Synnytyksen käynnistäminen?

• Viestiketjun aloittaja Jenis
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Voi itku. Siis just jotain tällaista sitä tietty eniten pelkää. Poppeliini, ultrasko ne tuolla kontrollissa vai miten tuo kokoarvio oli noin poskellaan?
Tuolla ya-kontrolissa tehtiin painoarvio. Lääkäri sanoi että 3,9kg +-200g ja mä vielä vitsailin, että ei siis missään nimessä yli 4,5kg. Siihen molemmat lääkäri ja kätilö, että ei koska sulla ei ole niin iso maha ollenkaan :| . Sokerirasituksessa oli kaikki kunnossa ja painoa tuli vähän reilu 10kg raskausaikana.

Mut se mun pitää sanoa, että supistukset alkoi voimistumaan pikku hiljaa tablettien vaikutksesta, joten niistä mulle ei oo jäänyt kammoa ollenkaan.

Jaana
Mulla meni viikon yli, kun rupesi kädet kutiamaan eli maksa arvot oli koholla. Mulla riitti kalvojen puhkaisu ja siitä 4 tunnin päästä alkoi synnytys en suostunut ottamaan tippaa vaikka tarjosivat... se olis vauhdittanut synnytystä ja ehkä liikaakin...:)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tuo 3220g painanut myös käynnistetyn tulos... kasvotarjonta, imukuppiyritys, hätäsektio. Käynnistetyssä isot riskit sektioon.
Meilläkin oitas kohta menty sektioon, jos ei ois imukuppi auttanut (irtos kerran, yhteensä ainakin 5 vetoa <-- mikä on jo paljon). Meidänkin tytön pää tuli jonkin verran virheasennossa, joten sekin vielä osaltaan pitkitti synnytystä / ei päässyt laskeutumaan kunnolla.
Juuh, sitten lisäksi tietty ne keinotekoiset supparit...

Jenis
Voi itku. Siis just jotain tällaista sitä tietty eniten pelkää. Poppeliini, ultrasko ne tuolla kontrollissa vai miten tuo kokoarvio oli noin poskellaan?
Tuolla ya-kontrolissa tehtiin painoarvio. Lääkäri sanoi että 3,9kg +-200g ja mä vielä vitsailin, että ei siis missään nimessä yli 4,5kg. Siihen molemmat lääkäri ja kätilö, että ei koska sulla ei ole niin iso maha ollenkaan :| . Sokerirasituksessa oli kaikki kunnossa ja painoa tuli vähän reilu 10kg raskausaikana.
Huoh, ei kai se mahan koko nyt kerrokaan lapsen koosta välttis mitään... mä oon pieni ja mulla oli esikoiselta pieni maha, ja silti melkein nelikiloinen sieltä sitten putkahti. Sokerirasitusta mulle ei oo tehty kummassakaan raskaudessa. Voi että sitä pääsi helpolla esikoisen kanssa, kun se tajusi lähteä ihan itsekseen tulemaan :D

vieras
Huoh, ei kai se mahan koko nyt kerrokaan lapsen koosta välttis mitään... mä oon pieni ja mulla oli esikoiselta pieni maha, ja silti melkein nelikiloinen sieltä sitten putkahti. Sokerirasitusta mulle ei oo tehty kummassakaan raskaudessa. Voi että sitä pääsi helpolla esikoisen kanssa, kun se tajusi lähteä ihan itsekseen tulemaan :D
Ei kerro ei!! Mulla molemmista järjettömän iso maha ja 42+3 syntynyt 3220g ja 39+0 syntynyt 2955g :)

Mulla synnytystä alettiin käynnistään yliaikaisuuden vuoksi rv 41+6 ja poika syntyi vasta rv 42+2. Kahden päivän ajan sain zytotecia suun kautta pieniä murusia kerrallaan, kolme kertaa päivässä. Kolmantena päivänä olisivat anteneet zytotecin suoraan kohdun suulle, mutta supistuksia alkoi tulla ja synnytyksen katsottiin alkaneen. Siitä meni kuitenkin vielä vuorokausi ennen kun vauva oli ulkona. Synnytystä avitettiin imukupilla vauvan sydänäänten heikkenimisen vuoksi. Kokemuksena synnytys oli ihan miellyttävä, joten mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa käynnistämisestä. Kakkosen synnytys oli kivuiltaan samanlainen, mutta paljon, paljon lyhyempi ja se käynnistyi spontaanisti.

