Ajoin ma päivällä auton katolleen rv26..nyt ahdistaa ja on paha mieli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijana

Vieras
Ajattelin että pakko avautua jossakin, jos vaikka tällä pahaisella palstalla, jossa joskus on saanut ainakin toimivia käytännön vinkkejä joihinkin asioihin.. Neuvolareissu muuttui aika kamalaksi, kun kotiin palatessa auto lähti mutkassa luisuun noin 60km/h vauhdissa, suistui ojaan, törmäsi kiveen ja kääntyi katolleen. Airbagit laukesi, tuulilasi hajosi ja katto meni lommolle. Pääsin itse autosta pois ja ohi ajanut mies soitti ambulanssin. Huoli oli etenkin vauvasta, itse kuitenkin pystyin kävelemään, mutta toki sain pieniä ruhjeita kasvoihin ym..

Mut vietiin ekaksi neuvolaan, koska se oli kuitenkin matkan varrella sairaalalle, jotta voitaisiin kuunnella heti sydänäänet. Sairaalaan oli 80km matka. Neuvolatäti totesi hetken kuunneltuaan, että "nämä on nyt aivan liian hitaat". Purskahdin itkuun ja lähdettiin sairaalaa kohti. En tuntenut vauvan liikkeitä vaikka yritin. Ambulanssimies yritti kuunnella lanssissa sykkeitä sillä stetoskoopilla (vai miksikä sitä sanotaan), mutta sanoi, ettei ole varma saako niitä kuuluviin "ehkä kuulee vähän jotain muttei ole varma".

Olin aivan varma että vauva kuoli, varsinkin kun alamahaa vihloi epämääräisesti. Sairaalassa ultrattiin: vauva liikkuu ja syke on normaali. Neuvolatäti kuunteli todnäk. minun omaa sykettäni vahingossa. Olin 2vrk seurannassa sairaalassa ablaatioriskin vuoksi. Kaikki hyvin: selvittiin säikähdyksellä, vauvan vointi hyvä ja istukka näyttää hyvältä. Minut tutkittiin monta kertaa. Itsellä lähinnä niskat, pää ja rintakehä kipeät ja mustelmia jaloissa.

Kun ajoin kolarin oli mies sairaslomalla ja seurana oli lapsen isoäiti taaperon kanssa kotonamme (mummo siis tuli meille, koska mulla oli nlalääkäri ja mies taas oli niin kipeä, ettei pystynyt huolehtimaan taaperosta). MIehellä oli 40c kuumetta. Hän ei siis päässyt katsomaan minua sairaalalle, koska oli täysin sänkypotilaana. Pääsin eilen sairaalasta ja eilen mies joutui vastaavasti sairaalaan, mummo jäi lapsen kanssa meille. On kuivunut ja niin huonossa kunnossa että ottivat sisätautiosastolle hoitoon, tällä hetkellä epäilevät myyräkuumetta. En siis ole nähnyt miestäni tuon tapaturman jälkeen ja hän on siis reilusti yli tunnin ajomatkan päässä sairaalassa, jossa itsekin olin. Lisäksi hän on niin kipeä, ettei ole jaksanut edes puhua puhelimessa muutamaa minuuttia kauempaa, hän on siis oikeasti todella huonossa kunnossa. Varmaan hänellekin tämä mun kolari oli aika kova paikka (laitoin väliaikatietoja sen mitä pystyin).

Ystävät asuu kaukana ja olen ollut yksin taaperon kanssa. Asumme aika syrjässä ja ilman autoa en oikein edes pääse minnekään. Ahdistaa ja itkettää. On ikävä miestä ja muutenkin tuntuu vaan tosi pahalta. Vaikka vauva on kunnossa ja itse kutakuinkin. Mutta ehkä on normaalia olla alakuloinen tämmöisen jälkeen? En ole oikein päässyt puhumaan kellekään tästä.

No on varmasti normaalia ja "sallittua" olla alakuloinen tuollaisessa tilanteessa. Mut tänne ainaki voit tilittää. :hug: Hyvä että selvisit onnettomuudesta säikähdyksellä ja mustelmilla ja vauvakin kunnossa. Pikaisia toipumisia miehelles!

