Synnytyksen käynnistys, paikat ei aukea, kokemuksia?

Onko kellään muulla vastaavaa? Mulla aloitettu käynnistämään synnytystä jo kaks viikkoa sitten alapäähän laitettavilla tableteilla. Viikko sitten olin oksitosiinitipassa. Kohdunkaula on lähtenyt mutta kohdunsuu ei aukea. Supistuksia on kyllä tullut. Alkaa jo vaikuttaa mielenterveyteen tämä... Viikkoja jo reilu 37. Onko tämä ihan yleistä? Pelottaa sektioon joutuminen, jos ei näin onnistu :(
 
Ammattilainen
Vähänhän sulla on viikkoja. :D Miksi sitä yritetään käynnistää? Mulal käynnistettiin kuopus yhdellä tabletinmurulla (suun kautta) ja heti lähti käyntiin, viikkoja oli silloin 42. Oon kyl kuullut sellaisestakin, että käynnistys ei auta jos vauva ei ole valmis syntymään. :hug:
 
Niin, kyllä kai sen kestää, sektion siis. Pelottaa vaan kaikki leikkaukset ja toipuminenki sitte hitaampaa - pitempään osastolla...

Ihmetyttää vaan, kun lääkäri oli jo varma viikko sitten, että syntyy....
 
Soiku
Mä kun olin käynnistettävänä tuosta kuopuksesta, niin viereisellä pedillä oli rouva, jolla oli kolme viikkoa käynnistelty myöskin raskausmyrkytyksen vuoksi. Vauva oli kanssa valmis, mutta paikat ei. Vaan kyllä se siitä sitten käyntiin lähti sen kolmen viikon päästä.

Mua itseäni käynnisteltiin kaksi päivää murusilla, ei mitään vaikutusta. Tokana yönä olin nukkuessa aeunnut neljään senttiin ilman mitään tuntemuksia ja mut kärrättiin heti aamulla synnytyssaliin, vaikkei ollut synnyttävä olo. Eikä siellä salissakaan mitään tapahtunut. Lääkäri olisi halunnut puhkaista kalvot, mutta mä en antanut lupaa, koska olo ei ollut ollenkaan synnyttävä ja sektio pelotti myös mua. Pyysin lupaa päästä päiväksi kotilomalle ja pitkin hampain lääkäri siihen suostui. Mut se kannatti. Mä jätin mielestäni koko synnytyksen, syötiin hyvin, paijattiin esikoista ja sitä rataa. Yöllä alkoikin kovasti supistella ihan omia aikojaan ja kun aamulla menin takaisin osastolle, niin lääkäri ehdotti uudestaan kalvojen puhkaisua ja sanoin että antaa mennä vaan. Eikä kauaa mennyt, kun mulla oli vauva sylissä.

Halusin vain siis sanoa, että kuuntele itseäsi ja yritä rauhoittua. Vaikka se vaikeaa onkin, tiedän. Jos kovasti asiasta stressaat, vauva ja elimistösi ajattelee, ettei vielä ole hyvä aika syntyä. En mä mikään luomuihminen ole, mutta naisen elimistö on aika viisas..
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja sisero:
Niin, kyllä kai sen kestää, sektion siis. Pelottaa vaan kaikki leikkaukset ja toipuminenki sitte hitaampaa - pitempään osastolla...

Ihmetyttää vaan, kun lääkäri oli jo varma viikko sitten, että syntyy....
Niinpä niin.. kyl mullekin lääkärit on "luulotelleet" vaikka mitä, Se vaan on karu fakta, että synnytyksen käynnistävää "mekanismia" ei tunneta, ja nää kaikki ihmisten yritelmät on vaan yrityksiä matkia "luontoäitiä". Tsemppiä!
 
