Synnytyksen käynnistämisestä??

Kertokaahan käynnistyksen kokeneet: onko täysin yksilöllistä miten lääkkeet vaikuttaa? Ja milloin aloitetaan milläkin lääkkeellä? Siis suun kautta/emättimeen/tippana??? Ja mitä pitää olla kohdunsuulla tapahtunut, että kalvot puhkaistaan??

Missä tapauksessa otetaan pre-nataaliselle osastolle? Siis synnyttämättömien?

Itsellä viimeks tutkittu 13.8., jolloin kohdunsuu sormelle auki ja jos käsitin oikein niin kanavaa ei juurikaan jäljellä... Vauvan pää on tosi alhaalla ja mitä ilmeisimmin kiinnittynytkin. Tuon keskiviikon jälkeen tullut limatulppaa ja supistellut useempana päivänä pitempäänkin, niin kaipa se sentään on kypsyttänyt paikkoja vielä lisää? :eek:

Huomenna on yliaikakontrolli (41+6) ja käynnistys mahdollisesti. Mä vaan pohdin, että missä tapauksessa ne vois mut vielä käännyttää kotiin? Mä haluun jo mein vauvan syliin :)

Uskoisin että on käynnistys.
Sulla on paikat kypsyneet eli tippa käteen.Jos on kanavaa tms epäkypsä tilanne niin laitetaan tabuja kohdunsuulle.
Tippaa pystyy säätelemään paremmin,ei tule holtittomia supistuksia sillä tabujen tehoa vaikea jälkikäteen vähentää!!

Kalvot puhkaistaan kun synnytys vauhdissa,pitää olla vähintään siinä 4-5 cm auki.

Mulla on kaksoset käynnistetty,meni ok vaikka vähän kipeempää teki kun oli osittain epäkypsä tilanne,viikkoja 37 silloin.
tyttö käynnistettiin ja se meni nopeeta.
3 h ja tyttö oli pihalla.

Varmasti käynnistetään huomenna,onnea matkaan!! :wave:

moi!

tässä pikainen uusinta, eka teksti katos... eli mun ymmärryksen mukaan käyninstystavoissa ja ajankohdissa tosi suuria eroja eri sairaaloidne välillä, mutta eiköhän sulla käynnistys ole huomenna edessä kun on selvästi yliaikainen. tsemmpiä huomiseen!:)

itsellä käynnistys takana esikoiselta kun oli niin iso vauva tulossa. käynnistys aloitettiin 39+5 ja poika syntyi 40+2 eli aina kaikki ei käy niin nopeaa, mikä itelle oli silloin hirmuinen järkytys. kahtena päivänä sain suun kautta tabletteja, toisena päivänä iltapäivällä 6tuntia tippaa joka aina laitettiin voimakkaammalle mutta ei tulosta (supistuksia, mutta ei synnytyssupistuksia). kolmas päivä elimistön lepopäivä ja neljäntenä päivänä taas 3kokonaista tablettia suun kautta eikä vieläkään mitään. sitten seuraavana yönä meni vedet ja rytinällä tapahtui. avautumisvaihe 4tuntia ja ponnistus 1h40min. avautuiminen oli tosi nopea, avautui 7cm reilussa tunnissa, loput vähän hiljempää, mutta muistaaksen tippaa ei tarvinnut laittaa voimistamaan supistuksia vaan omat oli tosi voimakkaita. toivotaan että sulla käynnistyminen menee nopeaa ja varmasti meneekin kun tilanne kuitenkin jo kypsynyt jonkin verran, mutta halusin kertoa esimerkin siitä että kaikki ei aina tapahdu nopeaa. itselle ne neljä päivää oli tosi rankkoja henkisesti, itkin jo että mikä mun elimistössä vikana kun ei käynnisty. taas tätini kertoi että hänellä oli kolmas käynnistetty ja aloitettu se 1/4 osalla tablettia ja kun oli sen nielassut niin kamalat supistukset eli tosi yksilöllistä ja sen takia ne tablettien syötön aloittaakin tosi varovaisesti max.puolikkaalla tabulla että nähdään kuinka alkaa vaikuttamaan.

onnea huomiselle!
korppinen tasan 30viikkoa jolla taas todennäköisesti käynnistys edessä marraskuussa lapsen ison koon vuoksi...

Mulla käynnistettiin rv 41+3. Kohdunkaulaa oli jäljellä tilanne "epäkypsä" ja laitettiin tabu kohdunsuulle. Muutamassa tunnissa paikat kypsy, odotelttiin pari tuntii, mitään ei tapahtunut ja sitten puhkastiin kalvot. Taas odoteltiin pari tuntia eikä supistuksen supistusta...Sitten laitettiin tipalle ja siitä sitten alkoi tapahtumaan. Säännöllisistä suppareista meni 3h40min poitsun syntymään. Ponnistusvaihe kesti 20min. Kaikkinensa (siis ekasta tabusta syntymään) meni 15 tuntia.

