Synnytyksen kulku Haikaranpesässä

Olen näillä näkymin menossa synnyttämään Haikaranpesään, ellei raskauden edetessä todeta mitään poikkeavaa. Mua kiinnostaisi synnyksen kulkuun liittyvät asiat ja kaipaisin teiltä siellä synnytyksen kokeneilta tietoa:

Mitä etukäteisvalmisteluja Haikaranpesässä tehdään? Siis kun saapuu sairaalaan, niin mitä tapahtuu: annetaanko peräruiske, katetroidaanko jossain vaiheessa, ajellaanko karvat, joutuuko pukeutumaan johonkin sairaalakaapuun, haastatellaanko jotenkin, saako mies olla kokoajan läsnä yms. yms. Joutuuko makaamaan sängyssä synnytyksen aikana joidenkin piuhojen tai mittausten vuoksi (lyhyesti tai pitkään, harvoin, usein...)? Seuraavatko kätilöt IHAN OIKEASTI, mitä synnytyssuunnitelmaan on kirjattu synnyttäjän toiveista? Saako neuvoja ja kannustusta vai pitääkö kaikkea älytä itse pyytää? Tai vastaavasti tehdäänkö jotain synnyttäjältä kysymättä? Ja kertokaa muutakin, jos mieleen tulee! :)

Mun kiinnostus näihin aiheisiin liittyy siihen, että mua ärsyttää suunnattomasti ajatus joutua sairaalaan, kun synnyttää. Siis eihän raskaus eikä synnytys ole sairaus enkä haluaisi muuttua "potilaaksi", jolle tehdään kaikenlaisia toimenpiteitä, koska niin nyt vaan kuuluu lääketieteen tai rutiinien nimessä tehdä. Ja että multa ei kysytä enää mitään ja mun mielipiteillä ei ole enää merkitystä tai ainakaan mulle ei kerrota ja perustella mitään, vaan olen vain potilasnumero muiden joukossa. Taustalla ikäviä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa tapahtuneita kokemuksia, joten suhtaudun näiden vuoksi jo valmiiksi vähän kriittisesti ja toisaalta hyvin pelokkaasti alan ammattilaisiin.
 
Ei siellä mitään ajella eikä katetroida tai anneta peräruiskeita. Seuraa ne sun synnytystoiveita mahdollisuuksien mukaan. Altaaseen et pääse jos on vedet menny, se olis tulehdusriski. Eikä sun mielipiteet mene toisen ammattiatidon ohi. Kätilöt tekee työtään ja jos he on jotain mieltä asioista, niin kyllä ne niin menee. Ei ne voi sulta alkaa kysymään et haluutko hätäsektioon tai sopiiko että otetaan vauva ulos imukupilla. Jos komplikaatioita ei ole saat ite päättää missä asennossa sä synnytät. Ootko jo ollu siellä tutustumassa?
 
Hei! Mulla on kaksi hyvin positiivista kokemusta Haikaranpesästä vuosilta 2006 ja 2008. Ekassa synnytyksessä lapsen happiarvot laskivat, ja tuli tarvetta nopeuttaa prosessia imukupilla. Muutoin kivuton ja hyvä synnytyskokemus. Toisessa synnytyksessä kaikki oli kunnossa koko ajan, ja nopeutin etenemistä itse seisaallani, käymällä kävelyllä ja tekemällä "jumppaliikkeitä". Kummallakin kerralla kätilöt viittasivat synnytyssuunnittelussa esittämiini toiveisiin ja antoivat mahdollisuuden kommentoida tai esittää omia ehdotuksia. Peräruiske, kivunlievitys, ammeeseen meno - kaikki oli valittavissa. Erona kuitenkin se, että loppuvaiheessa ratkaisuihin vaikutti lapsen hyvinvointi. Kun ekassa synnytyksessä lapsi alkoi uupua, jouduin luopumaan tahdosta välttyä episiotomialta ja suostumaan imukuppiin - vaihtoehtona olisi ollut sektio. Tokassa synnytyksessä mitään kiirettä ei ollut, ja se olikin hyvin luomu. Kätilö suositteli pidättäytymään kivunlievityksestä ponnistusvaiheessa, kun prosessi oli edennyt pitkälle oikein mainiosti ilman sitäkin. Eli tavallaan toisen huomioon ottavaa vuorovaikutusta koko ajan (ja mies tietysti mukana keskusteluissa). Työnjako on selkeä niin kauan, kun lääketieteellisiä syitä toimia tietyllä tavalla ei ole: synnyttäjä saa toimia tuntemuksiensa mukaan, kätilö kannustaa. Haikaranpesästä saatava synnytyskertomus synnytyksen vaiheista on sekin hyvin inhimillistä ja mukavaa luettavaa asianomaisille.
 
Kiitos vastauksista! Sitä kovasti toivoisinkin, että niin kauan kuin vauva tai minä emme ole vaarassa, minun toiveita kuunneltaisiin ihan oikeasti. Ja tietty jos tilanne vaatii, niin sitten tehdään ammattilaisen päättämät päätökset - en oletakaan, että osaisin itse päättää vaikkapa hätäsektiosta... :D

Vielä tuli sellainen mieleen, että onko teillä on tippa kädessä? Muistan kuulleeni, että joskus sitä tarvitaan epiduraalin yhteydessä. Ja yhdellä ystävällä Haikaranpesässä laitettiin tippa jo ihan aikaisessa vaiheessa, vaikka epiduraalista ei ollut tietoakaan. Tästä tosin jo muutamia vuosia aikaa.

Lisätietoja teidän kokemuksista lukisin vielä mielelläni!
 

Yhteistyössä