synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paikat venyivät reilusti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paikat venyivät reilusti

Vieras
Olen täällä hiukan vielä järkyttyneessä mielentilassa, joten kaipailisin neuvoja saman kokeneilta.

Eli eilen sitten otin peilin käteen tutkiakseni miltä siellä alapäässä näyttää. Eikä näky ollut mitenkään kaunis - ""pienen pimpin"" tilalla oli nyt iso musta aukko. Synnytyksestä on nyt 2 kk ja olen kyllä tehnyt jumppaliikkeitä, mutta hiukan pelottaa auttavatko ne ollenkaan. Minulla oli viime viikolla lääkärintarkastus, ja paikat ovat kuulemma ok. Ennen synnytystä lääkäri/gyne sai juuri ja juuri työnnettyä pari sormea sisääni tutkimuksissa ja sekin tuntui epämiellyttävältä. Nyt synnytyksen jälkeen lääkäri työnsi varmaan kätensä kyynärpäätä myöten sisääni, eikä se tosiaan tuntunut miltään, tuskin huomasin toimenpidettä.

Lisäksi minusta tuntuu että esim. istuessani ilmaa tulee emättisestä ulos, eli tunnen pientä kuplintaa joutuessani ponnistelemaan. Ennen vanhaan käytin pienintä tamppoonia, mutta nyt tuskin tamppoonit pysyvät enää sisälläni.

Seksiä en ole vielä uskaltanut kokeilla, enkä tämän ison mustan aukon kanssa sitä varmaan lähi kuukausina edes uskalla kokeilla. Jotenkin on tosi vaikeaa hyväksyä uudenlaista ja rupsahtanutta alapäätä.

Onko muilla samoja kokemuksia ja onko toivoa, että tämä tästä vielä vähän piukkenisi. Jumppaohjeita tms?

Kiitos jos viitsitte vastata!

No juu, samanlaiset oli fiilikset synnytyksen jälkeen ja kynnys seksin harrastamiseen tosi korkea. Mutta sitten kun uskallettiin yrittää, niin kaikki meni kuitenkin hyvin. Paikat oli levinneet, mutta ei se sitten tahtia haitannutkaan, melkeinpä paremmalta seksi tuntui kuin ennen. Pitkä tauko seksissä ja synnytyksen myötä kasvanut läheisyys korvasivat fyysisiä ominaisuuksia ja arpikudoksen ansiosta se musta aukkokin tuntui vähän kireältä.

Ehkä aivan entiseen ei ole enää paluuta, mutta kyllä se sunkin musta aukkosi paranee vielä huomattavasti seuraavien kuukausien aikana. Itselläni synnytyksestä on 7kk ja kyllä se palautuminen melkeinpä tämän ajan on vienyt. Nyt ei mielestäni ole enää suurta eroa entiseen, lihakset ehkä vielä hieman heikot, mutta ei olennaisesti haittaa. Jumpalla voit palautumista varmasti nopeuttaa ja jos haluat tehoa lisää niin koitapa jotain geishapalloja. Ja juttele miehellesi näistä peloista, jotta ymmärtää olla huomaavainen sitten, kun seksin aika koittaa. Mutta toivoa on siis vielä!

Minä en uskaltanut vilkaista alapäähän vasta kuin n. puoli vuotta synnytyksen jälkeen :) Emättimen suuaukko on vieläkin (1 v jälkeen) isompi kuin aiemmin, mutta emätin itsessään on ihan yhtä tiukka ja toimiva kuin ennen synnytystäkin, jumppaa en ole tehnyt. Yhdyntää kokeilimme ekan kerran vasta 4 kk synnytyksen jälkeen ja kyllä kiristi ja vihloi arpisia paikkoja :/

Jumppaa:

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/raskaus5.htm

http://www.hyvaterveys.fi/liikuntaohje.asp?path=1;617;6104;6131;6132

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/murrosika/tyton_kehittyminen_ja_keho/lantionpohjan_lihakset/

Oli pakko tarkistaa ettei joku ollut nostanut omaa viestiäni soneran arkistoista.

Kirjoitin aivan samanlaisen víestin aikoinaan. Odota ihan rauhassa! Niin uskomattomalta kuin tuntuu, synnytyksestä palautuminen KESTÄÄ jopa puoli vuotta.

Omalla kohdalla oli ihan sama juttu, mutta kuukausi kuukaudelta musta aukko pieneni. Nyt on samanlainen kuin ennen, vauva nyt 7kk..

Odottele vaan..

Kyllä se siitä palautuu! Mutta eihän värkki käsittääkseni koskaan ihan entiselleen tule, kun on kerran synnyttänyt.

Vaan siihen seksielämään se ei vaikuta välttämättä laisinkaan heikentävästi. Minulla ainakin on vain parantunut, vaikka alapää oli ihan palasina imukupin ja sektion jäljiltä.

