synnytys alkamassa? neuvoa tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tupu

Vieras
Raskaudessa menossa 40+3. Heräsin tänään kolmen korvilla kuukautiskipumaiseen alavatsakipuun, joka meni n. 1min ohi. Yritin pari tuntia nukahtaa uudestaan, mutta kipu tuli aina välkistä uudestaa. Sitten aloin seurata kellosta ja kipu näyti tulevan n. 9-12min välin. Seiskan korvilla aloin kirjata kellonaikoja ja väliaika kasvoikin ja nyt n.15-20min välein.

Mietinkin, onko tämä joku vaihe vaan, joka menee ohi? Miten muilla on mennyt eli onko kipuväli kokoajan vain tihentynyt? Arvostaisin vinkkejä, sillä huomenna äitin 60v synttärit ja olin luvannut mennä tänään auttamaan. Minun pitäisikin tehdä päätös; ilmoitanko, että en ole tulossa, koskasynnytys alkamassa, jotta ehtivät hankkia toisen apulaisen, vai jos tulkitsenko nyt vääräksi hälytykseksi ja lähden matkalle.

On synnytys alkamassa. Vielä alkutekijöissään, mutta näyttäis että ei ainakaan paluuta ole enää ;) Ei välttämättä mene kuin muutama tunti niin on väli jo 5-10min ja kun sillä välillä tulee muutaman tunnin ajan, voit mennä jos sairaalaan. Veikkaisin että vauva syntyy illan suussa tai illalla :)

Onnea matkaan.

onko eka vai ootko uudelleensynnyttäjä? Oli miten oli, niin voi olla menoa, mutta voi olla että myös lakkaavat, eipä sitä tiedä. Mutta kun ei voi tietää, niin ottaisin levon kannalta, ei kannata lähteä juhlia hääräämään..

Kiitos vastauksista! Täytynee perua auttaminen. Harmittaa vaan. jos vauva ei synnykkään ja perumalla saatu tuleva mummu ihan täpinöihin.

Tokikaan äitini ei minun oleta/halua tulevan auttamaan, jos kunto ei ok. Olin vaan itse lupautunut, kun haluan pysyä aktiivisena. Suvussamme yleensä synnytykset menevät jostain syystä käynnistykseen, niin en oikein ole osannut asennoitua, että voisi lasketun ajan kynnyksellä alkaa. Kyseessä minulle ensimmäinen vauva.

ps. tämän hetken kellottelun mukaan väli n. 12-15min.
pps. kipu ei muuten ole mitenkään aivan sietämätön, otin tosin panadolin muutama tunti sitten, mutta tosiaan sellainen kova kuukuatiskipuvihlaisu

Jaa, no jos sun eka, niin tiiätkö se keeeeeeeeeestää ihan kauheen kauan ennen kuin pääset siihen vaiheeseen että edes sattuu ja alkaa tapahtua ja edistyä. Että siinä mielessä voisit mennäkin auttamaan, kun et varmaan ihan kohta ole kovin kipeä. Menisi sullakin aika nopeammin, kun olis jotain tekemistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Kyllä mäkin varmaan menisin auttelemaan, jos ei sieltä juhlapaikasta oo hirveen paljon "ylimäärästä" matkaa synnärille.. Voi jopa auttaa synnytyksen käynnistymisessä kun hääräät jotain.. Tsemppiä.. :hug:

Näin minäkin tekisin, saattaisin kyllä vihjata vienosti että voi tulla lähtö kesken kaiken...

Alkuperäinen kirjoittaja tupu:
Kiitos vastauksista! Täytynee perua auttaminen. Harmittaa vaan. jos vauva ei synnykkään ja perumalla saatu tuleva mummu ihan täpinöihin.

Tokikaan äitini ei minun oleta/halua tulevan auttamaan, jos kunto ei ok. Olin vaan itse lupautunut, kun haluan pysyä aktiivisena. Suvussamme yleensä synnytykset menevät jostain syystä käynnistykseen, niin en oikein ole osannut asennoitua, että voisi lasketun ajan kynnyksellä alkaa. Kyseessä minulle ensimmäinen vauva.

ps. tämän hetken kellottelun mukaan väli n. 12-15min.
pps. kipu ei muuten ole mitenkään aivan sietämätön, otin tosin panadolin muutama tunti sitten, mutta tosiaan sellainen kova kuukuatiskipuvihlaisu

mulla ei tullut kertaakaan kipeitä suppareita,oli vaan sellanen "tuskanen" olo :/

onnea matkaan ja soititko jo synnärille?

