synnytys helsingin naistenklinikalla!

eli olen kuullut kyseisestä paikasta kamalasti negatiivistä(toki muutaman positiivisenkin kokemuksen mutta menee aika 90-10)niin olis kiva kuulla teidän siellä jo ipananne saanen kokemuksia paikasta??olen esim kuullut että siellä ei avautumis vaiheessa saa olla mies paikalla ym???ja ettei ne kuulema kamalan tosissaa ota siellä...jos esim soitat rv 35 et vedet meni tai supistaa ni vastaus on monelle ollu et eikä menny pissasit housuun tai et ota panadolia ja lepää...itsekin soitin sinne rv 32 et supistaa ja et viimex sanottii et mun pitää lähtee näytile jos tulee kovia suppareita ni vastaus oli et ei tarvii tulla ota panadolia et jos et unta meinaa yöl saada ni tuu sitten jos viel supistaa ja siis soittelin heille viimex kello 3 pvällä ja sillon supparit oli jatkunu 2h..onnex loppuivat...
että näin siis kokemuksia ja synnytys kertomuksia kiitos.... :flower:
 
Tästä saattaa tulla pitkä... Yritän tiivistää.

Tulin synnärille RV 39+2, etukäteen soitettiin ja ilmoitettiin tulosta. En ollu tutustumassa, unohtu koko homma :ashamed: . Kesti vähän aikaa, että kukaan tuli meitä ihmettelemään. Pistettiin johonkin huoneeseen, ja kiinni suppari/sydänäänimittariin. Kätilön mielestä mun olis pitäny pysyä paikoillani 20 minuuttia kunnes hän saa paperille kauniit käyrät. Aika äkkiä totesin, etten ole täällä mitään kauniita käyriä piirtelemässä, vaa synnyttämässä, ja en todellakaan makaa selälläni 20 minuuttia kun teki niin kipeätä ja oli niiiin huono asento. Tää kätilö silti vänkäs, että olis pitäny pysyy paikoillaan. Mä ajattelin, että tuskin ne mua pihallekaan heittää jos en tottele, niin jätin pitkälti humioimatta....

ONNEKS tälle kätilölle tuli joku suuri kiire just ku meinattiin pyytää kätilön vaihtoa, ja tuli semmonen ymmärtäväisempi kätilö joka sitten totes mun olevan 3 senttiä auki, ja sano että siirrytään ihan just synnytyssaliin. Se laitto semmosen langattoman kojeen kii, jten sain liikkua vapaasti. Sain myös säkkituolia, jumppapalloa ja kuumavesipullon saliin. En halunnu mitään lääkkeitä.

Synnytettiin sitte pari tuntia siinä, minä, sisko ja lapsen isä. Laps tuli hienosti, tosin kätilö piti vaihtaa työvuoron vaihdon takia just silloin ponnistuksessa :( Mutta enpä siinä vaiheessa paljoa välittäny kuka siellä häärää.

Ainoa, mikä sitten loppuen lopuksi jätti vähän huonon kuvan, oli rutiinitoimenpide oksitosiinin kanssa. Pyysin luomusynnytystä, ja ku laps oli pihalla meinas avustava kätilö törkkästä okstitosiinia suoneen että kolmas vaihe sujuis jouhevammin o_O Ehdin just ja just sanoa, että eiköhän se sieltä muutenkin tule, ei pistetä. Hetken epäröinnin jälkeen sovittiin, ettei pistetä nyt, mutta seurataan tilannetta ja pistetään myöhemmin jos on tarvis. Ei ollu...

Pääsin jostain kumman syystä perheosastolle vaikka sanoin, ettei ole väliä mihin mut tyrkkää; ajattelin jättää perheosastopaikat avio- ja avopareille, mutta silti ne tarjos mulle huonetta :) Osasto oli tosi ihana ja leppoisa, mulla oli mukava parisänky käytössä ihan meille kahdelle :) Tykkäsin tosi paljon. Mukavaa henkilökuntaa, kivat huoneet.

Eli ainoat huonot asiat: Eka kätilö oli vähän #)&#)¤)#¤/ ja sitten se oksitosiini rutiininomaisena toimenpiteenä... Mutta muuten oli tosi ihana paikka ja suosittelen.
 
Itse olen piakkoin toivonmukaan lähdössä naikkarille synnyttämään. Olen käynyt tutustumassa ja tunnen monta äitiä jotka ovat siellä synnyttäneet.

Kyllä avautumisvaiheessa ja koko synnytyksen ajan saa tukihenkilö/isä/doula olla mukana synnytyksessä, eli siitä sinun ei kannata huolia.

Mitä tulee noihin puhelinkommenteihin siitä onko synnytys käynnissä vai ei, koita ottaa se niin, että he eivät halua sinua sinne turhan takia juoksuttaa näytille, jos vaikuttaa siltä että et ole ihan vielä tositoimissa. Vaikka se on ymmärrettävää, että tuntuu pahalta kun itellä on paha olo ja kätilö puhelimessa on tiukka tai nihkeä ja tuntuu siltä ettei omaa hätää oteta todesta.

Mun käsitys naikkarista on, että se on ihan hyvä paikka kunhan osaa vähän pitää huolen siitä, että omia toiveita kuunnellaan (esim. Nina TT:n kokemus "automaattisesta" oksitosiinista). Voi olla hyvä idea tehdä etukäteen synnytyssuunnitelma ja pakata se sairaalakassiin mukaan ja ohjeistaa oma tukihenkilö omistä tärkeimmistä toiveista, jos ei itse ole fyysisesti/henkisesti siinä kunnossa että pystyy niitä puolustamaan.

