Synnytyksen käynnistyksestä jotain tietävät (nkl)

  • Viestiketjun aloittaja 41+2
  • Ensimmäinen viesti
41+2
Eli siis, minulla tilanne nyt se, että viikkoja tänään 41+2 ja merkkiäkään et synnytyksestä ole, muutamaa harjoitussupistusta lukuunottamatta. Neuvolasta ja Naikkarilta sanottiin, että käynnistys olisi mahdollista saada 41+5, joka on aatonaatto. Tietääkö kukaan, että millä perusteella sinne voisi päästä aikaisemmin? En tahtoisi osastolla joulua viettää, vaan perheeni kanssa kotona. Neuvolantäti sanoi, että joskus ottavat kontrolliin jo 41+3, joten toiveet on suuret, ehtisin synnyttää ja todennäköisesti ehtisin kotiin ennen aattoa. Tämä siis toinen raskaus. Jos jotain tietoa/kokemusta on, niin kaikki otetaan vastaan!
Kiitos
 
"asd"
Mulla lähti toinen lapsi syntymään juuri 41+2 vaikka merkkiäkään ei ollut sitä ennen ollut :D Meillä käytäntö oli sellainen et kontrolli on 41+3-5, eli aika tarkka missä vaiheessa sinne pääsee. Kuitenkin mulle sillon korostettiin et jos kaikki on vauvall hyvin, jäädään odottamaan. Käynnistyksestä sen verran, eka syntyi siis käynnistettynä, että se saattaa kestää. Mulla meni 2 päivää eli vaikka aatonaattona pääsisit, ei vauva välttämättä heti synny
 
Mulla käynnistettiin raskaus viimeks 38+1 omasta pyynnöstä, kun oli niin paha olla ja pelkäsin vauvan kasvavan liian suureksi. Eri sairaalassa toki. Kyllähän noista asioista voi sairaalan kanssa neuvotella, en ehkä mainitsisi tota joulua ainoaksi syyksi.

Mulla tänään rv 39+3 eli LA 24.12 =)
 
41+2
Ei tuo joulu suurin syy olekkaan, vaan se etten yksinkertaisesti jaksa enää. Olen fyysisesti niin kipeä, että ei oo todellista. Aamulla kun "herää", niin on väsyneempi, kuin illalla nukkumaan mennessä ja samoin on kipujen laita. Todella pahat liitoskivut ja lonkat ihan muussina. Mitenkään päin ei ole hyvä olla :(
Eka lapseni syntyi 7 tuntia supistuksien alun jälkeen, joten en usko, että tässä(kään) kauaa menisi. Paikat olivat jo varsin kypsät rv39+0, mutta mitään edistystä ei tapahdu..

-ap
 
"Lissu"
Täällä on oletuksena yliaikaiskontrolli 10 päivää lasketun ajan jälkeen, ellei osu viikonlopulle tms. Soittele, valita oloasi ja yritä saada aika aiemmaksi. Luulisin että saattaisivat ottaa, tapauskohtaisia juttuja kuitenkin, ja jos eivät ota niin on aika suuri todennäköisyys että saavut sinne joulunpyhinä synnyttämään.
 
"vieras"
Meillä täällä kontrolli 41+3,odotuskohtasesti käynnistelevät.
Itseltäni oltais käynnistetty kontrollista seuraavana päivänä,mut synnytys lähtikin käyntiin sen reippaan ja kovakouraisen sisätutkimusken jälkeen.
Toinen synnytys oltais käynnistetty ekan kerran jo rv38,mut päätin kärvistellä viel pari viikkoa.Vauvan oletetun ahdingon ja omien "tuskieni" vuoksi synnytys oltais käynnistetty laskettunapäivänä,mut tuollakin kertaa sisätutkimus teki tehtävänsä.

Että jotta kyllä siitä käynnistyksestä voipi neuvotella.
 