Jos on eka tulossa, niin tuossa saattaa tosiaan mennä hyvinkin kauan. Itse tekisin kaikkea sitä, mikä tuntuu vielä mukavalta ja miellyttävältä, kävisin kävelyllä, kaupassa tms., en toki missään pitkässä reissussa.

Mulla noi "inhimilliset" supistukset alko kaksi vuorokautta ennen, kun päästiin tositoimiin, eli voipi todella kestää. Kannattaa tosiaan kerätä voimia, koska todennäköisesti synnytys on käynnistymässä. Onko sulla ollut harjoitussupistuksia, vai onko nämä ensimmäisiä?

uuu...en ollut ajatellutkaan, että ensisynnytys vaikuttaa. Mikähän voisi olla tuo "pitkä aika" eli jos nyt olisi synnytys alkamassa, niin voisiko ihan kestää päiviä?

En muuten ole soittanut synnärille. En haluaisi olla vaivaksi ja pelkään, että ovat ihan ihmeissään ja vihaisina, että miksi heille soitan.

uuu...en ollut ajatellutkaan, että ensisynnytys vaikuttaa. Mikähän voisi olla tuo "pitkä aika" eli jos nyt olisi synnytys alkamassa, niin voisiko ihan kestää päiviä?

En muuten ole soittanut synnärille. En haluaisi olla vaivaksi ja pelkään, että ovat ihan ihmeissään ja vihaisina, että miksi heille soitan.

miks ne ois vihasia?? sehän on heidän työtä....
mene auttelemaan sinne juhlapaikalle, koska liikkuminen edistää synnytystä.

Pöh! He ovat sen takia siellä töissä et voi auttaa äitejä :) Ja varmasti vastailee kysymyksiin jos soitat :)
Voi olla et sielt joku idioottikin vastaa mutta älä siitä välitä (:

Kyllähän sä toki synnärille saat soittaa ihan rauhassa, siksi he siellä ovat että auttavat näissä asioissa. =) Luultavasti kuitenkin neuvovat odottelemaan vielä. Periaatteessa tuossa voi kestää päiviäkin, tai lähinnä niin, että supistukset voivat tuosta vielä laantua tai lakata. Sulla on kuitenkin viikkoja niin paljon että hyvinkin varmaan alkaa synnytys käynnistyä. Suihkua tai saunaa kannattaa jossain vaiheessa koittaa, se joko auttaa tai sitten ei. :D Ei mun mielestä kuitenkaan kannata synnärille lähteä ennen kuin supistukset on jo jonkin aikaa tulleet alle 10 min välein tai ovat oikeasti kipeitä tai tuskaisia tuntemuksia.

Liikkuminen tosiaan edistää, että jos et mene auttamaan juhlajärjestelyissä, niin käy vaikka kävelemässä tms.

No ei alkanut synnytys. Olin päivän auttelemassa äitiä valmisteluissa. Kipeä vihlaisu menee alavatsan läpi n. pari kertaa tunnissa. Outoa.

Soitin synnärille ja arvelivat valmisteleviksi supistuksisksi. Mitenhän nämä jatkuvat? Mietityttää, että jos eivät lopu, niin ei tässä kyllä enää nukkumisesta tule mitään, sillä vihlaisu aina herättää, kun on saamassa unenpäästä kiinni (eilinen yö kolmesta lähtien tosiaan meni valvoessa, joten nyt olen vähän koettanut päikkäreitä ottaa).

jaa, omaltakohdaltani en huomannut tuollaisia valmistelevia supistuksia. Kummankin lapsen kohdalla oikeat supistukaset ovat suoraan alkaneet ja niin voimakkaana, että asiasta ei ole voinut erehtyä.

Voi, se on niin vaikeaa sanoa miten kauan sinulla vielä menee... Anteeksi, tiedän että eipä tuo lause sinua paljoa auttanut. Mutta nähdäkseni on kuitenkin todennäköisempää että kestää vielä vaikka pari päivää kuin että tänä yönä olisi lähtö. Mutta, joka tapauksessa: ONNEA MATKAAN!!!! :)

Yhteistyössä