Synnytyksen käynnistäminen?

• Viestiketjun aloittaja Jenis
  • Ensimmäinen viesti
Jenis
Kertokaapa kokemuksia! Erityisesti tilanteista, joissa lapsi on ollut täysiaikainen. Mulla köllii kuopus mahassa rv 40+4, eikä sillä tunnu olevan mitään kiirettä maailmaan. Yliaikaiskontrollli ois ens viikolla, ja ois kiva tietää vähän että mitä on odotettavissa. Mitä siellä kontrollissa tehdään? Millä "ehdolla" käynnistävät, ts. miten kypsät paikkojen pitää olla? Onko tossa itsellä sananvaltaa yhtään? Siis olettaen, ettei oo mitään terveydellistä syytä puoleen tai toiseen.

Mulla oli yliaikaistarkastuksessa viikkoja jo 42+0,paikat auki 4cm ja tiedossa 4 kiloinen vauva niin niillä kriteereillä pääsin käynnistykseen parin päivän päästä. Synnytys oli nopea ja helppo 3h 20min. :)

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja harmaaja:
Mulla oli yliaikaistarkastuksessa viikkoja jo 42+0,paikat auki 4cm ja tiedossa 4 kiloinen vauva niin niillä kriteereillä pääsin käynnistykseen parin päivän päästä. Synnytys oli nopea ja helppo 3h 20min. :)
Oliko sulla esikoinen? Mun eka synnytys oli tosi helppo kans, lähti itsekseen käyntiin pari päivää ennen l.a. ja jotenkin olin olettanut että tää toinenkin menis ihan samalla kaavalla... ja nyt tosiaan sotkee nuo joulunpyhät tota käynnistysaikataulua, eli sekin vähän huolettaa että kuinka paljon ehtii mennä yli. Oliko sulla mitään istukan kalkkeutumista tms. ongelmia?

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:
Mä synnytin käynnistyksellä viikolla 42+0. Tabletti laitettiin kohdunsuulle iltapäivällä ja vauva syntyi illalla klo 20.
Oliko minkälainen kokemus? Ilmeisen hyvin toimi tuo käynnistys ainakin, kun oli jo samana päivänä vauveli maailmassa :)

Kummallakin kerralla käynnistetty. Ekalla vauvat syntyi rv 36+5, lapsivedet meni ja supistuksia ei tullut niin tippaan. 20,5h meni.
Toisella kertaa 41+6 supistukset loppui kesken ja tippaan. 6h15min meni.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:
Mä synnytin käynnistyksellä viikolla 42+0. Tabletti laitettiin kohdunsuulle iltapäivällä ja vauva syntyi illalla klo 20.
Oliko minkälainen kokemus? Ilmeisen hyvin toimi tuo käynnistys ainakin, kun oli jo samana päivänä vauveli maailmassa :)
Ihan yhtä kovat kivut kuin esikoisen synnytyksessä ( käynnistyi itsestään 6 päivää lasketun ajan yli ). Käynnistetyn synnytyksen vauva on jo 18-v eli käynnistyksestä on jo aikaa...

Jenis
Tuokin mietityttää, että kun esikoisen synnytys oli niin helppo, en esim. tarvinnut mitään kipulääkitystä, niin onkohan odotettavissa että käynnistetty on rankempi? Kavereissa on vain sellaisia joilla on käynnistetty kaikki synnytykset tai ei yhtään, niin ei oo heilläkään vertailupohjaa :)

ninnu
Mulla käynnistettiin rv 41+6 iltapäivällä. Poika syntyi seuraavan päivän iltana. Synnytyksen kesto kaiken kaikkiaan 9h. Ponnistusvaihe 25 min. Supistukset siedettäviä, ei mahdottomia.

Jenis
Millä perusteella teillä on käynnistetty nuo synnytykset? Siis pelkästään siksi että l.a. on mennyt ja paikat riittävän kypsät, vai onko ollut jotain terveydellistä syytä käynnistää?

vieras
Mun synnytys käynnistettiin yliaikaisena 42+2. Vauva oli viikkoihin nähden suht.pieni(synt.3220g). Olisivat antaneet vieläkin mennä pidemmälle mutta tokassa yliaikaiskontrollissa sanoin että nyt kyllä hitto käynnistetään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun synnytys käynnistettiin yliaikaisena 42+2. Vauva oli viikkoihin nähden suht.pieni(synt.3220g). Olisivat antaneet vieläkin mennä pidemmälle mutta tokassa yliaikaiskontrollissa sanoin että nyt kyllä hitto käynnistetään.
Paikat erittäin epäkypsät myös, justjust yhdelle sormelle auki.

