Synnytyksen käynnistyksestä !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aida_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aida_

Uusi jäsen
24.10.2011
1
0
1
Heips plussalaiset ! :)

Millaisilla perusteilla olette saaneet synnytyksen käynnistyksiä?

Olen kärsinyt nyt viimiset kolme kuukautta kovasta kylki kivusta. Olen ollut useaan otteeseen sisällä sairaalassa ja tutkimukset mahalaukun tähystyksestä asti on kokeilu. Lääkkeitä oon syöny myös panacodista närästyslääkkeisiin mutta mikään ei auta. Syyksi on löytyny vaan että vauva painaa johonkin. En pysty nykyään istumaan ollenkaa tai kipu käy sietämättömäksi, myös kävely on vaikeaa. Öisin en saa nukuttua säryn ja kivuliaiden supistuksen takia. Laskettuaika on ens kuun puolivälissä, joten viikkoja nyt melkein 37 täynnä. Painoarvio perjantaina oli 2,6 kg.

Onkohan mitään mahdollisuutta saada käynnistystä ? :(

Tämä on vanha ketju, mutta kirjoitan silti jos joku muukin miettii samoja asioita juuri nyt.

Minullakin oli esikoisen kohdalla jos jonkinlaista kipua ja särkyä, jopa niin sietämätöntä etten päässyt esim. nousemaan ylös kun selkä veti kramppiin jne. Nukuin huonosti, oli ahdistava olo (kivut ja säryt ikävä kyllä ovat monien odottajien suuri vaiva), muttei nuo tuntemukset ole hyvä syy käynnistykselle.

Synnytyksen käynnistykseen vaaditaan painavammat syyt, koska se ei ole hyväksi vauvalle ja äidillekin useimmiten aiheuttaa kivuliaammat supistukset kuin luonnollisesti. Minun kohdalla eka synnytys siis käynnistettiin, kohdunsuulle laitettiin tabletteja jotka kypsyttelivät paikkoja pikkuhiljaa.
Synnytys käynnistettiin vasta 41+2 viikoilla vauvan suuren painoarvion ja raskausdiabeteksen takia. Ja ei sekään mennyt suunnitellusti, vaan päädyttiin kiireelliseen sektioon joka myöskin on yleistä käynnistyksen seurauksena.

Toinen synnytys sitten käynnistyi pikkuhiljaa itsekseen, olin kärsinyt jo useamman päivän kipeistäkin supistuksista, kunnes rv 41+2 menin sairaalaan ja tyttö syntyi. Synnytystä edistettiin tiputuksella, joka voimisti supistuksia. Tässäkin synnytyksessä päädyttiin kiireelliseen sektioon.

Mutta tässä vielä lisätietoa siitä, mitkä ovat ns. hyvät perusteet käynnistykselle :

# Raskauden aikainen verenpainetauti tai pre-eklampsia ( ”raskausmyrkytys”)
# Todellinen yliaikainen raskaus eli raskauden kesto yli 42 raskausviikkoa
# Raskauden aikainen maksatauti eli hepatoosi
# Insuliini-hoitoinen sokeritauti
# Veriryhmäimmunisaatiot
# Tulehdus lapsivedessä eli korionamnioniitti
# Lapsivedenmeno täysiaikaisessa raskaudessa ilman supistuksia
# Sikiön kasvun hidastuminen
# Sikiön uhkaava hapenpuute

Ps. meillä oli edellisessä raskaudessa mm. veriryhmäimmunisaatio sekä sikiö kasvoi normaalia hitaammin, silti ei käynnistetty.

Mulla paino kylkeen tai enemmän selänpuolelle ,en voinut kävellä kuin korkeintaan 100metriä kun kipu yllätti..enkä voinut kauan seistä ja tiskata,piti ottaa välillä lepotaukoja,,,Mutta se oli vain koska lapsi painoin munuaiseen.Siinä oli mun kivun syy,..ettei sulla olis sitä samaa?

Mula kumpikin synnytys on käynnistetty.Esikoisen kohalla mulla oli raskausmyrkytys ja lopulta rv 41+1 neuvolasta passitettiin mut sairaalaan koska turvotus oli mennyt aivan hurjaksi,verenpaineet oli tosi korkeat verenpainelääkityksestä huolimatta ja parissa aiemmin tehdyssä ultrauksessa sairaalassa oli myös kyllä todettu jo kalkkeutumaa istukassa.Käynnistystäm koitetiin heti seuraavana päivänä tipalla,sitten lääkemurusilla kohdunsuulla ja viimein rv 41+4 puhkasivat kalvot ja tyttö syntyi vajaa 6h kestäneellä synnytyksellä.

Toisen lapseni sain toukokuussa 2012.Vauvan asennosta ei saatu selvyyttä ja lapsi tuntui isolta joten mut passitettiin sairaalaan ultraan rv 37 tienoilla.Tuolloin selvisi että lapsi oli kyllä kääntynyt pää alaspäin,mutta oli todellakin iso ja samalla huomasivat että vaikka mulla oli neuvolan mukaan rv 37+1 ultra näytti rviikoiksi 40 ja risat!!!Sain seuraavalle viikolle ajan kännistykseen ja tuolloin sitten vauvan painoarvioksi tuli 4300g-5000g!!!!!!!:O Antoivat saman tien ekan lääkeannoksen että synnytys lähtisi käyntiin,mutta eipä lähtenyt edes toisenkaan lääkeannoksen jälkeen.Seuraavana päivänä lekuri passitti mut saliin kalvojen puhkasuun ja poika syntyi saman päivän iltana,paino 4570g ja rv oli "muka" 38+2 vaikka ultra olikin edellisenä päivänä näyttänytkin jo rv 41+ jtn.Tän tokan synnytyksen kestoksi tuli vajaa 5h.

Täällä käynnistettiin 42+1 yliaikaisuuden takia. Ikinä en enää toivoisi käynnistystä vapaaehtoisesti, ellei vauvalla olisi todellinen hätä. On kivuliaampaa kuin luonnollinen synnytys nopeutensa ja epäkypsien paikkojen vuoksi.

Yhteistyössä