Synnytyksen käynnistämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja axlrose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

axlrose

Jäsen
23.06.2009
656
0
16
Tänään neuvolassa laittoivat sitten lähetettä sairaalaan, ja jos tää pikkunen ei sitä ennen synny niin maanantaina pitäis mennä sinne yliaikais kontrolliin.
ja jos ei osastolle ota heti ni tiistaina viimeistään aletaan käynnistelemään..

Tosi ahdistavaa :S oon ensisynnyttäjä ja siksi varsinkin kaikki mietityttää kun
ei ole aikaisempaa kokemusta..
Mites se käynnistys nyt sit tapahtuu? Pilleriä suun kautta tai kohdunsuulle?
Missä vaiheessa tippaa, ja onko ne supistukset hurjempia käynnistettynä?.

Enää en vaan jaksais odottaa ja ajatella kaikesta positiivisesti, niinkun olen tähän asti tehnyt :(
Väkisinkin alkaa jännittämään.. Synnytystä en ole pelännyt enkä pelkää nytkään :) ihan normaalia pikku jännitystä, mutta tohon käynnistys-ajatukseen en vaan osaa yhtään sopeutua. :x
Ja vielä kun ruokin itteäni tällä pakokauhulla oon tietenkin jostain jo
lukenut että ensisynnyttäjillä käynnistetty synnytys päätyy useimmiten imukuppi synnytykseen tai sektioon...
Ja tuosta se jälkimmäinen on myös aika pelottava ajatus :S
Auttakaa ja kertokaa te joilla käynnistetty synnytys, kokemusta tai muute vaan tietoa asiasta, onko "Niin kamalaa" kuin mä nyt luulensen olevan :)

Alkaa tää odottelu tekemään tepposia jo kun tähän asti rauhallisena pysynyt:) Rv on nyt 41+2

Riippuu ihan sun tilanteesta miten käynnistetään. Itse sain suun kautta käynnistäviä pillerin murusia.
Minusta käynnistetty ja spontaani synnytys ei juuri eroa toisistaan. Käynnistetyssä vaan alkoi mulla yhtäkkiä kovemmat supistukset, kun taas spontaanisti alkaneessa alkoi hitaanlaisesti, mutta yhtä voimakkaita olivat kyllä loppuvaiheessa.

Ei muuta kuin saunan kuuraukseen ja sitten saunan lämpöön. Ja vielä illalla sitten isännältä "lämpöä" samaan :D Nämä tehos minulla.
Menin seuraavana aamuna käynnistykseen, niin olin jo yli 5cm auki, joten ei tarvinnut kuin kalvot puhkaista ja synnytys eteni nopsaan!
d :) b Voimia viime hetkiin, hyvin se menee... =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu ihan sun tilanteesta miten käynnistetään. Itse sain suun kautta käynnistäviä pillerin murusia.
Minusta käynnistetty ja spontaani synnytys ei juuri eroa toisistaan. Käynnistetyssä vaan alkoi mulla yhtäkkiä kovemmat supistukset, kun taas spontaanisti alkaneessa alkoi hitaanlaisesti, mutta yhtä voimakkaita olivat kyllä loppuvaiheessa.

Selvä.. niin tosiaan jos nyt ei synnyennen tota kontrolli aikaa nii siellähän vissin tarkistaa paikat että onko ne esim jo kuitenkin auenneet ?
Ja siit riippuen sit katsoo miten jatkaa...

Ehkä mä nyt oon rauhassa vaan tän vklopun ja elättelen vielä toivoa että se tulis!

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ei muuta kuin saunan kuuraukseen ja sitten saunan lämpöön. Ja vielä illalla sitten isännältä "lämpöä" samaan :D Nämä tehos minulla.
Menin seuraavana aamuna käynnistykseen, niin olin jo yli 5cm auki, joten ei tarvinnut kuin kalvot puhkaista ja synnytys eteni nopsaan!
d :) b Voimia viime hetkiin, hyvin se menee... =)

No täs on kutakuinkin kaikki keinot käytetty :D mut joka päivä käyn nyt kävelyl ja vähä rehkin kotona ja ennen nukkumaan menoa ni toivotaan sen auttavan :D hehe ... kiitos :)

mulla käynnistettiin reilu vuosi sitten tyksissä esikoisen synnytys. menin aamulla yliaikaiskontrolliin, eikä ollutkaan enää vettä, joten siitä lähdettiin suoraan synnytyssaliin. tipalla käynnistivät. sain epiduraalin. supistukset heikkenivät, vauva jäi pehmytkudoksiin pahasti jumiin ja kiskottiin väkisin imukupilla ulos. tuli pahoja repeämiä, niitä ommeltiin yli kolme tuntia. toivuin kuitenkin todella nopeasti, eikä jäänyt mitään traumoja.

nyt on tulossa toinen vauva, joka syntyy 20.8. sektiolla tyksissä (jos ei sitten päätä syntyä jo aiemmin). vauva on perätilassa, eikä kääntöyrityksissä hievahtanutkaan. vauvan turvallisuuden takia päädyttiin sektioon, koska perätilasynnytyksessä ei voi turvautua imukuppiin, jos jää jumiin...