Mulla myös kokemusta siitä, että omalla voinnilla ei ole MITÄÄN merkitystä käynnistyksen suunnittelussa jos vauva voi hyvin. Mulla eka meni yli sen 2 viikkoa, jopa tuosta 41+5 käynnistä lähettivät kotiin vaikka mulla turvotuksen takia meni vain aamutossut jalkaan ja astma niin pahana että huulet sinertivät eikä henki kulkenut. Lääkäri totesi vain että "luonnollisesti on paras".

2 seuraavaa mulla on käynnistetty vauvan koon takia, jälleen katsottiin vain sitä miten vauva voi. Saman saarnan sain nyt viikko sitten, kun suunniteltiin nelosen käynnistystä. Lääkäri ei edes KUUNNELLUT mua kun yritin kertoa kuinka huonosti voin. Totesi vain että "ainoastaan vauvan vointi vaikuttaa käynnistyksen aloitukseen". Ei edes antanut mulle parempia astmalääkkeitä, vaikka jälleen hengitys vain pihinää, piti hakea neuvolalääkäriltä apua. Että minä en olisi optimistinen sen aikaistamisen suhteen :(
 
Mulle ainakin sanottiin, kun esikoista odotin, että 41+5 on yliaikaiskontrolli vaikka huoli lapsen isosta koosta oli tällä äidillä kova. Painoarvio oli neljä kiloa jo viikolla 39+5 ja mulla tietysti kauheet kauhukuvat isojen vauvojen synnytyksestä ja kyselin sit, että miten isoksi sen "annetaan" kasvaa, jotta ei käynnistetä, niin lääkäri totesi hymyillen, että kyllä sieltä vielä yli viisi kiloisetkin alakautta tulee.. Olin ihan paniikissa kun ei synnytyksestä ollu merkkiäkään ja olin jo tosi väsynyt ja kipeä. Onneksi tyttö kuitenkin sitten synty viikolla 40+5, pari yötä supisteli tosin ennen sitä, mutta sitä ennen ei ollut edes harjotussupistuksia ollenkaan.. :)

toivotaan, että siellä pian ponnistetaan!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22710902:
Mulla myös kokemusta siitä, että omalla voinnilla ei ole MITÄÄN merkitystä käynnistyksen suunnittelussa jos vauva voi hyvin. Mulla eka meni yli sen 2 viikkoa, jopa tuosta 41+5 käynnistä lähettivät kotiin vaikka mulla turvotuksen takia meni vain aamutossut jalkaan ja astma niin pahana että huulet sinertivät eikä henki kulkenut. Lääkäri totesi vain että "luonnollisesti on paras".

2 seuraavaa mulla on käynnistetty vauvan koon takia, jälleen katsottiin vain sitä miten vauva voi. Saman saarnan sain nyt viikko sitten, kun suunniteltiin nelosen käynnistystä. Lääkäri ei edes KUUNNELLUT mua kun yritin kertoa kuinka huonosti voin. Totesi vain että "ainoastaan vauvan vointi vaikuttaa käynnistyksen aloitukseen". Ei edes antanut mulle parempia astmalääkkeitä, vaikka jälleen hengitys vain pihinää, piti hakea neuvolalääkäriltä apua. Että minä en olisi optimistinen sen aikaistamisen suhteen :(
No jopas:/

Multa olivat jopa kiinnostuneita mittaamaan et saanko tarpeeks happee..taijotain..
Hengittäminen oli vaikeaa ku turvotus oli niin pahana.Ääntäkään ei enää lähteny.
 
41+2
Kauheita kokemuksia toisilla :/
Mun vauvalla painoarvio oli 39+0 melkee 4 kiloa, joten sekin jos alkaa ahdistaa, että millanen jätti sieltä on tulossa. Noh, mulla on neuvola vielä tänään, saas nyt sit kattoo miten käy. Ainakin aion soittaa sinne naikkarille tänään ja kokeilla kepillä jäätä. On se muuten ihan sairasta Suomessa tämä käytäntö, että äidin voinnilla ja ahdingolla ei ole mitään väliä! Mullakin on 1v3kk lapsi täällä lisäksi hoidettavana ja miehellä niin m*lkku työnantaja, että ei saa yhtään vapaata ennen ku lapsi on syntyny.