Hei
Mä olin osastolla käynnistyksessä vkon, laitettiin niitä tabletteja aamuin ja illoin ja lopuksi myös tuplattiin annos, eikä mitään tapahtunut vaikka supisteli tosi kivuliaastikkin. Loppujen lopuksi olin juuri juuri sen verran auki että saatiin kalvot puhkaistua, ja laitettiin oksitosiinitippaan, mutta en auennut siltikään vaikka supistukset oli taukoamattomia. Rupesin aukemaan vasta siinä vaiheessa kun sain epiduraalin, siitä se sitten lähtikin sutjakasti sinne kymmeneen senttiin jonka jälkeen ponnistin puolitoista tuntia eikä vauveli suostunut tulemaan ulos.Sittenpä jouduinkin sektioon,mitä olin myös pelännyt ihan kauheasti, mutta siinä sen tuskallisen odotuksen jälkeen sektio oli suuri helpotus,saisin kohta nähdä vaavini. Mulla oli viikkoja 42+5 kun poika syntyi. Hyvin se sektiokin menee varmasti jos siihen joudut, toivotaan tietysti ettei tarvitse. Tsemppiä ja jaksamisia sulle! :)
 
Käynnistetty
Minullakin käynnisteltiin tabletilla alapäähän 39+5 päivänä raskausmyrkytyksen takia. Lääkäri sanoi, että tuskin pian mitään tapahtuu... voi mennä päiviä, viikkokin!

Tabletti laitettiin klo 18, tiuhat supistukset klo 22 alkaen. Siitä alkoi sitten 25 tuntia kestänyt synnyttäminen - rankkaa, mutta niin hyvä kokemus ja ihana lopputulos!

Lääkäri sanoi jälkeenpäin minullekin, että kyllä se on luontoäiti, joka nämä syntymiset lopulta päättää. Ihminen vain vain yrittää olla mukana ja auttaa.

Tsemppiä - kaikki vauvat syntyy :->
Ja synnyttäminen on ihanaa.
 
vieras
Mulla käynnisteltiin muttei lähtenyt käyntiin, palasin sairaalasta kotiin odottelemaan. Viikon odottelun jälkeen paikat olivat auenneet hieman, jolloin synnytys käynnistettiin puhkaisemalla kalvot.
 
vieras
Ilmeisesti niin erilaisia käytäntöjä riippuen lääkäristä ja sairaalasta. Mulle sanottiin viime viikolla, etteivät käynnistä ennen kuin vauva on vähintään 38 vkoa. Samoin paikkojen pitää olla kypsät käynnistykseen. Ei se muuten keinotekoisesti käynnisty, jos ei ole valmis.
Mulla on eka synnytys käynnistetty raskausmyrkytyksen vuoksi vkolla 40+3. Paikat oli jo alkaneet aueta ym. Supistellut oli jo viikon ajan läpi jokaisen yön muutamien minuuttien ajan. Sain suun kautta jonkin tabletinmurusen ja heti käynnistyi.

Tuttavalla taas käynnistettiin liian aikaisin. Synnytys käynnistyi, mutta sitten se jäikin junnaamaan paikoilleen, ei edistynyt. Sairaan kipeä kyllä oli. Lopulta sektioon. Oli kuulema kauhea kokemus. Toisin kuin mulla, meni kaikki hyvin. Hänelle lääkäri oli sanonut jälkeen päin, että liian aikaisin yritettiin käynnistää. Ei ollut paikat yhtään vielä kypsänä.
 
