Synnytyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
En tiennyt mistä heti kysellä joten aloitan täältä ja sittemmin kyselen neuvolasta tms.paremmin:)

JOS tulee tilanne että vauva syntyy ennen kuin ehtii sairaalaan esim.kotiin tai autoon tms.
Mitkä ovat toimenpiteet mitä pitää osata tai ottaa huomioon??
Olisi kiva varautua siihen että pystyisi auttaan oman lapsen maailmaan turvallisesti jos sinne sairaalaan ei vaikka ehdikään..
eli kun lapsi syntyy niin mitä tehdä,itse tai puoliso?

Kun pää näkyy,sairaalassa ainakin käsketään olemaan ponnistamatta jotta vartalo saa tulla rauhassa ulos itsestään,miksi?

Vauva pitää ainakin sitten ottaa kiinni,tietenkin,ja katsoa ettei napanuora kurista kaulaa,eikö?
Täytyykö vauvaa roikottaa hetken pää alaspäin tai läpsyttää kuten joskus jossain on tehty?
Entäpä jos vauva ei parkaise?
Miten ja pitääkö nenä jotenkin puhdistaa eli hengitystiet avata?
Mutta kuinka siihen pystyy ilman apulaitteita??
Ja tärkein: jos vauva ei parkaise tai hengitä,saako se vielä ulostullessaan happea napanuorasta ettei sille tule happivajetta!!??

Tuo on se mikä pelottaa,jos ei itkekään että jos nielu/nenä on tukossa..voiko sitä auttaa muuten kuin sairaalassa?

Kiitos kaikille jotka ehkä osaa vastata:)
Ja todella toivotaan ettei tällaisat tilannetta tule,jotta ehtii synnyttämään ammtilaisten avustamana!

Ambulanssi kannattaa soittaa viimeistään siinä vaiheessa jos rupeaa ponnistuttamaan eikä ole sairaalassa/ihan vieressä.
Hengitysteitä ei tarvitse putsata jos vauva alkaa hengittää itse (siihen muuten voi mennä minuutti-kaks ). Pyyhkeillä hieromallahan ne sairaalassakin koittaa saada vauvan virkoamaan, ellei virkoa itse.
Napanuoraa ei tarvitse katkaista, sen kerkeää kyllä. Vauva pitää pitää lämpimänä ja mielellään ihokontaktissa äidin kanssa.

Miksi sä mietit näitä? Onko sun edelliset synnytykset olleet jotenkin erityisen nopeita? Täällä ainakin otetaan jo valmiiksi osastolle, jos on odotettavissa nopea synnytys, kun välimatkat on pitkät.

Mulla on kolme lasta ja kyllä minä olen saanut sen vauvan ponnistaa kokonaan pihalle eikä ole tarvinnut pään jälkeen vaan soljua ulos. Tosin solahtamallahan se loppu sitten sen pään jälkeen tulee ja meidän kolmonen tuli kertalaakista koko likka, pää ja varpaat yhdellä ponnistuksella. :D

kiva kun vastasit,ja tietty pitää soittaa ambulanssi jos niin hätä meinaa tulla:)
tiedän että ihokontakti ja lämpö on tärkeitä!Ja napanuoraa ei tietenkään mennä katkaseen..
Eli siis vartaloa hieromalla pyyhkeillä vaiko putsaamalla nenää?Niillähän on sairaalassa sellanen "nenäimuri"juttu eikövain...
Meiän yhellä lapsella oli pahasti napanuora kaulan ympärillä siksi tällainen tilanne kyllä pelottaa ja tuon takia jos ei heti parkaise...
Tiedätkö sä saako vauva vielä napanuorasta happea jos hengitys ei itse heti onnistu!!??

saahan sitä kysellä ja varautua jos niiksen saattaa käydä,toivottavasti ei käy,muttei koskaan tiedä.
Aika nopeitahan nuo ovat olleet muttei ihan liian nopeita että ihan sairaalaan sitä varten otettais etukäteen..
Mulla vaan niin paljon ollut harjotussuppareita etten viime synnytyksessäkään niitä meinannut todesta ottaa..eli meinasin olla liian pitkään kotosalla kun en aatellu että viäkään on tosi kyseessä..niin saattaapi siinä sitten kiire tulla,niin musta on hyvä tietää ees jotain ettei tule sit hätä käteen jos näin käy:)

Ja mulla on aina pään tulon jälkeen käsketty olemaan ponnistamatta ainakin hetki...mutta no,tuskin se on tärkeä seikka.