Voi että. :( Ihan varmasti on normaalia olla alakuloinen tuollaisen vuoksi. Sinun pitäisi päästä puhumaan jonkun kanssa asiasta. Tuo kolarikokemuksesi on hyvin traumaattista ja eritoten siksi, että olet raskaana. Halauksia sinulle ja toivottavasti saat puhua asiasta jollekin!

Voi kun tuli paha mieli sun puolesta :( ite oon ajanut ojaan, kun vauva oli 2 kk, eikä mitenkään käynyt, mutta mieleen vaan jäi pahat traumat. Vaikka tapahtuneesta on yli 2 vuotta jo, niin edelleen pelkään lähteä ajamaan maantielle. Paljon voimia sulle, ihan normaalia on surra ja olla järkyttynyt ja käydä kaikkia tunteita läpi!

Sulla voi olla posttraumaattinen stressireaktio. Onnettomuus ja miehesi sairaus ovat tosi isoja ja vakavia juttuja. On ihan luonnollista, että sitä seuraa jonkinlainen psyykkinen reaktio. Pääsisitkö neuvolaan esim. neuvolapsykologille juttelemaan? Monissa kunnissa on ihan omat kanavat kriisiavun saamiselle. Kirkolla on oma kriisipuhelin, löytyy Googlella. Tännekin voit toki purkaa, mutta jos vähääkään tuntuu siltä, etten pärjää, ota ihmeessä yhteyttä johonkin varsinaiseen auttajatahoon.

Voimia vielä ja miehellesi pikaista paranemista! :hug:

Mun miehellä on ollut myyräkuume vuosia sitten. Hiiret (tai myyrät?) olivat mellastaneet kesämökillä talvella, ja hän sai tartunnan sotkuja siivotessaan. En muista tarkemmin oireista eikä hän vaivojaan valita , mutta väsymys kesti kuukausikaupalla, ellei jopa yli vuoden.

Kyyneleet iteltäkin valui sun kertomuksen vuoksi. Voin kuvitella mikä huoli vauvasta ja mikä jälkistressi koko tapahtumasta jo ilman muita murheita. Ja sitten vielä mies sairastuu sairaalakuntoon saakka. Yritä saada juttelukaveri seuraksesi kotiin.

Tsemppihalit täältä! Tärkein että sinä ja vauva olette kunnossa =)

Kiitos ihanista viesteistä, saitte padot aukeamaan. Lapsen mummo eli anoppi oli kanssani jonkin aikaa eilen siinä vaiheessa kun tulin, mutta hän on tosiaan ollut jo aika monta päivää lapsen kanssa ja kiinni täällä meillä, niin hän lähti kotiin. Olen sopinut miehen tädin kanssa, että saan lainata hänen autoaan isänpäivänä, jos mies ei ole päässyt siihen mennessä kotiin. Ja siis todennäköisesti ei ole päässyt, kun on niin pahassa kunnossa vieläkin :( .. Tuntuu vaan hölmöltä kun mitään kamalaa ei tapahtunut (autoja saa uusia, pääasia että vauva ja minä ollaan kunnossa) ja olen näin ahdistunut. Kai se oli se pelko ja stressi. Ja sairaalassa oli ikävä taaperoa ja miestä ja oli todella yksinäinen olo siellä tutkimusten keskellä. Ja tulee muutenkin inhottavia todentuntuisia muistikuvia siitä kun olin autossa pää alaspäin , öljyn katku on nenässä ja moottori pitää hirveää ääntä ja tuli paniikki että pitää päästä sieltä pois ja irtautua turvavöistä. Ja harmittaa vielä miehenkin puolesta, uskomatonta että nämä pitikin sattua näin päällekkäin!

Voi sinua!!! :hug: Tuli niin oikeasti sellainen olo et nyt haluaisin halata ja lujaa!! Onko sinulla ketään kelle soittaa.. jos ei muuta ni soita sille neuvolan terkkarille!! Ei se ole häpeä et tunnet mitä tunnet.. varmasti suurinosa meistä kokisi samoin!!
Voisitteko mennä yhdeksi kahdeksi yöksi sinne anopin tykö lapsen kanssa? pääsisit itse esim. lenkille tai käymään jonkuystävän tykönä ja samalla muuta ajateltavaa!!
ps. myyräkuume ei tartu!! Mene käymänä taksilla siellä miehen luona.. minusta tuntuu et te tarvitte nyt kumpiki lujaa halausta toisiltanne!! Pikaista toipumista sinne teille kumpasellekkin!!

Yhteistyössä