Minulla käynnistettiin tipalla eka synnytys. Lapsivedet meni, mutta supistuksia ei tullut. Ei ollut yhtään kivuliaampi, kuin toinen synnytys, joka käynnistyi ihan itsekseen. Päinvastoin toinen synnytys oli paljon kivuliaampi. Käynnistetty synnytys päätyi imukuppisynnytykseen, koska vauvan sydänäänet loppuivat kesken ponnistusvaihetta. Imukuppisynnytykset on ensisynnyttäjillä aika yleisiä, riippumatta siitä onko synnytys käynnistetty vai ei.

Käynnistystapa valitaan sitten tapauskohtaisesti, riippuen kohdunsuun tilanteesta.

Mulla käynnistettiin maanantaiaamuna. Laitettiin murunen sitä lääkettä kohdunsuulle. Kolme kertaa maanantain aikana laitettiin eikä tapahtunut mitään (siis kuulin sitä kuuluisaa lausetta: "kahdelle sormelle auki" ). Tiistaina illansuussa (kahden murusen jälkeen) meni lapsivedet ja supistukset alkoivat. Siirryttiin saliin jossa sain sitten tipan ja pikkuhiljaa supistukset alko voimistua ja keskiviikkoaamuna klo 10 tyttö sitten syntyi. Imukuppilääkäri oli jo kutsuttu paikalle, mutta eipä sitä sit kuitenkaan tarvittu.

Että tämmönen käynnistys mulla... :)

mulla eka oli käynnistetty ja toka sponttaani ja käynnistetty noin 20min nopeempi kuin sponttaani.kyllä se käynnistetty synnytys oli paljon pahempi kuin sponttaani. mut jos nyt pitäs valita niin luopusin suosiolla siitä päiviä piinanneesta supistelusta.

mulla käynnistettiin murusilla kohdun suulle ja 2 kertaa riitti, sit kalvot puhki (kaikki ei menny koska vedet meni vielä salissakin) sitten tippa mukaan ja homma olikin jo täydessä vauhdissa. synnytyksen kesto ensimmäisestä supparista oli 3h 40min ja ensisynnyttäjä olin

Alkuperäinen kirjoittaja nh:
mulla eka oli käynnistetty ja toka sponttaani ja käynnistetty noin 20min nopeempi kuin sponttaani.kyllä se käynnistetty synnytys oli paljon pahempi kuin sponttaani. mut jos nyt pitäs valita niin luopusin suosiolla siitä päiviä piinanneesta supistelusta.

mulla käynnistettiin murusilla kohdun suulle ja 2 kertaa riitti, sit kalvot puhki (kaikki ei menny koska vedet meni vielä salissakin) sitten tippa mukaan ja homma olikin jo täydessä vauhdissa. synnytyksen kesto ensimmäisestä supparista oli 3h 40min ja ensisynnyttäjä olin

Ohho sulla ollut sitten ripeä synnytys :)

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mulla käynnistettiin maanantaiaamuna. Laitettiin murunen sitä lääkettä kohdunsuulle. Kolme kertaa maanantain aikana laitettiin eikä tapahtunut mitään (siis kuulin sitä kuuluisaa lausetta: "kahdelle sormelle auki" ). Tiistaina illansuussa (kahden murusen jälkeen) meni lapsivedet ja supistukset alkoivat. Siirryttiin saliin jossa sain sitten tipan ja pikkuhiljaa supistukset alko voimistua ja keskiviikkoaamuna klo 10 tyttö sitten syntyi. Imukuppilääkäri oli jo kutsuttu paikalle, mutta eipä sitä sit kuitenkaan tarvittu.

Että tämmönen käynnistys mulla... :)

Noh... oon nyt jo vähän rauhottunu, ja valmistaudun tuohon käynnistykseen, meni miten meni ei sitä sen enempää voi/kannata lähteä suunnittelemaan :) kiitos vastauksista :hug:

Mulla oli käynnistyshetkellä kohdunsuu jo 3cm auki, joten ei tarvinnut alkaa kypsyttelemään noilla tableteilla, vaan suoraan puhkastiin kalvot+laitettiin tipalla vähän vauhtia hommaan. 3,5h kesti synnytys (ensisynnyttäjä olin) ja muutenkin oli helppo synnytys.

