan jos tarvitsee, mutta rakko pitää tyhjentää muuten... eli kannattaa hypätä synnyttäessä ahkerasti vessassa, vaikka esim. epiduraali veisi hädän tunteen kokonaan.
 
Mullakin luonto on hoitanut joka synnytyksessä homman. Kun supistukset alkavat, menee vatsa kuralle ja homma on sillä selvä.
Eka synnytyksessä jouduttiin ponnistusvaiheessa katetroimaan pissa, koska sattui niin tuhottomasti täyteen rakkoon, mutten hallinnut enää siinä vaiheessa sitä niin että olisin voinut käydä pöntöllä... Ei sinällänsä mitään ongelmaa, hyvä kun kätilö hoksasi mistä oli kyse, itse en kyllä olisi tajunnut ennen kuin rakko olisi halennut..:)
 
Samoin meni minulla, luonto hoiti asian. Ensin meni vedet, sitten meni vatsa kuralle ja suoli tyhjeni, sitten alkoivat supistukset. Kaikki tämä tunnin sisällä ja ihan kotosalla. Jorvissa ei muistaakseni edes tarjottu tai puhuttu koko asiasta eikä se tullut mieleenikään niissä kivuissa. Tietääkseni lapsen lisäksi ei tullut paskaa synnytyssaliin.
 
Hei! te joille on suolentyhjennys tehty, niin eikai sitä kyselty isän ollessa paikalla, tai kai se edes ajettiin pois siksi aikaa? minä nimittäis olen niin ujo ja helposti ahdistun tämmöisistä asioista, niin en haluaisi mieheni tietävän mitään tämmöisestä operaatiosta.
 
Mulle annettiin ruiske, ei kyllä kysytty otatko vai et. Mut onneks annettiin, sai hetken istua vessassa :D Hauskinta siinä hommassa oli se kun hoitaja sano et yritä pitää pari minuuttia sisällä et ehtii vaikuttaan. Vähän jänskätti et pystyykö kun kauheet supistukset, Hyvin meni kuitenkin, suoli tyhjeni, lapsi synty ja hengissä ollaan! Ilman ruisketta olis varmaan kätilö ollut yltä päältä paskassa, selvittiin siis pienemmillä sotkuilla. :LOL:
 
Hei! te joille on suolentyhjennys tehty, niin eikai sitä kyselty isän ollessa paikalla, tai kai se edes ajettiin pois siksi aikaa? minä nimittäis olen niin ujo ja helposti ahdistun tämmöisistä asioista, niin en haluaisi mieheni tietävän mitään tämmöisestä operaatiosta.
Mulla kysyttiin kun makoilin sermien takana dopplerissa kiinni. Mies istuskeli käytävällä muiden tulevien isien kanssa. Joten ei hätää, ei sitä mies kuullut :hug:
 
Hei! te joille on suolentyhjennys tehty, niin eikai sitä kyselty isän ollessa paikalla, tai kai se edes ajettiin pois siksi aikaa? minä nimittäis olen niin ujo ja helposti ahdistun tämmöisistä asioista, niin en haluaisi mieheni tietävän mitään tämmöisestä operaatiosta.
Minulta kyllä kysyttiin isän kuullen, ja isä oli myös paikalla kun se ruiske laitettiin. Taisipa tuo kurkkia vessaankin kun siellä sitten istuskelin ;)
 
Ei kysytty haluanko enkä tajunnut pyytääkkään. En sit tiedä tuliko sit tilantees mitään muuta kuin vauva ulos. Toivottavasti ei :ashamed: Ehkä kerkesin tyhjätä vessassa kun synnärillä 12h oltiin. Ei mitään muistikuvaa!
 
Mulle on ainaki ihan sama vaikka sitä p*skaa tuliskin samalla ku ponnistaa. Sehä on kuitenkin ihan normaalia, koska vauvan pää painaa suolta kasaan. Koen jonkun peräruiskeen laittamisen kyllä paljon epämiellyttävämpänä. Kyllä ne kätilöt on siihen tottuneet ja se korjataan pois samantien. Ei ne anna lapsen syntyy kakkojen päälle :D

Ehkä ku oon ite hoitaja, niin on jotenki neutraalimpi asenne kakkaa kohtaan, on sitä tullut kuitenkin aika paljon pyyhittyä toisten takapuolista. :LOL:

Saattaahan se olla, että jos suoli on todella täysi se vaikeuttaa ponnistamista ja on silloin aiheellista. Mutta kuitenkin suoli taitaa tyhjentyä aika hyvin itsestään synnytyksen alkumetreillä.
 
mä muistaakseni itse pyysin moisen jotta on mahd. mukava olla kun suoli on tyhjä.. :) ja nopeuttihan se supistuksiakin ! ja mun mies kyllä kuuli siitä,vaikka ei siis mukana toimenpiteessä ollut. ihan ite kerroin että sen otin :D
 
Minun kokemukseni mukaan asia kyllä vaan sanottiin, että "laitettaiskos nyt tämä peräruiske, jos vaikka synnytys etenisi sitten reippaammin" tjsp. Olin synnytysvastaanoton lepohuoneessa, ja mies oli kyllä koko ajan paikalla - sekä asiasta kerrottaessa että itse ruiskeen annon aikana.

Jälkeenpäin olen lukenut, että tuo peräruiske on niitä turhia rutiineja, joiden hyödyistä ei ole näyttöä (vai oisko ollut ensisynnyttäjille joku pieni avautumisvaiheen lyheneminen, tyyliin vajaa tunti), mutta jotka voivat esim. lisätä kivunlievityksen tarvetta eli tehdä suppareista kipeämpiä.
 