Rohkeasti vain yrittämään! Mitä kauemmin seksiä lykkää sitä suurempi kynnys on kokeilulle. Sitäpaitsi yksi tehokkaimpia lantionpohjalihastreenejä on yhdyntä (ja sen aikainen jumppa, mikäli siihen malttaa keskittyä :)!

Kolme synnytetty, viimeisestä kohta 3kk. Isännän kertoman mukaan ei ole miksikään menneet paikat näiden synnytysten myötä. Sopivan tiukkaa on;-) Ja tämä viimeisin oli yli nelikiloinen ja pipo 37cm, että silleen... Mutta kuulemma on nytkin jo palautunut hyvin.

No joo... olispa mullakin se musta aukko mutta nyt vajaa kuukausi sitten synnyttäneenä kun eilen alapäähän kurkkasin niin aukosta ei tietoakaan vaan sen tilalla pullottaa jotain? Eli emättimestä tulee ulos joku mollukka? Tai se näkyy siinä suulla....

Synnytyksen jälkeisinä päivinä alapää näytti ihan siltä kuin en olis koskaan synnyttänytkään, ainoastaan yksi tikki näkyi mutta ei mitään mollukkaa... nyt eilen säikähdin sitä. Ei paljo naurata, tuskin se mitään kohdunlaskeumaakaan on, koska mulla ei oo mitään virtsanpidätysongelmia ja olen nuorikin, mutta joo... kai se häipyy siitä suulta kun ahkerasti jumppaan lantionpohjalihaksia....

Mulla oli n.3vk synnytyksestä se musta-aukko ja olin aivan järkyttynyt näkemästäni :D En muista tarkkaan kauan siinä meni et se normalisoitu, mut ei siihen kauaa mennyt.

Muuten paikat tuntuu normaalilta ( vuosi synnytyksestä) mutta niinku tässä jo joku mainitsi niin tuntuu välillä että tulee ilmaa..niin se vaiva on.. välillä tuntuu ihan muten vaan ja seksin aikana sitä sattuu koko ajan. Suoraan sanottuna VITUTTAA mutta olen yrittänyt oppia elämään asian kanssa. Täytyy toivoa ettei tuu eroa miehen kanssa ettei tartte alkaa kenellekkää muulle esittelee tätä pierupillua ;););)

Juu, mulla komeilee samanlainen mollukka emättimen aukolla, mikähän se on, kyselin lekurilta, kun pelkäsin kanssa tota laskeumaa, mutta sano sen olevan ""vain"" jotain arpikudosta, kun mulla leikkas pari tikkiä irti heti alussa.
Mulla nyt 6kk synnytyksestä, ja ""värkki"" oikeastaan muuten ok, mut ilmaa tulee ja on oikeesti tosi ruma... Seksiä koitettiin eka kerran ku vauva oli 4kk, ja siihen jäi, jännitti niin pal ettei sen jälkeen ole ees haluttanu. Onneks voidaan jutskata miehen kanssa näistä asioista, muuten mä tulisin hulluks. Tsemppiä kaikille!

niinhän se menee että annetaan ajan kulua... :) kyllä se siitä palautuu, ei ehkä ihan ennalleen mutta lähelle ainakin. me kokeiltiin seksiä ekan kerran 3 viikkoa synnytyksestä, kunnolla sitten 2 kuukauden jälkeen alettiin hommailemaan... :D kyllä mäkin vähän ""järkytyin"" kun ekan kerran katoin peilillä alapäähäni mutta nyt olen jo tottunut ajatukseen että samanlaiseksi se ei ulkonäöltään enää muutu kuin ennen synnytystä. mitä tohon väljyyteen tulee niin eipä oo mies valitellut, päinvastoin! :)

Sama juttu täällä! eka kerta oli 3vk synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien on pistelty meneen. Eipä tuo häävin näkönen ollu(musta aukko siis) mut mies ei huomannu mitään muutosta asiassa. Yhtä kireältä tuntui kai vieläkin. Ja enään en ole uskaltanu kurkkailla. Supistella olen pyristelly ainakun muistan ja eiköhän se siitä, ajan kans! Lähinnä ne pienet pallukat lähellä tuota *peräkompsua* harmittaa. Mut terveydenhoitaja sanoi ett kyl nekin siitä pienenee ettei huomaakkaan..
Aikamoista!!
Jaksamisia kaikille! ;)