Jenis
Uskomatonta että oisivat vieläkin odotuttaneet :-O

vieras
Niinpä. Ystävääni odotutettiin melkein kolme vkoa yli...

Jenis
Voi kökkö... tää vauva syntyis sitten uutena vuotena, jos noin pitkälle päästävät. Ja onhan siinä nyt jo riskinsäkin, että noin pitkälle menee.

Mulla esikoisesta ya-kontrolli rv 42+0 paikat auki 2 sormelle, 42+1 aamulla käynnistettiin. Sain päivän aikana 3 x 1/4tbl cytotecia suun kautta. Tyttö syntyi rv 42+2 klo 12. Painoarvio oli vain 3,9kg ya-kontrollissa, mutta todellisuudessa painoi 4580g ja oli 56cm eli todellakin jo melkein liian iso syntymään (=imukuppisynnytys, sydänäänet romahti, vauva ei hengittänyt synnyttyään --> virvottelua ja lasten teholle). Istukka oli ollut melko hyväkuntoinen edelleen. Oma vointikaan ei ollut kovin hehkeä kun ei pariin päivään pysynyt omilla jaloilla ja kohtutulehduskin iski pitkittyneestä synnytyksestä (sain 2 pussia punasoluja ja iv-antibiootit).. Nyt toista lasta odotan, ja todellakin toivon että lähtis itsestään syntymään.

vieras
Voi kökkö... tää vauva syntyis sitten uutena vuotena, jos noin pitkälle päästävät. Ja onhan siinä nyt jo riskinsäkin, että noin pitkälle menee.
Juuh. tuskin odotuttavat... toivotaan! Mullakin la oli 15.12. tiukille meni meilläki kumman vuoden puolella!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Mulla esikoisesta ya-kontrolli rv 42+0 paikat auki 2 sormelle, 42+1 aamulla käynnistettiin. Sain päivän aikana 3 x 1/4tbl cytotecia suun kautta. Tyttö syntyi rv 42+2 klo 12. Painoarvio oli vain 3,9kg ya-kontrollissa, mutta todellisuudessa painoi 4580g ja oli 56cm eli todellakin jo melkein liian iso syntymään (=imukuppisynnytys, sydänäänet romahti, vauva ei hengittänyt synnyttyään --> virvottelua ja lasten teholle). Istukka oli ollut melko hyväkuntoinen edelleen. Oma vointi ei ollut kovin hehkeä kun ei pariin päivään pysynyt omilla jaloilla ja kohtutulehduskin iski pitkittyneestä synnytyksestä (sain 2 pussia punasoluja ja iv-antibiootit).. Nyt toista lasta odotan, ja todellakin toivon että lähtis itsestään syntymään.
Meillä tuo 3220g painanut myös käynnistetyn tulos... kasvotarjonta, imukuppiyritys, hätäsektio. Käynnistetyssä isot riskit sektioon.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Mulla esikoisesta ya-kontrolli rv 42+0 paikat auki 2 sormelle, 42+1 aamulla käynnistettiin. Sain päivän aikana 3 x 1/4tbl cytotecia suun kautta. Tyttö syntyi rv 42+2 klo 12. Painoarvio oli vain 3,9kg ya-kontrollissa, mutta todellisuudessa painoi 4580g ja oli 56cm eli todellakin jo melkein liian iso syntymään (=imukuppisynnytys, sydänäänet romahti, vauva ei hengittänyt synnyttyään --> virvottelua ja lasten teholle). Istukka oli ollut melko hyväkuntoinen edelleen. Oma vointi ei ollut kovin hehkeä kun ei pariin päivään pysynyt omilla jaloilla ja kohtutulehduskin iski pitkittyneestä synnytyksestä (sain 2 pussia punasoluja ja iv-antibiootit).. Nyt toista lasta odotan, ja todellakin toivon että lähtis itsestään syntymään.
Meillä tuo 3220g painanut myös käynnistetyn tulos... kasvotarjonta, imukuppiyritys, hätäsektio. Käynnistetyssä isot riskit sektioon.
Voi itku. Siis just jotain tällaista sitä tietty eniten pelkää. Poppeliini, ultrasko ne tuolla kontrollissa vai miten tuo kokoarvio oli noin poskellaan?

Meilläkin oitas kohta menty sektioon, jos ei ois imukuppi auttanut (irtos kerran, yhteensä ainakin 5 vetoa <-- mikä on jo paljon). Meidänkin tytön pää tuli jonkin verran virheasennossa, joten sekin vielä osaltaan pitkitti synnytystä / ei päässyt laskeutumaan kunnolla.

Yhteistyössä