Synnytyksestä...

  • Viestiketjun aloittaja Meri -62
  • Ensimmäinen viesti
Meri -62
Tuli mieleen kysäistä teiltä yli 40v. synnyttäneet, syntyikö lapsenne keisarinleikkauksella vai normaalisti alateitse? Haaveilen vielä vauvelista, mutta synnyttys pelottaa... :/ Voiko saada keisarinleikkauksen ilman pätevää syytä, kun on yli 40v.?
Mulla on myös verenpaine lievästi koholla, estääköhän se haaveeni?Muuten olen kyllä terve.Kiitos jos joku vastaa :)
 
köö 42
Moi

Mulla 3 leikkausta aikanaan, nuorin 18 nyt. Syy lantio ahdas, mutta ei saa leikkausta pelkän pelon takia. Ota yksityispuolelta lekuri ja pyydä sitä tulemaan pelkästään leikkaukseen, muuten voit käyttää kunnan palveluita. Näin sun ei tarvitse käyttää energiaa synnytyksen ajattelemiseen. Systerini teki niin ja oli tosi tyytyväinen. Hinnatkaan ei ole pahoja!! "Toiveissa vielä yksi baby :)"

Tsemppiä!
 
elokuinen harmaana
Ei olla Suomessa niin epätasa-arvoisia! Kun olet varma , että haluat sektion, saat sen kyllä myös tavallisena "potilaana". Ei ole siis vaan rikkaiden etuoikeus! Tiedän!! Eli pelkopolin kautta.
Tottakai siellä on monet keskustelut ja tottakai siellä lääketieteellisesti yritetään alakautta synnytystä suositella. Mutta. Loppujen lopussa ketään ei "pakoteta" synnyttämään alakautta!
Näin ainakin OYS. Ja synnytysosaston osastonhoitaja on näin lehdessä sanonut.
 

Kyse ei ole rikkaiden etuoikeudesta vaan siitä että jos jokainen sanoo pelkäävänsä, rahat ei kunnilla riitä! Se vaan on niin. Yksityislääkärin hankkiminen leikkaukseen antaa hyvän fiiliksen jo ennen ko päivää, ei tarvitse kelata päässään synnytystä ja tietää milloin leikkaus suoritetaan. Eikä myöskään tarvitse juosta psukologien kyseltävänä ja täytellä jonniin joutavia kyselylomakkeita. Leikkaus ei maksa paljon siihen hyvään mitä sillä saa! :flower:
 
elokuinen harmaana
Aivan samaa mieltä ku edellinen kirjoittaja. Se vaan oli mun pointti, että oikeastin on äitejä joilla ei todellakaan ole "sitä vähääkään" ylimääräistä. Se vähä on niin suhteellista. :heart:
Minulla oli tuolloin se tilanne, siis reilu vuosi sitten. Ja neuvolalääkäri neuvoi yksityislääkärille menemään, jos leikkausta haluan. . :headwall:
Muutaman päivän mietin kotona ja tulin sellaiseen tulokseen, että ei voi olla totta! Että raha ratkaisee lääketieteessäkin. . No. . . Sain aiemmin mainitsemaani informaatiota. Mutta minä en sitten loppumetreillä päätynyt sektioon. Luvattiin se minulle kyllä!
 
Meri -62
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 22:02 elokuinen harmaana kirjoitti:
Aivan samaa mieltä ku edellinen kirjoittaja. Se vaan oli mun pointti, että oikeastin on äitejä joilla ei todellakaan ole "sitä vähääkään" ylimääräistä. Se vähä on niin suhteellista. :heart:
Minulla oli tuolloin se tilanne, siis reilu vuosi sitten. Ja neuvolalääkäri neuvoi yksityislääkärille menemään, jos leikkausta haluan. . :headwall:
Muutaman päivän mietin kotona ja tulin sellaiseen tulokseen, että ei voi olla totta! Että raha ratkaisee lääketieteessäkin. . No. . . Sain aiemmin mainitsemaani informaatiota. Mutta minä en sitten loppumetreillä päätynyt sektioon. Luvattiin se minulle kyllä!
Meilläkään ei oo hirveesti ylimäärästä rahaa, mutta saako kysyä ihan oikeita summia, mitä yksityislääkärin pyytäminen leikkaukseen maksaa, kaikkine kuluineen ?
Olen synnyttänyt neljä lasta alateitse ja lapset on mahtunu tulemaan nippa nappa. Mulla on ahdas lantio ja olen pienikokoinen. Joka kerta on myös tehty välilihan leikkaus, todella inhottavaa... :(
Synnytykset on ollu aika vaikeita, mutta lääkärit on sanonu että kyl ne mahtuu tulemaan ja on käynnistetty ajoissa ettei lapset kasva liian isoiksi. :/ Että semmoista.
 
