Synnytyksen käynnistyksestä...

Odotan toista lasta rv 41 jo menossa ja käynnistystä tässä jo kauhulla mietiskelen. Minulle on jo varattu aika äitiyspolille, josta ei pitäisi enää kotiin palata yhdessä paketissa..Kyselisinkin, että kuinka pian käynnistys yleensä tehoaa? Aamulla kun menen sairaalaan, voinko toivoa, että vauva syntyisi jo samana päivänä? Kohdunsuun tilanteen ei pitäisi ihan kypsymätön olla, kun vikkolla 36 oli jo pehmennyt ja kivuliaitakin supisteluja on jonkin verran tullut! Kiitos vastauksista!

Luulisin, että todella yksilöllistä! Omalla kohdallani aamulla aloitettu käynnistys johti vauvan syntymään samana iltapäivänä, eli nopeaa toimintaa =) (vaikka käynnistettiin epäkypsästä tilanteesta vähän ennen LA:ta) Huonetoverini taas oli osastolla jo kolmatta päivää ja synnytys lähti käyntiin samoihin aikoihin kuin omani. Hänellä kyseessä käynnistys yliaikaisuuden takia.

esikkoa alettiin "kypsytellä" (niin kuin tyksissä tykkäävät kutsua) vko:lla 38+5 ja syntyi 39+1 eli tiistaista perjantaihin meni...
pikkukakkosta alettiin kypsytellä osastolla vko:lla 42 ja syntyi 42+1... eli ma aamuppäivästä aloitettiin ja lopputulos putkahti maailmaan ma-ti välisenä yönä 1.41 eli yksi päivä meni... ekat menkka tyyliset jomotukset tuli 5 min välein ja alkoi noin klo 20.00 koveni noin klo 22.30 mennessä... siirrettiin saliin 23.00 (jolloin 4 cm auki) eli meni aika haipakkaa kun vauhtiin pääsi.
naapuri pedissä oli tässä viimeiseessä kypsytyksessä nainen joka oli tullut osastolle torstaina ja jäi sinne vielä kun minut siirrettiin saliin....

Riippuu ihan tavasta jolla käynnistellään! Cytotec on ns. kypsyttelyä ja oksitosiinilla tai kalvojen puhkaisulla saadaan aikaan oikein rytinällä tulosta. Minulla kypsyteltiin cytotecillä päiviä, kunnes tilanne alakerrassa oli sen verran kypsynyt, että lääkäri katsoi hyväksi puhkaista kalvot ja laittaa oksitosiinitippaan. Siitä menikin sitten enää muutamia tunteja kun oli poika maailmassa. Ratkaisevaa on siis se, mikä on kohdunsuun ja -kaulan tilanne, että miten on järkevää edetä ja kuinka vauhdilla. Ihan epäkypsästä tilanteesta käynnistäminen rajusti ei ole aina järkevää (varsinkaan omalla kohdalla, kun edellinen oli sektio). Toivottavasti tämä selvensi enemmän kun sekoitti...

Yksilöllistähän tuo. Jollain menee pitkälle seuraavan vuorokauden puolelle, ennenkuin mitään tapahtuu. Mulla kuopus käynnistettiin rv41+6, klo 12 laittivat tipan ja klo 16 oli poika maailmassa :heart:

Mulla aloitettiin tiistaina kohdun suulle cytoteceilla (viikkoja oli 36 ja kaulaa jäljellä 7 cm ja paikat täysin kiinni). Synnytys käynnistyi keskiviikko yönä ja torstaina oli vauva syntynyt.
Eli jos on kypsymistä tapahtunut niin tuskin menee vuorokauttakaan. Minä myös menossa käynnistykseen ensi viikolla, kohtalaisen kypsästä tilanteesta ja kohtalaisen (kypsänä) ellei itse ala nyt syntymään.

rv 40+5

Kakkonen syntyi todella tuskaisesti 12 h ja 45 min siitä, kun tippa laitettiin. Kolmonen vähintään yhtä tuskaisesti, mutta aikaa meni vain
4 h 37 min. Molemmilla kerroilla meni vedet, eikä synnytys lähtenyt käyntiin itsekseen.

Esikoinen syntyi 41+6 ja hänet siis käynnistettiin tipalla. Tippa puolilta päivin ja ja tyttö ulos puol neljä yöllä. Ei kovin miellyttävä kokemus mulla ainakaan, toivon että tää uusi tulokas ymmärtää itse alkaa supistelut. Minulla täytyi käynnistää tuo eka kun lapsivedet lähti ylhäältä, eli osa lapsivedestä jäi vielä, mutta ei alkanut supistukset. Tarkkoilivat ensin päivän, mutta kun ei alkanut jouduttiin laittamaan tuo tippa. Paikat olivat täysin kiinni, eikä pehmennyt. Oisin varmaan saanut kärvistellä kauankin ellei käynnistetty.

rv35+4

Riippuu tosiaan millä tavalla käynnistetään. Mulla käynnistettiin eka tabuilla ja synnytys käynnistyi samana päivänä, vauva syntyi kuitenkin seuraavana päivänä. Kalvot puhkaistiin myös vauhdittamaan synnytystä sekä sain vielä oksitosiinia suoneen.

AnQ
Miulla laitettiin tiistai-aamuna kymmeneltä ensimmäinen cytotecin murunen, kahdentoista maissa alkoi supistukset kipeinä ja säännöllisinä, puoli kahdelta olin 6 cm auki (joka tuli ihan yllätyksenä, kätilö melkein juoksutti miut synnytyssaliin) ja vähän vaille viisi oli tyttö ulkona. Paikat oli samaisen päivän aamuna tehdyssä sisätutkimuksessa epäkypsät ja vauva kovin ylhäällä, siltikin lähti rytinällä tulemaan. Käynnistettiinkin tosin viikolla 42+0 :)

Minulla aloitettiin synnytyksen käynnistys rv 39+1 raskausmyrkytyksen vuoksi. Eka päivänä sain kolme tablettia (tai tabletin puolikasta). Aiheuttivat paljon suppareita, mutta tilanne ei muutoin kauheasti edennyt. Mulla oli jo valmiiksi paikat kahdelle sormelle auki ja kanavaa jäljellä puoli senttiä.

Seuraavana aamuna (rv 39+2) paikat olikin reilut 3cm auki ja kanava lähes pois. Sain taas tabletin klo 10 aikoihin. Vähän ennen klo 14 lapsivedet menivät yllättäen, jonka jälkeen alkoivat tosi kivuliaat, tiheät ja rajut supistukset. Käynnistyksissähän on yleensä rajummat ja tiheämmät (ja kivuliaammat..) supistukset. Oksitosiinitipassa olin koko synnytyksen ajan, ponnistusvaiheessa tippa oli tosi kovalla. Tyttö syntyi saman vuorokauden puolella klo 23:18.

Mulla oli 4 cm auki jo edellisenä päivänä ilman yhtään supistusta. Seuraavana aamuna n. klo 9 puhkaistiin kalvot ja kun tuntiin ei tapahtunut mitään, laitettiin tippa. Siitä pariin otteeseen lisättiin annostusta ja supistukset alkoivat lopulta n. klo 13, samantien melkoisen tiheästi ja kovina. Klo 14.30 alkoi sitten ponnistaminen ja 14.51 poika oli ulkona...

Yhteistyössä