Tanja
Meidän viimeisin (siis kolmas lapsemme) tuli käynnistettynä maailmaan. Mulla oli viikolla 41 yliaikaisuuskontrollikäynti ja mullahan kulki riesana toi rd, mikä kylläkin oli ihan hallinnassa. Aamulla menin tarkastukseen ja lääkärin tutkimuksen ja ultrauksen jälkeen lääkäri sitten sanoikin mulle, että ei enää odoteta. Mulla oli epäsäännöllisten supistuksien takia jo paikat auki 3cm ja vauva eritt. alhaalla, joten passitti labran kautta synnärille. Oksitosiinitipalla käynnistivät ja se oli menoa; nopea haikaratoimitus mielestäni - tipan käynnistämistä supistuksista syntymään kaksi tuntia. Eikä se musta mitään kamalan kivuliasta ollut, kuten mua oli peloteltu, ihan hyvin ainakin mä niitä supistuksia kestin. Ja huikean hyvä kokemus jäi kaikin puolin :).

Jenis
Onpa kiva kuulla, että käynnistyksestä voi kuiten olla hyviäkin kokemuksia :) Mullakin on vauva tosi alhaalla ja esikoinen tuli ihan ongelmitta, että jospa se tämäkin tulisi suht helposti kunhan lähtee tulemaan...

sarzu
Miulla käynnistettiin 40+0, koska omat verenpaineet meinas vähän kohota. Tai siis yritettiin käynnistää, eli tabuja 1 vrk, ei tuntunu missään. Seuraavana päivänä 6 tuntia synnytyssalissa oksitosiinitipassa, luettiin miehen kanssa lehtiä ja heitettiin läppää. Illalla tilanne kohdunsuu 4 cm auki, muttei tuntemuksia, eli en tuntenu ainuttakaa supistusta näinä päivinä. Joten eikun taas osastolle nukkumaan, sovittiin, että aamulla sitten kalvot puhki.

Aamulla 40+2 kalvot puhki, ja parin tunnin päästä alko tapahtua. Synnytys n. 7 h kokonaisuudessaan, kaksi vetoa imukupilla lopussa ponnistusten apuna. Yhden satsin epiduraalia otin. Mukava, lähes kivuton synnytys. 10 pisteen vauva, yli 4 kg. Itte menin suihkuu synnytyksen jälkee, kipuja ei jälkikäteen ollut ja hyvä fiilis jäi.

Tanja
Onpa kiva kuulla, että käynnistyksestä voi kuiten olla hyviäkin kokemuksia :) Mullakin on vauva tosi alhaalla ja esikoinen tuli ihan ongelmitta, että jospa se tämäkin tulisi suht helposti kunhan lähtee tulemaan...
Mikäli sinulla käynnistys on sitten edessä, eihän nuista masuasukeista koskaan tiedä mitä aikovat, niin mene tilanteeseen avoimin mielin. Mun ainakin oli jotenkin hurjan helppo mennä käynnistykseen kun en oikeesti tiennyt siitä mitään - siis mulla ei ollut omakoht. kokemusta. Jutut on kuitenkin aina juttuja. Tiedä sitten miksi esim. mulla oli niin helppo ja vaivaton synnytys, olisko auttanut juuri etten ensimmäistä ollut tekemässä, edeltäviltä paikat ns. valmiina ja todellakin - vauva oli hurjan alhaalla; kätilö olis vielä puhkaissut kalvotkin mutta totes, että ei ole mitään puhkaistavaa - pää on ihan tässä ja hän tuntee vauvan hiukset!!

Tsemppiä sinulle, Jenis! Jännittävät ovat hetket sinulla ja pian odotuksesi palkitaan :flower:.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Mikäli sinulla käynnistys on sitten edessä, eihän nuista masuasukeista koskaan tiedä mitä aikovat, niin mene tilanteeseen avoimin mielin. Mun ainakin oli jotenkin hurjan helppo mennä käynnistykseen kun en oikeesti tiennyt siitä mitään - siis mulla ei ollut omakoht. kokemusta. Jutut on kuitenkin aina juttuja. Tiedä sitten miksi esim. mulla oli niin helppo ja vaivaton synnytys, olisko auttanut juuri etten ensimmäistä ollut tekemässä, edeltäviltä paikat ns. valmiina ja todellakin - vauva oli hurjan alhaalla; kätilö olis vielä puhkaissut kalvotkin mutta totes, että ei ole mitään puhkaistavaa - pää on ihan tässä ja hän tuntee vauvan hiukset!!

