synnytyksestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CC-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en osaa sanoa, jos ei ole mihin verrata. Mutta jos siis ajatellaan, että pahin kipu koko vaiheessa oli esikoisen avautumisvaihe ja sille asetettas arvo 10, niin ponnistus sais korkeintaan numeron 1.

Toinen synnytys sais numeron 4 ja ponnistus numeron 2 korkeintaan.

Ekassa oli vedet menny ja se varmasti lisäs kipua, toisessa meni vasta ponnistusvaiheessa.

Mun synnytyskivut, tai siis kipu siinä supistusten aikana, arvioitiin ambulanssimiehen toimesta viimeks asteikolla 1-10 kohtaan 3 vielä minuutti - pari ennen tytön syntymää... Enkä itsekkään ois kyllä varmaan osannut kovemmaksi kivuksi sitä sanoa... tai no ehkä vähän (joku 4-5 ehkä ), muttei mitenkään järkyttävää kipua koskaan ollut mulla mun mielestäni siis.

Mulla ei tainnut missään vaiheessa nousta seiskan yli tai sitten aika kultaa muistot.

Ja sulle ap tiedoksi että ei kannata näitä "kauhutarinoita" niin kirjaimellisesti lukea. Jokainen synnytys kun on yksilöllinen ja jokainen meistä ottaa kivun eri tavoin vastaan.

Mä keräsin itselleni aivan hirvittävän paniikin synnytyksestä raskausaikana ja jälkikäteen voin käsi sydämellä vannoa meneväni koska tahansa mieluummin synnyttämään kuin poistattamaan viisaudenhampaan...

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
jokaisella ihmisellä on erilainen kipukynnys et ei varmaan ainakaan kaikille samaa lukenaa tuu mut mä sanoisin 7

Eikä se ole todellakaan kiinni vain kipukynnyksestäkään, vaan synnytykset ovat erilaisia. Mulla on korkea kipukynnys, mutta ensimmäisen synnytys oli silkkaa kärsimysnäytelmää. Sellaista kipua ja tuskaa en olisi voinut kuvitellakaan. Toipuminen kesti pitkään.

Toinen synnytys oli ihan erilainen ja täysin siedettävä ensimmäiseen verrattuna. Paraneminenkin tapahtui viikoissa, eikä kuukausissa.

Täytyy myöntää että itekin kovasti kauhulla miettii tuota synnytystä ja suoraan sanoen se kipu PELOTTAA. Mutta hieman helpottaa lukea että yllättävän moni teistä vastaajista tokaisee kivun olleen lievempää kuin odotti....hmmm...pitää vaan siis toivoa parasta. Vaikka edelleen sitä mieltä olenkin, että joku muu saisi hoitaa synnytyksen mun puolesta. Lapsen tosin itse pidän :D

Hmmm... eihän tuota oikein enää muista kun kokonaista 8 kk jo aikaa :whistle:
No, pahimmat supistukset ehkä 9 ja ponnistus 2. Tai supistihan siinä koko ajan ponnistusvaiheenkin aikana, mutta jos vertaa sitä vauvan pään ulos pusertamista supistuksiin niin eihän se tuntunut missään.

Yhteistyössä