Synnytyksen käynnistyminen kun vauva ei ole kiinnittynyt?

  • Viestiketjun aloittaja "kuopus"
  • Ensimmäinen viesti
"kuopus"
Otsikossa oikeastaan se asia. Millaisia kokemuksia tuosta tilanteesta?

Itselläni on nyt tasan rv37 ja poika hengailee vain täällä yläosassa kohtua. Olen päälle 180 senttinen joten tilaa tosiaan on muutella asentoa. Tilanne on kuitenkin se, että esikoinen syntyi rajusti syöksyllä ja nytkin on selvää, että vauhdilla tämä varmana maailmaan tulee, mutta hämmästelenkin että kun ei ole vielä kiinnittynyt, niin mites se synnytys sitten etenee? Voiko kätilö jotenkin työntää vauvan kohdilleen?

Tänään on ollut ekan kerran sellaista tunnetta, että kohta voisi olla tosi edessä. Tai ainakin on hyvät väärän hälytyksen ainekset.
 
Mä olen siinä käsityksessä et yleensä laskeutuu itekseen synnytyksessä alaspäin ja lasta voi ns. ponnistaa alemmaks..Ei ollut nimittäin meidänkää herra tullu ihan alas saatika edes kiinnittynyt kun mentiin laitokselle..
 
"Kaiku"
Minulla ei ole kumpikaan lapsista kiinnittynyt raskauden aikana ollenkaan. Synnytykset ovat käynnistyneet itsekseen, tosin yliaikaisina. Nopeasti eivät ole tulleet ja etenkin ensimmäisen kohdalla se särky oli jotain ihan kamalaa kun lapsi alkoi oikeasti laskeutua vasta salissa. Tuntui niinkuin lantioluut olisivat vain poksahdelleet liitoksissaan ja särky ei hellittänyt missään vaiheessa. Siihen vielä supistukset päälle niin ei ollut kivaa. Toinen tuli helpommin ja nopeammin. Kätilöt ainakin sanoivat että kokemani jatkuva särky johtui juuri siitä että lapsi oli tosi korkealla ja joutui raivaamaan tilaa kun ei ollut raskauden aikana pikkuhiljaa paikkoja laajentaen laskeutunut.
 
"vieras"
Mulla oli pari viikkoa oireita joiden perusteella olisi luullut synnytyksen alkavan milloin vain, mutta käynnistää piti silti rv 40+0 vauvan ison koon takia. Vauva laskeutui kunnolla vasta synnytyssalissa pitkän odottelun jälkeen, käynnistykselläkään ei siis meinannut millään alkaa tapahtua mitään, synnytys eteni ihan älyttömän hitaasti.
 
"miina"
Minä myös syöksysynnyttäjä. Yksi käynnistys juuri tuon synnytyksen nopeuden vuoksi ja yksi sektio, kaksi "normaalia" synnytystä. Minulla ovat kaikki lapset kiinnittyneet vasta synnytyksessä ja ovat vielä olleet melko ylhäällä syntymän alkaessa.
 
"kuopus"
Mä olen siinä käsityksessä et yleensä laskeutuu itekseen synnytyksessä alaspäin ja lasta voi ns. ponnistaa alemmaks..Ei ollut nimittäin meidänkää herra tullu ihan alas saatika edes kiinnittynyt kun mentiin laitokselle..
Mäkin oikeastaan tässä muistelen, että oliko tuo esikoinenkaan kiinnittynyt. Mielestäni kyllä oli tai vatsa ainakin alempana. Mene ja tiedä.

Viime viikolla yritin lääkäriltä kysyä, että mites se nykyään on, että jos vedet menee eikä ole kiinnittynyt niin lääkäri vastasi, että ei hän oikein enää siihen "makuuasennossa ambulanssilla" neuvoon usko, mutta että vauhdilla pitäisi tulla.
 
"Dina"
Mulla on kaksi lasta ja kumpikaan vauva ei ollut kiinnittynyt ennen synnytystä, mutta kyllä ne tulivat sieltä ihan itsekseen ulos kun vaan ponnisteli. Esikoisesta ponnistusvaihe oli 15 min ja kuopuksesta 6 min. Kuopus tulikin oikein rytinällä, ja sen oli näköinenkin kun silmänvalkuaiset olivat punaiset verenpurkaumistaa ja kasvoissa oli mustelmia.
 
Täällä kans yksi joka ponnisti seisaallaan puolitoista tuntia, että sai vauvan kanavaan. Sitten alkoi vasta se synnytysponnistus. Kipu oli aivan järkyttävä ja se alkuponnistus oli paaaaaljon raskaampaan kuin synnytysponnistus. Oli aivan poikki ja tuskissani. Ei ikinä enää!
 
"Kaiku"
Semmoiset ohjeet minullekin on annettu että mikäli vedet menevät niin melko pikaisesti pitäisi mennä sairaalaan ja mieluusti pysytellä pääasiallisesti makuuasennossa ettei napanuora pääse luiskahtamaan ulos. Minulla lapset oli tosi korkealla. Ambulanssikyytiä ei kuitenkaan suositeltu mutta makuuasentoa kyllä. Minulla puhkaistiin kalvot jolloin jouduin olemaan makuuasennossa pitkään ja tilannetta tarkkailtiin koko ajan.
 
[QUOTE="Kaiku";23835744] Minulla puhkaistiin kalvot jolloin jouduin olemaan makuuasennossa pitkään ja tilannetta tarkkailtiin koko ajan.[/QUOTE]

No hitto vie, nythä mä vasta tajusin miksei mua päästetty edes vessaan kalvojen puhkaisun jälkeen.. :LOL: Enhä mä tota muistanu.. :D
 
"Kuopus"
No mites onko kellään kokemusta siitä, että jos eka on tullut syöksyllä (ja koko homma alkanut ihan veitsellä leikaten voimakkailla ja säännöllisillä supistuksilla) niin toinen olisikin tullut ihan päinvastoin pidemmän kaavan kautta?
 
"joo"
synnyttäjällä tilanne voi olla synnyttämään lähtiessäkin se, ettei vauva ole kiinníttynyt, kuten itselläni oli ja kiinnittyy sitten synnytyksessä. Ja syöksynä tuli meidänkin vauva lopulta.
 
"miina"
Kyllä mulla on kaikki kolme tuleet syöksyllä. Kipu iskee kerralla päälle eikä tietoakaan supistusten kestosta koska kipu on yhtäjaksoista. Eipähän tarvi laskea supistusten väliä kun sitä väliä ei ole. Onneksi tämä viimeinen oli perätilassa ja sain sektion. Ei tarvinnut miettiä ehtiikö synkkärille vai ei, mulla matkaa sinne 160 km.
 
ei hätää
Mulla meni aamuyöllä vedet ja lähdettiin sairaalaan koska lapsi ei ollu vielä kiinnittyny eikä kunnolla laskeutunutkaan.Oltiin käyty just edellesenä päivänä neuvolassa.Sitten siellä sairaalassa ooteltiin koko helavatan päivä makuulla ja ooteltiin millon alkaa tapahtua.Ees vessaan en saanu mennä ilman hoitajalle ilmoittautumista.Sitten illalla viiden maissa alko supistelemaan ja vauva asettu lähtökuoppiinsa.Sitten pikkasta vaille iltakymmenen oli neiti syntynyt.Mutta siis kipeetä teki kyllä.Ja tämä oli kolmas alatiesynnytys.
 

Yhteistyössä