Leikkauksiin liittyy aina riskejä, siksi lääkärit niitä välttelevät. On vähän "pään pistämistä pensaaseen", jos hyväksyy leikkauksen mutta pelkää alatiesynnytystä. Kipuja ei kannata pelätä, ne kyllä hoidetaan tehokkaasti. Mutta ymmärrän pelon. Sen vuoksi ei kuitenkaan kannata jättää yrittämättä! Varmasti löydät itsellesi sopvan synnytystavan, jos tulen onnellisesti raskaaksi ja synnytyksen aika tulee.
 
Lääkärineuvolassa kävin aina yksityisellä muuten neuvolassa normaalitarkastuksissa. Sain lähetteen keskussairaalaan ja aika sovittiin. Ei leikkauksesta tullut mitään kuluja muutakuin normaali vrk maksu mikä nyt sairaalassa onkin.
 
köö42
Moik vielä

Tarkistin systeriltä hinnan ja sen leikkaus maksoi n.300 e. Osastolla hän oli tietenkin normaalihuoneissa, EI yksityisesti.
Lääkäriasema Femedan kautta otti sellaisen lekurin joka työskentelee muuna aikana Kättärillä. Riippuu missä asut, ota selvää alueesi synnytyssairaalan lääkereistä jotka tekee myös yks.praktiikkaa muualla. Toki joudut käymään 3 kertaa ainakin odotusaikana sen luona, että siitä tulee joku lasku myös. Kelalta tuli kuulema 40 % hinnasta takaisin leikkauksesta, että loppupelissä, lasku on vieläkin pienempi.
Kannatan!!


 
Meri -62
Kiitos infosta, ajattelin että jos näin tapahtuis minun kohdalla, että tulisin/olisin raskaana kysyisin eka neuvolasta infoa ja jos olisivat inhoja, ottaisin itse asiat hoitoon B)
 
Synnytin 43-vuotiaana alateitse ihan normaalisti terveen pojan. Minulla taas oli pelko että joudun leikkaukseen koska istukka oli etinen alussa. Onneksi se siirtyi taaemmas niin että normaali synnytys oli mahdollinen. Tottakai se vähän pelotti koska kaksi aiempaa synnytystä eivät olleet helppoja mutta hyvin kaikki lopulta meni. Toipuminen normaalisynnytyksestä on nopeampaa :attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2007 klo 23:24 Vieras kirjoitti:
Useasti kuulee kommentteja, että toipuminen normaalisynnytysten jälkeen on nopeampaa. Kun alatiesynnytyksessä väliliha leikataan ja ommellaan takaisin kestää sekin aikansa.
Synnytin tasan puoli vuotta sitten sektiolla jo kolmannen kerran. Ja se oli todella kauheata. Ihan oikeasti seyio ei ole leikin asia, meinattiin mennä molemmat niin minä kuin vauvakin. Menetin verta 1,5l, verenpaineet romahti 76/38 ja yllätyksenä vielä, että istukka oli suoraan leikkaushaavan edessä kun oli jo muut kerrokset avattu niin tämä vasta huomattiin kun kohtua oltiin avaamassa. Vauva todellakin revittiin istukan alta. Loppuyllätyksenä sain vielä spinaalipuudutksesta allergisen jälkireaktion ja jalat pettivät. Turposivat kuin norsulla ja sairaalaan fysioterapeuttikln sanoi ettei ole koskaan nähnyt yhtä revittyä ihmistä. Sanoin jo ensimmäisen lapseni jälkeen että haluaisin synnyttää normaalisti kun oli sitä yrittänytkin ensin 25h onnistumatta. Tuloksen kohdun repeäminen. Minulle kerrottiin heti että en koskaan SAA SYNNYTTÄÄ NORMAALISTI. Tämän takia todellakin inhmettelen niitä jotka pitävät sektiota helpompana. Välilihan lekkaisu paranee ja sen jälkeen voi yskiä, niistää, nauraa . Teepä saman sektion jälkeen. HALOO ihmiset jos on kanttia haluta raskaaksi täkllä iällä niin pitäsi uskaltaa synnyttää alateitse. Tai sitten sinne pelkopolille.
 
