synnytyksestä noin kaksi viikkoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hui..m en osaa auttaa mutta nostelen!!
soita huvikses synnärille tai neuvolaan..tuo painontunne epäilyttää,mulla jälkivuoto oli runsasta ja veristä kahen viikon jälkeen.

Varmuuden vuoksi kannattaa käydä neuvolassa näytillä. Tai synnärillä. Tai ainakin soittaa. Ainakin viimeistään, jos jälkivuoto tuntuu edelleen lisääntyvän.

Mutta mulla oli tuota myös esikoisen jälkeen, tosin synnytyksestä taisi olla vasta vajaa viikko. Repesin jonkun verran synnytyksessä ja lisäksi toinen häpäri turposi ihan mielettömästi. Ilmeisesti joku pieni suoni oli revennyt ja vuotanut sinne häpäriin, koska muutama päivä synntyksen jälkeen alkoi toi hirmuinen painontunne ja samalla häpykummun päälle ilmestyi iso pikimusta mustelma. Olin yön nukkunut vatsallani, joten ilmeisesti kudokseen tihkunut veri tuli ihon pintaan. Mä käväsin neuvolassa ja täti käski mun seurata painontunnetta ja sitä mustelmaa. Jos mustelma olisi kasvanut lisää tai kipu alapäässä olisi muuttunut, niin olisi pitänyt lähteä sairaalaan. (Suoni olisi siis vuotanut edelleen) Mutta säikähdyksellä pääsin.

on normaalia. Joskus sieltä tulee ryöpsynä vähän myöhemminkin, vaikka olisikin jo laantunut hieman. Esim. jos siellä on ollut hieman isompi hyytymä joka nyt pääsi vasta tulemaan ulos. Jos jatkuu päiväkausia niin ota yhteys neuvolaan.

Kyllä mullakin oli varsinkin esikoisen synnytyksen jälkeen monta viikkoa sellainen paineen tunne, varsinkin jos nousin istumasta ylös niin ihan sellainen outo "hulahtava" tunne koko värkissä oli. Kuulemma johtui venyttyneiden hermojen palautumisesta, ei sen kummempaa.

Niin, painontunnettakin on varmaan erilaista. Piti tohon omaan kirjoitukseeni laittaa, että mulla painontunne oli sellainen, että jos pitkään seisoi, niin se painontunne kasvoi ihan tuskaiseksi saakka.. Se oli jännä, ei tavallaan kipeä, mutta kuitenkin niin tuskainen, ettei pystynyt olla paikallaan. Kävellä pystyi ja istua ja maata, mutta seisominen teki tuskaa. Tosi sekavaa.. tiedän.

Mulla ei ollut painontunnetta kummankaan synnytykseni jälkeen. Eikös painontunne yhdistetä esim laskeumiin (kohdun ym), joita voi tulla synnytyksen seurauksena?

Ekan synnytyksen jälkeen oli vaikeaa istua pariin viikkoon, kun välilihanleikkauksen tikit ja turvotus siinä olivat kivuliaita. Tokan synnytyksen jälkeen ei vaivannut mikään, vaikka pieni repeämä olikin tikattu.

Yhteistyössä