Synnytyksessä katetroinnista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko kellään tietoa, onko tässä tapauksessa toimittu oikein:

SYnnytys oli kestänyt kauan ja olin juonut paljon kun en saanut syödä ja nälkä oli kova. Tuli tietenkin kamala pissahätä, mutta minua ei päästetty vessaan (ei katsottu kohdunsuun tilannetta laisinkaan) ja käskettiin pissiä alusastiaan. No, eihän siitä mitään tullut ja kätilö sitten totesi, että no katetroidaan sitten. Juuri kun oli laittamassa katetria paikoilleen, totesi, että ei tässä enää mitään katetreja laiteta, lapsi syntyy nyt. Ponnistamisen tarvetta minulla ei siinä vaiheessa ollut laisinkaan. Minut sitten pakotettiin ponnistamaan rakko täynnä! Kuinka kauan katetroimiseen menee aikaa? Eikö täysi rakko hankaloita ponnistamista? Lapsi voi koko ajan hyvin, eikä ponnistuksen alkamisella sen vuoksi ollut varsinaista kiirettä. Olisiko mielestänne tässä tilanteessa pitänyt katetroida ja helpottaa synnyttäjän oloa?

Niin no varmasti sinulle ollut inhottava tilanne, vaivaa sitä ponnistamista varmaan kun ajatus siitä, että pissa tulee on mielessä jne.. :/
Sektioon kun menin ja katetroitiin, niin kyllä siinä varmaan sellainen 5min meni kun laittoi.

Virtsarakko on tiellä ponnistaessa lasta, jos se on täynnä. Se voi revetä. Siks katetroidaan, koska usein ei enää tule pissa sillon, ku lapsen pää painaa virtsaputkea. Miusta tossa on menetelty väärin, kun ei ole katetroitu.

mä olisin lähtenyt vessaan kielloista huolimatta

en kestä noita toimenpidepelleilyitä, juuri tuon takia en haluaisin synnyttää enää sairaalassa
jos synnyttämiseen tarvittaisiin pissakatetria, se olisi meillä syntyessämme..

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Virtsarakko on tiellä ponnistaessa lasta, jos se on täynnä. Se voi revetä. Siks katetroidaan, koska usein ei enää tule pissa sillon, ku lapsen pää painaa virtsaputkea. Miusta tossa on menetelty väärin, kun ei ole katetroitu.

Tätä minäkin mietin :( Ja tämä oli vain pieni osa muutenkin traumaattista synnytystä. Pakko oli vaan kysyä, kun olen miettinyt että olenko minä kokenut asiat jotenkin poikkeuksellisen voimakkaasti vai onko oikeasti kätilö toiminut väärin..

Todennäköisesti et olisi saanut pissattua vaikka olisit mennyt vessaankin, kun usein ennen ponnistusvaihetta on niin, että pissaa ei saa tehdyksi ja täytyy katetroida. Luultavasti kätilö arvioi kuitenkin niin, että rakko ei ollut liaan täynnä, että olisi ponnistusvaihetta haitannut ja ajattelin lapsen syntymän helpottavan enemmän oloasi, kuin pissaamisen. Katetroitiinko sinut heti synnytyksen jälkeen vai saitko pissattua? Ja paljonko sitä tuli?

aika outoa käytöstä. Minulla kätilö itse kysyi, kun olin yrittänyt tuloksetta ponnistaa, että katetroinko. Minä sanoin että aivan sama kunhan vauva syntyy. Ja ei mennyt kuin pieni hetki. Kätilö oli vähän järkyttynyt pissan määrästä, siis alusastia oli ihan täysi. Olin koko päivän ja salissakin monta kertaa käynyt vessassa ja vähän kerrallaan tuli. Ja heti sitten sainkin ponnistettua vauvan maailmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Todennäköisesti et olisi saanut pissattua vaikka olisit mennyt vessaankin, kun usein ennen ponnistusvaihetta on niin, että pissaa ei saa tehdyksi ja täytyy katetroida. Luultavasti kätilö arvioi kuitenkin niin, että rakko ei ollut liaan täynnä, että olisi ponnistusvaihetta haitannut ja ajattelin lapsen syntymän helpottavan enemmän oloasi, kuin pissaamisen. Katetroitiinko sinut heti synnytyksen jälkeen vai saitko pissattua? Ja paljonko sitä tuli?