Tsemppiä sulle kovasti. Hyvin se menee. Toivottavasti pääsisit jo huomenna punnertamaan nyyttiä! En sitten vaan tiedä, et mitä tekevät jos yliaikaiskontrollissa sinun ja vauvan vointi on edelleen ihan hyvä... Mulla jouduttiin käynnistämään kun lapsivettä oli niukasti jäljellä.

Soma Onnea matkaan huomiseen! Minäkin luulen et ne varmaankin sut käynnistelevät, kuulostaa et sul on paikat aika menovalmiina, joten tuskin paljoa tartet.
Kerronpas kuitenkin mun esikoisen käynnistelyt.
Eli olin 39+4 kun ottivat laitokselle. Syynä raskausdiabetes ja raskausmyrkytys. Ti aamuna eka tabu alakautta. Illalla toinen. Ke aamuna kolmas ja illalla neljäs. Ei mitään tapahtunu, ei supistuksia eikä avautumisia. To aamuna hoksasivat et olen 1cm auki. Siitä vietiinkin mut sit kalvojen puhkaisuun. Ne saatiin n30min tuherruksen tuloksena puhkaistua. Ei tullut supistuksia. Sit mut laitettiin tippaan. Hanat täysille. Supistuksia alkoi tulemaan ja kipeetä teki. Kaasua haukkailin ja sovittiin et laitetaan epiduraali kun vaan on mahdollista. Eppari laitettiin, kello tikitti ja avauduin tosi hitaasti. Olin siis siinä tipassa n klo 11.00 tuonne 20.00 asti jolloin ne laittoivat pillit pussiin suunnilleen. Koko päivän tuloksena olin 3cm auki. Päättivät et toi tippa ei tehoa kunnolla, joten teatteriin ja sektioon. Lapsonen syntyikin sit tosi nopsaan.
Eli joillakin tehoaa tosi nopeasti noi lääkkeet, joillakin hitaasti ja joillakin ei ollenkaan.
Toivon et sulle tehoisivat helposti ja saat pian nyytysi kainaloon. :heart:

heips!

mulla synnytys käynnistettiin lääkkellisenä, emättimen kautta toukokuussa jolloin meille syntyi tyttö rv38+1. lääkitys alotettiin perjantai aamulla ja synnytys alkoi vasta lauantai-illalla n. klo 16. oli todella nopea synnytys vaikka esikoistani synnytin, 4 tuntia ensimäisestä kunnon supistuksesta kokonaisuudessaa kesti.

Supistukset kipeytyivät niin nopeasti kun kunnolla alkoivat että minut siirrettiin melkee heti osastolta synnytyssaliin ja epiduraalin ehdin siltikin saamaan.. minulle se oli kuin taivas. sain nukuttua ennen ponnitusvaihetta.

nyt meillä täällä tänään tasan 3kk vanha, kiltti ja potra Maisa tyttönen piristää meidän päiväämme. hetkeäkään en antaisi pois! :heart:

kaikkea hyvää sinulle ja tsemmpiä tulevaan koitokseen :D

Tiipero
Hei Soma!
En ehtinyt lukee edellisiä kirjoituksia, mut meillä homma meni näin:
Yliaikaiskontrolli rv41+5, sisätutkimuksessa paikat kypsät eli ei juuri kohdun kaulaa ja kohdunsu 2-3cm auki. Seuraavana aamuna olisi pitänyt mennä synnäriin, jolloin olisi kalvot puhkaistu ja käynnistetty synnytys siten. Sisätutkimus tehtiin kuitenkin sen verran ronskein ottein, että synnytys käynnistyikin sponttaanisti illalla ja vauva oli maailmassa yöllä. Mulla tällä tavoin ja nyt taas nyyttiä imettämään! Tsemppiä! :)

mulla käynisteltiin vkolla 34+6 korkeiden tulehdusarvojen ja lapsiveden menon takia. to aamuna ekat tabletit kohdunsuulle ja iltana lisää, ei tapahtunu mitää. pe aamuna lisää ja iltana, supisteli sain kipupiikin mut ne loppu sit siihen. la sovittiin että välipäivä pidetään että saan levätä mut sillonpa sit alkoki tapahtumaan ja poika tuli sit maailmaan la iltana. Mulla ei tosin ollut tapahtunut mitään tuolla alapäässä kohdunkaulalle kun sairaalaan menin ja lapsivedet meni istukan osittaisen irtoamisen seurauksena ja kohtuun tulleen reijän takia ja vielä esikoista odotin, sanoivat että ekan kanssa käynnistely on vaikeampaa kuin toisen kolmannen jne jne... En kyllä kokenut supistuksia sen kivuliaammiksi tai kamalammiksi kuin meidän toisen lapsen "luomu" käynnistyminen. Onnea matkaan vaan.

Kiitos kovasti teille kaikille! Kiva kuulla monen eri kokemuksia :flower:

Toivottavasti en ole enää huomenillalla täällä kirjottelemassa, vaan joko tositoimissa tai jopa jo ihmettelemässä meidän pikkuistamme :heart:

Nyt täytyy mennä yrittään jos uni voittaisi, aikast lailla tuntuu kyllä meitä molempia jännittävän =)

Yhteistyössä