Synnytyksen käynnistys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Moi, te jotka olette käynnistyksen kokeneet!
Oma käynnistys olisi huomenna edessä ja kyselisin millä tavalla teillä synnytys on käynnistetty?
Tipalla vai geelillä?
Ja miten kauan sitten meni käynnistyksestä siihen itse käynnistymiseen?
Saitteko tulla kotiin välissä odottelemaan?

Kiitti, kiitti!

Olen varmaan väärä vastamaan mut...

Mulle oli varattuna jo synnytyssali, synnytys olisi käynnistetty kalvojen puhkaisulla...
Poika kuitenki synty ennen käynnistyspäivää

käynnistettiin laittamalla pilleri vain pimpsaan ja sitten odoteltiin. en muista monelta laittoi, joskus päivällä. sitten pikkuhijljaa alkoi supistukset ja illalla 11 oltiin synnytyssalisssa.

Menin käynnistykseen, aika oli jo aamulla varmaan 8, silti sain eka lääkkeen puolen päivän aikaan vasta :( Eli siis lääkkeillä alettiin käynnisteleen. Ei tapahtunu mitään. En päässy kotiin välillä vaan piti jäädä sairaalaan. Aamulla sitte lääkärille ja sano että voi kalvot puhkasta kuhan seuraava sali vapautuu, viikkoja oli 41+6. Oli viikonloppu edessä. Puhkasusta meni 4 tuntia noin niin oli nyytti maailmassa :)

Esikoinen piti käynnistää.

Menin rv42+0 sairaalaan aamulla ja laittoivat muistaakseni pari kertaa päivän mittaan alapäähän sen jonkun tabletin jonka piti käynnistää supistukset mutta ei kuulunu eikä näkynyt. Jouduin siis jäämään sairaalaan

Rv42+1 aamulla tapasin sitten lääkärin ja lääkäri puhkaisi kalvot 11aikaan ja
1 aikaan laitettiin tippa jonka piti supistuksia tuoda.. Aika tovi meni että supistuksia alkoi kunnolla tulemaan ja paikat rupes aukeamaan. en enää muista koska synnytys varsinaisesti alko mut ponnistus vaihe oli myös aika pitkä.
aamuyöstä sitten rv42+2 tyttö syntyi klo 03:40 :heart: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Oys:
Menin käynnistykseen, aika oli jo aamulla varmaan 8, silti sain eka lääkkeen puolen päivän aikaan vasta :( Eli siis lääkkeillä alettiin käynnisteleen. Ei tapahtunu mitään. En päässy kotiin välillä vaan piti jäädä sairaalaan. Aamulla sitte lääkärille ja sano että voi kalvot puhkasta kuhan seuraava sali vapautuu, viikkoja oli 41+6. Oli viikonloppu edessä. Puhkasusta meni 4 tuntia noin niin oli nyytti maailmassa :)

Siis pillereillä alotettiin käynnistys

Mulle laitettiin "kohdunsuuta kypsyttäviä" kapseleita. (vuorokausi meni, ja sit kohdunsuu oli 4cm auki) ja sit ku pääsin synnytyshuoneeseen niin vauhditettiin vielä tipalla + kalvojen puhkaisulla.

Suomessa harvemmin käytetään geeliä.
En itseni lisäksi ole kuullut, että muilla olisi käytetty. Geelillä käynnistys oli Kys:ssä vuonna 2003.
Viime synnytys käynnistettiin tableteilla kohdunsuulla, ekasta 1/4 tabletista käynnistyi mutta sain vielä toisen 2/4 koska kivut ei olleet kovin kovat.

Käynnistys tapahtuu geelillä tai tableteilla jos kohdunsuu ei ole auki.
Käynnistetään kalvojen puhkaisulla kohdunsuu on auki. Oksitosiinitippaa voidaan käyttää jos kalvojen puhkaisu ei aloita säännöllisiä supistuksia (tämä tieto kätilöltäni alle 2kk sitten Keski-Suomen keskussairaalassa)

Mulla on kolme synnytystä takana.

