Synnytyksen yhteydessä häntäluun murtuma/vioittuminen,syy tähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jossu

Vieras
Te, joilla synnytyksen yhteydesää on häntäluu murtunut tai vioittunut (tosi ikävä vaiva!), millainen ponnistusvaihe teillä on ollut? Tulipa vain nyt mieleeni, että voisiko lyhyt ponnistusvaihe olla "syynä" tähän? Ensimmäisen lapsen synnytyksessä ponnistusvaihe oli 10-15 min, eikä häntäluussa mitään hämminkiä tämän jälkeen. Toisen ja kolmannen lapsen synnytysten ponnistusvaiheet olivat 4minuuttia ja 2minuuttia. Molempien viimeisten synnytysten jälkeen häntäluu murtui. Ja se paraneminen kestää!!!

Mulla murtui häntäluu 2x nuorena ja sitten synnytyksen yhteydessä kolmannen kerran. Vauva vedettiin imukupilla ulos, mutta olisihan se murtunut muutenkin. Häntäluuta tai lantion aluetta ei kuvattu ennen synnytystä vaikka pyysin. Nyt 11kk synnytyksestä häntäluu kipeytyy edelleen jos istun yli 15 min paikoillani.

Mulla ei varsinaista murtumaa ole tullut, mutta pitkään jaloilla oleminen, nostelu yms. saa häntäluun seudun edelleen todella kipeäksi, vaikka synnytyksestä 3v. Tämä kakkosen synnytys oli nopea ja aika raju kun taas esikoiselta rauhallinen ja melko helppo.

Mulla ei varsinaista murtumaa ole tullut, mutta pitkään jaloilla oleminen, nostelu yms. saa häntäluun seudun edelleen todella kipeäksi, vaikka synnytyksestä 3v. Tämä kakkosen synnytys oli nopea ja aika raju kun taas esikoiselta rauhallinen ja melko helppo.

Häntäluu murtui esikoisen synnytyksessä. Ponnistusvaihe oli pitkä, ainakin 1,5 tuntia, jonka jälkeen otettiin imukuppi käyttöön. Itse kuvittelen häntäluun murtuneen jo ennen imukupilla vetoa. Oli kipeä tosi pitkään!

Tää on taas sarjassamme melkein sukua julkkikselle, mut oikeesti ihan läheisissä väleissä ollaan (porukoiden naapurin kanssa). Häneltä murtui häntäluu synnytyksessä ja vieläkin kipuilee (synnytyksestä 30 vuotta). Hurjin kommentti oli, kun jonkun muun vaivan yhteydessä lanneranka kuvattiin ja lekuri kysyi onko lapsi kehiutysvammainen, oli vissiin niin pahasti ollut tiellä aikoinaan tuo häntäluu. Onneksi ei lapsi (tai no 30v aikuinen) vahingoittunut synnytyksessä.

Minulla murtui toka lapsen synnytyksessä. Siis sitähän ei kuvattu tai mitenkään todettu, mutta siitä ei itselläni ollu epäilystäkään. Neljään kuukauteen en juurikaan istunut. Ponnistusvaihe kesti saman ku ekalta eli 10 min, mutta lapsi syntyi otsatarjonnassa ja oli muutoinkin isokokoinen 4300g. En tiedä vaikuttiko asiaan se että synnytysasento oli tosi istuva. Tämän jälkeenkin olen synnyttänyt, mutta ei ole murtunut uudelleen.

Mulla murtui ekan synnytyksessä, ponnistusvaihe kesti n. 5 minuuttia ja sen oikeen kuuli ku se napsahti poikki, kätilölle sanoin jotta nyt meni häntäluu ni se ei uskonu |O sitä ei koskaan kuvattu ja se on luutunut ihan päin persettä :laugh: jos istuu pidempään varsinkin kovalla tuolilla ni ai että ku se on kipeä...

Yhteistyössä