Heidii
Itsellä 3 raskautta: 2 syntyi "normaalisti" alakautta ja viimeinen iso leikattiin. Leikkaus oli paljon ikävämpi, ja yhtä kipeä: kohtu tulehtui, haava ei ruvennut paranemaan, kuurin jälkeen vasta n viikon päästä aloin paranemaan. Minä, joka en koskaan pyörry, olin vähällä kuukahtaa vessaan (3 m sängyltä) niin iso koitos se vessaan meno oli. Ihmettelen itsekin joskus, mikä kumma päähänpinttymä ihmisillä on että normaali synnytys olisi jotenkin vaikeampi ja sektio helpompi ? Ennakoivia supistuksia oli ennen sektiota, kivuliaita, ei tietenkään yhtä kipeitä kuin ne synnytyksen aikaiset supistukset, mutta kyllä se oli #&%?$!* kipu sen sektion jälkeenkin ja helkkarin monta päivää ! Ja haava on kipeä viikkoja synnytyksen jälkeen, vauvan nostelu on hankalaa jne jne. Ja isoista lapsista: kakkonen oli 4670 g syntyessään, alakautta tuli, mutta vahingoittui (ei pysyvästi). Ultrassa ennustettiin 3900 g. Vähän vikaan meni.
 
Minulla viisi normaalia synnytystä, jotka ovat olleet aika helppoja. Pari vuotta sitten syntyi kuudes, joka syntyi hätäsektiolla.
Voin kyllä sanoa, että ennemmin valitsen normaalin synnytyksen kuin leikkauksen. Olin todella kipeä leikkauksen jälkeen ainakin kuukauden verran ja lääkkeitä sai syödä kokoajan. Normaali synnytyksestä toipuu paljon helpommin.
 
joku kirjoitti "ei maksa paljon siihen hyvään mitä sillä saa" !!!

ai sitä hyvää mitä sillä saa?! pelkkää vahinkoa lapsen elämän alulle sillä saa.
löytyy hakemalla netistä tietoa vaikka kuinka paljon mitä kaikkea hallaa leikkaaminen lapselle tekee.

AIVAN uskomatonta itsekkyyttä.

tuollaiset ihmiset eivät välttämättä ole valmiita äideiksi.
 
älkää moralisoiko
kyllä se synnytspelko on ihan todellinen ja voi vaivata muutoin ihan "normaalia" ja äidiksi kypsää naista.

mutta jospa tieto auttaisi. sen eteen kannattaa toisiaan leikkauksenkin riskeihin tutustua ja selvittää itselleen se, mitä normaalissa synnytyksessä tapahtuu.

 
leikkaus yees

Todella kannattaa maksaa siitä hyvästä mitä sillä saa, Nimim: 3 ihanaa 4-kiloista vauvaa leikattu ja todella AIVAN täysin sopiva äidiksi. Leikkaukset eivät vahvingoita vauvaa millään tavalla, terveistä aikuisia niistä kasvoi ja tasapainoisia kaikin puolin :flower:
 
Fakta
Ainakin pääkaupunkiseudulla sektion saa synnytyspelon vuoksi. Eiköhän koko Suomessa myös päde sama laki eli "potilaalla on oikeus kieltäytyä annettavasta hoidosta", jota voidaan tulkita niin, että äiti voi kieltäytyä alatiesynnytyksestä, jolloin vauva ei voi tulla maailmana muutoin kuin sektiolla. Ja tämä on faktaa, ei fiktiota.
 
Hups
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 11:40 Fakta kirjoitti:
Ainakin pääkaupunkiseudulla sektion saa synnytyspelon vuoksi. Eiköhän koko Suomessa myös päde sama laki eli "potilaalla on oikeus kieltäytyä annettavasta hoidosta", jota voidaan tulkita niin, että äiti voi kieltäytyä alatiesynnytyksestä, jolloin vauva ei voi tulla maailmana muutoin kuin sektiolla. Ja tämä on faktaa, ei fiktiota.