Ensimmäinen käynnistettiin Cytotec pillereillä, raskausviikkoja oli 41 ja tuli pieni lapsiveden lorahdus, yhteensä 5kertaa lisättiin Cytotec pillerin murunen kun ei startannut. Lopulta puhkaisivat kalvot ja antoivat oksitosiinihormonia tipalla. Synnytys eteni nopeasti ensimmäiseksi, mutta kivut olivat todella voimakkaat. Vedin ilokaasua, epiduraalin ja olin aivan tiedottomassa tilassa ja jälkikäteen muistamaton.

Seuraava synnytys meni myös yliaikaiseksi 42+2 ja taas tarvittiin käynnistystä, olin huolissani kivuista, mutta tällä kertaa tarvittiin vain Cytotecia yhden pillerin murun verran. Muuten synnytys eteni omia painojaan, pyysin epiduraalin, jotta sain nukkua, mutta oikeasti en olisi sita pakosti tarvinnut.

Kolmas oli menossa taas yli 42+0, mutta onnekseni se sitten käynnistyi aivan spontaanisti. Synnytys eteni ilman kivunlievitystä nopeasti, eli käytin vain ilokaasua.

Toivon että synnytys on sinulle hyvä kokemus ja jos se tuntuu kovin kivuliaalta voit muistaa että seuraava kerta voi olla paljon helpompi. Voimia!

käynnistettiin kaksi päivää Cytotecilla, sit yksi päivä tipalla, sit välipäivä, jolloin olin kotona ja sit taas cytotecilla, eli aikaa meni perjantaista keskiviikkoon. Synnytys itsessään nopea, käynnistyi sit veden menolla. Mulla oli viikkoja vasta 38+, mutta kohdunsuu oli kyllä ensikertalaiseksi kypsä jo käynnistykseen mennessä (auki 3-4cm ja sentti kanavaa) Silti ei meinannut millään poistua yksiöstään;)

Itselläni synnytys käynnistettiin tyksissä tasan 42+0 cytotecillä, jota siis laitetaan tuonne kohdun suulle käsittääkseni. Tuolloin oli keskiviikkopäivä. Kolme kertaa laittoivat sitä tuon päivän aikana ja olin siis tuolloin osastolla.
Yöllä alkoivat supistukset ja seuraavana aamupäivänä eli torstaina siirryin synnärille. Tuolloin olin auki vain sen pari senttiä.
Synnärillä sitten laittoivat oksitosiinitipan ja iltapäivällä puhkaisivat kalvot, kun näytti, että homma ei riittävästi etene tipalla. Lapsi syntyi seuraavana päivänä perjantaina kymmenen kieppeillä imukupin avulla. Minulla homma siis meni plörinäksi, kun synnytys ei edennyt riittävän nopeasti ja kohtulihas väsyi supisteluihinsa. Supistukset siis lopahtivat minkä tähden imukuppia jouduttiin käyttämään.
Toki synnytys voi edetä käynnistettynä nopeastikin - älä siis säikähdä!
Käynnistyksestä synnytykseen meni siis 2 vuorokautta.

Onnea koitokseen! Pian on pienokainen vierellä ja pitkä odotus palkitaan!

Lisään ny vielä sen et mulla oli viikkoja 38+4, lievän raskausmyrkytyksen vuoks käynnistettiin.
Ja TYKSissä. Ennen ponnistamista tuli valvottuu n. 38tuntia, sen verran kivuliaat supistukset noi kapselit kyllä aiheutti.

Se miten käynnistetään riippuu paikasta ja kohdunsuun tilanteesta.
Jos kohdunsuu täysin epäkypsä, täytyy sitä kypsytellä tableteilla.
Jos taas tilanne hyvä eli kohdunsuu esim 2 cm auki jo, voidaan laittaa tippa ja puhkaista kalvot kun hyvät supistukset käynnissä.