Mulla viides käynnistettiin rv 35+3.Kuuteen senttiin aukes ja siihen jämähti.Seuraavana aamuna yritettiin uudelleen, mutta ei tuottanut toivottua tulosta ja sit alettiin valmistella sectioon.Siinä vuoroani odotellessa leikkuriin, vauva päättikin yllättäen syntyä.Synnytyksen kestoksi laitettiin 20h.
 
kahden äiti
Ihminen ei ole kone. Jos luonto on päättänyt, että äidin hormonitoiminta ei käynnisty, niin aina siinä ei auta laastarit, tabletit eikä tiputukset. Minulla kaikkia keinoja kokeiltiin, kun oli rv 42+2, mutta kohdunkaula ei vain lähtenyt lyhenemään. 45 tunnin yritysten jälkeen pääsin sektioon ja se oli ihana kokemus. Vauva syntyi nopeasti ja itse toivuin hyvin. Vauva syntyi klo 12.06, sen päivän ja seuraavan yön makasin mutta vauva avustettiin rinnalle imetettäväksi ja sai olla silti vierihoidossa, vaikka en itse pystynyt nousemaan sängystä. Seuraavana aamuna nousin vessaan ja suihkuun klo 9 maissa ja sen jälkeen pystyin hoitamaan vauvani itse. Mitään vaivoja tai jälkiseuraamuksia ei sektiosta tullut. Meidät kotiutettiin viidentenä päivänä. Olisi kotiutettu jo neljäntenä mutta itse pyysin yhden lisäpäivän saadakseni ohjausta ja varmuutta imettämiseen.
 
Mulla kun aloitettiin käynnistämään, niin paikat oli täysin kypsymättömät. Kohdunkaula siis vielä jäljellä ja parin päivän päästä aloituksesta se lyhenikin lähes kokonaan. Nyt sitten pitkään jumiutunu tähän samaan... Että siis hivenen sormelle auki, mutta kalvoja ei ole alettu puhkomaan... Luin jostain, että tosi monesti nämä käynnistysyritykset päätyykin sektioon... Mietin vaan miksi lääkärit opn niin tolloja että aloittavat tämmösen liian aikaisin! Tosi raskasta sekä äidille että lapselle, kun supistelee kovastikkin, mutta ei vaikuta mihinkään... Huoh :/ jospa tämä pian loppuis ja sais oman nyytin syliin <3 ja vois unohtaa koko kärsimyksen....
 
sivusta
Jaa ne on varmaaki siksi niin tolloja et raskausmyrkytys on oikeesti sekä vauvan et sun henkeä uhkaava tosi vaarallinen tila johon voi kuolla (enkä tällä halua pelotella sinua). Siksi sitä käynnistystä yritellään. Tsemppiä.
 
Ihmettelen vaan, kun nyt osa lääkäreistä on ollut sitä mieltä, että käynnistys olikin turha toimi... Ei siis varsinaisesti ole mennyt toksemiaksi, mutta prot on virtsassa 2+ ja paine jotain 150/95, joskus alempikin...

Yksikin sanoi, että ois voinu olla viisain vaan ootella mihin tilanne kehittyy, mutta hoitovirhettä ei oo kuulema tehty, että aiheet käynnistykseen on ollut olemassa... Sekavaa. Ja että he ei tee virhettä kun jatkaa ja sitä ei voi ees kuulema lopettaakkaan enää... Taidan kohta masentua kokonaan tämän takia. Pelottaa että vauvalle tulee jotain sydämeen tai mulla kohtu paskaksietten en ää saa lapsia jne....
 
vierailija
Ihmettelen vaan, kun nyt osa lääkäreistä on ollut sitä mieltä, että käynnistys olikin turha toimi... Ei siis varsinaisesti ole mennyt toksemiaksi, mutta prot on virtsassa 2+ ja paine jotain 150/95, joskus alempikin...

Yksikin sanoi, että ois voinu olla viisain vaan ootella mihin tilanne kehittyy, mutta hoitovirhettä ei oo kuulema tehty, että aiheet käynnistykseen on ollut olemassa... Sekavaa. Ja että he ei tee virhettä kun jatkaa ja sitä ei voi ees kuulema lopettaakkaan enää... Taidan kohta masentua kokonaan tämän takia. Pelottaa että vauvalle tulee jotain sydämeen tai mulla kohtu paskaksietten en ää saa lapsia jne....
no onko jo syntynyt? miten on mennyt?
 

Yhteistyössä