-ap
 
41+2
No, niinhän siinä sitten minun(kin) kohdalla kävi, että eivät ota yliaikaiskontrolliin, kuin vasta 41+5. Että jepajee vaan. No ei voi mitään, kai sitä järjissään pysyy sinne asti jotenkin :(

-ap
 
:)
41+3 käynnistettiin mulla naistenklinikalla, kun maksa-arvot olivat koholla ja olin aivan poikki. Aiemmin eivät suostuneet vaikk terkka soitti, eivätkä kätilöt olisi tuolloinkaan, mut lääkäri ultras ja sano ett hyvänkokoinen mitä tätä täällä enää pitämään. vaavi synty 12h tuosta...
 
"Maria"
Minun nuorimmainen syntyi 42+3, käynnistäminen aloitettiin pari päivää aikaisemmin.Supistukset alkoivat jo viikolla 38 ja vauvan povattiin syntyvän ennen laskettua-aikaa, jostain syystä supistukset loppuivat aina, ja eivät voimistuneet kuten kuuluisi. Mulle kokeiltiin varmaan kaikki käynnistyskeinot, onneksi ei sentään jouduttu leikkaukseen. Vauva oli arvioitu pieneksi, n.2,5kg, mutta todellisuudessa oli yli 4kg.
 
Suzyanne
Mulla oli äitiyspolikäynti naistenklinikalla rv 40+0. Siellä sanoin etten jaksa enää olla raskaana, haluaisin käynnistyksen. Lääkäri sanoi että kohdunsuu on sormelle auki, ja teki sisätutkinuksen. Tekikin sitten ihan tuosta vaan reiän kalvoihin, niin että lapsivettä lorahti tutkimuspöydälle. Sen jälkeen sanoi että voinkin mennä suoraan osastolle, koska jos ei itse lähde syntymään, käynnistetään kalvojen puhkeamisesta 24 h kuluessa. Käynnistettiin seuraavana alkuiltapäivänä, ja poika syntyi seuraavana iltana.

Kannattaa valittaa vaivojaan ja sanoa ettei jaksa enää olla raskaana, loppu riippuu lääkäristä sitten tietty, toivotaan että sinulle sattuu kiva ja ymmärtäväinen lääkäri. Minulla oli murtaen suomea puhuva ulkomaalainen lääkäri, ellen väärin muista niin amerikkalainen. Oikein mukava ja rento tyyppi.
 
BJ
Toivottavasti pääset pian "tuskistasi"! Mulla ei siis käynnistyksistä kokemusta mutta elämää suuremmat liitoskivut oli tässä viimeisessä raskaudessa ja se ei totisesti ole kivaa! Jokainen liikahdus oli yhtä tuskaa... Isompien lasten kanssa ei käyty pihalla viikkoihin (päiväsaikaan siis, mies kyllä vei heitä kun töistä kotiutui) kun en kerta kaikkiaan pystynyt liikkumaan kahta metriä pidempää matkaa! Ikinä en ole ollut niin tuskissani... No, tyttö syntyi 40+1 ja se yksikin päivä yli oli liikaa! Voin vain kuvitella miltä susta tuntuu! Jaksuja!

BJ&neiti 2kk
 
Mulla kakkonen käynnistettiin rv 41+6 Jorvissa raskausmyrkytysepäilyn takia.Painoarvio oli 4670g, mutta poika painoíkin vain 4260g.

Kolmonen taas syntyi itsekseen rv 41+6. Edellisenä päivänä oli ollut eka yliaikaiskontrolli, joka pisti vipinää vauvaan. Mulla ei ollut ollut minkäänlaisia supistuksia tms ennen tuota kontrollia, mutta sen jälkeen alkoi alaselkää särkeä ja yöllä klo 4 alkoi supistukset ja tyttö syntyi samana klo 13.28.

Mulla on neljännen laskettu 9.1.11 ja odotan tämänkin raskauden menevän yli. Yliaikaiskontrolliin ottavat Jorviin rv 41+5.
 

Yhteistyössä