Itellä 4 käynnistystä takana...
kaikki erilaisia.
Pisin käynnistys kesti viikon, lyhin 3 h.
Tilanteet olivat täysin erilaiset.

Mä uskon että mieli on myös vahva.Jos tahtoo että se käynnistyy ja toivoo niin silloin on hyvä tilanne.
Mä toivoin että mulla olis mennyt yliaikaiseks tuo viimeinen raskaus kun halusin nauttia vielä raskaudesta ja kaikesta muusta vielä.
En tahtonut että käynnistyy, viikko ennen la vesiä alkoi tiputella...
Sitten käynnistettiin ja käynnistettiin viikko.
Yöksi lopetettiin supistukset, eikä ne juur saaneet mitään aikaan.

Mutta tsemppiä sulle, mikä sun lähtötilanne on? Sekstaa lujaa nyt ens yö, meilläkin oli kaksi pvää ennen tuota viikon käynnistysrumbaa viikonloppu aikaa ja kolmasti päivässä sekstailtiin.
Spermassa kun on luonnon omia prostaglandiineja ja ne kysyttelee luontaisesti mutta riittävän usein pitää saada "annos" jotta se tehoaa.

Tyttö käynnistettiin. Annettiin vasta 1/4 Cytotec tabletista jotta kohdunkaula kypsyisi ja päästäis varsinaiseen käynnistyspuuhaan. Meni muistaakseni 20min niin alkoi suppaan kipeesti. Tuli väli ja taas ja eteni samaan tahtiin. Sitten antoivat toisen 1/4 murun ja sit pamahti. Kovilla kivuilla tiuhaan suppasi ja etenki lujaa. Sit meni vedet. Kun mies ehti sairaalaan töistä, ulisin roikkuen oven kahvassa sairaalassa ja hädintuskin kykenin puhumaan että missä mennään. Reilu 4h suppien alusta niin tyttö syntyi.
Hoitajat oli ihan et :o kun noin tehosi. Oli uudenlaista cytoteciä joka kokeilussa ja vierustoveri sai samaa ja samalailla käynnistyi ja eteni.
Oli kovaa menoo ja kivut mielettömät. Luovutin HETI kun saliin mentiin ja sanoin et epiduraali kitoooos!

Mun tilanne on siis lievä raskausmyrkytys ja viikoilla 39+2 mennään.

Sanoivat, että käynnistys joko oksitosiinitipalla tai geelillä, katsovat huomenna tilanteen.

Seksiä en uskalla enää harrastaa, kun kohdunsuuta ei ole enää jälellä, en halua että mies pökkii lastaan otsaan :D :D En tiedä miks se kauhistuttaa, yritetty on, mutta tulee vaan pelottava olo että entä jos se pökkääkin silmään tai siihen pään aukileeseen ja sitten vauvaa sattuu! Joo oon outo, mut ei voi mitään :D :)

Sain 1/4 pillerin suun kautta ja siitä 12 tunnin päästä poika oli pihalla tai siis salissa ;)
Hyvin se menee, saattaapi olla että lähtee tänään itsekseen käyntiin, tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mun tilanne on siis lievä raskausmyrkytys ja viikoilla 39+2 mennään.

Sanoivat, että käynnistys joko oksitosiinitipalla tai geelillä, katsovat huomenna tilanteen.

Seksiä en uskalla enää harrastaa, kun kohdunsuuta ei ole enää jälellä, en halua että mies pökkii lastaan otsaan :D :D En tiedä miks se kauhistuttaa, yritetty on, mutta tulee vaan pelottava olo että entä jos se pökkääkin silmään tai siihen pään aukileeseen ja sitten vauvaa sattuu! Joo oon outo, mut ei voi mitään :D :)

Siis ilmeiseti kohdunkaulan kanavaa ei ole jäljellä.
Jos kohdunsuu olisi täysin auki olisi sulla vauva jo sylissä.
Ei se penis päähän osu vaikka kanava olisi lyhentynyt jo.
Ei osu vauvaan!!

Yhteistyössä