Tsemppiä sinulle, Jenis! Jännittävät ovat hetket sinulla ja pian odotuksesi palkitaan :flower:.
Oot ihan oikeassa, turhaanpa näitä etukäteen stressaa :) Eka meni vaan niin luomusti, että jotenkin on ihan hukassa tän jutun kanssa. Vaan mistäpä sen tosiaan tietää, vaikka vauva tajuais vielä ihan itse lähteä tulemaan sieltä...

kolmas vauva tulossa
Tänään just kävin yliaikais tarkistuksessa. Mitään ongelmia ei ollut. Kohdun kaulaa jäljellä 2cm ja kahdelle sormelle auki. Jos ei ala itse syntymäänniin käynnistävät kun viikkoja 42 eli ens ti. Taitaa mennä joulu sairaalassa, jos tää ei ala täältä tulla. Kaikkea on kokeiltu saunaa, siivousta ja seksiä noin aluks:) Eipä auta. Painoa kaverilla jo päälle 4kg. Ua jouduon ravaamaan 4 kertaa, kun oli viikkoa pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaaja:
Mulla oli yliaikaistarkastuksessa viikkoja jo 42+0,paikat auki 4cm ja tiedossa 4 kiloinen vauva niin niillä kriteereillä pääsin käynnistykseen parin päivän päästä. Synnytys oli nopea ja helppo 3h 20min. :)
Oliko sulla esikoinen? Mun eka synnytys oli tosi helppo kans, lähti itsekseen käyntiin pari päivää ennen l.a. ja jotenkin olin olettanut että tää toinenkin menis ihan samalla kaavalla... ja nyt tosiaan sotkee nuo joulunpyhät tota käynnistysaikataulua, eli sekin vähän huolettaa että kuinka paljon ehtii mennä yli. Oliko sulla mitään istukan kalkkeutumista tms. ongelmia?
Kuopuksen synnytys oli tämä, esikon synnytys lähti lapsivesien menolla ja kesti 8h 40min.

Käynnistys aloitettiin oksitosiini-tipalla ja kun se ei vaikuttanut kunnolla niin puhkottiin lapsivedet, sen jälkeen se olikin menoa sit. :) Mitään istukan kalkkeutumista ei ollut, suurin käynistyksen syy oli varmaankin kun paikat olivat jo kypsät. :)

En usko, että joulunpyhät vaikuttaa tuohon, kyllä ne äitiä siellä kuuntelee. :)

Lisäänpä vielä, että mun mielestä käynnistys oli helpompi tapa synnyttää, kun kaikki meni niin kuin pitikin. Mut jokaisella tietty omat mielipiteensä! :wave:

mie
Esikoinen käynnistettiin ja syntyi viikoilla 42+0. Viisi päivää odottelin sairaalassa että jotain tapahtuisi, niistä 4 päivää söin cytoteciä... eli ei se ihan helposti käyntiin lähtenyt. Lapsiveden vähyys oli syynä käynnistykseen, eikä sitä tullut ulos yhtään kun kalvot puhkaistiin synnytyksen edetessä...

Mulle vain ilmoitettiin että menet käynnistykseen 41+5, sanottiin että sunnuntai-aamuna klo.8 pitää olla osastolla. Ihan neuvolan täti vain tutki päällisin puolin tilanteen. KYsissä sitten tutkivat ja tekivät painoarvion (joka meni yläkanttiin) ja osastolle laittamaan kapseleita pimperoon.
Ja en halua pelotella, mutta pidän jokaisen tutun ja tuntemattoman puolesta peukkuja siitä, ettei käynnistykseen tarvitsisi päätyä vaan menis niin kuin luonto määrää. Itsellä LA 1.4 ja suurin toioveeni on että ilman käynnistystä saataisiin lapsi maailmaan.

Yhteistyössä