synnytys alkamassa? neuvoa tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Jaa, no jos sun eka, niin tiiätkö se keeeeeeeeeestää ihan kauheen kauan ennen kuin pääset siihen vaiheeseen että edes sattuu ja alkaa tapahtua ja edistyä. Että siinä mielessä voisit mennäkin auttamaan, kun et varmaan ihan kohta ole kovin kipeä. Menisi sullakin aika nopeammin, kun olis jotain tekemistä :)

Mulla meni lapsivedet ekasta klo 03.45 ja vauva syntyi 12.35.

Ja taas päivitystä.....supistukset tänään selvästi kivuliaampia. nyt illalla alkoi olla säännöllisesti, mutta tarkkaa väliä en tiedä, kun olin niissä äitini syntymäpäivillä. Sen verran tosin vessassa käydessä huomasin, että limatulppa on irronnut. No, yhdeksän aikaan pääsin kotiin ja sohvalle ja eikun kellottelemaan, niin nyt vauva taas rauhoittui. supistusten väli 8-4min ja kesto 30s-60s.

Osaako joku kokemuksesta sanoa kauanko tällainen kärvistely synnytyksen alkamisen kanssa voi kestää? Nyt jo kaksi yötä mennyt ihan muutaman tunnin unella ja pelottaa, että lopulta olen aivan kuitti synnytyssalista ihan jo univelasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
veikkaanpa että tänä yönä oot jo laitoksella :) Liiku, liiku ja liiku, sillä saa yleensä tehoa suppareihin.. eli käppäile vaik kämppää ympäri!

Mutta muista myös lepäillä ja kerätä voimia, jos vaan pystyt! Onnea matkaan!

tuo on kyllä tosi harmi jos ei saa nukuttua, mulla alkoi illalla synnytys joten koko yö valvottiin. Kyllä se väsymys vaikuttaa miten jaksaa supistuksiin suhtautua. Mun piti ottaa epiduraali sitten kun tuntu lopulta että järki lähtee.

Mun serkulle oli synnärille annettu unilääke kun sen synnytys käynnistyi hitaasti. Muuten ei kuulemma olis jaksanut.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
tuo on kyllä tosi harmi jos ei saa nukuttua, mulla alkoi illalla synnytys joten koko yö valvottiin. Kyllä se väsymys vaikuttaa miten jaksaa supistuksiin suhtautua. Mun piti ottaa epiduraali sitten kun tuntu lopulta että järki lähtee.

Mun serkulle oli synnärille annettu unilääke kun sen synnytys käynnistyi hitaasti. Muuten ei kuulemma olis jaksanut.

Joopa joo, mullekki annettiin ja tyttö syntyi 3 tunnin päästä.

Kiitos vinkeistä. Saunaa ei valitettavasti ole, mutta liikkeellä olen nyt sitten ollut. Koko asunto (tai siis pieni kaksiomme) siivottu, pölyt pyyhitty, imuroitu, lattiat pesty ja supistusten väli 4min. Soitin synnärille ja sanoivat, että pian voisi tulla käymään :)

Milloin on aika lähteä synnyttämään?

Kun lapsivesi menee kotona, kohdun tilanne on hyvä käydä tarkistuttamassa sairaalassa. Jos supistukset eivät ole vielä alkaneet ja kaiken todetaan olevan kunnossa, äiti voi päästä takaisin kotiin odottelemaan - ei kuitenkaan yli vuorokaudeksi. Jos lapsivesi on veristä tai vihreätä, matkaan kannattaa lähteä heti.

Varsinaiset synnytyssupistukset äiti tunnistaa siitä, että ne ovat säännöllisiä, kestävät 45-60 sekuntia kerrallaan ja ovat kivuliaan voimakkaita, ja kohtu tuntuu niiden aikana kovalta ja kireältä. Alussa supistukset tulevat noin kymmenen minuutin välein. Kun niiden väli tihenee noin viiteen minuuttiin, on aika alkaa valmistautua sairaalamatkalle - tai jo aiemmin, jos tarvitsee kivunlievitystä­.

Jos äiti kokemuksen perusteella tietää olevansa nopea synnyttäjä tai jos supistukset ovat todella voimakkaita ja niihin liittyy veristä vuotoa, liikkeelle on syytä lähteä kohtalaisen nopeasti.

Mikäli vanhemmat ovat lähdön ajoituksen kanssa epävarmoja, sairaalan synnytysvastaanottoon voi aina soittaa ja kysyä neuvoa.

Joskus äiti on odotukseensa liittyvien riskien tai muun syyn vuoksi sairaalassa jo valmiiksi.

Synnytyssairaalassa kätilö mittaa aluksi äidin verenpaineen ja pulssin, tunnustelee vatsan päältä vauvan asennon ja tutkii vauvan sydämen sykettä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja **:

Joopa joo, mullekki annettiin ja tyttö syntyi 3 tunnin päästä.

no sit on tehneet huonon arvion. Tällä mun serkulla tosiaan oli hidasta se touhu eikä tuossa vaiheessa ollut miltei ollenkaa auki.

Yhteistyössä