Tsemppiä synnytykseen, eiköhän kaikki suju ihan hyvin ;)

Siilura ja poika 39+4
 
Mä olen synnyttänyt naistenklinikalla viime joulukuussa ja toivottavasti olen menossa uudestaan ensi helmikuussa. :)

Mulla ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa. Mun synnytys käynnistettiin 41+3 lapsiveden niukkuuden vuoksi. Makailin aamupäivän osastolla kun ensiksi käynnisteltiin tabletilla, joka tehoskin aika nopeasti. Kätilö sanoi, että pääsen synnytyssaliin joko heti, illemmalla tai vasta seuraavana aamuna (oli nimittäin ruuhkasta). Silloin tuskastuin et jos pitää seuraavaan aamuun maata osastolla, mutta onneksi mulle vapautuikin paikka parin tunnin päästä.

Mulla käytettiin oksitoniinia siitä syystä, koska ei tullut yhtään avaavia supistuksia. Toisaalta mulla ei ollut mitään sitä vastaan, koska halusin synnytyksen mieluimmin menevän nopeasti. Epiduraalin otin myös...ja sitä piti odottaa turhan kauan (mä luulen että siinä vaiheessa monella synnyttäjällä odottaminen voipi olla tuskaista). Se mikä vähän ärsytti oli sängyssä makaaminen, joka teki synnytyksestä vähän tuskallisempaa. Olin niin piuhoissa etten päässyt sängystä liikkumaan kuin metrin kaksi. Tosin sekään ei varmaan ollut NKL:n vika...

Mies sai olla mukana synnytyksessä koko ajan, tosin meillä ei tullut vasta kuin ponnistusvaiheeseen - ja se oli meidän oma valinta. Kätilöt oli ok, vuoro vaihtui synnytyksen loppuvaiheessa, mutta mulle oli siinä vaiheessa aivan sama kuka siinä oli, kunhan homma toimi.

Oltiin perheosastolla (oltiin käyty tututumassa etukäteen). Meille syntyi sen illlan viimeinen vauva ja pelkäsin ettei perhehuoneita ole vapaana ja vika saatiinkin. Perheosasto oli mukava. Apua sai hoitajilta vauvanhoitoon liittyen just niin paljon kuin halusi/tarvitsi. Perusjutut (vauvanpesu, imetys jne.) käytiin joka tapauksessa läpi. Muuten sai viettää rauhassa aikaa uuden tulokkaan kanssa. :)
 
Lara83
Itsellä tosi hyvät kokemukset yhden synnytyksen osalta Naistenklinikasta.
Ainut asia mikä tökki, oli juuri tuo "odotusosasto, olikohan os41 tai 42). Eli siellä on vierailuajat, joten mies ei voi jäädä yöksi... Olin itse siellä odottelemassa synnytyksen käynnistymistä kun lapsivedet oli mennyt, ja olihan se aika ikävää olla yksin illalla, mutta ymmärrän kyllä että ei sinne voi miestä mukaan ottaa (siis yöksi), kun samassa huoneessa oli sellaisia naisia jotkat olivat raskauden alkuvaiheessa joten tottakai heille piti suoda oma yörauha.

Synnytyssalissa oli aivan ihana kätilö, mitään pahaa sanottavaa ei ole itse synnytyksestä eikä synnytysosastosta. :heart:

Oltiin perheosastolla 4 päivää ja siellä henkilökunta oli oikein avuliasta ja ystävällistä.

Omien kokemusten perusteella voin suositella :)

 
Kerronpa minäkin =), vaikka en tiedä lukeeko ap enää viikon kuluttua aloituksesta pinoa?

Olen ollut kerran Naikkarilla eikä ole pahaa sanottavaa, uudestaankin olen menossa. Uskon, että eniten on kiinni ihan henkilökemioista, sattuuko vuoroon sellainen lääkäri/kätilö jonka kanssa natsaa tai sitten ei. Se natsi-kätilö ( ;) ) voi tulla vastaan ihan missä tahansa sairaalassa.

Ihmisillä nyt on ylipäätään taipumuksena kertoa enemmän ja suurempaan ääneen niitä kauhutarinoita kuin onnistuneita kokemuksia, joten varmaan siksi negatiiviset kokemukset ovat jääneet enemmän mieleen.

Tuttuni on itse ammatiltaan kätilö ja ollut töissä Naikkarilla useamman vuoden, nyt Kättärillä toista vuotta. Hän sanoi, että itse valitsisi synnyttäjänä ehdottomasti Naikkarin. NKL:lla kuulemma paremmat valmiudet jos jotain menee pieleen, eikä niin niukat miehitykset vuoroissa kuin KOS:ssa. Mutta Kättäristä ei mulla omia kokemuksia enkä tarkoita sitä moittia, varmasti erinomainen sairaala, tulipa vaan mieleen tämä työntekijän kommentti.

Mulla ensimmäinen synnytys käynnistettiin, eli olin ensin tavallisella osastolla, sitten synnytyssalissa, synnytyksen pysähdyttyä leikkaussalissa ja toki lopussa lapsivuodeosastolla. Yhdessäkään näistä neljästä vaiheesta ei tullut sellaista oloa että voi apua, henkilökunta oli hyvin asiallista, ammattitaitoista ja paria lukuun ottamatta erittäin ystävällisiä (ja minä siis tapasin 5 vuorokauden aikana koko liudan ihmisiä, varmaan kymmeniä ). Samoin np- ultrassa, rakenneultrassa ja ennen synnytystä tehdyssä kokoarvio-/synnytystapatutkimuksessa ystävälliset ihmiset. Ihan hyvällä mielellä olen menossa uudestaan.
 

Yhteistyössä