Ei kateroitu synnytyksenkään jälkeen. Taisin vielä pyytää vessaan pääsyä, mutta siihen meni aikaa, että suihkuun pääsin ja sinne käskivät pissiä. Kauan ja paineella siellä suihkussa lorottelin, paha mennä sitä määrää sanomaan mutta paljon sitä tuli!

Kamalan ilkeetä olla katetroimatta. Siellähän sitä muutenki saa odottaa tuntitolkulla, että viitsiikö kukaan kätilö tulla kertomaan, että millon saa synnyttää. Minuakin ällötti sairaalassa se kätilöiden välinpitämättömyys ja informaation puute. Annetaan väärää tietoa. Pakotetaan vaikka mihin.

No olisi mielestäni pitänyt katetroida. Minulle laitettiin katetri kun en saanut pissatuksi, juuri sen vuoksi, että kun ponnistetaan niin se vauva tarvitsee ihan kaiken mahdollisen tilan kun se syntyy. se oli varmasti myös yksi syy, ettei pissat tule sitten ympäriinsä. Nämä syyt ainakin kätilö sanoi.

Mun ystävä oli tosi hyvä vointinen synnytyssaliin mennessä ja hoitaja kysyi, käytkö vielä vessassa vai katetroidaanko. Kun ystäväni oli jo petissä, päätti että katetroikaa sitten, jos se kerran on ihan sama. Siitä sitten 10 pvän antibioottikuurilel joutui, muuta pelkoa ei tuklehdukselle ollut kuin tää ihan turha katetrin käyttö.

Todella inhottavaa toimintaa kätilöltä.. Itselläni oli hieman samantyylinen tilanne toisessa synnytyksessä. Vessaan en ehtinyt eikä katetroitu, tuloksena kusin alleni ihan kunnolla juuri ennenkuin aloin ponnistamaan :whistle: Siinä tokkurassa en kyllä asiaa juurikaan ajatellut, kunhan lorottelin vaan, saati että hävennyt olisin.

Mullakin katetroitiin kaksi kertaa synnytyksen aikana, itellä ei ollut edes pissahätä kun en ollut edes juonut moneen tuntiin mutta kätilö sanoi että katetroidaaan koska rakossa oleva pienikin pissa haittaa vauvan tuloa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
olisit pissannu alles..näin mä oisin tehny.

No kun ei tullut vaikka yritin. ns. nolo pissa

No ei sulla sitten todellinen hätä voinu olla. Ja viimeistään siinä vaiheeessa kun lapsi painoi rakon littanaksi, niin olisi luullut pissien valuvan tahtomattakin.

Kolme kertaa olen synnyttänyt, eikä kertaakaan katetroitu :o

Ekalla kerralla olin täysin auki jo, kun kätilö kysyi vielä, että haluanko käydä pissalla. Sanoin, että joo kai... No eihän sinne pyttyyn mitään tullut, mutta lapsi kyllä meinasi tulla. Huusinkin kätilölle, kun pöntöllä istuin, että nyt se tulee! :laugh: No ei sentään, pää sieltä vilkkui ja auttoi mut sitten synnytyshuoneeseen. Silloin ei naurattanut, mutta jälkeenpäin olen miettinyt, että olis se hirveetä ollut,, jos sinne pönttöön olis putkahtanut :/ :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Keisarinna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
olisit pissannu alles..näin mä oisin tehny.

No kun ei tullut vaikka yritin. ns. nolo pissa

No ei sulla sitten todellinen hätä voinu olla. Ja viimeistään siinä vaiheeessa kun lapsi painoi rakon littanaksi, niin olisi luullut pissien valuvan tahtomattakin.

usein ei enää tule pissa sillon, ku lapsen pää painaa virtsaputkea vaikka olisi miten täysi rakko tahansa. Olihan varmaan kiva tulla lällättelemään.

Ei siinä montaa minuuttia mene kun katetri laitetaan.

Mulle laitettiin ekalla kertaa kesken ponnistuksen (yli tunnin ponnistamisen jälkeen), kun rupesivat varmuudeksi valmistelemaan leikkaukseen kun rupes näyttään siltä että vauvaa ei saada ulos.
Leikkausta ei kuitenkaan tarvittu, vauva tuli omin voimin ulos.

Yhteistyössä