Mulla on sama "kohtalo" ensi maanantaina. Esikoinen yritti tulla jalat edellä maailmaan ja jouduin sektioon ja tämä toinen sitten ei meinaa tulla ollenkaan :D
Muakin vähän hirvittää tuo käynnistäminen (jos siihen joudutaan), mutta pääasia, että vaavi saadaan ulos =)

Alkuperäinen kirjoittaja syklaaminkukka:
Mulla on sama "kohtalo" ensi maanantaina. Esikoinen yritti tulla jalat edellä maailmaan ja jouduin sektioon ja tämä toinen sitten ei meinaa tulla ollenkaan :D
Muakin vähän hirvittää tuo käynnistäminen (jos siihen joudutaan), mutta pääasia, että vaavi saadaan ulos =)

joo kirottu maanantai :D jos ei nyt vkloppuna tule ni sunnuntaina voin olla jo vähän levoton :D toivotaan et meil molemmilla tajuis tulla ulos ihan ite, ja jos sit käynnistetään ni et sekin menis hyvin :) :hug:

Onko sulla tietoa kohdunsuun tilanteesta? Jos olis muutaman sentin auki, niin saatais vedet tuikattua eikä tarttis niillä pillereillä kypsytellä. Mutta monesti ensisynnyttäjät on kyllä ihan kiinni, uudelleensynnyttäjät sitten horottaa auki jo viikkoja ennen h-hetkeä :D

Mulla kumpikin synnytys käynnistetty. Eka oli kamala ja toinen suht helppo,että en usko että käynnistys liittyy siihen millainen se synnytys on :)
Ainut huono puoli kun itsellä aika epäkypsässä tilanteessa alettu käynnitämään niin kumassakin meni 1,5vrk ennenkuin käynnistyi. Ja siinä kerkeää jo väsyä kun ei saa nukuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja vesillä käynnistetty:
Onko sulla tietoa kohdunsuun tilanteesta? Jos olis muutaman sentin auki, niin saatais vedet tuikattua eikä tarttis niillä pillereillä kypsytellä. Mutta monesti ensisynnyttäjät on kyllä ihan kiinni, uudelleensynnyttäjät sitten horottaa auki jo viikkoja ennen h-hetkeä :D

tosiaan ku viime tarkistus oli vkolla 36 ja tilanne oli sillon et kiinni ja kiinteä. saa nähä sit :D

Koita vaan rentoutua ja ottaa rauhallisesti. Syöt hyvin ja makailet. Ajattelet ihania juttuja.

Jos käynnistykseen päädytään, tapa valitaan k-suun tilanteen mukaan. Jos k-suu on kypsynyt, kanava hävinnyt ja/tai k-suu auennut, voidaan käynnistää oksitosiinitipalla tai kalvojen puhkaisulla. Jos k-suu vielä epäkypsä, aloitellaan yleensä Cytotecilla, sairaalan käytännöistä riippuen joko emättimeen tai suun kautta, 4-6 tunnin välein vasteesta riippuen.
Käynnistystä ei tarvi pelätä, olet sairaalassa ja saat tarpeen mukaan kivunlievitystä, sikiön vointia seurataan.

Kontrollikäynnillä katsotaan ultraäänellä lapsiveden määrä ja virtaukset. Sekä luultavasti otetaan sykekäyrää sikiöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
Alkuperäinen kirjoittaja syklaaminkukka:

joo kirottu maanantai :D jos ei nyt vkloppuna tule ni sunnuntaina voin olla jo vähän levoton :D toivotaan et meil molemmilla tajuis tulla ulos ihan ite, ja jos sit käynnistetään ni et sekin menis hyvin :) :hug:

Mulla on tänään ollut melko lupaavia supistuksia. Aamulla niitä tuli tiuhempaan, nyt vähän tahti hidastunut, mutta kipeitä on. Ihan erilaisia kuin tähän menessä olleet supparit. Jospa tästä päästäis ennen maanantaita synnyttämään.
Nyt olis muutenkin ihanteellinen tilanne, kun esikoinen on kummien luona viikonlopun :D Täytyy varmaan illalla vielä varuiksi harrastaa ainakin kahta ässää :whistle:
Mihin sairaalaan muuten olet menossa ?

Yhteistyössä