synnytyksestä toipuminen...

Meille syntyi kaksi viikkoa sitten poikanen aika rytinä vauhtia ja paine oli takana erittäin kova ja pakarat oli tulessa koko kaksi minuuttia kestävät ponnistus vaiheen.

noin viikko synnytyksen jälkeen alkoi kävellessä kova alavatsa kipu. Nyt kävellessä tuntuu alavatsassa erikoiselta ja selkään ja lonkkiin sattuu ihan kamalasti. Aamulla ja yöllä sängystä noustessa olo on tosi jäykkä. Olen käynyt lääkärissä ja epäilivät alkavaa kohtu tulehdusta, söin niihin antibiootit ja ei auttanut. ja kipu tuntuu vain kävellessä ja tietyissä asennoissa maatessa. Sitä on niin vaikea selittää.
Mutta itse en epäillyt missään vaiheessa kohtu tulehdusta.

Onko muilla ollut vastaavaa ja pääseekö siitä koskaan eroon? pitääkö vaan väkisin kävellä vai levätä... mies palaa töihin viikon pääsä ja vähän mietityttään miten sitä selviää kivun, lääkkeiden ja kahden lapsen kanssa...

Miuksi harmailee
Jos kipu on noin kovaa, niin ehdottomasti takaisin lääkäriin. On heidän asiansa selvittää, mikä aiheuttaa kipua. Ja jos on kipua, niin silloin pitää levätä eikä yrittää väkisin tehdä. Toivottavasti tilanne selkeytyy pian!!

"Kaisa"
Ootko ottanu uudestaan yhteyttä lääkäriin? ei tuo normaalilta kuulosta. Tietty synnytyksen jälkeen ku liikkuu ni paikat tuleva alkuun kipeiksi, mut jos se haittaa se kipu liikkumista ja sitä on myös maatessa ni ota yhteys heti Ma lääkäriin.

Itellä on ollu kaikkien synnytysten jälkeen alamahalla kipua joitain viikkoja synnytyksen jälkeen, kipu on tullu jos enempi kävelee/seisoo sekä supistelua imettäessä.

Mulla oli tollasta samaa! Ei siihen sen kummempaa syytä löydetty, kun että kroppa palautuu rytinällä takaisin... Eli ne kivut oli mulla liitoskipuja ja epämiellyttäviä tuntemuksia siitä, että elimet hiipii omille paikoilleen jne... Mä lähdin vähän liian ajoissa liikenteeseen, pitkiä vaunulenkkejä jo viikko synnytyksestä ja en tajunnut levätä tarpeeksi... Oletko kokeillut ihan tavallisia särkylääkkeitä, auttavatko? Sinuna lepäisin nyt reilusti, (niin paljon kun voi ) ja liikkuminen rauhallisessa tahdissa ja voinnin mukaan... Lääkäriin herkästi, jos ei kivut hellitä! Tsemppiä :)

Mulla ainakin kai suolisto sai sen verran osumaa että maha kramppasi tosi pahasti alkuun ehkä kuukauden verran aina välillä. Sit se vaan loppui. Vaikka ei pahalta ummetukselta tuntuisi niin pidä silti huoli ettei maha oo yhtään kovana.

Kiitos paljon vastauksista! lääkärissä olen kahdesti käyneet ja tuntuu että ne vaan helpolla epäilee koko ajan sitä kohtu tulehdusta. mutta nyt on tulehdus arvot normaalit, joten ei ole sitä.

oma äitinikin veikkasi vain kaiken laskeutuvan tai kivun johtuvan suolistosta. vatsa kyllä toimii mutta satunnaisesti ja tuntuu että ei tyhjene kunnolla, joten jos se siitäkin olisi.
on tämä aika niin outoa.. :D Sitä niin hölmönä luuli että kaikki on ok kun saa synnytettyä, mutta tuntuu että se oli vain lähtö stratti kaikelle...

te joilla on ollut samanlaista, onko mennyt miten ohi? ja miten nopeasti?

Mä kuvittelin että loppuraskaudessa oli hankalaa, mutta kyllä synnytysten jälkeen vasta hankalaa olikin!
Jotenkin 'irrallinen' olo koko vatsaontelossa.

Pikkuhiljaa meni ohi, lonkat eivät ole toipuneet vieläkään, paukkuvat ja naksuvat vaikka viimeisimmästä synnytyksestä on reilut 4 vuotta.

Nostan vielä kerran jos kohtalotovereita löytyy.
Kävin tänään uudestaan lääkärissä ja hän konsultoi johtavaa gyneä ja nämä veikkasivat kaiken kivun johtuvan palautumisesta...

Mutta tuntuu niin hurjalta että ihan kohta pitää pärjätä lasten kanssa keskenämme ja olen niin kipeä että en sohvalta meinaa pystyä kävelemään keittiöön... Yöt menee valvoessa kun lonkat tuntuvat lösähtävän yhteen kun on kyljellään ja jos on selällään ei pääse itse ylös...

Yhteistyössä