samat tuntemukset oli vuosi sitten, suuri aukko ja sitten se mollukkakin vielä. en edes muistanut kysyä lääkäriltä mikä oli , mutta nyt 1v jälkeen se on kadonnut ja se aukkokin pienentynyt. Aluksi jaksoin jumppailla, sitten se jäi. Kesällä aloin koittaa juoksua taas ja apua....olikin hankalaa kun pissa lirahteli jos oli rakko vähänkään täynnä, joten eikun taas treenaamaan. Hommasin kuulat ja nyt on kuukausi treenausta takana, painoja on saanu jo lisätä, aluksi kun tyhjänkin kuulan pitäminen tuntui ylivoimaiselta. En uskonut että lihakset näin huonoon kuntoon voi mennä kun liikkuva ihminen kuitenkin olen. Seksiä koitettiin 4kk synnytyksestä,ei kamala muttei ihanakaan.Siitä sitten pikkuhiljaa siten kun on tuntunut ja nykyään tuntuu taivaalliselta, paljon paremmalta kuin ennen. Tsemppiä. Puhu miehesi kanssa, sekin auttaa ekan kerran jännitykseen, ja sitäpaitsi miehiäkin jännittää ja on parempi jos siitä puhutaan ni kumpaakaan ei ala hävettämään jos ei onnistukaan.

helpottavaa kuulla että en ole ainut jolla on se ""mollukka"" ja ilmaa menee emättimeen aina välillä. Varsinkin silloin kun imetän makuuasennossa tunnen kuinka ilmaa menee ja ylös noustessa se sitten tulee äänen kanssa ulos. Mistäköhän lie johtuu...

tuosta jumpasta... itsellä synnytyksestä nyt 3 viikkoa ja olen tehnyt sairaalasta saamia ""tunnistus harjoitusta"" eli aloittanut helpoimmasta lantiopohjan ""liikkeestä"". mitä jumppaa te muut olette tehneet? mistä ohjeet yms? milloin kuulia voi alkaa käyttämään? ei varmaan näin pian synnytyksestä? täällä lihakset tosi huonossa kunnossa, koska pissan karkailua on päivittäin.

itsellä tuota ilmaa pörähtelee tulemaan aina istumaan mennessä, noustessa... ja itkuhan siinä on päässyt kun peilin avulla sitä mustaa aukkoa tuijottelin... mutta ihana kuulla, että se palautuu ajan kanssa edes jonkin verran siitä mitä se nyt on...

neuvolasta terveydenhoitajalta kannattaa kysyä jatkojumppaohjeista tai jos se ei tiedä ni terveyskeskuksen fysioterapiasta, sieltä ainakin neuvotaan. Ei ole monimutkaisia nuo harjoitukset. Kuulilla aloittaisin vasta jälkitarkastuksen jälkeen, mutta tiedän että ovat aloittaneet aikaisemminkin. Toisaalta, älä ota liikaa nyt stressiä kehostasi, palautuminen kestää, nauti nyt vauvastasi ja anna kehosi palautua rauhassa, tietty niitä tunnistamisharjoituksia pitää tehdä.

Hip hop,

Itsellänikin oli tuollainen ""mollukka"" joka oli vielä tajuttoman suuri (ihankun joku olisi työntänyt tomaatin pimppiin :-)). Menin sitten gynelle aivan kauhuissani, että joku kohdunlaskeuma on varmasti tullut. Gyne sanoi että eipä olekaan, kohtu on ihan oikealla paikallaan, mutta emättimen takaseinä (se limakalvo siis) on venynyt synnytyksessä ja pullottaa ulos sieltä. Varsinkin kun imetin niin estrogeeniä ei erittynyt yhtään ja se estrogeeni just pitää limakalvot sun muut paikat kuosissa tuolla alapäässä.

Itselläni ongelmaa pahensi se että kärsin ummetuksesta synnytyksen jälkeen ja kakka siellä työnsi sitä löysää takaseinää ulospäin. Sain paikallisesti käytettävää estrogeeni voidetta, jumppaohjeet ja ummetukseen ostin apteekista microlax tuubeja joilla p***ka lensi :-D

Nyt tyttö on kohta 5 kk ja nyt on pallukka hävinnyt. Onneksi, tuntui meinaan kävellessäkin..

No kiva kuulla että syynä onkin limakalvo joka pullottaa eikä mikään kohdunlaskeuma! Juu, mulla kävi just samoin kuin edelisellä kirjottajalla että vähän synnytyksen jälkeen alkoi olla ummetusta ja siinä sitte ku yrittää ponnistaa ja saada paskan kulkemaan niin se limakalvo varmasti sen seurauksena plörähti siihen emättimen suulle, koska sitä ei heti synnytyksen jälkeen ollu vielä. Eli on tämä kans yhellaista touhua, on mollukkaa ja ummetusta ja sen seurauksena peräpukamiaki vielä! Huhhuh... kaikkea sitä joutuu kestämään ;) mutta nämähän on onneksi ohi meneviä ongelmia...!

Voi luoja sain niin makeat naurut näin sunnuntain kunniaksi kun kahlasin tämän ketjun läpi.Itse olen kärsinyt myöskin mustasta kraaterista,ulostyöntyvästä mollukasta,pierevästä emättimestä ja taisipa olla virtsan karkailuakin,mutta geishakuulat on ollut ainakin minun pelastus. Ja niinhän se on että elämä on laiffii!! ;)

Yhteistyössä