Minulta ei kyllä kysytty otanko vai enkö. Minut siirrettiin synnytyssaliin niin sitä ennen kätilö sanoi että laitetaan peräruiske, eikä se minua kyllä haitannut. Mukavempaa vain olla kun suoli tyhjä. :D Tuli sieltä kuitenkin ponnistusvaiheessa kuulemma pieni kikkare kätilön puheitten mukaan.

Mies ei ollut kuulemassa kun peräruiskeesta sanottiin/laitettiin. Kyllä siitä jälkeenpäin itse hänelle sanoin.
 
Itse en ottanut ja ei tosin kysyttykään tarvinko(jorvissa synnytin). Tosin itselläni vatsatoimi synnytyksen aikana ihan sponttaanisti vessakäynnillä, onneksi :) Ja Kerran katetroitiin virtsaa ennen ponnistusvaihetta, kun kätilö oli pyytänyt että käyn vessassa ja yritän virtsata. Mutta ei epiduraalin vuoksi onnistunu, niin katetroi sitten :) Kaiken kaikkiaan oli mun mielestä asiallista ja hyvää toimintaa tuo, ja en itse edes tiiä tuliko vielä jotain ponnistusvaiheessa vai ei :D
 
Mulle laitettiin, ei kyllä kysytty vaan sanottiin, että nyt laitetaan tällänen ja että tää on tosi hyvä :D Ihan hyvä että laitettiin. Mielummin paskon rauhassa pönttöön kuin muiden ihmisten seurassa. Toimenpide itsessään oli aika inhottava, mutta mä oonkin herkkä kaikille tollasille. Niin ja mies odotiin käytävällä sen ajan. Ja oli kuulema naureskellut kun kuuli mun huudot sieltä huoneesta, valitin ilmeisesti vähän suureen ääneen siinä toimenpiteessä :D Niin nauroi kyllä se kätilökin mulle.
 
Ei kyselty, enkä olisi tarvinnutkaan. SAS:issa synnytin. Jos sieltä jotain tuli vielä synnytyksessä niin jäi ainakin huomaamatta.
Synnärille lähdettiin noin klo 14 aikaan ja olin siihen mennessä istunut vessassa vähintäänkin 10 kertaa aamun aikana eli ei tuntunut että suolessa olis enää mitään ollutkaan.
 
Taysilla synnytin 2010, laittoin peräruiskeen kysymättä, käski vain kävellä jonkun aikaa enneku menee vessaan. Ei ollut epämiellyttävää, sotkua ei tullut ja itsellä oli jotenkin rento olo, kun ei sitä tarvinnut synnyttäessä pelätä. Eniten jäin miettimään, kuinka mukavaa mahtoi olla vessan oven takana lounasta nauttivilla naisilla.. :D
 
Jorvissa ei ehdotettu edes peräruisketta.. Olin alunperin suunnitellut vaativani moista mutta eipä tarvinnu ees koska mulla oli supistellu 15h säännöllisesti ennen synnytyssaliin menoa, ja supistelujen välillä sai ravata vessassa tiuhaan tahtiin, suoli tyhjeni kyllä perusteellisesti luonnostaan. Aina supistuksen tullessa tuntu painetta ja kuin kauhea vessahätä :D
 
Jostain syystä mua pelottaa enemmän kateroitavaksi joutuminen kun peräruiske :D Itte hoitsuna tehny ja nähny kumpaakin ja kyllä ihmiset enemmään katetroitaessa irvistelee kun peräruiskeen kanssa. Ja uskon kyllä että olo on helpompi kun suoli on tyhjä eikä tarvitse pelätä että tulee jöötti salin pöydälle! Saa nähdä miten itselle käy :D Nyt rv 31+1.
 
Mulla kysyttiin esikoisesta, että onko suoli toiminut. Minä siihen, että on toki. Supistukset ku alkoivat, niin tuli kakkahätä jolloin kävin jonkun pienen nökäreen vääntämässä.
No, ponnistamisen tarve tuli aikanaan. Ensimmäisen tunnin tein pelkkää kakkaa. Sitten 19min vauvaa. Ja ihan siinä lavetilla kaiken kansan edessä.
Ei tajunnut minulta nuorelta tytöltä kysyä, että oletko ollut ummetuksella. Jos olisi, olisin vastannut myöntävästi ja olisin saanut peräruiskeen. Olisi ollut paljon helpompi ponnistusvaihe.
Tokasta tajusin pyytää, mutta en saanut pöntöllä tehdä asiaani, sillä olin siinä vaiheessa jo niin paljon auki. No kakan tein taas lavetille tukihenkilön läsnäollessa. Mutta kakka tuli tällä kertaa helposti, eikä siihen tarvittu tunnnin pakertamista.
Tukihenkilönä olleena ja omat lapseni synnyttäneenä voin kertoa, että jokainen lapsi syntyy enemmän tai vähemmän kakan keskelle. Yleensä aina suoleen on sen verran tavaraa jäänyt, että vauvan pää sen loppu kakan sieltä painaa pois.
Suosittelen kuitenkin ottamaan peräruiskeen jos suoli ei ole toiminut kunnolla. Saattaa nopeuttaa ponnistusvaiheen kulkua.
 
Taysissa eivät edes kyselleet, eivätkä laittaneet, johtuen ehkä myös synnytyksen nopeudesta.
Olin etukäteen suunnitellut pyytäväni, koska itselle erittäin arka ja ujo asia, mutta kyllä se siinä vaiheessa unohtu koko juttu ja kun sitä kakkaa tuli, haistoin sen, mutta en onneksi nähnyt ja niin nopeasti siivosivat ne pois, eivätkä siitä välittäneet, että ei se sitten itseäkään ahdistanut.
 

Yhteistyössä