Nyt taisit kyllä tulkita vähän jokamiehenoikeudella. Synnytystä ei voi verrata hoidosta kieltäytymiseen, koska synnytys ei ole hoito. Sektiosta voi kieltäytyä sekä synnytyksen aikana esim. lääkkeistä tai kivunlievityksestä, mutta itse synnyttämisestä ei voi kyllä kieltäytyä. Se kieltäytyminen hoidetaan raskaudenehkäisyllä.

Miten muuten ajattelit kieltäytymisen tapahtuvan, ihan noin konkreettisesti? Jalat ristiin..? ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 15:55 Hups kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 11:40 Fakta kirjoitti:
Ainakin pääkaupunkiseudulla sektion saa synnytyspelon vuoksi. Eiköhän koko Suomessa myös päde sama laki eli "potilaalla on oikeus kieltäytyä annettavasta hoidosta", jota voidaan tulkita niin, että äiti voi kieltäytyä alatiesynnytyksestä, jolloin vauva ei voi tulla maailmana muutoin kuin sektiolla. Ja tämä on faktaa, ei fiktiota.

Nyt taisit kyllä tulkita vähän jokamiehenoikeudella. Synnytystä ei voi verrata hoidosta kieltäytymiseen, koska synnytys ei ole hoito. Sektiosta voi kieltäytyä sekä synnytyksen aikana esim. lääkkeistä tai kivunlievityksestä, mutta itse synnyttämisestä ei voi kyllä kieltäytyä. Se kieltäytyminen hoidetaan raskaudenehkäisyllä.

Miten muuten ajattelit kieltäytymisen tapahtuvan, ihan noin konkreettisesti? Jalat ristiin..? ;)
Syy, miksi pelkosektio nykyään on melkein pakko myöntää ja siten alatiesynnytykseen ei käytännössä voida pakottaa (suunnitellut sektiot sovitaan yleensä viikolle 39+), perustuu kyllä suoraan lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992), jonka 6 §:ssä sanotaan, että potilasta tulee hoitaa hänen kanssaan yhteisymmärryksessä. Samaisen lain 2 §: ssä (Määritelmät) annetaan potilaalle määritelmä: terveyden- ja sairaanhoitopalveluja käyttävä tai muuten niiden kohteena oleva henkilö. Laki koskee siis kaikkia terveydenhoitopalvelujen kohteena olevia henkilöitä, myös synnyttäjiä. Ei siis vain sairauksiin hoitoja saavia potilaita, kuten näissä sektio-keskusteluissa usein yritetään esittää. Linkki: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920785?search[type]=pika&search[pika]=potilaan oikeuksista. Siis hoidon, joksi synnytyksen hoitaminenkin tässä laissa rinnastetaan, täytyy tapahtua yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Jos synnytys käynnistyy ennen sovittua leikkausaikaa, sektio tehdään yleensä päivystyksenä. Ei siinä tarvitse jalkoja ristissä pidellä.
 
jaa
Yhteisymmärryksessä potilaan kanssa on ihan eri asia kuin hoidosta kieltäytyminen. Jos yhteisymmärryksessä päädytään pelkosektioon niin se on ihan asia erikseen, mutta kaikkialla saa pelon takia sektiota, vaikka kuinka vetoaisi mihinkä hoidosta kieltäytymiseen.

Pääkaupunkiseudulla saa kyllä pelkosektion, mutta ei se ihan kädenkäänteessä käy vain ilmoittamalla, että nyt pelottaa. Eiköhän jokaista äitiä synnyttäminen jonkinverran pelota tai jännitä, ja se lienee ihan normaalia. Se, että pelon perustella saa sektion, vaatii kyllä täällä pääkaupunkiseudullakin pelkopolilla käymistä. Ja siellä aika moni voittaa pelkonsa ja synnyttää alakautta.

Itsekin muistan synnytyksen pelottaneen. Loppujen lopuksi en ymmärrä miten se sektio mitään ratkaisee, sillä kyllä sektiossakin on sama riski, että jotain menee vikaan. Itse asissa sektiossa taitaa olla suuremmatkin riskit. Ainut, minkä se ehkä ratkaisee, on kivun pelko. Tämä pelkoasia kannattaisi ehkä käsitellä jo ennen kun suunnittelee raskautta. Mielestäni on jotenkin takaperoista hankkiutua ensin raskaaksi ja sitten sanoa, että hei, en mä uskalla synnyttää. Jälkimmäinen kun väistämättä seuraa ensimmäistä.
 

Yhteistyössä