Joo, saa kysellä. En mä sillä :hug:
Itellä on neljä lasta ja toinen syntyi alle 1,5 tunnin jälkeen ni ottivat sit valmiiksi osastolle, kun kolmosen LA lähesty. Meillä kun tosiaan sellanen 100km synnyttämään matkaa.

Luulisin niin, että tuo ponnistamattaolemiskäsky tulee sillon, jos vauvalla on napanuora kaulan ympärillä tai jotain, että sitä löysätään tms. ennen ku saapi rykästä loput. Itellä yhdessä synnytyksessä käyny näin (en nyt muista minkä, mut jonkun).

eli sitten pitäs ite tunnustella taikka miehen katsoa ettei se napanuora ole siellä kaulan ympärillä enneku ponnistaa loput vauvasta jottei siis ihan kuristu...juu.

Mitenkähän niissä kivuissa pystyy tuohon keskittymään jos ihan yksikseen h-hetki tapahtuu..no toivoa vaan sopii ettei näin käy..

Juuri katsoin kätilöt sarjaa ja siinähän lapsi syntyi autoon,mies ajoi ja nainen vieressä otti itse lapsen vastaan ja sit ne kyl melki heti olikin sairaalan ovella...nainen sanoi että tuli ihme voimia lisää kun piti oma lapsi pelastaa,sillä oli napanuora myös kaulanympärillä.

Jotta saattaa tästäkin mun kipinä tullut jotta kyselen täältä,tietty lääkäriltähän voi sitten kysellä nää asiat ihan kafta tietoina lähempänä:)

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Joo, saa kysellä. En mä sillä :hug:
Itellä on neljä lasta ja toinen syntyi alle 1,5 tunnin jälkeen ni ottivat sit valmiiksi osastolle, kun kolmosen LA lähesty. Meillä kun tosiaan sellanen 100km synnyttämään matkaa.

Luulisin niin, että tuo ponnistamattaolemiskäsky tulee sillon, jos vauvalla on napanuora kaulan ympärillä tai jotain, että sitä löysätään tms. ennen ku saapi rykästä loput. Itellä yhdessä synnytyksessä käyny näin (en nyt muista minkä, mut jonkun).

Jaa että ne ottaa valmiiksi sisälle sairaalaan! Kiva tietää kun meillä syntyi toinen 55 minuutissa ja pelottaa ajatus mahdollisesta kolmannesta synnytyksestä. Mulla tosin matkaa sairaalaan vain reilut 30 km. Mutta ambulasnssin tuloa tänne maalle saa odotella 15 minuuttia...

Ihan tärkeintä, jos on kotona ja vauva alkaa synnyttämään, niin on osata soittaa hätäkeskukseen. Sieltä neuvotaan kyllä miten toimia. =)

Sairaalassa käsketään olemaan ponnistamatta pään synnyttyä siksi, että kätilö ehtii varmistamaan ettei napanuora ole kaulan ympärillä ja tarvittaessa imemään hengitystiet. Loppu vartalo kyllä periaatteessa tulee sitten supistuksella ilman ponnistamistakin. Kotioloissa hengitysteitä ei yleensä voi eikä tarvitsekaan imeä, sairaalassakin siihen on yleensä tarvetta vain silloin kun lapsivesi on ollut vihreää ja näissä nopeissa, spontaaneissa kotisynnytyksissä niin harvoin on. Sairaalassakin lapsi lähes aina aloittaa hengittämisen ihan itse, läpsyttämisiä ei siinä yleensä tarvita. Sitten vaan lapsi rinnalle ja runsaasti pyyhkeitä ja peittoja päälle ettei tule vilu pienelle..Täällä on muuten yksi kotisynnytystarina.. tänne se joskus oli linkitetty.

http://piipape.vuodatus.net/blog/archive?&y=2007&m=08

Jos silloin soittaa, kun tuntuu, että lapsi alkaa tulla, ja ambulanssin tulo kestää 15minuuttia, niin hyvinkin luultavasti ambulanssi ehtii paikalle viimeistään ennen istukan syntymistä. Jos ei, niin hätäkeskuksessa on kyllä taito neuvoa, miten synnytyksen aikana tulee toimia.

BKM kiitos,kerroit paljon ja tärkeää tietoa!nyt voin ainakin hieman huokaista:)
Ja toivon todella että sairaalaan ehtii sillä kivut ovat olleet sitä luokka että puudutukset ottaisin ilolla vastaan:)

Yhteistyössä